AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR…

6 juni, 2008 | door MHAAGEN |

In De Tijd lees ik net een interessant stuk : “PROFITEER VAN BOOM IN AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR”. Al een jaar of wat geleden raadde ik een investering aan in een fonds van Invesco : Asia Infrastructure; meer info te vinden rond dit fonds op www.morningstar.be en op www.snsfundcoach.nl. Daarom vond ik het zeker lezenswaardig : “De vermogensbeheerder Invesco ziet een cocktail van groei in de combinatie Azië en infrastructuur. Toch raadt fondsbeheerder Maggie Lee aan…

niet direct voluit aandelen te kopen die van beide groeipolen profiteren. We verwachten nog woelige tijden voor de westerse beurzen, waardoor ook de groeimarktaandelen zullen corrigeren, zegt ze. Azië zal de komende vijf jaar minstens 1000 miljard dollar uittrekken voor noodzakelijke infrastructuurwerken. China en India nemen van dit budget respectievelijk 50 en 25 % voor hun rekening. Landen als Indonesië, Zuid-Korea en Maleisië volgen op ruime afstand. Daarom focussen we ons vooral op bedrijven die actief zijn in China en india, steekt Lee van wal. Lee is de star manager van het Aziatische infrastructuurfonds van Invesco en was deze week even in België. De centrale bank van India is de rente fors aan het optrekken waardoor de financieringslasten voor de bedrijven stijgen. Daarom hebben we de Indiase positie recentelijk wat afgebouwd. Voor de fondsbeheerder van Invesco is het infrastructuurthema geen cyclische maar een structurele lange-termijntrend. Jaarlijks emigreren tientallen miljoenen Aziaten naar de steden. Over de komende vijf jaar dikt de stadsbevolking in China en India met respectievelijk 160 en 105 miljoen mensen aan. Terwijl in Europa steeds meer mensen vluchten naar het platteland om van hun welvaart te genieten, zoeken Aziaten juist een beter leven op in de stad. Om de vorming van kolossale files te vermijden, zijn nog flink wat bruggen en autosnelwegen nodig. De Aziatische infrastructuurspelers zijn geen koopje. Ze noteren tegen gemiddeld 18 keer de verwachte winst over 2008. Ter vergelijking : de hele Aziatische aandelenmarkt noteert tegen 14 keer de winst. De waarderingskloof is volledig te verklaren door het verschil in winstvooruitzichten. De infrastructuurspelers zullen dit jaar een winstgroei kennen van 19 %, tegen 7 % voor de Aziatische markt in zijn geheel. Ondanks de structurele groeitrend presteert de sector toch erg grillig op de beurs. Over het eerste kwartaal verloor het Invesco Asia Infrastructure fund ruim 20 % (na een rendement van 74 % over 2007). Als de westerse banken miljardenafschrijvingen of forse kapitaalverhogingen aankondigen, dan zien we een algemene risicoaversie opduiken en vallen alle groeimarktaandelen terug. Zuivere groeiaandelen zoals de infrastructuurspelers krijgen dan een extra klap. Daarom houden we tien procent cash achter de hand. We verwachten nog woelige tijden in de komende weken en maanden, zeker als de banken over de resultaten van het tweede kwartaal moeten berichten. Maggie Lee adviseert om in woelige tijden zoals deze geleidelijk posities op te bouwen. Had ik in de periode van het SARS-virus, in 2003, een onroerend goed gekocht dan kon ik nu met vervroegd pensioen gaan. Maar ja, ik was toen vooral bezorgd over het behoud van mijn job en wou bijgevolg geen huis kopen. Lee woont en werkt in Hongkong”.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn ekudos AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn msnreporter AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn bligg AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn digg AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn su AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn delicious AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn google AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn rss AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR... sn email AZIATISCHE INFRASTRUCTUUR...

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.