Meer kans met opties

24 juni, 2008 | door admin |

Van Dirk P. ontvingen we een uitleg waarom je met geschreven opties meer kans op winst maakt. Naar ons idee een helder verhaal. Nu is het wel de vraag of u het er mee eens bent. Kan dit verhaal duidelijker, is het compleet?

De reden dat je met geschreven opties meer kans hebt om te winnen dan met
gekochte opties zit hem zeer eenvoudig in de ongelijke (niet symmetrische)
winstkansen. Het is gemakkelijk te begrijpen a.h.v. het volgende vereenvoudigd
voorbeeld (maar het principe gaat wel op):
een call koper koopt een at the money optie voor een premie van ongeveer 10%
op jaarbasis (hangt uiteraard van verschillende factoren af, maar dit hoef
ik je niet uit te leggen). Een verkoper (schrijver) verkoopt dan dezelfde
call voor dezelfde premie: ook 10% op jaarbasis (uiteraard buiten de spreads
voor de marketmakers gerekend voor zowel koper als verkoper). De verkoper
van de call wint zolang het aandeel niet meer dan 10% op jaarbasis daalt
(want deze premie heeft hij gekregen). De koper begint pas te verdienen als
het aandeel met meer dan 10% op jaarbasis stijgt. Dit betekent ruwweg een
voordeel van 20% koersstijging ten voordele van de schrijver van de optie.
Dit alles in de veronderstelling dat de optie tot aan het aflopen wordt
aangehouden. Maar ook tussentijds blijft het verschil in het voordeel van de
verkoper: de koper verliest tijdspremie, de verkoper zal minder moeten
betalen (bij gelijkblijvende koers) om zijn premie terug te kopen, ook door
erosie van de premie.
Dit is voor at the money opties, voor out of the money opties is het
voordeel van de verkoper nog veel groter omdat het verschil in stijging van
het aandeel groter moet zijn opdat de koper gaat verdienen. Voor in the
money opties wordt het voordeel kleiner maar er blijft een voordeel. Ik denk
echter dat er veel meer at the money of out of the money opties verhandeld
worden.

Voor puts geldt uiteraard een gelijkaardige redenering,

met vriendelijke groeten,

Dirk

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Meer kans met opties sn ekudos Meer kans met opties sn msnreporter Meer kans met opties sn bligg Meer kans met opties sn digg Meer kans met opties sn su Meer kans met opties sn delicious Meer kans met opties sn google Meer kans met opties sn rss Meer kans met opties sn email Meer kans met opties
  1. 37 Reacties op “Meer kans met opties”

2. Door Nico op 24 juni, 2008 | Reageer

Wat een ingewikkeld verhaal. Het komt er gewoon op neer dat de tijdspremie in het voordeel van de verkoper werkt en in het nadeel van de koper. Niets meer en niets minder.

3. Door Jan Breestraat op 24 juni, 2008 | Reageer

In principe is het verhaal “Meer kans met opties” zeer juist. Dikwijls gaan dergelijke strategieën goed en wordt er flink verdiend. Voor mensen die het in het echt willen gaan doen geldt echter een ernstige waarschuwing. Ongedekt geschreven opties kunnen ook (zwaar)tegen je in gaan lopen. Omdat beginners meestal zonder optieanalyseprogramma werken,is hun grootste handicap dat ze weinig of geen inzicht hebben waar hun risico’s precies liggen. Laat staan dat ze weten hoe ze, door tijdige bijstellingen, een verliesgevende positie in een winstgevende kunnen ombuigen. Als je alleen puts schrijft omdat je de onderliggende aandelen sowieso had willen aankopen, dan is er niet veel aan de hand. Ook als je calls schrijft op aandelen die je toch al hebt, dan vloeit daar ook geen bloed uit. Maar owee, als je te hooi en te gras opties gaat schrijven in de hoop dat je ze later goedkoper terug kunt kopen. Dan duurt het niet lang voor je de misser van je leven gaat maken. Om jaar in jaar uit blijvend winsten te genereren is het absoluut noodzakelijk om je uitgebreid in deze ongetwijfeld boeiende materie te verdiepen en tevens wat optieprogrammatuur aan te schaffen. Alleen op die manier maak je kans om de teugels, ook in barre beursomstandigheden, in handen te kunnen houden. Zelfs dan is het nog geen garantie dat het altijd goed gaat. Je moet er ook nog tijd en aardigheid in hebben om je positie, tijdens de looptijd, netjes te bewaken en zonodig bij te stellen. Al is er nog zoveel geld mee te verdienen, dit “vak”. want dat is het bijna, ligt helaas niet iedereen.
    Jan Breestraat Docent trendneutrale beurssystemen

4. Door Jan op 24 juni, 2008 | Reageer

Nou Dirk, ik hoop dat beleggers met weinig verstand van opties hierdoor niet op de gedachte komen om dan maar eens leuk geld te gaan verdienen door het schrijven van opties!

Ik vind je verhaal niet helder en gevaarlijk omdat voorbij wordt gegaan op andere risico’s die kleven aan het schrijven van opties: Toename (impl.) volatiliteit, Over-night-gap’s enz. Zonder besef van deze risico’s en een strategie die hiermee rekening houdt: Niet doen!

Jan

5. Door Belegger op 24 juni, 2008 | Reageer

Gevaarlijke titel Dirk!
    Waarom ga je niet in op de mogelijkeheid dat bij geschreven putopties de onderliggende waarde (het aandeel) alsmaar blijft dalen? Gevolg: Eerst stijgt de optie in prijs, dus weg winst! Vervolgens is de kans vrijwel 100% dat je wordt uitgeoefend en zit je met te dure aandelen, die je wellicht niet in portefeuille wilde hebben. Verzachtende omstandigheid is dat de gedwongen ingekochte aandelen wel weer een keer gaan stijgen, maar als de daling t.g.v. een recessie plaats vindt, zit je er wel een hele tijd aan vast.

6. Door Martin op 24 juni, 2008 | Reageer

Doe al 20 jaar opties maar heb nog nooit ongedekt geschreven.

Levens gevaarlijk, stort de beurs in dan moet je nog maar afwachten of je op tijd kunt terug kopen.

7. Door Theo Buijsman op 24 juni, 2008 | Reageer

De optie-materie is niet moeilijk. Na een enige uitleg en wat boeken hierover is het verhaal duidelijk.
    Het enige wat in alle boeken en alle verhalen ontbreekt is de richting van de aandelenmarkt.
    Daar gaat het namelijk om. Alle theorien ten spijt, als de aandelenmarkt een verkeerde kant op gaat, kun je constructies verzinnen die je wilt, het helpt niet.

8. Door Peter op 24 juni, 2008 | Reageer

Opties schrijven kan inderdaad zeer lucratief zijn, maar niet zondermeer. Ongedekt schrijven is ten zeerste af te raden, maar gedekte opties met verschillende spreads kan een solide vorm van beleggen zijn.
    Ik gebruik daarvoor een optiecalculator die aangeeft waar de kansen liggen. Deze maakt verschillende berekeningen die je een goed inzicht geven van de risico’s en de winstkansen.Je weet dan ook wanneer je moet ingrijpen in je posities. Ik ben bezig met een website over dit onderwerp, die is nog onder construcrie, dus wellicht tot later.

9. Door Martin op 24 juni, 2008 | Reageer

RE:De optie-materie is niet moeilijk. Na een enige uitleg en wat boeken hierover is het verhaal duidelijk.

Knap.

10. Door Willem op 24 juni, 2008 | Reageer

Ik schrijf zelf ook regelmatig opties.
    Nadeel is dat je maar kleine aantallen kan schrijven:
    Call’s alleen schrijven op aandel die je al bezit.
    Put’s alleen schrijven op aandelen die je toch al wil hebben (en waarvoor je voldoende cash geld ter beschikking hebt)
    Voordeel is dat het geld oplevert bij een zijwaardse markt.
    Ik schrijf meestal call’s die iets out of the money zijn met 6 maanden looptijd.
    Levert niet veel op, maar risico is nihil, grootste is dat je de aandelen in je portefeuille met winst moet verkopen (al is dat in de huidige markt mischien wel onder de oorspronkelijke aankoopwaarde)

Groeten Willem

11. Door Dirk P op 24 juni, 2008 | Reageer

Ter info: ik heb het bovenstaande geschreven om een verklaring te geven voor het feit dat 70 tot 80 % van de gekochte en dus ook de geschreven opties waardeloos aflopen en dat de winstkansen dus in het voordeel liggen van de optieschrijver (was één van de topics van de nieuwsbrief en van de laatste les van de optiecursus). Uiteraard zijn er ook nadelen aan. Het voorbeeld van het schrijven van de call was eigenlijk het gedekt schrijven van een call op een aandeel. Uiteraard kan er ook gewonnen worden met gekochte opties (en dus verloren met geschreven). De beweging van het aandeel moet echter al fors zijn opdat dit het geval zal zijn. Omdat forse bewegingen voor het merendeel van de tijd uitblijven, heeft de optieschrijver dan ook meer kans om te winnen dan de optiekoper omdat deze met een aanzienlijk nadeel van start gaat (zoals in het verhaal gesteld zowat 20% koersbeweging is er op jaarbasis nodig voor de koper begint te winnen tov de schrijven.

12. Door Ruud op 25 juni, 2008 | Reageer

Bestudeer de Black-Scholes formule. Optie premie bestaat uit intrinsiek, tijd en risiko (de beta).
    In deze volatiele markt is de beta-component hoog en als je schrijft mag je vangen. Koop je dan kost premie veel gld.

Ik ben met het de autheur eens dat je in deze markt maar beter kunt schrijven en zo premies te vangen.

13. Door Nico op 25 juni, 2008 | Reageer

Er worden twee dingen door elkaar gehaald.

Het is bekend dat een optiepremie uit diverse componenten bestaat. Een daarvan is de verwachtingswaarde of tijdswaarde. En hiervan kun je met zekerheid zeggen dat deze aan het einde van de looptijd volledig uit de premie weggelopen is. Dit is een voordeel voor de schrijver en een nadeel voor de koper.

Aan de andere kant wordt gesteld dat 70 tot 80% van de opties waardeloos afloopt. Dit heeft echter niets met de eerder betaalde verwachtingswaarde te maken, maar met het feit dat beleggers geneigd zijn calls met een te hoge uitoefenprijs te kopen en puts met een te lage uitoefenprijs. De premie die hier ooit voor betaald is, is op het moment van aflopen irrelevant.

Verder is het natuurlijk niet zondermeer een winstgevende strategie op opties te schrijven, omdat toch 70-80% waardeloos afloopt. Daarvoor moet je vantevoren weten welke opties waardeloos af zullen lopen. En laten het nou net de opties zijn met de laagste premies (en dus minder interessant om te schrijven) die de meeste kans maken waardeloos af te lopen. En die 20-30% die niet waardeloos afloopt kan voor de schrijver net zo veel verlies opleveren als de winst van die andere 70-80%.

14. Door Martin op 25 juni, 2008 | Reageer

Re: En die 20-30% die niet waardeloos afloopt kan voor de schrijver net zo veel verlies opleveren als de winst van die andere 70-80%.

Een waarheid als een koe.

15. Door HANS op 27 juni, 2008 | Reageer

sTEL JE VOOR: JE SCHRIJFT ONGEDEKT OP DE AEX EEN CALL DIE 30 PUNTEN HOGER IS DAN DE KOERS DIE OP DE EXPIRATIEDAG STAAT. DUS SCHRIJF EEN CALL OPTIE VOOR 1 MAAND VERDER MET 30 PUNTEN DAARBOVEN. ALS IK DIT DOORZIE MET DE AFGELOPEN 7 JAAR DAN HEB JE 6 KEER EEN PROBLEEM GEHAD!!!!!
    WIE PAST DEZE METHODE TOE?

GROET
    HANS

16. Door Nico op 30 juni, 2008 | Reageer

Hans, zoek eens met Google naar “AEXCC”. Dit is een index die de AEX volgt, waarbij elke maand een call-optie wordt geschreven met een uitoefenprijs die 5% boven de huidige indexstand staat. Niet helemaal de strategie die jij beschrijft, maar als je het verschil neemt van deze index met de AEX Total Return komt hij aardig in de buurt. En dan zie je dat dit de afgelopen jaren een winstgevende strategie is geweest. (En je Caps Lock staat aan.)

17. Door hans op 2 juli, 2008 | Reageer

Nico, (nu zonder caps lock).
    ik heb gezocht naar aexcc maar kan hier niet echt vinden wat jij hebt beschreven. Zelf heb ik via behr.nl een volledig overzicht gehad van de koersen aex vanaf jan. 2001. Dit heb ik bekeken op de expiratiedata en zag toen dat schrijven op aex call winstgevend is. Ben er nu 5 maand mee aan de slag. Ben nog wel aan het uitzoeken op welk moment ik precies moet doorrollen maar ik heb nu al winst.

18. Door Willem op 4 juli, 2008 | Reageer

Het schrijven van calls is niet zonder risico.
    Daarom moet je dus altijd gedekt schrijven (dus een lagere gekochte call hebben of het aandeel zelf).
    De opbrengst voor de door Nico beschreven call is gering, zeg 0,5% van de onderliggende waarde.
    Dus winst is maximaal 0,5% van de onderliggende waarde!
    Dus 6% per jaar maximaal!
    Verlies van een ongedekte geschreven call is per definitie onbeperkt!!!!
    Als de AEX met 30% in 1 maand stijgt ben je dus in 1 keer de maximale winst van 5 jaar kwijt.
    Deze kans is klein, maar kan je wel een hoop geld kosten.
    Een risicovolle strategie dus.

19. Door hans op 4 juli, 2008 | Reageer

een 30% stijging heeft de afgelopen 7 jaar nog nooit plaats gevonden. Bovendien komt er na zo’n forse stijging altijd weer een correctie. Dus dan komt het weer goed. In de afgelopen 7 jaar is er 6 keer in 1 maand een stijging van 10% geweest.
    Dus volgens mij moet dat makkelijk kunnen.

20. Door Bertus van W op 8 juli, 2008 | Reageer

Dank voor de interessante aangedragen discussiepunten. Bovenstaande teksten en overwegingen sluiten mooi aan bij mijn strategie. Laat de tijdswaarde opgesloten in de (call)opties naar je toe komen. Ofwel wie schrijft die blijft.Omdat de beurs in het algemeen geleidelijk stijgt maat heel fors plotseling kan dalen werk ik alleen callopties. En zeker in een dalende markt is dat logisch zou Cruijf zeggen. Bij geschreven putopties kan je namelijk van een koude kermis thuis komen. Ongeschreven callopties zijn ook niet zonder gevaar.Dus doe je dat niet “ongedekt schrijven”. Een mogelijkheid is de call backspread toepassen. Dit houdt in een calloptie schrijven en op een hoger niveau een calloptie kopen. En waar loopt de tijdswaarde er heel snel uit. Bij out of the money opties. En bij welke winkel moeten we de callbackspread aangaan? Juist in de weekopties van de AEX!!
    Pak de laatste dag van de week en zie eens wat er binnen een paar uur aan tijdswaarde “oplost”. Ga eens na wat de beurs het laatste haljaar heeft gedaan. Kijk bij http://www.behr.nl op elke vrijdag naar de openingsstand en slotstand. Slechts een keer in 27 keer in 2008 is de stijging iets meer dan 10 punten geweest. Maar het net als met het bakmiddel croma. Je moet er wel bij blijven!! Klaar om, indien nodig, doorrollen toe te passen. Voorts is het werken met de margin hier onbesproken gelaten. Stel de stand van de AEX op vrijdagmorgen aan het eind van de week is 400. Een ongedekte calloptie op 407,50 vergt bij mijn broker plm 2.500 euro. Maak je een backspread, dus call 407,50 verkopen en een call 417,50 kopen dan heb je iets minder opbrengst maar je margin is dan maximaal 1.000 euro. De verhouding opbrengst versus vereiste margin is uit rendementsoverwegingen een interessante zaak!! De vraag is wanneer moet je, als de AEX die dag fors gaat stijgen en de 407,50 gaat naderen, doorrollen? Het moment van doorrollen en waarheen? Als er voldoende series voorhanden zijn kan je naar boven doorrollen binnen dezelfde week. Je koopt je geschreven opties op 407,50 terug en verkoopt een groter aantal callopties op bijvoorbeeld 410 zodat je niets hoeft bij te betalen. Dit spelletje kan in theorie 52 keer per jaar worden toegepast.
    Wel vooraf kijken of er voldoende series zijn Per week 2 % rendement is op jaarbasis een heleboel!!

21. Door Jan P op 10 juli, 2008 | Reageer

Doe al 22 jaar opties, schrijf zeer veel op langlopende opties.Neem nooit op.Als je geen jaren ervaring hebt is dit een zeer gevaarlijk gedoe.Wat doe met Tomtom en Fortis, ikzelf trek me uit de slag.Maar de meesten zullen zwaar verliezen.Grt Den Belg.

22. Door Leo K op 15 juli, 2008 | Reageer

N.a.v. bovenstaande discussie wil ik een actuele case aandragen over wanneer ik geschreven putopties nu moet doorrollen of niet. Miischien dat iemand een taktiek kan geven
    Ik heb maandje terug 3 puts Dec 2008 ING 19 geschreven in de verwachting dat er wel een herstel zou plaatsvinden. (Not dus op dit moment). Aandeel noteert nu <19 en de put is in de money geraakt. Is het op dit moment nu verstandig om de opties door te rollen naar bijv. de Mrt 2009 ING 18? Of gewoon nog afwachten tot de afloop datum meer nadert?
    Ik begrijp dat e.e.a te maken heeft met de verwachting wat ING gaat doen: Zit ie op z’n bodem en herstelt ie of daalt ie nog meer? Maar afgezien van deze overweging, zijn er nog meer overwegingen om nu door te rollen of niet?

Bedankt en groet, Leo

23. Door Tom Lassing op 15 juli, 2008 | Reageer

Beste Leo,

Bij optieschrijven moet u altijd het spel voor u houden, dus tijdig doorrollen. Dat alleen al vanwege het feit dat het dan ook vaak mogelijk is om dat kostenneutraal te doen. U krijgt net zoveel als dat u moet betalen… Het enige waar u dan op verliest, is de transactiekosten.
    Nooit gaan hopen, want dat wordt wanhopen.

24. Door Bertus van W op 15 juli, 2008 | Reageer

Regeltjes
    Het openingsartikel van Dirk P “Meer kans met opties” geeft een duidelijke uitleg en achtergrond van de regel: kort schrijven en lang kopen. Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Alleen heeft de schrijver de volatiliteit niet in zijn betoog betrokken.
    We worden momenteel geconfronteerd met een dalende trend die gepaard gaat met een hoge volatiliteit waardoor de tijdswaarde of verwachtingswaarde in de opties hoog is. Het loont dan om (korte) opties te schrijven. Kortlopende zijn opties gevoeliger voor het verstrijken van de tijd. Het premieverlies van de optie per dag is bij kortlopende opties veel groter dan bij langlopende opties. Het mag bekend zijn dat hoe dichter bij de expiratie des te sneller de tijdswaarde uit de optie loopt.
    Voorts hoe korter de looptijd, des te geringer is het risico. Bovenstaande feitelijkheden verleiden de belegger om kort opties te schrijven. Bijvoorbeeld weekopties. Ongedekt schrijven is ten zeerste af te raden. Het risico is veel te groot zeker in deze woelige tijden. Er zijn wel allerlei optieconstructies te bedenken die aan de gestelde voorwaarden voldoen. De backspread is hier een voorbeeld van. Hierbij is het risico beperkt De belegger kan de backspread toepassen op calloptie, putopties of beiden. Of het verstandig is in een dalende trend putopties te schrijven moet betwijfeld worden.
    We moeten leven met de mogelijkheid dat de beurs op de expiratiedag harder stijgt dan we hadden voorzien (in het geval van schrijven van callopties). De belegger moet de kunst van het tijdig doorrollen dan goed onder de knie hebben en de mogelijkheden vooraf hebben doorgenomen. Op welk moment wordt doorgerold en waar naar toe etc..
    Maar ik zit ook nog met een andere bekende regel uit optieland
    “Bij een hoge volatiliteit opties verkopen en bij lage volatiliteit opties kopen.”
    Als de volatiliteit flink afneemt en het niet meer loont om opties te schrijven omdat de opbrengst te gering is ten opzichte van de investering en het risico heeft de belegger de keuze aan de kant te gaan staan en wachten op betere tijden of omzien naar een andere leuke winstgevende strategie.
    Is het dan verstandig en profijtelijk over te stappen op het kopen van butterfly’s. Weinig investering en geen of nauwelijks margin vereist. In welk geval is een butterfly goedkoop?
    Bij opties die flink deep in the money hebben nauwelijks verwachtingswaarde en zijn de butterfly’s zeer goedkoop. Indien de opties louter intrinsieke waarde kennen is de prijs van een butterfly theoretisch nihil. Ook butterfly’s far out of the money zijn zeer goedkoop. Wat is goedkoop. Ik heb ergens de regel (alweer een regeltje) gelezen dat de prijs van een butterfly als volgt moet worden beoordeeld. Neem het verschil in uitoefenprijs van beide long posities. Neem hiervan 10% en bekijk of jouw butterfly onder dit bedrag valt. Voorbeeld
    Koop 1 call AEX 380
    Verkoop 2 calls AEX 400
    Koop 1 call AEX 420
    De prijs van de totale butterfly mag niet hoger zijn dan: 10 % over (420 – 380) = 4
    Mijn vragen:
    - Klopt bovenstaand betoog (graag gaten erin schieten daar leren we van)
    - Wie heeft ervaringen met butterfly’s
    - Moet je bij butterfly’s geduldig de expiratie afwachten of kun je tussentijds de butterfly managen en aanpassen aan de heersende omstandigheden (een soort doorrollen bijvoorbeeld)
    vele groeten

25. Door hans op 6 augustus, 2008 | Reageer

Hoi Bertus,

Als jij dit toepast dan heb je zeker al veel winst gemaakt?

Groet
    Hans

26. Door fc op 20 augustus, 2008 | Reageer

Ik ben nieuw in opties , heb 3 vraagjes, waar kan ik een optiecalculator vinden, 2 als de aex zoals nu op 402 staat en ik zeg dat de ax5 volgende week tss de 390 en 415 zal zitten hoe doe ik dan best het combiorder en wat kan ik eran verdienen…

27. Door Bertus van W op 21 augustus, 2008 | Reageer

Op de site van http://www.behr.nl zoek je bij S&D (stijgers en dalers) het hoofdje “info en meer”. Daar vind je een optiecalculator. De optieprijzen AEX voor week 5 verschijnen morgen (vrijdag 22 augustus) pas op het scherm.Als je zeker weet tussen welke waarde de AEX volgende week zich beweegt (390-415) en ook weet dat de expiratie binnen deze bandbreedte plaats zal vinden staan er verschillende strategieen tot je beschikking. Je vraag over combiorder en “wat verdien je eran” zijn mij nu wat vaag
    Groetjes

28. Door Stev op 23 augustus, 2008 | Reageer

Leuk forum

ik ben er al vanaf het begin van de optiehandel bij, maar ik moet zeggen ik tref hier een paar kenners aan.

Ben het niet overal mee eens, maar toch…!
    Als jullie er behoefte aan hebben zou ik wat methodes van professionals kunnen behandelen

gr

Stev

29. Door Geert op 24 augustus, 2008 | Reageer

Het beste is nog altijd ondergewaarde optie’s te kopen en overgewaarde optie’s te verkopen.

Net als bij aandelen value investment zeer lucratief is, kan bij optie’s ook de theoretische waarde worden vergeleken met de premie van de optie.

Inderdaad het Black & Scholes model, maar ook van Cleeton en het biomiale call/ optiemodel zijn interessante middelen hiervoor. In 1973 introduceerde Myron Scholes samen met de econoom Fischer Black als eerste een kwantitatief model voor de prijsbepaling van opties. Dit Black-Scholes-model wordt sindsdien wereldwijd gebruikt door bankiers, beleggers en handelaren op de financiële markten. Ook Robert Merton verrichtte baanbrekend werk op dit terrein en geldt als de grootste huidige denker op dit gebied. In 1997 wonnen Robert Merton en Myron Scholes zelfs de nobelprijs voor de economie hiervoor.

Ook kan er soms een groot verschil in waarde zitten tussen 3 of 6 maands optie’s. Soms lijken optie’s van 6 maanden veel duurder, maar als je het omrekend blijken ze vaak veel goedkoper, omdat er vaak veel meer handel is in kort lopende optie’s. De kortlopende zijn vaak, vanwege meer handel en een hogere vraag overgewaardeerd. Daarnaast beperk je je risico, doordat bij langlopende optie’s er meer tijd is voor als het mis gaat. Indien het aandeel niet doet wat je dacht, dan zal 1 maand resterend looptijd niet meer je verlies kunnen corrigeren.

Daarnaast de Grieken, zoals Delta, Gamma, Vega, Theta, Rho, Gamma van de Gamma, kunnen je zeer goed helpen. Of de optie-agio om te kijken of de stijging wel haalbaar is. Indien het aandeel 100% moet stijgen voordat de optie’s at the money is, kan je van te voren wel raden dat er weinig kans op is.

Beleggen in optie’s is voornamelijk kansberekenen, dus van te voren weten wat je maximale winst of verlies is. Zet dit ook op papier en vergelijk optie’s met elkaar. Niet alleen qua looptijd, maar ook qua uitoefenprijs. De optie-curve, tijdspremie vervalcurve of een winstdiagram is ook erg handig. Hierdoor krijg je een heel makkelijk overzicht van de verwachtingen op verschillende koersen en tijden.

Niet alleen winst- of verlieskansen berekenen, maar ook onder- overwaardering, sentiment en strategie zijn van belang. In een bewegelijke beurs is optie’s zeer lucratief, maar wanneer we te zwak bewegen zullen tijd en verwachtingswaarde voor de koper in het nadeel zijn.

Dus een strategie werkt alleen maar optimaal in bepaalde beurzen.

Ik denk eerder dat 80% verliest omdat ze niet op de hoogte zijn van het voornoemde. Indien je die stof beheerst, dan wil dat nog niet zeggen dat je alleen maar wint. Maar eerder dat je je verlies er fors mee beperkt.

Van te voren weten wat de risico’s zijn en ook werken met een stoploss en over- en onderwaardering, dan hou je het een stuk langer uit.

Succes ermee!

30. Door hans op 27 augustus, 2008 | Reageer

HOi Stef,
    Ik ben wel erg benieuwd naar methodes van professionals. Zelf schrijf ik alleen out the money call opties op de aex gecombineerd met een nog hogere gekochte call-optie. En ik moet zeggen: dat werkt goed!! Zie ook mijn bericht op 27 juni.
    gr. Hans

31. Door Dirk P op 27 augustus, 2008 | Reageer

Stev,

Ook ik wil altijd wel wat bijleren van professionals.

gr. Dirk

32. Door clemens op 19 oktober, 2008 | Reageer

dag stev,

ben er een tijdje uitgeweest, maar wil de draad weer oppakken……
    TA analyse en de handel in opties…verder niks
    heb jij misschien nog interesante tips voor mij die ik in de praktijk kan toepassen……..
    ik keek altijd meet een schuin oog naar de mar ketmaker omdat ik van mening was en misschien nog wel ben, dat de particuliere belegger ge noegen moet nemen met de kruimels…gewoon om dat ze prijs niet kunnen bepalen cq manipuleren

gr clemens

33. Door usatoday op 25 november, 2008 | Reageer

Waar kan ik actuele Put Call ratio’s in de AEX index vinden op het internet?

Hartelijk dank,

Usatoday

34. Door usatoday op 29 november, 2008 | Reageer

Eén systeem consequent spelen leidt altjd tot verlies omdat de richting-kans van de beurs omhoog-omlaag niet op 50% ligt, maar ver daaronder.

Denk aan een beurs die dwarsuit gaat en denk aan de bank die u niet de gelegenheid geeft tot handelen omdat hun systeem kapot is. Er zijn nog meer factoren die bepalen dat uw kans ver onder de 50% ligt.

En dus is de situatie dezelfde als in het casino waar met de 0 en de kleur groen, de winstkans onder de 50% wordt gehouden, zelfs al speelt men consequent op rood/zwart of even/oneven.

Echter er zijn systemen waarbij we kijken wat er aan geschreven putten en callen uitstaat op de beurs.

Je mag aannemen dat als je over langere tijd telt hoeveel dagen er meer putten dan callen geschreven(verkocht) worden op de optiebeurs, dat de opwaartse kans groter dan 50% is.

Omgekeerd mag je ook aannemen dat de kans op een koersdaling groter dan 50% is als je over langere tijd telt dat er meer callen dan putten geschreven (verkocht)worden.

Die informatie vinden we terug in de put/call ratio’s die op de optiebeurzen geplucliceerd worden. In de VS is dat redelijk transparant, in NL doet men daar mistiger over.

Je kunt dan hele leuke modellen maken in Excel en ook terugkijken over een langere termijn of een bepaalde strategie de kans boven de 50% brengt.

Het is geen rocketscience.

Veel succes.

35. Door cor3 op 13 december, 2008 | Reageer

Als ik een aandeel heb in een bedrijf en het gaat op de fles, ben ik mijn geld kwijt.
    Hoe zit dat met opties?
    Ook is me nog niet helemaal duidelijk, of geld dat op mijn beleggingsrekening staat, gegarandeerd is, net zoals spaargeld.

Mvrgr Cor3

36. Door Fred op 2 februari, 2010 | Reageer

Voor de aanhangers die opties willen kopen, Koop langlopende, deep in the money opties. Hiermee elimineer je de factor tijdswaarde omdat deze opties vaak enkel intrinsieke waarden hebben. De tijdswaarde is de grootste vijand van de optie-koper. Uitgangspunt is wel stijgende koersen. Je investering in verhouding met het kopen van de aandelen is veel kleiner en je neemt toch de koersstijging van het onderliggend aandeel 1 op 1 mee.

37. Door Arie op 3 februari, 2010 | Reageer

Hallo,
    Met belangstelling lees ik de verhalen over “opties”.
    Nmm is er voor een kleine belegger en dat zijn ze het denk ik allemaal die hier reageren : Is het meest betrouwbare AANDELEN TE KOPEN.
    Dan optie (gedekt)te schrijven met een looptijd van enige maanden VERDER met een uitoefenprijs die wat hoger ligt dan de aankoopprijs van DE AANDELEN.
    Mocht je worden ge-called (hetgeen zelden voorkomt) dan is er niks aan de hand: Je hebt de premie ontvangen en ook nog het verschil tussen aankoopprijs en uitoefenprijs.
    Zakt de koers dan kan je altijd de optie terugkopen en een nieuwe positie innemen toch?
    Wees niet al te hebberig. Zo te werk gaan levert een aardig rendement. Je vindt het alleen jammer als de koers van je aandelen echt
    uitbreekt. Ook dan kan je tijdig doorrrollen en is er nog niks aan de hand.

38. Door alter3go op 27 februari, 2010 | Reageer

Hoi Arie,

Ik vroeg mij af of jij ook de preciese gegevens weet bij het opwaards doorrollen.
    Ik hanteer zelf de regel als de koers van het onderliggende gelijk is aan de “strike” plus de ontvangen premie. Nu kan ik mij voorstellen dat bij een snelle stijging er op een eerder moment opwaards moet worden doorgerold. Zijn hier formules voor of vuistregels? bijvoorbeeld X% stijging in X aantal dagen?

Groet.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.