Zilveren munten
25 juni, 2008 | door Tom Lassing |Ik ben de laatste dagen bezig te zoeken naar betrouwbare leveranciers van zilveren munten. Ik zoek vooral de zilveren Canadese Maple Leaf, omdat de Amerikaanse Silver Eagle nu bijna niet meer leverbaar is.

Banken zijn gestopt met het leveren van die munten. Blijkbaar is dat te reële handel voor ze. Het betreft immers munten die van echt zilver zijn, en dus echt waarde vertegenwoordigen. Dat is geen werk voor banken meer.
Munthandelaren zien in beleggingsmunten niet veel handel, omdat de marge minimaal is. Een belegger wil de zilverprijs betalen en niet veel meer dan dat. Munthandelaren verkopen liever zeldzame munten, want daar kan je enorme hoeveelheden lucht in pompen en dus een prachtige marge op maken.
Blijft over, op Internet zoeken naar aanbieders. Nu, dat heb ik gedaan en ik ben geschrokken van wat ik allemaal vond. Van sites die nog amper werken tot sites die er prachtig uitzien, maar vorige week nog niet bestonden. Marktplaats aanbiedingen van personen en bedrijven die niet na te gaan zijn. Contactgegevens minimaal en feitelijk is niet na te gaan wie er achter de initiatieven zit.
Bij twijfel niet inhalen. Het feit dat zilveren munten zo slecht tegen redelijke prijzen te krijgen zijn, is een gouden kans voor een ondernemer die hierin de grootste van de Benelux wil worden. Hier ligt een prachtige markt open voor iedereen die in een oud bankgebouw woont en altijd nog een leuke functie voor die oude kluis zocht. De enige uitdaging is om een manier te vinden om die Canadese munten goedkoop naar de Benelux te krijgen. De klanten zijn er wel, die overtuiging heb ik wel.
81 Reacties op “Zilveren munten”
Door corver op 25 juni, 2008 | Reageer
Ik vrees dat handel in baar zilver of munten gefrustreerd wordt door de BTW-heffing.
Door Willy Warst op 25 juni, 2008 | Reageer
Waarom munten ? En geen Baren ?
http://search.ebay.ca/silver-Maple-Leaf_Coins-Canada_W0QQcatrefZC12QQdfspZ1QQfromZR40QQsabfmtsZ1QQsacatZ3377
hier kan je ze zo kopen.
Ik snap helaas het idee er niet achter ?
Door smith & Jones op 25 juni, 2008 | Reageer
de reden dat zilveren munten niet meer leverbaar zijn komt door chronisch zilvertekort om ze te slaan. Intussen zijn de ‘concentrated short positions ‘ nog nooit zo hoog geweest, en de toezichthouder doet of zijn neus bloedt… Zilver wordt aan alle kanten kunstmatig zwaar onder druk gehouden.
Schrijf daar eens wat over, is echt en heel interessant onderwerp.
S&J.
Door Kris in Kenya op 25 juni, 2008 | Reageer
Hello
Ik probeer momenteel ook fysiek zilver op te bouwen in mijn portefeuille – In België betaald men 21% BTW op zilver, die je dus niet terugbetaald krijgt bij latere verkoop – maw je zilver moet al 21% stijgen om break-even te zijn.
Kan iemand mij zeggen hoe de situatie in NL ligt?
Er is een zeer degelijke site http://www.nomex.com met heel veel info en een gereputeerd aanzien – ik koop daar zilvermunten aan die ik dan via een vriend in Washington naar België breng, deze persoon passeert om professionele redenen NIET langs de douane dus dat is mijn truuk om de 21% te omzeilen – een beetje omslachtig – wie kan mij een beter process voorstellen?
Kris
Door Jeroen Smits op 25 juni, 2008 | Reageer
Als je in Amerika Silver Eagles koopt of in Canada Maple Leaves dan is dat officieel geld. Met andere woorden je kan met zo’n zilveren dollar een krant gaan kopen in de kiosk. Niemand doet dat maar het kan wel. DUS heeft de douane geen recht om BTW te heffen volgens mij. Het is belangrijk om hierover zekerheid te verkrijgen; ik ben niet helemaal zeker of de douane het ook zo ziet. Als ik een stapeltje dollars meeneem smokkel ik toch ook geen papier. Of wat te denken van gewoon Amerikaans muntgeld. Dan smokkel je toch geen koper. Interessant: er is een wet in Amerika die het omsmelten van pennies & nickles verbied (er zit meer koper in dan de numismatische waarde van het muntje aangeeft), maar silver eagles vallen hier niet onder. De 100 dollar platinum 1oz munt is overigens makkelijk mee te smokkelen in de portemonnaie zonder dat de douane het ooit zal zien. Is toch z’n 2000 dollar waard.
Door Rogier op 25 juni, 2008 | Reageer
http://europataler.at/
Door Mart van der Velde op 25 juni, 2008 | Reageer
Er zijn certificaten te koop in leuke “zilverproducten”, gegarandeerd door de overheid. Met garantie dat de aanschafwaarde niet minder wordt en je dus mooi kunt profiteren van de verwachte stijging. De reden dat het zilver kunstmatig laag wordt gehouden ligt o.a. in het feit dat US ondernemingen tot op heden geen echt grote belangen in mijnen hebben. Echter, de vraag zal enorm toenemen en een stijging in procenten van 3 cijfertjes, waarvan de 1e zomaar een 4 kan zijn, is GEEN valse verwachting de komende jaren.
Door Martin op 25 juni, 2008 | Reageer
Ga naar een munten beurs en koop zilver Juliana muntgeld: guldens, rijksdaalders, tientjes.
Je staat er versteld van hoe groot het aanbod is.
Bij flinke aantallen is de prijs zeer scherp en over BTW wordt meestal niet gesproken.
Je moet natuurlijk wel de weg weten.
Door Tom Lassing op 25 juni, 2008 | Reageer
We hebben het hier over twee soorten munten.
1. Er zijn zeldzame munten, die een waarde hebben vanwege hun zeldzaamheid. Denk daarbij aan Juliaantjes en andere oude munten. De waarde is slechts voor een klein deel de intrinsieke metaalprijs, maar vooral hun zeldzaamheid. In tijden van crises vervalt die zeldzaamheidswaarde. Als belegging vanwege twijfel over het financiële bestel of de houdbaarheid van een gangbare munt zijn dat niet de meest logische beleggingsobjecten.
2. Waar ik naar zoek, zijn de zilveren munten die vrijwel alleen intrinsieke waarde hebben en bestaan uit bijvoorbeeld een ounce zilver. Ze kosten net iets meer dan die intrinsieke waarde vanwege het slaan en het vervoer en mogelijk wat BTW als je ze niet in de portemonnee kan vervoeren. De overheid wil erg graag de BTW daar op vangen. Of dat terecht is, vraag ik me af. Het zijn gewoon munten en in het land van uitgifte zijn het legale betaalmiddelen. We hoeven ook geen BTW over de euro te betalen. De officiële handel in de zilveren betaalmiddel munten is bijzonder klein, mede door het BTW ontmoedigingsbeleid van de overheid. Ik kan niet inschatten of de BTW op deze munten nog aanvechtbaar is.
Door H.J. Kruyswijk op 25 juni, 2008 | Reageer
Nou,
Ik heb nog een stapeltje zilveren Kennedy-dollars. Zouden die wat waard zijn?
Henk Kruyswijk
Door Peter op 25 juni, 2008 | Reageer
Waarom geen gouden munten? Geen BTW en wel voldoende aanbod.
Re Tom: Waar ik naar zoek, zijn de zilveren munten die vrijwel alleen intrinsieke waarde hebben.
Het antwoord heb ik reeds gegeven.
Tom, als je wilt kopen kan je kontakt met mij opnemen.
Door arie op 25 juni, 2008 | Reageer
waarschijnlijk geen dollars maar halve dollars denk ik
Door Marcel op 25 juni, 2008 | Reageer
Voor het kopen en verkopen van zilveren munten – gouden munten en beleggings goud/zilver kunt u altijd contact opnemen met een officiele munthandelaar. Kijk hiervoor eens op mijn website http://www.demuntenverzamelaar.nl
Door Mike op 25 juni, 2008 | Reageer
iemand interesse in zilveren zwitserse munten?
neem contact met mij op via beursbox
Door Willy Warst op 26 juni, 2008 | Reageer
OK, Maar , Ja en wat is er nou juist de afgelopen tijd met de zilver prijs gebeurd.
Ik ga wel mee in spreiding verhaal.
En dat BTW verhaal zegt me niets. Je kunt op ebay en andere plaatsen zo de baaren kopen.
Je moet natuurlijk niet bij overheids of numistieke bedrijven kopen. Die draaien je een poot uit.
Maar waarom munten en geen BAREN of baartjes ?
Door MHAAGEN op 26 juni, 2008 | Reageer
Tom Lassing heeft groot gelijk; zilver zal ons allemaal nog gaan verbazen, en vergeet niet dat het sinds 2001 al maal vier gegaan is…
Door Frans op 26 juni, 2008 | Reageer
Beste mensen,
Wat doen we toch moeilijk om de Canadese “silver maple leafs”en de Amerikaanse “silver eagles te kunnen kopen.
1 troy ounce puur zilver!!!
Ik kan ze volop leveren tegen een redelijke prijs.
Stuur gewoon een mailtje naar:
TO.OS.11@HOTMAIL.COM
Door Zerkalo op 26 juni, 2008 | Reageer
Beste Tom Lassing,
De zilveren munten zijn met 6% BTW belast, in plaats van zilveren baren die met 19% BTW worden belast.
Er zijn Europese landen waar het tarief lager ligt. Het kan dus ooit gunstig zijn om een ritje te maken
Door Gerard op 28 juni, 2008 | Reageer
In plaats van te beleggen in munten, kun je ook beleggen in puur goud of zilver. Op de site van goldmoney lees ik de mogelijkheid om fysiek goud of zilver te kopen. Je hebt geen problemen met btw en verzending en de edele metalen liggen veilig opgeborgen. Of deze site betrouwbaar is weet ik niet. Iemand ervaring met deze manier van kopen en verkopen van goud en zilver?
Door Wim van Dalen op 1 juli, 2008 | Reageer
Voor zilver heb ik zelf zojuist 40* 50 Guldenmunten aangeschaft voor €475,00 incl verzending.
Deze munten zijn van de jaren ’80.
Per munt kom je dan uit op 475/40=€11,88
Het zilverpercentage bedraagt 92% en het gewicht is 25 gram per munt.
Netto zilver gewicht is per munt dus 0,92 maal 25=23 gram. Omgerekend kom je dan per troy ounce(=31,1 gram) uit op 31,1/23 maal €11,88=€16,06.
De prijs op de termijnmarkt bedraagt heden(01/07) $17,90 per troy ounce, dat is in Euro: 17,90/1,57=€11,40
De prijs van zo’n munt ligt dan 40% boven de intrensieke zilverwaarde .
Bij de gouden Kruger Rands is dat ongeveer een 18%, dus dat de munt duurder is dan de intrensieke waarde aan het goud wat in de munt zit.
Ik heb niets dichter bij intrensiek kunnen vinden voor zilver.
Zeer ondoorzichtige markt.
Zulke munten zijn inderdaad voor onder het matras of voor de aardigheid, want je koopt wel Intensiek zilver.
Ik heb deze munten gekocht bij een munthandelaar, Kevelam Bv.
Door Willy Warst op 4 juli, 2008 | Reageer
gisteren 20 silver eagles gekocht @ 14,50
ben benieuwd of ze door de brievenbus passen.
Wellicht ga ik over tijd 5-10% spaar-belegd vermogen in natura aanhouden.
Snapt de fiscus tenminste ook lekker niet !
Toch is het verzamelen, btw en transport duur en omslachtig.
Maar stap 1 was leuk, er zit iets hobbyachtigs in ?
Vraag ? Wat gebeurd er als een Bank op de fles gaat, wat je dan wel bij je safe loket ????
Door Willy Warst op 4 juli, 2008 | Reageer
Kwam dit trouwens tegen, daar bestel ik de volgende keer, denk ik.
http://www.edelmetallshop.com/
Door Francois Wehkamp op 13 juli, 2008 | Reageer
Hallo,
Naast het beleggen in intrinsieke waarde van munten kan beleggen in zeldzame munten ook goed werken. Mooie topstukken die vanwege hun zeldzaamheid vaak niet ruim voorradig zijn blijven hun waarde gedurende langere tijd houden. Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat je niet tegen een te hoge prijs inkoopt alsmede dat je wel verstand van zaken moet hebben. Op deze manier kun je echter een leuke collectie opbouwen en toch je geld beschermen, echter het is risicovoller als gewoon beleggen of als beleggen in intrinsieke waarde.
Mvg
Francois
Door galaxy op 13 juli, 2008 | Reageer
Ik zoek eigenlijk hetzelfde als topicstarter Tom.
(Hoi Tom, ken je me nog (Theo W) jaartje of 10 geleden).
Met een beetje speciale redenen:
- Een collapse van ons financiële systeem acht ik niet uitgesloten. Die Yanks drukken dollars alsof het pleepapier is.
- De mogelijkheid dat ze in het midden oosten met nukes gaan tennissen wordt ook steeds reëeler.
- Kan het gevoel niet van me afzetten dat de grootmachten er een verborgen agenda op nahouden.
Kortom, ik voel de behoefte om wat stukjes edelmetaal in de tuin te begraven, voor barre tijden, om eten te kunnen kopen…
Het feit dat er zo slecht aan te komen is, stinkt trouwens ook. Vroeger kon je op paginagrote advertenties krugerrands en maple leafs kopen zoveel je wilde.
Op de beurs zijn mijn posities trouwens hardstikke bullish hoor…
Door Willy Warst op 14 juli, 2008 | Reageer
kreeg net een plukje Meaple leafs binnen.
Net niet echt
Hoezo zilver zilverkleurig ???
Door Willy Warst op 14 juli, 2008 | Reageer
Galaxy, telt voor jou niet dat het een fiscaal verschoonde asset is, als je het in de kluis hebt ?
Verder een vraag. Stel je hebt een safeloket en de bank gaat falliet ?
Door Rolf van Zanten op 20 juli, 2008 | Reageer
Beste Tom (en andere lezers),
Ik kan het volgende aanbod doen:
Maple Leaf munten (zilver) vanaf: EU 14,20 per stuk.
Silver Eagle munten vanaf: EUR 14,40 per stuk.
Levertijd:
Maple Leaf: 2 – 3 weken
Silver Eagle: 4 – 5 weken
Huidige zilverkoers: $18.11 (EUR 11,43) per troy ounce
De bovenstaande bedragen zijn inclusief 6% BTW.
Meer informatie en vergelijkbare producten kunt u vinden op http://www.thesilvermountain.nl/shop/
Ik kan tegen scherpe prijzen zilver aanbieden, naast de Maple Leaf en Silver Eagle munten verkoop ik ook Kookaburra kilo “munten”. Aangezien deze munten legal tender zijn wordt hier ook 6% over geheven ipv 19% die over baren wordt geheven.
De prijs voor de kilo kookaburra: EUR 459 per stuk, EUR 4.500 per 10 (omgerekend EUR 13,99 per troy ounce)
Bij interesse hoor ik het graag.
The Silver Mountain is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder het nummer 32129498.
Door Willy Warst op 21 juli, 2008 | Reageer
Dhr. van Zanten,
Mooie site succes.
Wellicht meld ik me binnenkort een keer.
Door Jeroen Pluijmen op 28 juli, 2008 | Reageer
Schaarste in zilver is wat men ons doet geloven, maar zoek je gericht naar het aanbod, sta je toch versteld wat er zoal te koop is.
Zilveren munten blijken nog steeds een prima belegging. Neem de Lunar-series (I), begin dit jaar werden ze tegen scherpe prijzen aangeboden, maar nu al zie je dat het aanbod aanzienlijk minder is geworden en de prijzen zijn gestegen. Verzamelaars hebben reeds hun slag geslagen en de belegger loopt achter de feiten aan. Dát maakt de prijs.
Daarbij worden de Maple Leafs en Silver Eagles niet in Europa vervaardigd. Enig idee wat de kosten van verzending zijn vanuit het Amerikaanse continent, verzekerd en wel? Ook dat betaalt de consument. Snuffelen op eBay biedt zeker kansen, kost wel wat tijd, maar met een beetje mazzel kun je hierin een leuke voorraad mee maken (weet dat je altijd zo’n 10% teveel betaalt daar eBay-verkopers rekening houden met commissies die zij weer dienen af te dragen aan eBay en het opkomende (en in de toekomst verplichte) PayPal).
Schaarste is nogal een gewaagde uitspraak en het nauwelijks meer leverbaar zijn van Silver Eagles is niet geheel terecht.
Zilveren munten, een prima belegging, maar ook de verzamelaar grijpt hierin zijn/haar kansen.
Door Kees op 8 augustus, 2008 | Reageer
Kan je zelf controleren of zilver echt is ,
Of hoe kan je zien dat het echt is .
B,V,D.
Kees
Door verhaegen op 22 september, 2008 | Reageer
geachte
bij deze kan hier zilver gekocht worden uit vooraad, baren en munten alle gewichten en soorten. Alles is nieuw zelf de kilo baren we hebben nog een vooraad van ongeveer 5000 oz liggen. Sommige munten zijn wat duurder door te grote tekorten, nieuwe collectie 2009 zijn al komende. De vooraden van 2009 zullen nu al opgebruikt worden voor duizende orders wereldwijd.Dus verwacht nu niet dat de prijs veel zal dalen het blijft fysiek zilver en dit komt niet zo uit de grond. veel succes
Door Edelmetaal Inkoop op 3 februari, 2009 | Reageer
Die hele BTW zorgt er gewoon voor dat er geen liquide handel kan komen in de edelmetalen op goud na.
Voor goud ga je het best naar de HBU, daar koop je ong. 1% boven de spot kilobaren goud.
Als je je edelmetaal weer kwijt bent, mag je het altijd bij mij aanbieden voor een bod rond/boven de spotprijs afhankelijk van de hoeveelheid en het metaal.
http://www.zilver-inkoop.nl/quotes.html
Door Inkoop Edelmetaal op 6 februari, 2009 | Reageer
Voor eerlijke en marktconforme prijzen voor uw Silver Eagle, Maple Leaf en andere zilveren beleggingsmunten kunt u het beste terecht bij ons.
Huidige biedprijzen (per 6 februari 2009)
The Silver Mountain biedt momenteel 30% boven spotwaarde voor al uw Silver Eagle, Maple Leaf, Philharmonic, Mexican Libertad, Kookaburra, Lunar, Koala en andere bekende zilveren beleggingsmunten.
Huidige biedprijs: EUR 13,04
Huidige zilverkoers: EUR 10,03
Per 6 februari 2009
Door caligulae op 12 februari, 2009 | Reageer
als ik het goed begrepen heb, betaal ik dus in Nederland slechts 6% btw op een Silver Maple Leaf (1 OZ) en in België dus 21%.
lang leve smokkelen
Door The Silver Mountain op 15 februari, 2009 | Reageer
@ Caligulae,
Nee dat klopt niet. Het lage tarief van 6% is alleen van toepassing indien je de maple leaf invoert (dus van buiten de EU)
In Nederland is het gewoon 19%.
Door caligulae op 22 februari, 2009 | Reageer
hoe moet ik dit dan interpreteren?
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-115.html#P1181_135895
Door kit op 1 maart, 2009 | Reageer
mensen mensen wat een drukte om et zilver !!!
is alleen intresant als je duizenden kilo s koopt !!!weetend dat de prijs altijd per kwartaal altijd iets omhoog gaat (althans afgelopen paar jaar .
stel ik had 2 jaar geleden voor 20.000 euro zilver gekocht had ik nu na 2 jaar bijna 100% winst gemaakt dus me inleg verdubbeld !!!! met huidige koersen
maar er is altyd al meer vraag dan aanbod geweest ,verder zeggen banken dat ze …..Kilo s zilver hebben liggen in kluis op PAPIER !!!althans in echt is er minder .
helaas ben ik niet zo rijk dat ik et kan doen zilver kopen in duizenden kilo s anders had ik et gedaan
kit
Door caligulae op 7 maart, 2009 | Reageer
duizenden kilo’s …
zilver is interessant omdat je veel munten kan kopen voor relatief weinig geld.
deze munten kan je later per stuk verder verkopen als je na een sterke stijging een deel winst wil opstrijken.
als je ditzelfde wil doen voor goud …
heb je veel meer kapitaal nodig om eenzelfde aantal munten te kopen.
Op dit moment zijn kleine gouden munten zelfs erg schaars waardoor de vershillen met de spotprijs veel groter zijn dan vroeger. Op het net vind je zelfs “coindealers” die het dubbele vragen van de goud-spotprijs.
bv:
100 zilverstukken 1 OZ = 1500€
100 goudstukken 1 OZ = 80000€
100 goudstukken 1/10 OZ = 8500€
als je de gouden 1/10 OZ munten vindt aan 85€
Door zilver op 21 maart, 2009 | Reageer
Iemand een idee of argentumtrading.nl een betrouwbare site is voor de aankoop van zilver en goud?
Door Bruno op 27 april, 2009 | Reageer
Bij aankoop van zilver is in België de BTW verschuldigd. Wat bij verkoop? Heeft iemand daar zicht op? Ik bezit nog een stapeltje stukken van 20, 50 en 100 oude BEF.
Door Jan op 4 juni, 2009 | Reageer
Ik heb al heel wat zilveren munten gekocht via Argentumtrading.com en de service is werkelijk formidabel. Levertijd 1 werkdag en uitstekende klantenservice. Probleem is echter dat de munten niet allemaal exact 1 oz (31.10g) wegen. Ik heb afwijkingen geconstateerd van 0.01-0.05 gram (wel allemaal verschillende type munten). Heb hierover al contact gehad met de verkoper die mij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan het feit dat de munten in grote hoeveelheden geproduceerd worden. Misschien dat iemand hier meer over weet?
ps: Prakken Edelmetaal, ook goede ervaringen mee, alleen geen iDeal/Paypal en wat tragere verzending (2-3 werkdagen). Iemand anders hier ook ervaring mee?
Door Perobadecampos op 10 juli, 2009 | Reageer
Kan iemand mij uitleggen waarom het verschil tussen de zilverkoers (op dit moment E 290- p/kg) en een baartje van hetzelfde gewicht zo uiteenloopt? Sommige aanbieders vragen op dit moment nog steeds circa E 450 p/kg baar.
Door The Silver Mountain op 20 juli, 2009 | Reageer
Zilver baren zijn belast met 19% BTW, dat is de voornaamste reden voor het grote verschil.
Daarnaast heb je te maken met de baarkosten en de winstmarge van de aanbieder.
Neemt niet weg dat een prijs van 450 bij een koers van 290 veel te hoog is.
Door Luc lcdnlf op 20 juli, 2009 | Reageer
Eén van de redenen van het prijsverschil tussen papieren en echt zilver is de schaarste van het fysieke product. Het kan een eerste signaal zijn dat er druk op de prijs zit, omhoog dan.
Door pol op 8 september, 2009 | Reageer
Iemand merkt op dat er landen zijn waar het btw tarief voor zilver lager ligt.
Maar weet iemand waar ?? of hoe zilver baren
kunnen gekocht worden zonder btw ??
Door Stijn op 8 september, 2009 | Reageer
American Eagle Munten zijn makkelijk te kopen via een deze website, ze worden nog steeds geslagen http://zilver.stijnvercaigne.com
Groeten Stijn
Door Zilveren munten op 9 oktober, 2009 | Reageer
@ Pol
Voor zover ik weet zijn zilver baren in geheel Europa met het hoge BTW-tarief belast.
Zilveren munten met de status van wettig betaalmiddel zoals de Silver Eagle en de Maple Leaf zijn vaak wel goedkoper. Hier krijg je bij de verkoop ook meer voor terug.
Door jop op 14 oktober, 2009 | Reageer
Hoi,
Zou ik bij jou zilveren munten kunnen kopen.
Bijvoorbeeld de maple leaf of de silver eagle.
Groeten jop
Door The Silver Mountain op 14 oktober, 2009 | Reageer
Beste Jop,
Zilveren munten kopen kan via deze link:
https://www.thesilvermountain.nl/index.php?language=du&affiliate_ref=3
Door caligulae op 29 oktober, 2009 | Reageer
als je zilver wenst te kopen, zou ik ook eens naar http://www.kronwitter-muenzen.de surfen.
Het is een betrouwbare leverancier, met ZEER scherpe prijzen. Ik heb er zelf al professionele contacten mee gehad, een basiskennis Duits is wel meegenomen.
als je goud wenst te kopen raad ik http://www.gold4ex.be aan. Ze zijn gevestigd in Brussel maar door de correcte prijzen en goede dienstverlening is een bezoek aan Brussel aan te raden.
PS: In het verleden verkocht Gold4ex ook zilver maar ik geloof dat ze dit nu niet meer doen.
vriendelijke groeten
Door kay op 30 november, 2009 | Reageer
in nederland word geen btw betaald over belegings zilver goud enz
Door Marc Verhelst op 4 december, 2009 | Reageer
Ik heb enkele tientallen zilveren munten van 100 BEF (jaren 50).
Ik wens die te verkopen maar weet niet waar.
Kan iemand op het forum mij adviseren.
Dank bij voorbaat.
Door caligulae op 7 december, 2009 | Reageer
@kay: Enkel goud is vrijgesteld van btw, zowel in België als in Nederland.
Voor zilver is er echter wel BTW verschuldigd (zie link)
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-115.html#P1181_135895
De btw-tarieven voor zilver is enerzijds afhankelijk van land tot land en anderzijds van de vorm (beleggingszilver, oude munten, verzamelobject, etc.)
Door caligulae op 8 december, 2009 | Reageer
@marc vehelst:
je kan een beurs bezoeken waar munten verhandeld worden.
je kan je munten te koop aanbieden op kapaza of een andere veilingsite
of je kan naar een stad rijden en in elke stad vind je wel een opkoper van zilver en/of goud
persoonlijk denk ik dat er nog een mooie stijging zit in zilver, dus ik zou de munten nog niet verkopen … maar ja, dat zijn speculaties
Door zarathustra op 5 januari, 2010 | Reageer
Wil iemand zijn zilver nog kwijt? Ik koop boven spot price.
Door Jeroen Pluijmen op 6 januari, 2010 | Reageer
Eventjes een algemene uitleg aangaande BTW tarieven op zilver. Er schijnt nogal verwarring te zijn over de BTW bij zilveren munten.
Koop je binnen Nederland bij een handelaar zilveren munten, dan zal deze handelaar in beginsel het hoog tarief moeten hanteren.
Echter … de populaire zilveren munten komen niet uit Nederland en zullen door de handelaar moeten worden ingevoerd. Het Nederlandse systeem hanteert het laag tarief bij invoer. De Nederlandse handelaar zal in beginsel deze BTW (laagtarief) af dragen in Nederland.
Maar, er is één uitzondering. Als betreffende handelaar van de Belastingdienst toestemming heeft om verruiming in de margeregeling toe te passen (zoals wij deze hebben), zal de handelaar bij inkoop de BTW af dragen in het land van herkomst (of in Nederland zonder deze bij de aangifte BTW als vooraftrek BTW in mindering te brengen). De handelaar kan de zilveren munten dan verkopen door de margeregeling toe te passen. Bij de margeregeling is er geen sprake meer van laag of hoog tarief, de handelaar draagt over de marge 19% BTW af (dus niet over de omzet).
Beste is dit te verduidelijken middels een voorbeeld. De handelaar koopt een zilveren munt in voor E 100,00 exclusief BTW (invoer).
Hij wil op deze munt E 10,00 netto verdienen.
Gemakshalve gaan we ervan uit dat het laagtarief 6% is en het hoogtarief 19%.
Laten we er even van uitgaan dat betreffende munt in land van herkomst een wettig betaalmiddel is.
Situatie 1:
Handelaar heeft geen toestemming van de Belastingdienst om de margeregeling toe te passen.
De verkoopprijs (incl 19% BTW) zal in deze situatie dan E. 130,90 bedragen.
(exclusief is dit E. 110,00)
Situatie 2:
Handelaar heeft wel toestemming van de Belastingdienst om de margeregeling toe te passen.
De verkoopprijs zal dan E. 117,90 bedragen.
In situatie twee bedraagt de inkoop E. 106,00.
De BTW op de nettomarge (E. 10,00) bedraagt E. 1,90. Tesamen is dit E. 11,90. Dit bedrag bij de inkoop optellen et voila
Dit is de enige en juiste manier hoe om te gaan met BTW bij zilveren munten.
Koop je dus bij een handelaar die zijn munten exclusief BTW aanbiedt, dan betaal je hier gewoon 19% BTW over.
In hoeverre deze mogelijkheid ook in België kan, dat laat ik even in het midden.
Het Ministerie van Financiën ziet zilver niét als iets waar je in investeert, derhalve is de verkoop tegen 6% (of zelfs tegen 0% zoals goud) niet aan de orde.
Als er vragen zijn, ik hoor het graag
@ Kay:
In Nederland wordt degelijk BTW af gedragen over fysiek zilver! Vraag is onder welke voorwaarden deze wordt afgedragen.
Handel in zilverbaren binnen de EU.
Op zilverbaren geldt het hoogtarief BTW. Als Nederlandse handelaar is het dus mogelijk om binnen de EU te leveren vrij van BTW mits de afnemer in het bezit is van een geldig BTW-nummer. Dit is de zogenaamde Intracommunautaire Levering.
Echter … jaja (het zou eens niet zo zijn), als een afnemer buiten Nederland zijn zilverwaren vrij van BTW wil kopen, in het bezit van een geldig BTW-nummer en deze a contant in Nederland wil afnemen en afrekenen heeft de Nederlandse handelaar een probleem.
De Nederlandse handelaar zal aan de Belastingdienst moeten kunnen aantonen dat deze goederen ook daadwerkelijk de grens hebben verlaten. BTW-nummer of niet, kan de handelaar (verkopende partij) dit niet aantoonbaar maken (contant en afgehaald), dan zal de handelaar de BTW alsnog moeten afdragen … keiharde kosten dus!
Wij leveren dus ook absoluut niets buiten Nederland a contant. Zowel een bankoverschijving als een bewijs van verzending zijn voor de Belastingdienst afdoende om aantoonbaar te maken dat de goederen het land hebben verlatren en dus terecht als IC-levering in de boeken kunnen worden weggeschreven.
Dit gewoon wat “inside-information”
Terug naar Tom … het BTW ontmoedigingsbeleid aangaande zilver (munten/baren) en dan vooral of het aanvechtbaar is.
Antwoord: Neen!
De overheid (schriftelijk bevestigd) ziet zilver niet als een beleggingsproduct en heeft in overeenstemming met de EU ook geen intentie om hier uitzonderingen op te maken.
Helaas dus .. BTW op zilver blijft.
Door BTW op zilver op 18 januari, 2010 | Reageer
Bij baren zilver is het door de BTW geen beginnen aan, dat is me wel duidelijk geworden door een goed artikel van The Silver Mountain over het beleggen in fysiek zilver.
Het staat ergens op hun blog op http://www.thesilvermountain.nl/blog/16/beleggen-in-zilver/beleggen-in-fysiek-zilver.html
Ik denk dat voor velen de BTW ook een struikelblok zou zijn, maar als je kijkt naar wat je betaalt voor 1kg zilver ipv goud dan is zilver nog zo gigantisch goedkoop dat ik het alsnog wel koop.
Door zarathustra op 26 januari, 2010 | Reageer
Weet iemand hier hoe het zit als je zilver importeert uit de VS, waar je geen btw betaald? Kan je langs die weg de btw hier omzeilen?
Door BTW op zilver op 28 januari, 2010 | Reageer
Zilver uit de USA kopen is geen beginnen aan, omdat je enorm hoge vrachtkosten betaalt. Fedex bijv. verzekerd goud en zilver niet, als een pakket kwijt raakt is het dan risico koper.
Daarnaast betaal je 9 van de 10 keer gewoon BTW bij de douane.
Door Selim op 2 februari, 2010 | Reageer
Hoi Jeroen Pluijmen, je zegt : “Wij leveren dus ook absoluut niets buiten Nederland a contant”.
Kan ik dan bv in Belgie (door familie) bij jou bestellen en deze later mee nemen naar NL.
Hoe kan ik je bereiken? website?
BVD
Door zarathustra op 8 februari, 2010 | Reageer
Hey, weet iemand waar de goedkoopste gouden munten te krijgen zijn? Ik lees dat mensen goud kopen 1 of 2% boven spotprijs, maar o.a. the silver mountain vraagt gewoon meer dan 5% boven spotprijs.
Door Patrick op 12 februari, 2010 | Reageer
Dat ligt eraan wat voor goud je koopt. Gouden munten zijn inderdaad bij the silver mountain voor 4 tot 5% boven spot (daarmee overigens wel de goedkoopste van Nederland) terwijl goud baren goedkoper zijn. 1 kilo baren zijn vaak het meest goedkoop, zo’n 2 a 2,5% boven spot.
Door Jeroen Pluijmen op 16 februari, 2010 | Reageer
Zilver importeren uit Amerika en BTW omzeilen .. mag niet hé?
Maar goed .. de verzender (Amerika) zal geen aangifte doen, die plicht ligt bij jou. Grotere zendingen zullen veelal via Fedex verlopen en dan krijg je gewoon te maken met BTW en invoerrechten. Gezien de hoge transportkosten niet altijd rendabel, daarbij ook goed opletten waar je koopt in Amerika. Heb je een leverancier gevonden, check even google of er wat negatiefs over deze leverancier wordt geschreven.
Als je Amerikaanse leverancier bij de zending een ander bedrag opgeeft dan daadwerkelijk de waarde is is er een kans dat deze door de douane glipt zonder enige aangifte, om daar nu een “sport” van te maken, je moet wel heel veel vertrouwen hebben in je leverancier. Deze zal dan per “gewone post” verzenden, gaat redelijk snel, echter bij zoekraken (ervan uitgaande dat je leverancier betrouwbaar is) heb je niets, alleen een lege portemonnee.
ga je voor “grotere” zendingen, dan helaas … je zult in de meeste gevallen je BTW en invoerrechten moeten betalen.
@ Selim
Natuurlijk leveren wij a contant naar Belgische afnemers, echter hierin geen BTW-vrije levering zolang ik niet aantoonbaar kan maken dat het goed de grens heeft verlaten.
Daarnaast zijn merendeel van onze zilveren produkten onhevig aan de margeregeling, dus hier geen BTW-vrije levering mogelijk.
Door jos peters op 16 februari, 2010 | Reageer
Is er in Luxemburg BTW op zilver ? Indien niet ga je ze daar toch gewoon kopen en maak er tegelijkertijd ‘n dagje uit van ?
Door Jacques op 16 februari, 2010 | Reageer
Waarom niet gewoon beleggen in zilver of goud met een turbo? Daarvoor moet je niet eens naar andere landen of verzendingskosten betalen.
Ook moet je het niet bewaren.
Door Elia op 18 februari, 2010 | Reageer
Geen turbo’s voor mij! Veel te riskant en je kan na 17.30 als de markt doorgaat niks meer doen.
Volgens mij is Luxemburg ook gewoon btw, alleen Zwitserland niet (geen EU)
Door Danny op 31 maart, 2010 | Reageer
Je kan het beste zilveren tientjes uit de jaren 70/73 kopen. Ze bevatten 18 gram zilver per munt. Vaak heb je ze op marktplaats al tussen de 6 a 7 euro per stuk. 2 zilveren tientjes a 18 gram p.st is dus 36 gram puur zilver.
Voor een maple leaf of silver eagle betaal je al gauw 16 euro p.st maar die bevatten 31,15 gram zilver, terwijl 2 losse zilveren tientjes die bijelkaar minder kosten dan de silver eagle of de maple leaf 36 gram zilver bevatten, dus 5 gram meer voor minder geld.
Dus als je de keuze krijgt om voor 16 euro een bullion coin aan te schaffen of 2 zilveren tientjes uit de jaren 70/73 zou ik kiezen voor de 2 zilveren tientjes want dan heb je meer zilver voor je geld.
Door Ed Wijk op 3 april, 2010 | Reageer
Na al dat gepraat over btw tijdens de aanschaf wil ik wel eens weten wat je aan de belasting moet opgeven als je het weer verkoopt. Wie kan dat eens duidelijk uitleggen?
Door Danny op 17 april, 2010 | Reageer
Je kan hele boxen vol zilveren silver eagles of maple leafes kopen als belegging. Zilver is wel een leuke belegging. Het wordt schaarser tegelijk is het naast een leuk edelmetaal voor sieraden ook nog een industrieël goed waar veel vraag naar is, maar waarvan het aanbod laag is.
Ipv van te investeren in bedrijfstakken die verschillende electronische apparaten maken(tv’s mobieltjes en computers ed) kan je beter investeren in de grondstof die in deze industrie gebruikt wordt namelijk zilver! Als er 1 tak wat minder presteert (iedereen is al verzadigd en heeft al een computer) dan kan het best zijn dat men nog wel mobieltjes verkoopt waar ook zilver in zit net als in computers.
Je kan in Amerika zelfs een zak van een kilo zilveren oude munten kopen die per stuk 90% zilver bevatten, maar per kilo betaal je minder dan voor een baar of bullion coin. Uiteraard ook een goede manier om in zilver te investeren.
Door Danny op 19 mei, 2010 | Reageer
Iemand vond zilver Juliana geld niet logisch als zilverbelegging las ik. Uiteraard is zilveren Juliana geld zoals zilveren tientjes en rijksdaalders en guldens wel interessant als belegging in zilver mits je dichtbij de spotprijs van zilver blijft die deze nominale munten bevatten. Betaal je teveel aan verzamelwaarde(ingepompte lucht) ja dan zal je geld verliezen als je je zilveren munten verkoopt en je krijgt alleen geld voor het intrinsieke zilvergehalte van de munt.
Dus je moet ook wel slim je zilveren Julianangeld inkopen, anders verlies je inderdaad geld. Een zilveren tientje voor 7,50 euro op de kop tikken is momenteel een goede prijs daar die munten nu ongeveer 8 euro aan zilver bevatten, was een jaar geleden nog plusminus 6 euro.
Dus ook nominale zilveren munten zijn een goede investering zolang je niet meer betaald dan de zilverwaarde. 2 zilveren tientjes uit 1970/1973 bevatten meer zilver dan een 1oz silver eaglemunt en je hebt voor 16 euro al 2 zilveren tientjes op marktplaats. Dus het is weldegelijk een haalbare en goedkopere optie dan bullion coins.
Door Tom Lassing op 19 mei, 2010 | Reageer
Hoi Danny,
De laatste tijd zijn de rendementen op munten hoger dan op puur goud en zilver. Het is dus niet gezegd dat het slecht is, alleen als je zilver koopt als bescherming tegen economische tegenslag, dan is puur goud en zilver slimmer.
Wil je ook nog wat genieten van de munt zelf en er misschien wat in handelen, dan is het hebben van munten een leuke extra hobby.
Je hebt gelijk, je moet zo goedkoop mogelijk inkopen en rekening houden met het echte zilvergehalte van de munt. De gouden tientjes van 1875 tot 1933 hebben vaak vrijwel geen verzamelaarswaarde. Je kan ze in de meeste gevallen krijgen voor ongeveer de goudwaarde.
De Wilhelmientje gouden tientjes met lang haar zijn zeldzamer en daarvoor betaal je de zeldzaamheidspremie. Het is maar de vraag of je die straks terug gaat krijgen. Zo’n munt koop je dus niet voor slechte economische tijden.
Sommige redelijk recente zilveren munten hebben ook niet zo heel veel verzamelaarswaarde, maar pas op. De meeste munten hebben maar 700/1000 zilver in zich. Reken wel met het echte gewicht aan zilver.
Door Danny op 28 mei, 2010 | Reageer
Inderdaad hou ik wel rekening met de echte zilverwaarde van numismatische munten, daar ze ook gemengd zijn met koper omdat deze munten toen ze werden geslagen nog als betaalmiddel werden gebruikt en het slaan van een rijksdaalder van puur zilver anders te duur is. De waarde aan zilver zou anders hoger zijn dan de nominale waarde van de munt. Voor beleggingsmunten van puur zilver is het natuurlijk weer een ander verhaal
Toch zie je dat ook bij numismatische munten met een zilvergehalte van 700/1000 na een tijd de waarde van het zilver van de munt hoger is dan de nominale waarde van die munt.
Een zilveren rijksdaalder uit 1960 lever nu ongeveer 4 euro op aan zilver. Terwijl je 50 jaar geleden voor minder dan een knaak een zilveren munt met een zilvergehalte van 700/1000 kon slaan.
Dit geeft aan dat je met je oude zilveren guldens en knaken nog net zoveel kan kopen als 50 jaar terug, en dat het geld wat niet gedekt is door zilver onderhevig is aan inflatie. Zilvergeld heeft daar geen last van. Dus zilveren munten zijn een prima middel tegen inflatie, en tegelijk een prima investering als grondstof.
Door WimDeVos op 10 juli, 2010 | Reageer
Hoi, als neewbie in goud/zilver beleggingen, is het me nog steeds niet duidelijk hoe het zit met die BTW in het geval ik in duitsland zilvermunten koop waarop MWst 7% is aangegeven bij de verkoper:
- koop ik als particulier dan betaal ik die 7%, haal ik munten af, of laat ik ze leveren, en de kous is af. Bij verkoop moet er geen rekening meer gehouden worden met BTW ?
- koop ik als vennootschap dan kan ik zelfs die 7% laten vallen bij aankoop ? Verkoop kan terug zonder verdere BTW heffing ?
Is dit correct zo ? Alvast bedankt !
mvg
Wim
Door WimDeVos op 10 juli, 2010 | Reageer
Voor alle duidelijkheid – ik ben woonachtig in Belgie.
Door TheSilverMountain op 5 september, 2010 | Reageer
@ WimDeVos:
U betaalt altijd de BTW volgens de regelgeving van het land waarin de verkoper gevestigd is, mits dit binnen de EU is. In Duitsland is dit 7%, in Nederland worden de munten verhandeld onder de margeregeling wat vaak goedkoper is, in Belgie is dit 21%.
Indien u koopt als vennootschap kunt u als intracommunautaire verwerving de munten kopen. Hierbij wordt geen BTW door de verkoper geheven en kunt u zelf de BTW bij de belastingaangifte opgeven en terugvorderen. Dit is vooral interessant bij de aanschaf van zilveren baren omdat u dan als bedrijf het meeste zilver voor uw geld krijgt. Als particulier zijn de munten juist weer voordeliger.
Door TheSilverMountain op 26 februari, 2011 | Reageer
Nieuw: zilveren Maple Leaf munten vrij van BTW in uw eigen douane depot:
http://www.thesilvermountain.nl/blog/2045/zilver-munten/nieuw-zilver-zonder-btw.html