OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN…

15 juli, 2008 | door MHAAGEN |

Bron : NETTO.  Durf jij onbezorgd je aandelenportefeuille achter te laten als je op reis vertrekt ? Wellicht niet, tenzij je je ingedekt hebt tegen onverwacht beursonheil.  Wij leggen uit hoe je dat het best aanpakt.

Hoe goed technische analyse de laatste jaren ook geworden is, een beurscrash komt altijd onverwacht.  En dan heb je als onbezorgde vakantieganger natuurlijk een probleem, want je portefeuille wordt op zo’n momenten aan haar lot overgelaten.  Blijven echte beleggers dan beter thuis ? Helemaal niet : het is eerder een kwestie van je goed in te dekken zodat je alsnog zonder kopzorgen op reis kunt vertrekken.  In principe kan je als belegger kiezen voor drie strategieën, elk met hun eigen karakteristieken.

DE BUY AND HOLD STRATEGIE.  Niets doen is natuurlijk de meest eenvoudige aanpak maar niet eens zo’n slechte.  Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat deze strategie op lange termijn de rendementen van de beursindexen evenaart.  Dat zal voor de meeste beleggers een mooi resultaat zijn.  De methode is niet alleen erg makkelijk maar ook heel goedkoop.  Je betaalt immers geen transactiekosten.  Veel emoties komen er niet aan te pas zodat je je beschermt tegen impulsieve beslissingen die het rendement onderuit halen.  De buy and hold strategie wordt vaak toegepast door particuliere en institutionele beleggers die zweren bij fundamentele analyse.

DE LIQUIDATIE STRATEGIE.  Lijnrecht tegenover de buy and hold strategie staat de filosofie om voor de vakantie je aandelenposities geheel of gedeeltelijk te liquideren en een paar maanden later opnieuw in de beurs te stappen.  Volgens gedragswetenschappers geeft deze strategie de grootste gemoedrust.  Je betaalt dan natuurlijk wel veel transactiekosten zodat er van je rendement toch enkele procenten afgaan.  Het vrijgekomen geld zet je tijdens je afwezigheid op een spaarrekening of kortlopende termijnrekening.  Dat is meteen een mooie en veilige haven die ondertussen toch ook al meer dan vier procent oplevert.  De strategie mag dan wel gemoedsrust creëren, vanuit een langetermijnperspectief is ze absoluut te mijden.  Beleggen is immers kopen en verkopen met een goede reden.  Dat het tijd is om op vakantie te vertrekken heeft niets met de fundamenten van een aandeel te maken.

DE OPTIE STRATEGIE.  Eigenlijk nog de beste strategie omdat je kan profiteren van stijgende koersen, maar tegelijkertijd beschermd bent tegen al te zware koersverliezen.  De strategie bestaat erin een putoptie aan je aandelenportefeuille toe te voegen.  Veel mensen hebben een speculatieve en vaak negatieve kijk op dit soort afgeleide producten.  Hun risico is inderdaad groot maar als ze in beperkte mate gecombineerd worden met een klassieke aandelenportefeuille, dienen ze net om het risico te beperken.  Academisch onderzoek uit de VS heeft uitgewezen dat wanneer deze methode uitsluitend tijden de zomermaanden toegepast wordt, het jaarlijks rendement gemiddeld met twee procent toeneemt.  Het volledig indekken van de portefeuille het hele jaar door vermindert het resultaat met meer dan twee procent door de oplopende kosten.  Kenmerkend voor opties is dat hun koersbewegingen een hefboom zijn op de koersbewegingen van het onderliggende effect.  Daalt Fortis twee procent, dan stijgt de putoptie een veelvoud van die twee procent.  Op die manier kan je met een relatief beperkt bedrag je hele portefeuille indekken.  Beleggers die over een breed gespreide portefeuille beschikken, doen er goed aan te kiezen voor een optie die geënt is op een index.  Dat is goedkoper dan de verschillende aandelen afzonderlijk in te dekken met verschillende opties. 

Wat is UW strategie tijdens deze vakantiemaanden…?

Stem of voeg toe aan:  sn nujij OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn ekudos OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn msnreporter OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn bligg OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn digg OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn su OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn delicious OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn google OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn rss OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN... sn email OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN...
  1. 1 Reactie op “OP VAKANTIE ? BESCHERM JE BELEGGINGEN…”

2. Door Geert op 15 juli, 2008 | Reageer

Naar mijn mening is de buy and hold stategie een succesvolle theorie, mits je kiest voor goede bedrijven die jaarlijks een stabiele groei laten zien. De meeste bedrijven zijn nogal wisselend en stijgen het ene jaar 100% waarop ze het jaar erop 50% dalen en dus absoluut niet geschikt hiervoor. Deze strategie is naar mijn mening toepasbaar voor bedrijven met een goede markpostitie, goed management en een stabiele groei. Philip A. Fisher is een voorbeeld van zo’n belegger die de juiste aandelen wist te selecteren. Ik denk dat als je de juiste aandelen weet te selecteren, dat dit ook echt 1 van de meest winstgevende is, misschien zelfs de meest winstgevende. Kopen en aanhouden!

Indien ik een aandeel heb dat € 100 kost en stijgt elk jaar 10%, dan heb je het 1ste jaar € 10 wist, dus na 1 jaar is het aandeel € 110 waard. Indien het volgende jaar dan 10% stijgt is het geen € 10 maar € 11. Ofwel 11% vanaf je begin investering. Na een jaar of 10 is het geen 10% meer vanaf het begin, maar veel meer. Na 10 jaar is je aandeel meer dan verdubbeld en stijgt het in het 10de jaar ruim 21% vanaf je begin investering. Gecumuleerde jaaropbrengst is de sluitel tot succes. Maar kies dan geen aandeel dat hevige koersbewegingen laat zien, maar juist met een stabiele groei.

Indien je over de afgelopen 10 jaar een stabiele groei kunt zien, op meerdere vlakken (kas, winst en omzet bijv.), dan zou je dat ook door kunnen berekenen naar een waarde die het aandeel over 10 jaar zou hebben. Indien het aandeel jaarlijks boven je voorspelling uitkomt, kun je makkelijk meten of je investering in lijn loopt.

Liquidatie strategie is inmiddels achterhaald. Hier komt ook de uitdrukking vandaan. Sell in may and go away, but remember be back in September. Eigenlijk was het sail away. Ofwel in mei trokken de beurshandelaren weg met hun zeiljachten en kwamen in september weer terug. Dit zorgde ervoor dat in die tussenliggende maanden het veel rustiger was en nauwelijks werd gehandeld. Als je kijkt naar afgelopen jaren, dan zie je niet echt dat die beursgezegde nog opgaat. Er was eens een onderzoek over de periode van 1974 t/m 1998 waarin de 12 maanden van het jaar werden beschreven met hun gemiddelde rendemnenten.

jan 4,3%
    febr 1,1%
    mrt 2,8%
    apr 2,6%
    mei 0,4%
    juni 1%
    juli 1,9%
    aug -0,1%
    sept -2%
    okt 0,2%
    nov 1,5%
    dec 2,4%

Hierin is ook duidelijk te zien dat de maanden mei t/m sept de slechtste maanden waren. Dit onderzoek werd gedaan door een aantal mensen van NIB (Nationale investeringsbank) en werd in september 1999 gepubliceerd.

De laatste afdekken met optie’s is misschien te intensief. Vaak loopt de tijdswaarde er hard op achteruit, zodat afdekken misschien wel teveel zal kosten op je rendement. Ik denk dat je beter een goed aandeel kan selecteren dat je perse wilt hebben en er dan put opties op gaat schrijven en dan net zolang totdat je de aandelen hebt. Indien je ze hebt ga je calls op schrijven totdat je ze weer kunt verkopen.

Maar ik denk dat de buy and hold dan nog de beste is van de 3.

Ik doe zelf nu niks meer dit jaar denk ik. Ik denk dat ik het boek van George Soros, genaamd De crisis van het mondiale kapatalisme (de ondergang van de vrije wereld, 1998), weer eens uit de kast pak en ga lezen. Is zeker een aanrader en vooral in deze tijd.

Mijn gedachte ging uit tot AEX 380 en dat hebben we vandaag gehaald. Dus mijn puts vandaag verkocht. Aanhouden is alleen maar gokken. We zijn nu al zover gedaalt, dat een technisch herstel niet vreemd zou zijn. Maar goed we kunnen altijd nog dieper zakken en dat zal waarschijnlijk ook gebeuren. Deze week veel cijfers en de expiratie inzicht. Volgens mij staan er nog veel positie’s open rond de 400. Dus zou niet vreemd zijn als we eind deze week daar in de buurt expireren. Maar goed een op sentiment beruste beurs blijft onvoorspelbaar. En momenteel wordt er veel gehandeld naar de waan van de dag. Iets in me zei nog dat ik de puts moest aanhouden en hij heette hebzucht. Maar ik heb niet geluisterd, aangezien ik al met me zelf had afgesproken op 380 te sluiten. En ja bubbele afspraken maken heeft ook niemand iets aan en vooral geen impulsieve.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.