IS GOUD NOG DE MOEITE WAARD…?
10 september, 2008 | door MHAAGEN |Bron : Netto. De gouden medaille van Tia Hellebaut is voor de Belgische sportwereld dan wel onbetaalbaar, door de dalende goudprijs wordt het kostbare goedje almaar minder waard.
Sinds 2000 was de goudprijs aan een forse opmars bezig. Voor veel beleggers was de grondstof de perfecte bescherming tegen woelige beurstijden, inflatie en een zwakke dollar. Maar nu de dollar aan de beterhand is, gaat de goudprijs naar omlaag : van 1000 dollar voor een ounce (zo’n 28 gram) naar de huidige prijs van zo’n 800 dollar. Is daarmee het einde van het goudtijdperk ingeluid ? Of is dit nu juist het moment om “goedkoop” goud op de kop te tikken ?
De allerbelangrijkste factor die de goudprijs beïnvloedt is de dollar. Die vertoonde lange tijd tekenen van zwakte door de vrees voor een Amerikaanse recessie en stuurde de goudprijs naar recordhoogtes. Ook toenemende speculatie dreef de goudprijs de hoogte in. En dan is er nog de beursmalaise die heel wat beleggers naar de goudkluis dreef, van oudsher beschouwd als een “veilige haven”.
Aan die prijsstijging is voorlopig een einde gekomen. Meer nog, de goudprijs nam de afgelopen maand een duik naar beneden en het einde is volgens analisten niet meteen in zicht.
Maar hoe interessant is goud nog ? In principe presteert goud het best in tijden van oplopende inflatie. En net die lijkt voorlopig afgewend door de dalende olie- en grondstoffenprijzen. Het gevaar voor de goudprijs schuilt dan vooral in een forse groei van de Amerikaanse economie waardoor de Fed de rente zou moeten verhogen. Daardoor zou de dollar verder de hoogte kunnen ingaan en dat heeft dan weer een negatief effect op de goudprijs.
En dan is er nog het aanbod. De kans is reëel dat het goudaanbod op korte termijn zal teruglopen en vooral dat speelt in de kaart van een stijgende goudprijs. De grondstof is uiterst moeilijk te ontginnen en algemeen wordt verwacht dat de bestaande goudmijnen binnen tien jaar uitgeput zullen zijn. Voorlopig ontbreekt het ook aan nieuwe bronnen. Ook politieke en andere problemen in regio’s die goud ontginnen – zoals Zuid-Afrika – kunnen het aanbod verstoren. Het effect daarvan op de goudprijs laat zich al raden.
Enkele voorspellingen. JPMorgan Asset Management : de minste terugval van de goudprijs is volgens ons een koopopportuniteit. HSBC Private Bank voorspelt een daling tot 630 dollar, al is een prijsniveau van 735 dollar realistischer. Fondsenbeheerder Thomas Becket van Psigma Balanced Managed Fund verwacht dan weer in goud te herinvesteren rond een prijs van 750 dollar.
En U ? Wat is uw verwachting voor goud ? Kopen of…net vérkopen…? Twee beleggingsbladen die hier danig mee bezig zijn, heten www.beursaccent.nl en www.groeilanden.nl. Check it out !
11 Reacties op “IS GOUD NOG DE MOEITE WAARD…?”
Door J.Hommeles op 10 september, 2008 | Reageer
MARC
Ik denk van wel niettegenstaande dat het goud
en vooral het zilver fenomenaal slecht bezig
zijn zonder dat hier ook maar ‘n logische
verklaring voor te vinden is.
De stijging van de usd zal m.i. van zéér korte
duur zijn want is nergens op gebaseerd, noch
is er ook maar één probleem van de Amerikaanse
economie opgelost.
Ik denk dat we tegen het einde van 2008 ‘n
heel ander plaatje zullen zien, id est, flink
hogere prijzen voor goud en zilver.
Hopelijk voor mij is dit géén wishful thinking
mvrgr
Door gmuylaert op 10 september, 2008 | Reageer
Ik denk dat het goud eerst zal zakken naar pakweg $650 en dat de dollar zal stijgen t.e.m. de Amerikaanse presidentsverkiezing. En pas dan zal het tij keren. Dus niet verkopen !
Ik wil ook opmerken dat een paar maanden geleden bij de juweliers de prijzen ferm zijn gestegen, maar er is nu wel geen zichtbare prijsdaling in de etalage ! Hoe zou dat nu komen ?
Door J.Hommeles op 10 september, 2008 | Reageer
neen verkopen denk ik zelfs niet aan !
vwb de prijzen bij de juwelier ; hetzelfde
geldt o.a. voor de prijs van ‘n pak koffie, die
heb ik ook nog nooit zien zakken ondanks
regelmatige en forse verlagingen van de
koffie-marktprijs
mvrgr
Door Henk op 11 september, 2008 | Reageer
Mijns inziens is de waardedaling van het goud thans, een logisch gevolg van de marktomstandigheden.
Dollar hoger en olie lager…..nog even wachten en dan weer fors instappen…dus wat let u !
Want ‘t is toch immers zo dat er op termijn een structureel goudtekort zal ontstaan nu blijkt dat er geen nieuwe bronnen (kunnen) worden aangeboord en er meer vraag dan aanbod is. En die vraag wordt alleen maar groter door de wereldwijde welvaartstijging.
groet
Door Hentheman op 11 september, 2008 | Reageer
Mijn vraag is waarom stijgt de dollar?
Komt dat, omdat de Fed geld erin pompt of heeft het met speculatie te maken?
Vorige jaren zag je een Carry-trade tussen Japan en de VS. Nu gaat het de andere kant op.
Dollar/Yen stijgt nog, maar hoelang?
Hier een grafiek: http://stockcharts.com/charts/gallery.html?$XJY
Door J.Hommeles op 11 september, 2008 | Reageer
Waarom stijgt de dollar ?
M.i. zeker niet door eigen sterkte.
Wel omdat de Euro het momenteel nog slechter
doet dan de dollar en ook de vooruitzichten
voor de Euro erg slecht zijn.
Niet moeilijk als je landen zoals Albanie,
Oekraine, Georgia enz enz straks op gaat nemen in de EU en ze middels subsidies moet proberen
op te trekken tot n aanvaardbaar niveau.
Duitsland b.v. is dit al kotsbeu en zou liever
vandaag dan morgen uit de Euro stappen.
Dat de Euro verdwijnt is m.i. niet eens
ondenkbaar.
Ook heben vooral Duitsland en Japan massaal
dollars uit de markt gehaald teneinde hun
export te beschermen
mvrg
Door ericvk op 12 september, 2008 | Reageer
op deze post een verwachting dat dollar op 1,25 staat tov euro voor eind 2009:
http://www.beurskenners.nl/forum/topic.aspx?nTopicID=129
Door MHAAGEN op 12 september, 2008 | Reageer
Dat zou me niets verwonderen en dan ziet het er niet goed uit voor goud en zilver !
Door Henk op 15 september, 2008 | Reageer
Marc,
Dat is nog te bezien nu de vraag naar goud steeds groter wordt.
Overigens moet je met edelmetalen nooit aan langetermijnvisie doen, maar kort (laag) instappen, om vervolgens winst te nemen als je denkt dat ‘t goed is.
Voorbeeld: instap ounce $ 743 op 11/9 j.l. en vandaag 15/9 uitstap voor $ 780 en dat is toch goed, of niet soms.
grtn
Door MHAAGEN op 15 september, 2008 | Reageer
Henk,
Zeker is dat goed, als je dat kunt ! Dat heet de markt timen en het is aartsmoeilijk. Laag instappen, makkelijk gezegd, maar wat is laag ? Misschien is die 780 van vandaag net wel laag, wie zal het zeggen ? Gaat u nu opnieuw wachten tot goud daalt om in te stappen ? Aan hoeveel dan wel ? En als goud nu eens vanaf nu alleen maar stijgt en niet meer omkijkt ?
Mvg.
Door Henk op 17 september, 2008 | Reageer
Marc,
Ik haalde slechts een voorbeeld aan
en mijn ounces heb ik nog steeds aangehouden omdat de beursvooruitzichten nu niet best zijn.
Er van uitgaande dat er een fundamenteel goudtekort is op de wereldmarkt en dat is nu eenmaal zo, baseer ik mijn instapprijs op de laagst gedane prijs gedurende de laatste goudrally.
Feitelijk doe ik dit omdat goud weliswaar gedurende de laatste jaren gestaag is gestegen, doch dat het rendement op jaarbasis in zoverre belabberd is dat dit amper het inflatiecijfer overstijgt.
M.a.w….was de topprijs tijdens de rally van medio juli j.l. (gemakshalve) Eur 616 en aan het einde van de rally omstreeks medio augustus j.l. Eur 534, dan is de laatste datum het juiste moment van instappen.
Evenwel is een kleine winstcorectie op zijn plaats vanwege de dollarstijging gedurende de laatste weken.
Als het goud vanaf nu alleen maar stijgt (uw woorden), dan dient men naar eigen goeddunken uit te stappen als men vindt dat de tijd daarvoor rijp is.
Op dit moment dus bepaald niet, zoals u bemerkt zult hebben !!
Mvrgrtn.