HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN?

22 oktober, 2008 | door Frank Declerck |

John Keynes wordt beschouwd als de grootste economische denker van de 20ste eeuw. Om al zijn ideeën en handelingen te bespreken hebben we iets teveel tijd nodig.  Maar we kunnen zijn belang voor de wereldgeschiedenis verklaren  met slechts enkele ervan.

Hij was de architect van Roosevelts “New Deal” die Amerika  uit de grote depressie haalde.

Hij was één van de bezielers van de oprichting van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank.

Ook zuiver politiek was hij belangrijk. Zo was hij erbij toen Duitsland vernederd werd in Versailles na de eerste Wereldoorlog, hij was absoluut niet tevreden met de uitkomst hiervan. Hadden ze naar hem geluisterd, dan was er geen hyperinflatie in Duitsland ontstaan (de herstelbetalingen waren gewoon te hoog), en wellicht ook geen tweede wereldoorlog.

Van de beurs had hij geen hoge pet op. Met een uitspraak als: “Beleggen is de zwartepiet (schoppenboer, piekezot) doorgeven vooraleer het spel stopt“, weet je meteen hoe laat het is.

Zijn uitleg over de beurs is als volgt: Het is niet de waarde van een aandeel die belangrijk is, maar wat de massa “denkt” dat het aandeel waard is. Hij gaat zelfs nog een stap verder: Het beste is ” in te schatten wat de gemiddelde belegger denkt wat de massa gaat denken dat een aandeel waard is”.

Dit is niets anders als zeggen dat de beurs geregeerd wordt door massapsychose: angst, paniek, euforie en ijdele hoop zijn alomtegenwoordig.  Niemand kan dit dezer dagen ontkennen.

Oh ja, Keynes heeft ook in 1929 zware verliezen geleden, hij stond op de rand van het bankroet, maar overleefde.

En u, overleeft u het beursjaar 2008? Het feit dat u dit artikel leest, betekent dat u nog niet de handdoek in de ring gegooid hebt. Als Keynes 1929 overleefde moet u met zijn kennis ook deze crash kunnen overleven. Ik zou nog duizend artikels over Keynes kunnen schrijven en misschien doe ik het ook, want zo’n figuur kom je niet iedere dag tegen.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn ekudos HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn msnreporter HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn bligg HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn digg HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn su HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn delicious HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn google HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn rss HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN? sn email HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN?
  1. 5 Reacties op “HEB JE DE ZWARTEPIET OP TIJD DOORGEGEVEN?”

2. Door gmuylaert op 22 oktober, 2008 | Reageer

Frank,
    In mijn omgeving vieren ze op 11 November Sint Maarten. Hij gaat ook op stap samen met zwarte Piet. Zullen we op 11 november eens rustig een analyse maken van de angstpsychose ? Ik geloof alleszins dat er tegen dan een kentering zal gebeuren en alles weer langzaam zal stijgen. Jammer voor de beunhazen, de Meneerkes Middelmaat van deze wereld …

3. Door VincentMertens op 23 oktober, 2008 | Reageer

Mooie vergelijking: “Beleggen is de zwartepiet (schoppenboer, piekezot) doorgeven vooraleer het spel stopt“

Ik ben het eens met Geert en denk dat we de bodem al gezien hebben.

Dit beursjaar “overleven” is geen probleem als je alleen aandelen koopt met geld dat je niet op korte termijn nodig hebt.

4. Door Geert op 24 oktober, 2008 | Reageer

Mooi artikel Frank. En schrijf vooral 1000 artikels over Keynes. Hij is zeker een erg interessant figuur en zijn theorie is erg waardevol.

Alles draait inderdaad om hoe de mens over iets denkt. En de mens is soms erg voorspelbaar en zorgt ervoor dat de geschiedenis zich blijft herhalen. Daarom denk ik ook dat psychologie en mensenkennis erg belangrijk is om de richting van de beurzen te kunnen voorspellen. Mensen creeren omstandigheden die de economie richting geeft.

5. Door VincentMertens op 24 oktober, 2008 | Reageer

Inderdaad! Beleggen heeft meer te maken met psychologie dan met economie!

1. 1 Trackback(s)

2. 25 oktober, 2008: Waarom de beurzen blijven dalen, Keynes’ metafoor | Beursbox Forum

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.