WAT MOET JE VANDAAG MET JE SPAARGELD…?
24 oktober, 2008 | door MHAAGEN |Bron : NETTO. Velen vragen zich af vandaag wat ze met hun spaargeld moeten aanvangen. Onder de matras ?
Je geld onder de matras houden is niet meteen de beste oplossing. Het zal snel aan waarde inboeten door de hoge inflatie. We sommen enkele mogelijkheden op en overlopen ze of ze de moeite waard zijn;
AANDELEN, WACHTEN TOT EINDE STORM. Gezien de nog onvoorspelbare koersbewegingen op de beurs is het nog te vroeg om klaar te zien. In elk geval ligt de beurswaarde van veel bedrijven momenteel onder de reële economische waarde. Verkopen is op dit moment dus geen optie. Maar zolang de paniekverkopen op de beurs niet verdwijnen, is het ook niet het moment om in te kopen. Geen enkele analist waagt er zich vandaag aan om koopjes op de markt aan te prijzen.
OBLIGATIES, RENDEMENT IN VERHOUDING TOT RISICO. Investeren in een zekere waarde als obligaties is zelden een slechte zaak. Maar door de hoge inflatie blijft het rendement van obligaties maar verder dalen. Wil je er toch nog iets aan overhouden, kies dan voor de iets risicovollere bedrijfsobligaties. Blijf daarbij wel uit het water van risicovolle sectoren die misschien wel hoge rentes beloven, maar die in de dagdagelijkse realiteit onder grote druk staan. Bedrijfsobligaties met een triple AAA-rating zijn de zekerste en bieden gemiddeld 0,69 procentpunten meer rendement dan een overheidsobligatie.
GOUD, ENIGE VEILIGE HAVEN BIJ GRONDSTOFFEN. Nu de kredietcrisis de reële economie almaar dieper aantast, lijkt een vlucht naar basisgrondstoffen logisch. Maar met de voorbije crisis zijn de grondstoffen van hun voetstuk gevallen. Hun index op S&P verloor 40 % vergeleken met de piek vorig jaar. Goud lijkt het enige dat de storm overleeft. (MHaagen : daar ben ik nog niet zo zeker van !)
DOLLAR, DUIDELIJKE WINNAAR. Sinds drie weken heeft de euro zo’n 9 % tegen de dollar verloren. De groeivertraging begint zich meer en meer te laten voelen in de VS maar is zeker voor Europa een grote bedreiging. De rentetarieven hebben de afgelopen jaren een sterke euro telkens ondersteund. Op koopkrachtpariteit heeft de dollar vandaag nog een groeimarge van 20 %. Vrij vertaald : als je een televisie koopt in de VS is die nog 20 % goedkoper dan in Europa. Conclusie : de dollar staat nog te laag en kan nog fors stijgen. Kijk dus uit voor koopjes in dollar…
CASH GELD. We schreven eerder al dat je in geval van een faillissement van een bank tot 20000 euro kunt recupereren. Dat is uiteraard in het slechts denkbare scenario. Belangrijker vandaag is te weten welke richting het uit gaat met de rentes op de verschillende bankrekeningen. Tot voor de crisis was er een wedloop naar de hoogste spaarrentes. Nu de ECB de rust op de financiële markten tracht terug te brengen, heeft ze beslist om de basisrente met een half procent te laten zakken. Op termijn zal zich dat wellicht vertalen in lagere rentes voor de spaarrekeningen. Uitkijken dus. (MHaagen : die waarborg is vandaag opgetrokken tot 100.000 euro; zet u uw rekeningen op twee namen dan verdubbelt dit bedrag)
FONDSEN OM HET RISICO TE SPREIDEN. De meerderheid van fondsen mag dan wel in het rood noteren, er zijn een pak andere mogelijkheden met fondsen dan aandelen. Defensieve monetaire of obligatiefondsen hebben het relatief gezien zeer goed gedaan de laatste maanden. Analisten raden vandaag dan ook aan om voldoende te spreiden in obligaties en cash.
VASTGOED ? Pessimisten lieten al weten dat nu vastgoed kopen hetzelfde is als aandelen kopen in de zomer van 2007 : net voor de crisis dus. Voorzichtig zijn dus, maar er zijn zeker koopjes te doen met je spaargeld. (MHaagen : wat dacht u van een huis te kopen in de States ? 20 % meer waarde voor je geld, bovenop de lagere prijzen die er ginder al waren, nog eens bovenop de zeer lage prijzen door de vastgoedcrisis…!)
Hoe denkt U er over ? Wat doet U vandaag met uw geld…?
7 Reacties op “WAT MOET JE VANDAAG MET JE SPAARGELD…?”
Door Geert op 24 oktober, 2008 | Reageer
U schreef; Geen enkele analist waagt er zich vandaag aan om koopjes op de markt aan te prijzen.
Meestal is dat dan toch het moment om dan aandelen te kopen? In de zomer van juli 2007 prezen zij alles nog de hoogte in.
Daarnaast adviseren zij om cash en obligaties aan te houden. Maar kijkend naar de inflatie, dan is rente niks meer dan compensatie ervan.
Ik had vorige week al verwacht dat we weer de weg omhoog zouden gaan, maar ING verspeste dat weer. Ik denk dat we nog eerst een bodem moeten gaan zetten richting de AEX 200. Het nieuws is alweer erg negatief.
We kunnen nog wel lager dan 200, maar dat maakt ook niet uit. Precies de bodem hoeft nu ook weer niet, tegenover het risico dat ik kan lopen om de bodem te missen.
Ik blijf nog even aan de zijlijn, maar dat zou zomaar eens kunnen omslaan op korte termijn. Misschien aankomende week al, want veel aandelen zijn erg aantrekkelijk geprijst.
Door VincentMertens op 24 oktober, 2008 | Reageer
Ik denk nog steeds dat dit een uniek moment is om in de beurs te stappen.
De meeste indexen staan trouwens nu hoger dan toen ik voor het eerst opriep om te kopen (vooral de Amerikaanse indexen).
Zie http://forum.beursbox.nl/2008/10/11/ik-steek-mijn-nek-uit/
Door Wim van Dalen op 29 oktober, 2008 | Reageer
Als je fysiek goud wilt kopen, dan is dat nog niet zo makkelijk. Gouden munten zijn schaars op dit moment en je betaalt een behoorlijke premie.
Als alternatief heb ik een rekening geopend bij GoldMoney.com. Je moet je identificeren in het kwadraat wil je een rekening geopend krijgen.
Echter bij het nalezen van de voorwaarden ea blijkt dat Goldmoney geen bank is en dus ook niet de bankvoorwaarden heeft. Het is een gewoon bedrijf en heeft nu zo’n 400 miljoen $ in goud en zilver van klanten in beheer.Je kunt per gramm in goud kopen en per ounce in zilver.En je betaalt de bid/ask prijs.
Echter…wie zegt dat ze er na een tijd niet met het goud vandoor gaan, wat is de zekerheid? Er staat dat elke gram is afgedekt in fysiek goud/zilver in kluizen etc.
Maar wat en wie kun je vertouwen?? Heeft iemand daar meer kennis over???
Dank
Wim van Dalen
Door J.HOMMELES op 29 oktober, 2008 | Reageer
wim,
inderdaad wat en wie kun je vertrouwen ; that’s
the question.
zelf heb ik n zilverrekening bij SLV ( de
zilver ETF )
SLV zou fysieke dekking hebben van zilver maar
daar hebben veel mensen ook hun twijfels over.
Het kan zijn dat je met waardeloos papier zit
als puntje bij paaltje komt.
Het hele financiele systeem zou op vertrouwen
gebaseerd moeten kunnen zijn maar dat is nu
juist wat regelmatige wordt beschaamd.
Erg moeilijk dus. ( eigenlijk het allermoeilijkste in beleggen want het lijkt mij
dat er véél meer fraudeurs en andere struikrovers bezig zijn dan eerlijke mensen )
Ik kan je dus spijtig genoeg niet helpen
mvrgr
mvrgr
Door Frank D. op 29 oktober, 2008 | Reageer
Wim,
Als je zeker wil spelen bij goldmoney; zet al je geld om in zilver of goud en gaat het fysiek ophalen. Volgens hun voorwaarden kan dat.
Het zal wel niet van een leien dakje lopen, maar je kunt het altijd proberen. Ik meen dat er een minimum is van 400 ounces gold (240 000 €), maw het is vooral bedoeld voor de grote jongens.
Door Wim van Dalen op 30 oktober, 2008 | Reageer
Dank voor de input!
Op http://www.edelmetaal-info.nl/uitleg.html staat een duidelijk overzicht van de mogelijkheden van fysiek goud/zilver.
Echter….niemand heeft nog iets in de verkoop…alles is uitverkocht!!!…ook de Silvermountain.nl…op deze site bekend.
Als je fysiek goud/zilver als verzekering wilt hebben voor “ik weet niet wat” zoals toekomstige inflatie of voor het eventueel teloor gaan van het papieren geld van de $ of de EU, dan lijkt mij een rekening bij Goldmoney.com ook zeer twijfelachtig.
Ik ga me steeds meer afvragen welk spelletje de mensen “in the know”"spelen.
Als zij weten dat de $/Eu’s op termijn ten onder gaan, dan gaan ze uit papiergeld naar iets anders zoals goud. In 1928 wisten de Rockeffellers en vriendjes dat de beurs zou crashen…zij waren cash dus…en op het dieptepunt kochten ze voor pennies op de $ hun strategische belangen in.En zijn de rijksten van de wereld.
Kun je deze mensen een beetje volgen dan zit je goed…maar volgens mij is dat zooo moeilijk…iedere kleine jongen wordt overal uitgeschut!!
Tegenwoordig heb je 1 wereldbeurs met 1 richting… als de Euro omhoog gaat, zoals nu, dan gaat alles omhoog en ik bedoel ook alles.
Van goud tot soya tot olie tot elke beurs.
Dus spreiden is er ook niet meer bij.
Iedereen wordt er gewoon uitgeschut en dan gaat de 0,05% in de know er weer mee vandoor!!
Eigenlijk is die hele handel walgelijk…maar tegelijk wil ik er een voet achter krijgen.
Door J.HOMMELES op 30 oktober, 2008 | Reageer
wim
helemaal mee eens ! die beurs is niet meer of
minder dan struikroverij ! Het lijkt mij dat
het verkopen van beurspraatjes en blaadjes
véél lucratiever is
mvrgr