Romarco Minerals

11 november, 2008 | door Tom Lassing |

romarco Romarco Minerals Ooit bezat ik bijna 1% van de aandelen van deze onderneming. Nu bezit ik nog geen 0,001% terwijl ik ooit slechts relatief weinig stukken verkocht heb. Mijn zoontje Romar van nu 10 jaar is mede vernoemd naar deze onderneming. In 1996 kocht ik mijn auto van de winst die ik toen maakte. Het was toen een pracht van een bedrijf. Ze hadden een goed idee van wat ze wilden en een management dat gedreven was.
Wat ging er mis?

Bre-X ging mis. De grootste van alle goudzoekers bleek een enorme zwendel te zijn, hetgeen pas uitkwam toen de topgeoloog uit de helicopter stapte. Dat doen wel meer mensen, maar deze meneer stapte in volle vlucht uit de helicopter en viel te pletter. Dat was een aardig teken dat er bij Bre-X wat mis was. Na dat schandaal verdween zo’n 90% van de kleine goudzoekers van het toneel. Romarco overleefde, maar het management maakte enorme fouten. Zo werd het van een goudzoeker ineens eind jaren negentig een internet incubatie onderneming… Oftewel, precies op het verkeerde moment. Alle toen gedane investeringen gingen volledig verloren.
Vervolgens een nieuw management, een enorme verwatering van de aandelen en helemaal terug naar de roots. Dat laatste duurt nu al wat jaren en hoewel de berichten steeds heel positief zijn, willen beleggers er nog niet aan. Ik wil nu echter toch een lans voor ze breken. Deze goudzoeker kan wel eens één van de jongste echte goudmijnen gaan opleveren in een tijd dat er eigenlijk geen nieuwe mijnen bijkomen.
Een interessant verhaal. Lees vooral verder…

In oktober 2007 kocht Romarco de Haile Goldmine van Kinross Gold. Kinross had haar aandeel op de beurs al vanaf begin 2006 weinig zien doen en daarbij was de Haile Goldmine voor hen geen primaire bezitting. Het was dus voor hen een mooie gelegenheid om wat cashbinnen te krijgen.
Kinross had de mijn eind jaren negentig in bezit gekregen nadat AMAX gold was overgenomen en had, vanwege de lage goudprijs indertijd, nooit wat met de Haile mijn gedaan. Sterker nog, Kinross had officieel de mijn weer dichtgegooid en ook de staat South Carolina had de mijn administratief gesloten.
De laatste boorgegevens waren nog van voor de Kinross tijd uit een periode dat boren helemaal nog handwerk was. De toen vastgestelde voorraad aan goud in de grond werd geschat op 780.000 ounces goud.
Volgens de geologen van Romarco was echter de kans groot dat zich hier meerdere miljoenen ounces goud in de grond bevonden. Men besloot Kinross een bod te doen.
Na de aankoop besloot Romarco de boringen opnieuw te doen en om er direct wat aanpalend land bij te kopen, zodat er nu 627 hectare grond in bezit is gekomen.
De eerste boorresultaten lijken de Romarco geologen gelijk te geven. Er is nu al een bewezen reserve van 1,5 miljoen ounces goud en een onbewezen voorraad van 0,6 miljoen ounces. Op dit moment vinden nog altijd boringen plaats die het aantal ounces nog verder kan doen toenemen.
Romarco verwacht nog zeker een jaar verder te boren naar verborgen goudaders. Naar het noorden, oosten en westen hebben ze nog altijd geen einde aan de gevonden aders gevonden. Het blijft dus mogelijk dat de goudvoorraad nog enorm zal toenemen. Ze hebben ook nog niet dieper dan 215 meters diep geboord. Ook recht omlaag is dus niet duidelijk waar de aders stoppen.
Romarco verwacht dat ze deze mijn binnen twee jaar in productie zal kunnen brengen en daarmee is het één van de weinige Amerikaanse mijnen die nieuw in productie zal komen. De bewoners van de streek rond de mijn zouden graag zien dat deze in productie komt, daar ze veel werkgelegenheid zal brengen.

De Haile mijn ligt overigens tussen twee multi miljoen ounces mijnen in, namelijk de Ridgeway mijn en de Brewer mijn.
Op zich is de lokatie wat dat betreft ook prima. De potentie voor een klapper is er.
Toch is nog niet alles in kannen en kruiken.

Er wordt op dit moment een onafhankelijk haalbaarheids onderzoek richting het openen van een productiemijn gedaan. Een onderzoek dat vertraagd lijkt te zijn geraakt. Eerst was het “in de herfst”, toen werd het “oktober” en nu is het al half november en dat rapport is er nog altijd niet.
Is het omdat de boorresultaten beter dan verwacht zijn, of…
Gezien de zeer positieve persberichten van Romarco zou je dat wel mogen verwachten. Er is echter geen gevangenisstraf te verwachten als je als management van een goudzoekersbedrijf te positieve berichten de wereld in brengt. Er is dus echt geen zekerheid over de haalbaarheid van de productiemijn te geven. Het kan nog altijd zo zijn dat de onafhankelijke partij de goudvoorraad te oninteressant vindt. Het goud kan er wel liggen, maar als er extreem veel rots naar boven moet worden gehaald, dan kan het nog altijd de moeite niet waard blijken te zijn.
Positief is het feit dat er in meerdere bodemformaties goud reserves liggen. Deze bodemformaties zouden eventueel in één grote open pit kunnen worden gebracht, hetgeen de mijn niet alleen zeer groot, maar ook zeer interessant kan maken.

Romarco heeft in september 2008 besloten een extra 18 kilometer aan boringen te doen, in 65 boringen die gemiddeld 215 meter diep zullen gaan. Naar verwachting zal de diepste boring tot wel 457 meter diep kunnen zijn.

Wat is nu de potentie voor Romarco?

Belangrijk is te weten dat er momenteel zo’n 251 miljoen aandelen uitstaan. 30 miljoen daarvan zijn vrij op de beurs verhandelbaar.
Bij een goudprijs van $700 per ounce en een voorraad van 1 miljoen ounces zou dat inhouden dat het aandeel 3 dollar waard is, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ten eerste komt die ounce goud niet gratis uit de grond. Om de mijn in productie te gaan krijgen, zal Romarco nieuwe aandelen moeten uitgeven. Op de huidige koers van C$0,15 is dat bijzonder ongunstig.
Daarnaast is de opbrengst per ounce al niet de consumentenprijs van $700 maar minder en ook moeten daar dan de productie kosten vanaf. Als een ounce goud 250 dollar gaat opleveren, dan is dat een enorme prestatie.
Dat zou inhouden dat met het huidige aantal aandelen en een winbare voorraad van 1 miljoen ounces de intrinsieke waarde 1 dollar is, maar nogmaals, daarmee is die ounce goud niet uit de grond gekomen.
Romarco heeft nog grofweg C$10 miljoen vrije cash en dat is veel, maar om een mijn te openen is het niet genoeg.
De huidige koers van C$0,15 is echter ook te laag, maar dat geldt voor meer aandelen tegenwoordig. Romarco is geen zekere belegging. Goud in de grond is geen enkele garantie op goud in de hand. Zou echter de bewezen voorraad goud verder oplopen, dan zouden beleggers daar op een gegeven moment wel iets van terug moeten kunnen zien. Of ooit het goud uit de grond eerder komt dan dat de bodem van de kas in zicht is, het is echt niet te zeggen.
Het vervelende van kleine goudzoekers is hun constante honger naar werkkapitaal.
Ik denk dat Romarco voor een goudzoekersaandeel interessant is, maar hoe we er ook naar kijken, dit is een zeer speculatief pennystock aandeel. Het enige dat Romarco heeft kunnen bewijzen is dat ze al meer dan 10 jaar overleven. Als we alleen naar de beurskoers kijken, dan lijkt het ook alleen overleven te zijn, maar ik schreef al eerder, die beurskoers is te laag als ze inderdaad meerdere miljoenen aan winbaar goud bekend gaan maken.
Ze lijken goed bezig te zijn, maar een beloning in de vorm van een hogere beurskoers is pertinent geen garantie.

Overigens verwachten ze bij een daadwerkelijke ingebruikneming van de mijn per jaar 100.000 ounces goud en 250.000 ounces zilver te gaan winnen.

www.romarco.com

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Romarco Minerals sn ekudos Romarco Minerals sn msnreporter Romarco Minerals sn bligg Romarco Minerals sn digg Romarco Minerals sn su Romarco Minerals sn delicious Romarco Minerals sn google Romarco Minerals sn rss Romarco Minerals sn email Romarco Minerals
  1. 9 Reacties op “Romarco Minerals”

2. Door M10 op 12 november, 2008 | Reageer

Het lijkt mij gevaarlijk zo’n emotionele band met een belegging. Jim R. zegt dat je vooral in de grondstof zelf moeten zitten en niet in de bedrijven die dat moeten produceren. Ik kan mij daar wel in vinden, echter volgens mij zitten we nu met deflatie en dan kan je beter gewoon in cash zitten TOT de hyper inflatie uitbreekt.

3. Door G.Egberts op 28 november, 2008 | Reageer

Ik hoor niemand meer over eegc (Empire Energy)
    Gaat het hiermee de zelfde kant op

4. Door gmuylaert op 28 november, 2008 | Reageer

G. Egberts,
    Dan moet je eens dringend de reacties lezen in “De Gouden Tip” – rubriek pennystocks.

5. Door knax63 op 6 maart, 2009 | Reageer

Romarco is nu toch van 0.08 naar .49 geweest.

Ik heb ook nog een portie romarco.

Er zijn goede en slechte tijden.

van die 0.08 is misschien en nieuwe uptrend begonnen of en herstel fase.
    succes,
    Ton

6. Door maurice op 9 april, 2009 | Reageer

70 PROCENT RENDEMENT IN 2 MAANDEN TIJD. IK GELOOF IN NOG MEER. FEBRUARI- APRIL 2009. AANGESCHAFT BEGIN JAN. 2009

7. Door leopold op 21 januari, 2010 | Reageer

Wat dacht u van 1996.
    Aandeel gekocht op aanraden van Rienk Kamer.
    Sinds die tijd alleen maar bergafwaarts.
    Nu dan plots wat meer.
    Ik geloog zelf in het aandeelhoudersschap.
    En winst/verlies, het blijft gokken.
    Maar wens het menagement succes.
    01.01.2010 verlies 83%

8. Door J.HOMMELES op 21 januari, 2010 | Reageer

Leopold,

Wel nooit vergeten dat analisten zoals Kamer op de allereerste plaats voor hun eigen zak werken en dit blijkbaar niet zonder succes ( gezien de rijkdom van Kamer eva ). Dus ik zou zeggen : doe eerst je eigen huiswerk goed want wat jezelf doet doe je beter. Zoals je zegt blijft het altijd gokken en die duurbetaalde analisten kunnen dat echt niet beter dan U en ik. (Zelfs niet beter dan Jacko de beursaap en die doet het gratis ( nu ja vraagt wel ‘n banaan maar that’s it)

9. Door Betty Flamuche op 21 januari, 2010 | Reageer

Hommeles ;

Als het van mij zou afhangen zou ik dat dier ‘n hele kam bananen geven want je moet het toch maar doen hé ! Wanneer gaat ie weer performen ??

10. Door Betty Flamuche op 21 januari, 2010 | Reageer

ps en ‘n kusje er bovenop ;-)

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.