WIE STAAT HIER VOOR…AAP…?

3 januari, 2009 | door MHAAGEN |

Voor wie hem niet kent : Jacko is een aap, een gorilla.  Hem worden bananen voorgehouden, die elk staan voor een Nederlands aandeel.  Dewelke hij uitpikt worden genoteerd en de betreffende aandelen worden elk jaar vergeleken met de AEX.  Dit is géén “broodje aap” (voor de Nederlanders onder u)…

Verslaat die aap toch wel elk jaar sinds de start in 2000 de AEX zeker ?! Wie staat hier nu voor aap ? Wij allemaal ? De beursanalisten ? Dit jaar verloor Jacko 48 %.  De AEX ging min 52 %.  Wat hiervan te denken…?

Stem of voeg toe aan:  sn nujij WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn ekudos WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn msnreporter WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn bligg WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn digg WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn su WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn delicious WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn google WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn rss WIE STAAT HIER VOOR...AAP...? sn email WIE STAAT HIER VOOR...AAP...?
  1. 6 Reacties op “WIE STAAT HIER VOOR…AAP…?”

2. Door J.HOMMELES op 3 januari, 2009 | Reageer

tja Marc ; zie ook mij berichtje van vorige
    week.

Ik heb ‘n foto van hem gezien en het lijkt mij
    inderdaad ‘n zéér intelligent baasje .

Ik dacht trouwens ‘n Chimp ? ( Doet er weinig
    toe natuurlijk ; voor aap staan alle analisten
    en andere Nostradamussen ).

Eerst Jacko ; dan dolfijnen en wat volgt nog ?

prettig we

3. Door Frank D. op 3 januari, 2009 | Reageer

Marc,

De slechtste index allertijden is de BEL20, maar de AEX komt niet ver achter. Daar zijn twee redenen voor:
    De aandelen met de grootste kapitalisatie zijn meestal niet de beste aandelen daar hun groeipotentieel eerder klein is. Dat ze kwaliteitsaandelen zijn, heeft het Fortis debacle nog meer eens tegengeproken.
    Daarnaast zitten in beide indexen te weinig aandelen zodat ze niet representatief zijn voor de volledige economie. Erger nog: de Bel20 bestond voor meer dan 30% uit bankaandelen (voor hun crash natuurlijk). Als je indexen wilt volgen, neem je best één die uit meer dan 100 aandelen bestaat en tenminste een weerspiegeling geeft van de volledige economie van een land.
    Daarom: weg met de BEL20 en de AEX als toonaangevende indexen voor de lage landen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat deze indexen zoveel aandacht krijgen. Zelfs jarenlang zich door een aap belachelijk laten maken, helpt blijkbaar niet. Door deze onzin krijgt beleggen een slechte naam.
    Eigenlijk kun je hier maar één conclusie uit trekken: tracht zo weinig mogelijk in AEX aandelen te beleggen.

4. Door Frank D. op 3 januari, 2009 | Reageer

Ik zou graag nog een andere wedstrijd zien:
    Jacko tegen een korf van 25 aandelen (evenveel als in de AEX index zelf) die
    - Het hoogst in ranking staan om in de AEX te komen.
    - Een groeipotentieel van twee jaar kunnen voorleggen (waarmee ik bedoel dat ze twee jaar op rij hun kapitalisatieranking verbeteren).
    Zou Jacko ook 9 jaar op rij winnen?

5. Door gmuylaert op 4 januari, 2009 | Reageer

Misschien kan onderstaande filmpe helpen :

http://www.myinvestorhelp.com

6. Door J.HOMMELES op 5 januari, 2009 | Reageer

Frank,

I think he can !

Of je nu 25 of 100 aandelen neemt dat maakt
    niets uit.

Het feit alléén dat Jacko telkens weer beter
    scoort dan de analisten is m.i. het beste
    bewijs dat de uitkomst van voorspellingen afhangt van puur geluk bij het g o k k e n

Ook de analisten zullen weleens ‘n paar keer
    op rij winnen zeker ?

It’s all in the game.

mvrgr

7. Door lcdnlf op 12 januari, 2009 | Reageer

Voor zover ik weet, wint Jacko nu negen jaar op rij. Slechts één keer heeft hij zich moeten tevreden stellen met een tweede plaats, zo schijnt het. De eerste plaats was verovert door een … dolfijn. Negen jaar is wel een erg lange periode om enkel aan geluk toe te schrijven.

Ofwel is er één of ander vorm van fraude in het spel, ofwel geeft het spel Jacko één of ander voordeel, zonder dat dit aan kwade wil is toe te schrijven, ofwel stemt het langdurig experiment tot nadenken.

Eigenlijk kan je het experiment zelf naspelen. Zorg dat je alle spelregels toepas die voor Jacko gelden (ken ze niet echt)

Stop de naam van elk aandeel dat mee speelt in een bal, zorg dat de aandelen in portefeuille in een grote pot terecht komt en dat deze die niet in portefeuille in een andere grote pot liggen en laat een onschuldige hand trekken, liefst een kindje dat geen belang heeft bij de keuze die het maakt.

Dat geeft je meteen de mogelijkheid varianten op het spel bedenken, om te controleren of je nog de beurs kan verslaan.

Moest Jacko winst gemaakt hebben met zijn aandelen, zou ik al heel raar hebben opgekeken, maar neen, Jacko verliest alleen minder dan de index.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.