WACHT NIET OP BETER NIEUWS…
17 januari, 2009 | door MHAAGEN |Bron : De Tijd. De Belgische KBC raadt beleggers aan niet te wachten op een conjunctuuromslag om in de beurs te stappen. “De beleggers moeten van de extreem goedkope waarderingen profiteren om stap voor stap in aandelen te stappen. Wie wacht op een omslag van de conjunctuur, dreigt het beursherstel in 2009 te missen”.
De voorkeur van KBC gaat naar Amerikaanse aandelen, Europese financiële waarden en bedrijfsobligaties. Ze ziet de Amerikaanse economie (let wel : de economie, niet de beurs) midden 2009 een dieptepunt bereiken. Vanaf dan moeten de economische herstelplannen, de gigantische kapitaalinjecties in de banksector, de agressieve renteverlagingen en de toename van de koopkracht door de dalende inflatie de conjunctuur gunstig beïnvloeden. “Vandaag worden de kiemen gelegd voor het economische herstel van morgen”, besluit KBC.
En ik ? Ik geef hun gelijk. Ik denk dat we tussen nu en komende zomer in aandelen moeten stappen of bijkopen. KBC voegt er trouwens aan toe : het zijn de beurzen die de kentering van de conjunctuur aankondigen en niet andersom ! Zeer ware woorden… Ze ziet ook de dollar verder in waarde toenemen, van de 1,40 voor een euro naar 1,20 tot 1,10. Ik kan het weer alleen maar met ze eens zijn. En u…? Wie deze waarheden ook goed begrepen hebben : www.beursaccent.nl en www.groeilanden.nl. Zij weten hoe het echt zit, houden het schip gestaag op koers en profiteren volop van spotgoedkope waarderingen alom. En u…?
7 Reacties op “WACHT NIET OP BETER NIEUWS…”
Door lcdnlf op 17 januari, 2009 | Reageer
En ik ? Mag ik het oneens zijn ? Neen, ik ga niet beweren dat de economie al dan niet gaat aantrekken, enz, enz. Alleen kan ik stellen dat ik geen glazen bol heb waarmee ik in de toekomst kan kijken (ken nog een grap over glazen bollen, die ik hieronder meegeef als toemaatje)
Ikzelf heb een belangrijke som geld betaald om te leren hoe ik zelf kan bepalen of een aandeel het waard is in MIJN portefeuille opgenomen te worden. De lessen die ik kreeg, blijken elke euro waard te zijn geweest.
De lessen die ik kreeg waren:
Winstverwachting
twee positieve aanpassingen van de winstverwachting binnen zes maanden, geeft 75% kans dat het bedrijf nog vijf tot zeven keer een positieve aanpassing zal bekend maken.
Groeiaandelen
aandelen van bedrijven die een winstgroei vertonen ten opzichte van een voorgaande periode en waarvan de groei hoger is dan de gemiddelde groei van beursgenoteerde bedrijven.
Stijgende koers
De koers moet drie maanden een stijgend verloop kennen. Dat wil zeggen, nooit lager dalen dan 20% van zijn hoogste koers en hoger staan aan het eind dan aan het begin van de periode.
Bijkomend
Technische analyse (welke is ondergeschikt)
Wel aangeraden is Point and Figure
Tot slot
Ikzelf heb op dit ogenblik geen aandelen in portefeuille. Deze komen er pas in als zij aan bovenvermelde criteria voldoen.
Dit staat voor mij volledig los van de raad die ik van derden krijg. Dit is dus ZONDER WAARDEOORDEEL over het openingsartikel.
Toemaatje
Een jonge vrouw gaat naar een waarzegster om haar toekomst te laten voorspellen. Deze laatste kijkt in haar glazen bol en zegt: “Je zal binnenkort trouwen, maar je zal zeven jaar ongeluk hebben.” Vraagt de vrouw daarop hoopvol: “En zal ik na die zeven jaar dan eindelijk geluk kennen?” De waarzegster kijkt opnieuw en antwoordt: “Neen, maar dan zal je het gewoon zijn.”
Door VincentMertens op 18 januari, 2009 | Reageer
Interessante bijdrage, Lcdnlf!
Door J.HOMMELES op 18 januari, 2009 | Reageer
Ook ik ben het oneeens.
Ongelimiteerd geld drukken en dan toch ‘n
sterkere munt ?
Dit lijkt toch al teveel op ‘n oplossing uit
het symplistisch verbond van Koot & Bie ?
In ieder geval is er niemand die hier ook maar
iets zinnigs kan over zeggen want wat er momen-
teel gebeurt in de Usa is maagdelijk en nog
niet in kaart gebracht.
Persoonlijk denk ik dat de usd wel ooit zal
terugkomen nadat ze eerst door de spoelbak
is gegaan.
Dit kan allemaal flink lang gaan duren !
Vwb KBC ? Zoals U weet hebben die verleden
week ‘n historisch zware dreun gekregen van
maar liefst 21% !
Tijd dacht ik om de eigen stoep schoon te
maken ipv dergelijke voorspellingen te doen.
Hebben zij die bijna K.O. aan zien komen ?
mvg
Door gmuylaert op 18 januari, 2009 | Reageer
Hommeles,
Zoek jezelf broeders, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf … (Koot & Bie)
Geert
Juist !
Dit probeer ik altijd te doen.
Van die 2 rasartiesten heb ik véél meer genoten
dan van gelijk welk beursbericht en of analyse.
Door gmuylaert op 18 januari, 2009 | Reageer
Hommeles
Dikke doenerij genoeg, in café of in de kroeg,
als je nou es géén masker droeg … zou je dat niet beter staan ?
Als Vlaming, ik ken mijn klassiekers hé !
Geert,
Dikdoenerij ?
Tja, Koot & Bie hadden inderdaad géén maskers
nodig en dit in tegenstelling tot veel andere
mensen.
Klassiekers ?
De ronde van Vlaanderen ( Vlaanderen’s mooiste)
vind ik inderdaad ook de mooiste als Neder-
lander met 42 jaar dienst in Belgie.
Of bedoel je andere klassiekers ?
Het heeft natuurlijk allemaal niet zo veel te
maken met standpunten over de economie maar toch, het moet weleens kunnen.
Fijn w.e. nog.