WAT BRENGT 2009…?
25 januari, 2009 | door MHAAGEN |Vandaag de mening van een beleggersbrief die zich uitsluitend concentreert op China. De ontwikkelingen in China zullen anders gaan dan in Amerika en Europa, zegt de schrijfster van de brief (die zelf Chinese is). Waar de Amerikanen aan het sparen zijn geslagen (dit is waar al is het maar een eerste aanzet !), zullen de Chinezen meer geld gaan uitgeven aan allerlei consumentenartikelen.
Ook zal in China dit jaar het aantal internetaansluitingen de 300 miljoen overschrijden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Amerikaanse economie zal die van China blijven groeien. Een aantal verwachtingen wordt op een rijtje gezet. Tussen haakjes : ik verklap hier niets dat ik niet mag want ik ben geen abonnee van de brief, dit is info die gratis wordt rondgestuurd.
China vertoont een sneller herstel. De groei dit jaar zal rond de 7 % liggen. Het land heeft een enorme reserve aan buitenlandse valuta en omdat niet alleen de overheid maar ook de Chinezen zelf veel sparen, kent het land geen schuldenprobleem. De regering heeft bovendien met een stimuleringspakket van 585 miljard USD aangegeven een herstel te willen forceren. Omdat de rente nog altijd boven de 5 % staat, heeft zij ook veel ruimte om die naar beneden te brengen.
Chinese aandelen zullen eerder een herstel laten zien, veel eerder dan in Amerika. Dat herstel zal in het tweede kwartaal ingezet worden en in het derde verder worden uitgebouwd.
De consumentenuitgaven in China zullen blijven stijgen. We zien in China de consumentenuitgaven maand na maand met meer dan 20 % stijgen ten opzichte van het jaar daarvoor en de verwachting is dat deze trend zich zal doorzetten.
China wordt de grootste internetmarkt in de wereld. Die zal uitgroeien tot een machtsfactor die voor de overheid steeds moeilijker te beheersen is.
China gaat de investeringen in schone energie opvoeren. Kolencentrales zullen stilaan vervangen worden door kernenergie.
Twee beleggingsservices die zich ook op China richten maar in een breder perspectief : www.beursaccent.nl en www.groeilanden.nl. Check them out, you won’t be sorry…
7 Reacties op “WAT BRENGT 2009…?”
Door gmuylaert op 25 januari, 2009 | Reageer
Verleden jaar was ik geabonneerd op een dergelijke beleggersbrief (uitsluitend over China). Zo werd het enorme toekomstige ??? potentieel van internetaansluitingen uitvoerig besproken. Het cijfer van een paar honderdmiljoen aansluitingen zijn cijfers waar een internet provider hier alleen maar kan van dromen. Maar toch moet je het Chinese cijfer toch ook met een bakje zout nemen ! Met één aansluiting wordt vaak een ganse appartementsblok bediend en ze delen per aangesloten computer de kosten. Als belegger moet je dan misschien eerder denken aan een producent die dergelijke “splitters” produceert …
Door VincentMertens op 25 januari, 2009 | Reageer
Of voor degenen die Chinees kunnen: een e-book schrijven over hoe je internetverbindingen kunt delen en dat verkopen op de Chinese markt.
Of als je zelf in China woont: deze “shared connections” zelf geen installeren tegen betaling!
*zelf gaan installeren
En waarom doen wij dit hier niet ? Uit domheid, gemakzucht, of egoïsme ?
Omdaat ik geen Chinees praat
!
Chinees praten is doenbaar, het schrijven evenwel hopeloos !
Dat kan ik me inbeelden…
We kunnen hier een e-book over schrijven en het door uw echtgenote laten vertalen.