“THE END OF AMERICA”…
3 februari, 2009 | door MHAAGEN |Ongelofelijk maar waar maar ik ontvang net een mail getiteld “How to protect yourself from the End Of America”. Van doemdenken gesproken ! Toch wijst de auteur, DailyWealth, op een belangrijk feit : de oorzaak van de huidige crisis is Amerika, die uitgedeind is tot in de verste hoeken van de wereld, is…SCHULDEN…
Boontje komt om zijn loontje oftewel : Amerikanen hebben veel te lang boven hun stand geleefd en dat wreekt zich nu. DW noemt zijn landgenoten “credit junkies”. Zonder nog méér krediet “America will fall apart”. Toch lijken ze nu voor het eerst in lange tijd begonnen met sparen. Uitstaand krediet op kredietkaarten verminderde eind vorig jaar, net als autoleningen. In totaal verminderde “outstanding consumer credit” met 7,9 miljard dollar, de grootste daling ooit ! Geen wonder dat de verkopen van bijvoorbeeld auto’s en retail sales tijdens de afgelopen feestdagen de grootste vermindering kenden in veertig jaar.
Dan de schulden van de overheid : het budget deficiet voor 2009 zou komen op 1,1 triljoen USD, meer dan 8 % van het BNP. Alleen tijdens de wereldoorlogen had de overheid zoveel schulden. Dit cijfer behelst trouwens nog niet eens het stimuleringspakket dat president Obama zojuist goedgekeurd kreeg, wat ongeveer voor een verdubbeling van dat deficiet zal zorgen. De totale schuld van de overheid bedraagt nu al 10 triljoen USD – en nog steeds is de USD de reservemunt van de wereld. Voor hoe lang nog ?
Dit is hoe het eindigt : leven op de kap van een ander en eeuwig lenen. Op deze manier, door steeds maar geld bij te creëren (lenen ? drukken ?), hypothekeren we de levensstandaard van onze kinderen en hun kinderen, enz. Op deze manier riskeren we ook hyperinflatie. De oplossing voor een belegger : fysiek goud en zilver kopen. Ten tweede : aandelen van de allerhoogste kwaliteit aanhouden.
I’m not happy to be the one to tell you all this. I hope I’m dead wrong. But it’s paramount you take at least some measures of the precautionary steps I’ve just described.. Bigger government is coming…and in the long run, it’s going to make things worse. Good investing.
Dit is niet bepaald een opwekkend bericht dat ik hier op mijn nuchtere maag voorgeschoteld krijg. En u nu ook. Wat denkt u ervan ? Is het werkelijk al gloom and doom dat ons te wachten staat ? Wie er ook steeds op gehamerd hebben om goud en zilver in bezit te nemen : www.groeilanden.nl en www.beursaccent.nl. Moeten we inderdaad beginnen twijfelen ? Maar hoe zit het dan met de acties van Warren Buffett, toch de slimste belegger ter wereld ? Hij koopt in ieder geval gewoon Amerikaanse aandelen bij…
23 Reacties op ““THE END OF AMERICA”…”
Door J.HOMMELES op 3 februari, 2009 | Reageer
Tja dat schulden de oorzaak zijn van de crisis
is natuurlijk niet echt ‘n nieuwtje.
Maar wist U ook dat deze crisis eigenlijk
“made in China” is ?
Vwb Warren Buffett : nogmaals ik wil en kan me
niet vergelijken met hem. De slimste belegger ?
Daar twijfel ik sterk aan ! Wel zou ik véél
liever Amerikaanse aandelen dan Chinese kopen !
Vwb goud en zilver : tja daar zit ik dus allang
in. En gaat U nu ook weer eens bullish worden ?
Men zegt altijd : zoals de wind waait waait
mijn jas.
mvrgr
Door dentich op 3 februari, 2009 | Reageer
J.HOMMELES
Waarom wil en kan je u niet
vergelijken met Warren Buffett ?
Dentich
Simpel omdat het appelen met peren vergelijken
is en dit heeft absoluut géén zin
vwb goud en zilver : momenteel zou ik zeker niet
instappen want ik verwacht op korte termijn n flinke dip voor goud ( in véél mindere mate
voor zilver dat m.i. vrij stabiel zal blijven
de e.v. maanden )
J.HOMMELES
Wie is de appel, en wie is de peer ?
Ik denk dat je mij begrijpt ?
Overigens zal het mij worst wezen wie de appel
is en wie de peer.
Marc,
neen, het is zeker niet allemaal doom en gloom
resp. shit en disaster wat ons te wachten staat
in 2009
In tegendeel, dit jaar biedt kansen zonder
voorgaande om de schaapjes op het droge te
krijgen.
(véél meer dan in ‘n sterke markt)
J.HOMMELES
en welke schaapjes haal je
dit jaar op het droge ?
Weet ik nog niet
Keuze is te groot
Ik bekijk het wel
Door gmuylaert op 3 februari, 2009 | Reageer
J.HOMMELES,
Mooi zo !
Door gmuylaert op 3 februari, 2009 | Reageer
J.HOMMELES,
Ik denk dat je in het zilver dit jaar een slag gaat slaan.
Geert
zeker weten !
Denkelijk echter géén grote slag maar als het
zilver dit jaar nog op 16/18 usd komt, en dat
zit erin, ben ik dik tevreden.
Op goud heb ik trouwens al 200 euro per ounce
winst
Ook b.v. de cacao zal door het dak gaan want
de oogst in Ivoorkust en Ghana wordt opgevreten
door ‘n soort rups. ( Je zult dat ook gaan
merken aan de prijzen van de chocola )
mvrgr
Mogelijkheden te over in deze markt.
ps :
goud en zilver koop ik nu niet bij want staat
te hoog. Voor goud verwacht ik op erg korte
termijn ‘n dip(je). Niet voor zilver
mvrgr
Door Geert op 3 februari, 2009 | Reageer
De vraag is niet of Amerika zal vallen, maar wanneer? Ik denk dat aankomende maanden erg belangrijk zullen zijn. We kunnen het ons niet voorstellen, maar toch is het mogelijk. Nu, volgend jaar of misschien pas over 10 jaar. Maar het zal gebeuren. Indien u de geschiedenis bestudeert dan is elk rijk gevallen met hoge schuldenlasten en oorlog.
En Warren Buffet heeft zijn eigen strategie. Hij heeft veel dollars en woont in Amerika. Daarom koopt hij gewoon aandelen in Amerika. Op dit moment kan hij al zijn favorieten voor spotprijzen kopen. Hij kijkt niet naar de beurs, maar naar onderwaardering. Voor hem nu geen valuta risico. 1 dollar is in Amerika gewoon 1 dollar. Voor Amerika is een lage dollar gunstig voor de export en dus gunstig voor de bedrijven in Amerika en dus ook gunstig voor de aandelen van Amerikaanse burger Warren Buffet.
Ik zou zelf ook graag aandelen willen kopen in dollars, maar ik heb geen vertrouwen in de dollar. Er zijn veel goede en ondergewaarde ondernemingen te vinden. Dus erg jammer en ik twijfel nog steeds. Maar als ik geen vertrouwen in Amerika heb, dan is aandelen kopen erg tegenstrijdig. Maar de lage waarderingen blijven erg aantrekkelijk. Maar ik denk dat u beter aandelen kunt hebben in de Zwitserse frank. Is er iemand optimistisch over Zwitserland? Daar hoor ik maar weinig van.
Beter kunt u luisteren naar Jim Rogers en George Soros, die veel verdiende aan valuta’s. Short in de dollar en pond. Long in Yuan, Yen en Zwitserse frank. Dat is niet voor niks!!! En ik denk dat goud en zeker zilver uw beste investering zal zijn.
Kent iemand de site van Willem Middelkoop? http://www.amsterdamgold.com Die is ook gestart met de verkoop van goud en zilver.
Zoals al gezegd, currency trading vormt momenteel ‘n belangrijk gedeelte van mijn
portfolio !
Door VincentMertens op 3 februari, 2009 | Reageer
Daytrading of langere termijn?
Door lcdnlf op 3 februari, 2009 | Reageer
Al heel lang beweer ik dat Amerika militair niet te verslaan is (open deur intrappen, mag ook een keertje) maar wel economisch. Groot-Brittannië bestaat ook nog altijd, maar is zijn status als wereldmacht kwijt. Het Romeinse rijk is nog heel lang blijven bestaan, nadat het zijn macht had verloren. Het is dus zeer twijfelachtig of Amerika inderdaad in ons leven zal verdwijnen, maar dat het zijn status als supermacht kwijt kan raken, daar twijfel ik niet aan.
Schulden zijn toekomstig inkomen die je vandaag of gisteren hebt opgesoupeerd. Sparen is het huidig inkomen aan de kant leggen om het in de toekomst te gebruiken. Te veel schulden maken, is immoreel. Het is bijna een vorm van legaal stelen, sta mij toe kort door de bocht te gaan en grof te zijn.
De vraag is wat je met al die informatie als individu doet? Twee pistes zijn al aangegeven: edelmetalen kopen, hoogwaardige aandelen kopen. Een derde is vastgoed kopen, liefst met lening tegen vaste rentevoet. Neen, dat is niet in tegenstelling met wat ik in vorige paragraaf beweer, zolang je er voor zorgt dat je niet te veel schulden maakt.
Daarbovenop is dat de enige manier om ons rechtmatig bezit in zekere mate terug te krijgen wat de banken ons via de overheid en het belastingstelsel afnemen.
Tja; erg veel analisten, goeroes eva schrijven
exact het tegenovergestelde van wat ze zelf
doen.
Ik ken véél van die goeroes die het goud en
zilver in hun praatjes en blaadjes vervloeken
maar ondertussen ‘n flinke hoeveelheid
in hun portefeuille hebben
Ik vind dat gelul allemaal zo doorzichtig !!!
Door J.HOMMELES op 4 februari, 2009 | Reageer
Vincent
Langere termijn. Ik wil gewoon anticiperen
op zaken waarvan ik vermoed dat ze gaan
gebeuren.
Je kunt nog zo contrarian zijn maar als je
niet inspeelt op ‘n waardevermindering van
de usdollar ten overstaan van b.v. de Canadese
Dollar, Zwitserse franc en Euro heb je m.i.
oogkleppen op.
Dit is gewoon ‘n kwestie van wat tijd.
Door Stevens Gerrit op 4 februari, 2009 | Reageer
Wat mij de laatste tijd opvalt is wanneer de USD zakt goud zakt en omgekeerd. Dit is toch tegenstrijdig nee? Of bekijk ik het op te korte termijn…
Gerrit,
De USD gaat inderdaad de laatste tijd solo !
Zie ook mijn vorige mails
mvrgr
ps
Gelieve te lezen GOUD gaat solo !
Sorry
Door dentich op 4 februari, 2009 | Reageer
J.HOMMELES
Zeer juist.