WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)…?

6 februari, 2009 | door MHAAGEN |

Zou ik beginnen twijfelen ? Hebben www.groeilanden.nl en www.beursaccent.nl gelijk en ik ongelijk ?

Want Maarten, ook van Smartcapital.be, heeft een punt.  Ik ontving onlangs volgende mail van hem :

In de afgelopen 18 maanden heb ik je tot vervelens toe gevraagd…gesmeekt…en zelfs bijna verplicht om een groot deel van je vermogen te investeren in goud.  En vorige week was het dan eindelijk zo ver : het goud bereikte een nieuwe high in euro’s !

Zal het goud in dollars volgen en de 1000 dollar definitief achter zich laten ? Laat het ons hopen (nee, ik heb nog steeds geen glazen bol.)  Wie, zoals ik, zijn portefeuille voor meer dan 1/3de belegd heeft in fysiek goud slaapt als een roos in deze turbulente tijden.  Goud is zowat de enige belegging die momenteel meer waard is dan een jaar geleden. 

Is het nu te laat om in te stappen ? Nee, zeker niet.  Ik zou zelfs durven zeggen dat het allemaal nog moet beginnen.  Al betekent dit natuurlijk niet dat de koersen in één rechte lijn naar boven zullen gaan.  Iedere bull-market kent zo nu en dan rustpauzes waarin de koersen wat corrigeren en de twijfelaars uit de markt worden geschud. 

Ik zou zo vlug mogelijk meteen een kleine positie aanschaffen als ik nog niet in goud zat.  Gewoon om er zeker van te zijn dat goud een deel van mijn portefeuille uitmakt en ik beschermd ben in deze waanzinnige tijden.  Koop bijvoorbeeld één derde van hetgeen je wilt kopen.  Nu meteen.  Bij de eerstvolgende correctie zou ik deze positie gevoelig uitbreiden.  Ik vrees dat beleggers die geen goud bezitten, daar over enkele jaren met veel spijt op zullen terugkijken.  En dat is niet wat ik voor je wil.  Of je nu enkel fysiek goud koopt of dit aanvult met interessante goudmijnen, maakt zelfs niet zo heel veel uit. 

Tot daar zijn mail.  Zou ik beginnen twijfelen…? En U…?

Stem of voeg toe aan:  sn nujij WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn ekudos WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn msnreporter WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn bligg WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn digg WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn su WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn delicious WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn google WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn rss WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...? sn email WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)...?
  1. 12 Reacties op “WIE HEEFT GELIJK (OVER GOUD)…?”

2. Door gmuylaert op 6 februari, 2009 | Reageer

Dat is allemaal zeer interessant, maar de eerlijkheid dient toch gezegd: wie verleden jaar omstreeks deze tijd in zijn fameus bonanza rapport heeft belegd met goudmijnaandelen heeft momenteel op die eerste belegging in aandelen mogelijk wel 60 % verlies! De winst voor goud zelf is dus nog niet terug te vinden in de winst in goudmijnaandelen.
    Op uw vraag: zou ik beginnen twijfelen? Ik twijfel zelfs niet meer aan “het voordeel van de twijfel”!
    Om te besluiten heb ik een vraag: weet er hier iemand in het forum hoeveel Ton goud er bij benadering momenteel reeds opgedolven is? Het cijfer dat ik ken is 158.000 Ton. Maar is dit cijfer juist en betrouwbaar? Graag jullie medewerking.

3. Door J.HOMMELES op 6 februari, 2009 | Reageer

Goud staat hoog momenteel en volgens veel
    analisten zit er n flinke dip aan te komen.
    Men kan zich natuurlijk afvragen wat prognoses
    van analisten waard zijn.

Zelf heb ik ongeveer 50% goud verkocht met
    n winst van € 200 per ounce.

4. Door dentich op 6 februari, 2009 | Reageer

J.HOMMELES
    Knap gezegd. Mooi zo !
    Ik denk ook dat er een flinke dip komt.

5. Door Bart op 6 februari, 2009 | Reageer

Reactie op de vraag van gmuylaert. Volgens januari nummer 2009 van National Geographic is er tot nu toe 161.000 ton goud gedolven. De helft daarvan is de laatste 50 jaar gedolven. Het artikel in het genoemde blad gaat over goud. Het is een interesant artikel wat vooral aangeeft de weerslag van het metaal op mens en milieu (ook al eens in dit forum genoemd).

6. Door Geert op 6 februari, 2009 | Reageer

Goud en zilver zijn op dit moment de beste beleggingen voor aankomende 5 a 10 jaar.

Indien de depressie op korte termijn uitbreekt, dan zal goud zijn bodem al hebben gezet. Maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Ook wanneer Amerika en de dollar vallen, dan kan goud weleens hard stijgen. Maar vermoedelijk zal Amerika nu nog niet vallen, eerder over 5 jaar.

Volgens TA heeft goud nog ruimte voor ongeveer $ 30. Daarna zou een eventuele correctie kunnen volgen, wat ik ook verwacht.

Maar mochten we boven de $ 950 komen dan staan we zo op $ 1000, maar daar ligt toch een stevige weerstand.

Zelf verwacht ik nog een correctie tot onder de $ 700. Maar ik zou er toch niet vanuit gaan. Hoe dan ook, goud gaat zeker stijgen en er is absoluut geen garantie dat we nog een correctie gaan meemaken.

$ 910 is een koopje in verhouding tot de waarde binnen enkele jaren. Indien u geluk hebt, dan kunt u het nog $ 200 goedkoper krijgen. Maar dat blijft gokken.

7. Door gmuylaert op 6 februari, 2009 | Reageer

Bart,
    Bedankt voor het cijfer. Binnenkort ga ik een paar artikelen schrijven over goud. Kwestie van een paar believers in het harnas te jagen …
    Is er hier iemand in het forum die nog een hoger cijfer kent dan 161.000 Ton ? Want dit lijkt mij na een kleine berekening nogal aan de lage kant !

8. Door lcdnlf op 7 februari, 2009 | Reageer

wie verleden jaar omstreeks deze tijd in zijn fameus bonanza rapport heeft belegd met goudmijnaandelen heeft momenteel minimum 60 % verlies ! Wat ben je er dan mee met een voorlopige all time high voor het goud in euros ?

Ik wil nu niet moeilijk doen (en dat is juist het ogenblik dat ik wel moeilijk doe, met excuus overigens) maar hier hoor ik deze redenering, maar als het over EEGC gaat hoor ik een gans andere????????

De redenering rond goud is voor de lange termijn zeker een juiste redenering. Zeker als je edelmetaal als bescherming tegen (de bijna zeker) toekomstige inflatie in koopt. Als je het koopt met het gedacht dat het maal X zal gaan over drie maanden of zo, tja, dan zou je wel eens erg ontgoocheld kunnen zijn.

Als je goud koopt, lijkt mij de buy-en-hold-strategie met een tijdshorizon van 10 tot 20 jaar de meest aangewezen methode.

Over de goudproducenten heb ik geen uitgesproken mening, omdat andere factoren behalve het metaal een rol kunnen spelen.

9. Door Steven71 op 7 februari, 2009 | Reageer

Proficiat aan degenen die al winst hebben gemaakt met goud, het zat eraan te komen, dus een kwestie van ‘believen’. Het is eveneens goed dat stijgingen in waarde reel gezien nooit rechtlijning verlopen, dus er zijn altijd wel genoeg dips in de curve; die moet je gebruiken om in te stappen! Het andere is dat goud (en de waarde daarvan) nooit op zichzelf staat. Er is een duidelijk verband tussen de waarde van de $ en de prijs van goud en nu ook met euro. De waarde van de $ is net als bij alle andere munten sterk gecorreleerd met overheidsbestedingen en begrotingstechnische zaken. Ik laat dan nog even weg dat de $ een internationaal betaalmiddel is. Als het goed gaat met de monetaire kant van de $ dan zal de prijs van goud laag zijn, maar bij waardeloos financieel beleid zal goud in waarde pieken. Mocht de nieuwe man in Washington (Obama)de vinger op de juiste zere plek leggen(want er zijn meerdere in de US)dan zal dat direct als gevolg hebben hernieuwde vertrouwen in de amerikaanse munt, en omdat het een internationaal verhandelbare munt en betaalmiddel is speelt het vertrouwen in de $ buiten de lands grenzen van de US ook een rol. Gebeurd dit laatste dan gaat de koer zeker NIET de kant van de $1000 op. Bedenk wel dat de prijs voor goud in 2001 nog geen $200 noteerde. Als laatste wil ik nog meegeven, het is leerrijk hoeveel goud is opgegraven, maar het is niet hetzelfde als aardolie, want goud dat is opgegraven is er nog steeds, het is niet geconsumeerd (op)(zoals bij koolwaterstoffen)en er zijn wereldwijd nog genoeg goudvoorkomens zoals in Suriname die al 3 jaar achtereen grootse bijdragen leveren aan de kas van IAMGOLD uit Canada en straks ook nog aan New Mount van de US.

10. Door Bart op 7 februari, 2009 | Reageer

Deze link zegt alles.
    http://www.learcapital.com/marketcommentary/6825.html

Volgens schrijver van dit artikel ontstaat komende (hyper)inflatie niet door USA maar door China. Door deze inflatie zal de dollar verdampen en vele andere munten bijna laten verdampen. Automatisch zal de chineese munt de positie van reservemunt overnemen van de verdwenen usa dollar.

11. Door J.HOMMELES op 7 februari, 2009 | Reageer

Steven,

Allemaal goed hoor maar hoe leg je uit dat het
    goud nu ook stijgt bij ‘n sterke (overgewaardeerde) usdollar ?

Bart,

De hele crisis is “made in China” ; zie ook mijn
    vorige mails.

12. Door gmuylaert op 7 februari, 2009 | Reageer

lcdnlf
    Het Bonanza rapport vergelijken met EEGC is hetzelfde als appelen met peren vergelijken.
    Maar OK, ik heb voor EEGC reeds een tijdje een voorlopige deadline gesteld van 19 april 2009. Op die datum zullen wij dan een vergelijking maken, zonder moeilijk te doen …
    Maar het blijft toch een merkwaardige vaststelling dat de goudmijnaandelen van deze tijdelijke all time high niet mee profiteren. Bonanza rapport of niet !

13. Door dentich op 7 februari, 2009 | Reageer

J.HOMMELES
    Dat is een goede vraag !

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.