GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR…?

10 februari, 2009 | door MHAAGEN |

Eric Sprott, de Canadese fondsbeheerder die vorig jaar het omvallen van de banksector voorspelde, ziet een regelrechte economische depressie aan de horizon dreigen.  Die zal er rechtstreeks verantwoordelijk voor zijn dat de goudprijs doorstijgt naar 2000 USD per troy ounce.

Bron : Cash.  Een vrolijke jongen kan Sprott moeilijk worden genoemd.  Hij ziet namelijk een reeks financiële rampen op ons afkomen.  De banken zullen moet vechten om kapitaal aan te trekken, de overheden zullen alle moeite van de wereld hebben om nog staatsobligaties te verkopen en de vooruitzichten voor de bedrijfswereld zien er – op zijn zachtst gezegd – dramatisch uit.

Volgens Eric Sprott is er weinig dat nog kan worden gedaan, de financiële markten kunnen alleen maar gelaten hun lot ondergaan.  Van enig signaal dat in de richting van een opklaring zou kunnen wijzen, is voorlopig nog geen sprake.

Wat moet de belegger in de huidige omstandigheden doen ? Sprott is daar vrij categoriek in : short gaan op de hele beurs, behalve op de goudmijnaandelen.  Goud en goudmijnaandelen zijn de enige activaklassen die in de huidige marktomstandigheden nog winstpotentieel zouden hebben.

De situatie zou verergeren wanneer de buitenlandse beleggers nog langer weigeren om Amerikaanse staatsobligaties te kopen.  De vraag is hoe de Verenigde Staten dan nog aan de nodige financiering gaan geraken.

Is het inderdaad al gloom and doom ? Bent u het met bovenstaande visie eens – of niet ? Wie al een hele tijd met goud bezig zijn : www.groeilanden.nl en www.beursaccent.nl.  Wij vernemen het graag…

Stem of voeg toe aan:  sn nujij GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn ekudos GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn msnreporter GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn bligg GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn digg GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn su GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn delicious GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn google GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn rss GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...? sn email GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR...?
  1. 20 Reacties op “GOUDPRIJS NAAR 2000 DOLLAR…?”

2. Door J.HOMMELES op 10 februari, 2009 | Reageer

Sprott is inderdaad berucht voor zijn doemdenken

Dit is dan ook de reden dat hij het goud naar
    usd 2.000 ziet gaan alléén zegt hij niet wanneer
    dat ongeveer gaat gebeuren.

Ik ben het absoluut niet eens met al die gloom
    and doom ; integendeel, zo’n kansen als op
    de huidige markt krijgen we voorlopig nooit
    meer.

Bovendien zijn er b.v. in de drybulk sector
    van de scheepvaart ook al tekenen dat de markt
    wat aan gaat trekken vooral doordat de Chinezen hun import van b.v. ijzererts sterk aan het
    opkrikken zijn.

Vwb goud : zoals gezegd heb ik 50% verkocht
    met ‘n zéér leuke winst. Persoonlijk verwacht
    ik dat goud tegen augustus flink wat lager
    zal staan dan nu. Het komt héél misschien
    weleens op usd 2.000 maar dat is beslist niet
    voor morgen en tegen die tijd is de usd
    misschien ook flink in waarde verminderd.

mvrgr

PS
    de goudprijs voor einde februari heb ik gezet
    op usd 913,13 en ik zit daar nu vlak bovenop.
    Er kan echter nog véél gebeuren voor die
    datum ( alhoewel de prijzen zijn de laatste
    weken vrij stabiel )

3. Door J.HOMMELES op 10 februari, 2009 | Reageer

Nog even dit :

Er is natuurlijk véél kommer en kwel maar dat
    schept voor beleggers véél mooiere kansen dan
    wanneer alles koek en ei is !

(Ik zou het bijna jammer vinden moest alles
    weer van ‘n leien dakje gaan lopen )

4. Door gmuylaert op 10 februari, 2009 | Reageer

Goudmijnaandelen ? Waar en wanneer heb ik dat nog gehoord ? Dit is stilaan echt een afgezaagd liedje. Goudmijnaandelen noteren -60 % t.o.v. verleden jaar. Vroeg of laat zullen ze wel stijgen, maar of je daar als belegger dan gelukkig mee bent is dan maar de vraag ….
    Toch een bijkomende vraag. In het forum is Buffett zowat te pas en te onpas het criterium van succesvol beleggen. Zou hij ook massaal in goud kopen en beleggen op dit moment ? Wie kan mij daarover in het forum een zinnig antwoord op geven ?

5. Door J.HOMMELES op 10 februari, 2009 | Reageer

geert

De goudmijnaandelen zie ik nog even niet zitten.

Alhoewel ik b.v. Northern Dynasty zéér goed
    aan het volgen ben.

Ik heb me laten vertellen dat Buffett wel weer
    n flinke positie in vooral zilver heeft
    (eerder heeft dij daar flink zijn broek aan
    gescheurd)

Buffett gokt nu vnl op Amerikaanse aandelen
    en waarom ook niet.

Er zijn daar echt koopjes te doen van aandelen
    van eerste klas firma’s die met ‘n groot
    overschot aan cash zitten ; om maar één voor-
    beeld te noemen : Procter & Gamble !

mvrgr

6. Door VincentMertens op 10 februari, 2009 | Reageer

Het is belachelijk dat die “voorspellers” zo worden geprezen.

Ik kan ook elke dag eens een “voorspelling” doen totdat ik er eens een keer “plak” op zit…

Het is niet omdat je vermoeden één keer uitkomt, dat je opeens alwetend bent.

7. Door gmuylaert op 10 februari, 2009 | Reageer

Ik noem dat een vorm van “Philtrading”. Je moet over een lange periode zeggen : kopen. Wie nu goudmijnaandelen koopt en ze stijgen met 100 % heeft dan een dikke zaak gedaan. Maar wie diezelfde goudmijnaandelen 1 jaar geleden heeft gekocht staat dan wel nog altijd in het verlies !
    Maar blijkbaar moet nu iedereen het goud de hemel in prijzen. De lemmingen die volgen zullen dan wel de prijs betalen, en Buffett zal lachen want de massa heeft op termijn altijd ongelijk. Op die wijze heeft hij zijn kapitaal bijeengekregen. Door tegendraads zijn eigen visie te volgen en niet het spoor van de massa.

8. Door Geert op 10 februari, 2009 | Reageer

$ 2000 is nog aan de lage kant. Er zijn op dit moment maar weinig dingen zeker. 1 daarvan is dat goud zeker zal stijgen tot $ 2000 en mogelijk zelfs $ 3000. Het enige dat nodig is, is enkele jaren geduld.

Goudmijnaandelen zijn zeker winstgevend, maar degene die ik tegenkom zijn allemaal in dollars genoteerd.

Kent iemand ook goudmijnaandelen in andere valata’s?

Ik denk dat de goudmijnaandelen nog een veel beter resultaat zullen laten zien dan goud zelf. En zeker indien u aandelen hebt in een andere valuta dan de dollar.

Als ik dollar aandelen koop, dan zijn het toch de goudmijnaandelen. Die durf ik misschien nog wel te kopen, maar voor de rest blijf ik weg uit dollars.

9. Door J.HOMMELES op 11 februari, 2009 | Reageer

Geert,

Ik heb bet ‘n berichtje gepost maar zie het
    nog niet bij de laatste berichten staan.

Ik heb ook geen usa dollars meer maar vraag me
    toch ook wel af welke munt overeind zal blijven.

Misschien alléén het geld wat de papoeas in
    hun peniskoker hebben zitten ??

10. Door Geert op 11 februari, 2009 | Reageer

Ik denk dat de Zwitserse franc het sterkst zal zijn, althans dicht bij huis, anders kunt u beter kiezen uit yuan en yen. Misschien is de euro ook veel minder waard dan wij denken. Maar dollar en pond is helemaal niks.

Jim Rogers en George Soros hebben veel geld verdient aan valuta handel. Volg hun en u vindt het antwoord. Zij weten waar ze het over hebben.

11. Door Harry op 12 februari, 2009 | Reageer

Een interessante (junior) goudmijn aandeel is volgens mij “Novagold” en staat genoteerd bij zowel bij TSE als AMEX

12. Door J.HOMMELES op 12 februari, 2009 | Reageer

Geert

Yuan en Yen ? ik vrees ik dat ze beiden
    zwaar onderuit zullen gaan.

Zelfs de Zwitserse Franc krijgt het moeilijk.

Persoonlijk houd ik maar wat Canadese Dollars
    aan want ik denk dat die economie tot de
    sterksten behoort.

Maar….voor hun export is Canada voor 75%
    afhankelijk van Amerika.

Dus het blijft allemaal wel even koffiedik
    kijken, héél goed oppassen en anticiperen.

13. Door Geert op 12 februari, 2009 | Reageer

De Yen heeft inderdaad al een aardig ritje gehad, dus mogelijk is het potentieel nog maar beperkt. Daarnaast is Japan, gezien de omstandigheden, niet het beste land met de beste vooruitzichten.

De yuan zal niet eeuwig laag gehouden kunnen worden en daar is nog veel ruimte voor. De yuan is zeker 1 van de sterkste.

De Canadese dollar zie ik inderdaad wel hard bewegen, maar die zal op termijn verdwijnen en worden vervangen door de Amero.

Maar de Zwitserse franc heb ik nog wel vertrouwen in. Waarom denkt u dat de CHF het moeilijk gaat krijgen?

Ik denk dat u meer van de valuta handel weet dan ik. Ik verdiep mij er pas sinds kort in. Maar de CHF zal naar mijn mening het wel goed gaan doen.

Welke munt zal het dan worden?

Brazilië heeft zeer goede vooruitzichten. Indien Brazilië 1,3 miljard inwoners zou hebben dan kon China het vergeten denk ik. Zou die munt sterker worden? De economie is in ieder geval wel sterk.

14. Door lcdnlf op 12 februari, 2009 | Reageer

Gisteren was ik met een vriend over goud aan het keuvelen. Ooit werd goud gebruikt om in munten te verwerken. Dan spraken de mensen om waardeloze stukken metaal en waardeloze briefjes als munt te beschouwen, maar het goud zouden zij op speciale plaatsen bewaren. Toen dat goed liep was het maar een kleine stap naar het besluit dat enkel de afspraak dat waardeloze briefjes met de juiste afbeeldingen er op gedrukt als waardevol zouden beschouwd worden. Goud was en is niet meer nodig als waarborg.

Heeft goud nog altijd dat bijzondere statuut onder de edelmetalen en edelstenen? Nergens zie of hoor je aanmoedigingen om, ik zeg maar wat, smaragden of robijnen als waarborg tegen de muntontwaarding aan te kopen.

O, jawel, het gele delfstof zal altijd een grote waarde blijven behouden en zal in staat zijn je kapitaal tegen inflatie te beschermen, maar niet meer of minder dan andere edelmetalen en edelstenen.

De rol van goud is uitgespeeld. Mensen moeten dat nu nog willen beseffen. Net als peper ooit eens peperduur is geweest en vandaag weinig geld kost.

Al sedert de tweede wereldoorlog is zijn opvolger gekend. ten minste, dat denk ik. Maar pak mij niet op mijn woorden, aub. Ik denk dat, maar heb geen argumenten om dit te onderbouwen. In de film “Schindler’s List” is het al aangegeven. Daar koop Schindler het leven vele joden met … diamant.

15. Door gmuylaert op 12 februari, 2009 | Reageer

lcdnlf,
    Ik vrees voor velen dat u het bij het rechte eind hebt ! De historische rol van goud is m.i. ook uitgespeeld.

16. Door Geert op 13 februari, 2009 | Reageer

Het rendement op goud over de afgelopen 200 jaar is maar liefst 0%!!!

Ofwel de beste bescherming tegen inflatie.

Maar dat goud over 200 jaar geen rendement heeft laten zien, wil niet zeggen dat er niks mee valt te verdienen.

Alles beweegt met trends stijgingen en dalingen. Goud is alleen zinvol in bepaalde periodes en die periode is nu aangebroken.

17. Door J.HOMMELES op 13 februari, 2009 | Reageer

Geert ;

zoals bij alles : het in + uitstappen is
    belangrijk ( ook het moeilijkste van het hele
    beursgebeuren )

Natuurlijk is er flink mee te verdienen ;
    dat heb ik n paar weken geleden zelf ten
    overvloede bewezen.

Nogmaals, nu instappen is géén optie voor mij ;
    eerst moet de onvermijdelijke dip achter de
    rug zijn.

mvrgr

18. Door jan pieter op 13 augustus, 2009 | Reageer

i ben erg tevreden over de preferente aandelen die ik heb gekocht bij empresa minera.
    ze hebben 5 mijnen in bolivia en zijn flink aan het uitbreiden, veel duidelijkheid en verwacht er veel van.

19. Door Goudklompje op 18 december, 2009 | Reageer

Ik verwacht ook veel van bepaalde goudmijnen. Een relatie van mij is fondsmanager bij de gouden eeuw en die heeft echt veel verstand van de goudmarkt en weet precies welke mijnen je moet kopen. Hij kan je wellicht ook wel tips geven.

20. Door MHAAGEN op 18 december, 2009 | Reageer

Toch maar even afblijven zolang de USD stijgt !

21. Door goudprijs op 27 juni, 2010 | Reageer

Bedankt voor het artikel.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.