Wells Fargo
13 mei, 2009 | door Tom Lassing |Warren Buffett gaf recent aan dat hij de extra miljarden die de bank volgens de stress test nodig bleek te hebben maar onzin vond.
Ik heb even in het jaarverslag gekeken, iets dat Warren Buffett ook doet.
Vanuit het jaarverslag moet ik zeggen dat ik het niet eens ben met Warren Buffett. Wells Fargo was een prachtige bank. De nadruk ligt hier op ‘was’.
Wells Fargo is namelijk niet dezelfde bank meer als dat ze twaalf maanden geleden was. Ze nam namelijk niet alleen Wachovia over, maar ze nam tevens in 2008 de enorme problemen van Wachovia over.
Zo kwam er een hypotheek portefeuille over van zo’n 120 miljard dollar. De huidige waarde werd op 31 december 2008 nog slechts op 95 miljard geschat. Die hypothekenportefeuille is daarmee nog rijkelijk hoog gewaardeerd, omdat ze voor 85% uit Wachovia’s “Quick Qualifier” hypotheken bestaat. Een mooie naam voor “heb je een hartslag, dan krijg je van ons een hypotheek!”
Niet alleen dat, je krijgt een hypotheek waarbij je de betaling van rente mag uitstellen. Die niet betaalde rente komt dan gewoon bij de lening.
Ruim 66% van de leners heeft deze optie ook daadwerkelijk gekozen. De kans dat deze mensen de rente en aflossing in de toekomst daadwerkelijk gaan betalen is vrijwel nihil. 51% heeft zelfs echt de maximale ruimte in deze leningen gezocht. Dit zijn vrijwel zeker toekomstige complete afschrijvingen voor de banken. Ze verkrijgen dan uiteindelijk de huizen die dan via veilingen voor veel te weinig geld op de markt komen en die heel de huizenmarkt een volgende nekslag gaan geven. Wat banken als Wells Fargo nu liever zouden doen, is een bedrijf starten dat deze huizen niet op de markt brengt, maar gaat verhuren. Dat zou veel minder impact op de huizenmarkt hebben, terwijl het verhuurbedrijf apart als losse dochter van de bank opgezet kan worden en misschien ook nog wel winstgevend kan worden als in de toekomst de huizenprijzen weer aantrekken en de huurhuizen later weer op de koopmarkt gebracht kunnen worden.
Hoe dan ook, de kans dat Wells Fargo nog te maken krijgt met een 30 miljard afschrijving in de komende drie jaar is vrij groot. Wells Fargo had zelf een totale kwaliteits hypotheken portefeuille die deze omvang had. Met de aankoop van Wachovia is dus een enorme berg aan problemen binnengebracht. In die zin hebben ze dezelfde fout als Bank of America gemaakt. Een fout die nu erg duur is. De hoop en verwachting van de top is, dat de combinatie in de toekomst een ijzersterke zal zijn. Een dubbel zo grote bank, met de hoge standaarden van Wells Fargo. Ik blijf echter met de vraag zitten of ze niet liever veel langer met overnemen gewacht zouden hebben.
Waarom zouden banken als BoA en Wells Fargo zo stom zijn om tientallen miljarden af te willen schrijven? Is dat slecht management, is het goed management vanwege een verre blik in de toekomst, of is het redden van een industrie die anders geopenbaard zou zijn geworden als de grootste oplichting ooit?
Zeg het maar…
3 Reacties op “Wells Fargo”
Door Henk op 13 mei, 2009 | Reageer
Het zal nog geruime tijd duren voor
het vertrouwen in banken terug is!!
Met een duidelijke belofte dat deze
frauduleuze handelingen niet meer
zullen gebeuren is er kans dat het
vertrouwen langzaam weer terugkomt.
Door Luc lcdnlf op 13 mei, 2009 | Reageer
Zo’n duidelijke belofte kan enkel als de wet deze doet naleven, vrees ik. Daarbij denk ik de code Lippens. Je krijgt minstens het gevoel dat de heer Lippens die code niet helemaal gerespecteerd heeft toen hij de leiding had over Fortis.
Eén mogelijkheid om dat te verwezenlijken is om de spaarbanken die op veilig moeten spelen, te scheiden van de holdings die meer risico mogen nemen.
Als ik het goed voor heb, want ik ben niet echt op de hoogte van die dingen, zou dat ooit zo geweest zijn in België.
Laat de bank met geld van de klanten leningen afsluiten met andere klanten op een verantwoorde manier en laat de holding de rommelkredieten van de Amerikaan opkopen in de hoop mooie winsten te realiseren.
De vrije markt kan er alleen maar baat bij hebben. De geldhoeveelheid is onder controle, de kredietlijnen blijven open, de hoeveelheid krediet kan geen “luchtbel” veroorzaken en de zij die de clown willen uithangen, kunnen dat nog altijd, maar dan met geld van mensen die dat weten en daarmee akkoord zijn.
Door De Nijs op 18 mei, 2009 | Reageer
Frauduleuze handelingen van banken (overiogens van iedereen) strafbaar stellen en ook verhalen op de veroorzaker. Dat is denk ik de enige manier om dit uit te bannen.