TIMING : HET MOEILIJKST VAN AL…
24 mei, 2009 | door MHAAGEN |Timing is alles maar…oh zo moeilijk, zegt Peter Van Kleef van SNSFundcoach.nl. Hij toont ons aan hoe het zijn persoonlijke, professionele portefeuille vergaat in dezer dagen van herstel.
Column: Peter van Kleef
Timing is alles. In mijn column van vorige maand gaf ik al aan mijn portefeuille iets offensiever te hebben ingericht. Dat deed ik eind maart, twee weken na de bodem van 9 maart. Ik verkocht toen mijn steunpilaar van 2008, J.P. Morgan Highbridge Statistical Market Neutral Fund en bouwde posities op in het HQ Rysslandsfonds en Robeco Chinese Equities.
Bescheiden posities – zeg ik er eerlijk bij – van ieder 5 procent van de totale portefeuille. Maar toch, het zijn die kleine goed getimede stapjes die het ’m doen. China staat ondertussen 16 procent hoger, Rusland dik 20 procent, terwijl J.P. Morgan Highbridge doodstil is blijven liggen.
Instappen
Analisten breken zich na twee maanden nog steeds het hoofd over deze rally. Dat geeft niet, daar worden ze voor betaald. Maar erger is dat veel beleggers dat ook doen. Soms lijkt uit de markt stappen het slimste wat je kunt doen, maar eenmaal uit de markt is het bijna onmogelijk om een goed moment te kiezen om weer in te stappen. De kans is groot dat je de wagons met rendement uiteindelijk het station uit ziet rijden en aan de horizon ziet verdwijnen.
De grootste dagstijgingen vinden in de regel aan het begin van het herstel plaats en als je die misloopt, drukt dat het lange termijn rendement van je portefeuille behoorlijk. Het is – hoe moeilijk soms ook – beter te blijven zitten en af en toe wat te sleutelen aan de koers van je portefeuille.
Koers
In mijn geval staat de kern van mijn portefeuille als een huis en probeer ik op basis van een mix van fundamentele informatie, technische analyse en onderbuikgevoel de portefeuille wat offensiever of juist defensiever in te richten. Noem het geluk of noem het toeval, maar een jaar geleden switchte ik naar meer defensief door de aankoop van Carmignac Patrimoine en J.P. Morgan Highbridge Statistical Market Neutral Fund. Daardoor bleven mijn verliezen in 2008 binnen de perken.
De timing om weer positiever te worden, is tot nog toe ook gelukkig gebleken. Dat meebewegen met de markt wordt nog een keer versterkt door de twee fondsen van Carmignac Gestion (Investissement en Patrimoine) die dat ook doen. Daardoor is de olietanker – want dat is een beleggingsportefeuille nu eenmaal – toch nog behoorlijk wendbaar. Meer nog, daardoor behoudt een portefeuille die de nodige bescherming kent, toch zijn opwaarts potentieel. Wat wil een belegger in onzekere tijden nog meer?
Tot daar de column. Uitstappen is niet moeilijk, u kan het in pakweg een dag doen. Maar : wanneer weer instappen ? En de kans is reuzegroot dat u het herstel, dat altijd komt en altijd weer onverwacht, vanuit de meest duistere diepten (zoals in maart jl), gewoon mist. Persoonlijk ben ik voor buy-and-hold, net zoals bijvoorbeeld www.beursaccent.nl. Wij hebben dat herstel dus niét gemist (maar moesten wel een poos op onze tanden bijten). En U : bent u in de markt gebleven ? Uitgestapt ? Plant u weer in te stappen ? Wij zijn er benieuwd naar…
U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.