EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR…

10 juli, 2009 | door MHAAGEN |

…en een groter belang van China en de andere groeilanden.  Dat is het belangrijkste dat we moeten onthouden uit volgend artikel uit De Tijd.  De dollar zal steeds meer aan belang moeten inboeten en China zal een steeds grotere vinger in de pap krijgen.  Wie dit al lang voorspeld heeft : www.beursaccent.nl, een werkelijk fantastisch winstgevende beleggersservice !

Rijke landen en dollar onder druk van groeilanden

Tijdens de drie dagen durende top van de G8 in L’Aquila zitten gedurende twee dagen minstens 14 landen aan tafel. Ook in de toekomst zal dit zo blijven, is afgesproken. De groeilanden hebben hun plaats op het wereldtoneel veroverd. China doet er nog een schep bovenop door de almacht van de dollar in het internationale monetaire systeem aan te vallen.

VAN ONZE VERSLAGGEVER IN L’AQUILA

(tijd) – Hoewel de Chinese president dinsdag reeds terugkeerde naar zijn land door de rellen met de Oeigoeren, herhaalde het land gisteren toch de eis voor een kleiner belang van de dollar in het monetaire systeem. De adviseur van president Hu Jintao vertelde de G8-leiders dat het huidige systeem van reservemunten niet volstaat en dat meer stabiliteit nodig is. Hij vernoemde de dollar niet bij naam.

De rijke landen minimaliseren het belang van de opmerking. Zij vrezen dat de markten ongerust zouden raken door de aanval op de basis van het monetaire systeem. Zij gaan ervan uit dat China zelf ook beseft dat de dollar nog jaren de allerbelangrijkste munt ter wereld zal blijven.

Wel wil China druk zetten op de VS om hun monetair beleid bij te stellen. Door de hoge overheidsschuld in de VS ontwaarden de dollarreserves die China en andere landen aanhouden. Het feit dat de dollar de internationale referentiemunt is, geeft de VS bijna een blanco-cheque.

De aanval op de dollar en de VS is symptomatisch voor het groeiende zelfbewustzijn van de groeilanden, de Bric-landen en enkele andere opkomende economiën. Tot voor vijf jaar waren ze zelfs niet aanwezig op de G8-toppen, nu wordt ernstig nagedacht om de samenstelling te wijzigen naar een G14. In ieder geval zal een groot gedeelte van toekomstige G8-toppen met minstens 14 landen verlopen.

Tot daar het artikel.  China zit met een reuzegroot probleem; haar honderden miljarden dollarbeleggingen worden met de dag minder waard.  Vandaar ook dat ze al sinds meer dan vijf jaar stilletjes…goud aan het opkopen zijn, bij wijze van diversificatie naar hard assets.  Dat feit is pas onlangs aan het licht gekomen.  En als goud goed genoeg voor China is, de momenteel het best draaiende economie van de wereld, dan zal het toch wel goed genoeg zijn voor…U…? Wij vernemen graag uw reacties…!

Stem of voeg toe aan:  sn nujij EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn ekudos EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn msnreporter EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn bligg EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn digg EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn su EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn delicious EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn google EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn rss EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR... sn email EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR...
  1. 4 Reacties op “EEN KLEINER BELANG VAN DE DOLLAR…”

2. Door Peter op 11 juli, 2009 | Reageer

marc,
    is het ook mogelijk dat Amerika dit allemaal heel bewust doet?
    dat ze de inflatie extreem laten oplopen, en dus hun schulden kunnen afbetalen alsof het niets is?

waardoor ze hopen dat China een aantal jaren terug zal vallen? zijn de amerikanen bang voor China?
    en is het mogelijk dat ze succes boeken? ik vind het maar een smerig spelletje dat de amerikanen spelen.
    ik ben sowieso niet zo ‘pro-America’ altijd met het ‘God bless america’ verhaal, en ondertussen zijn er geen grotere schurken dan de amerikanen zelf.
    dus daarom, zijn ze nu bang dat ze worden platgewalst door een wals die China heet?

of zie ik dit alles verkeerd? proberen ze uitstel van executie te krijgen? ik denk dat namelijk dat ze wel heel goed weten waar ze mee bezig zijn. over de rug van miljarden andere wereld bewoners zichzelf machtig proberen te houden.

3. Door MHAAGEN op 11 juli, 2009 | Reageer

Peter,
    U stelt moeilijke vragen maar goede vragen. Je moet dan al gaan denken aan samenzweringstheorieën. Ik zou het niet weten, maar alles is natuurlijk mogelijk. In ieder geval is, zoals Jim Rogers altijd zegt : de 19de eeuw de eeuw van het VK, de 20ste die van de VS maar de 21ste eeuw die van…China ! Zeker economisch en nu stilaan ook politiek gezien. Wat de toekomst nog allemaal zal brengen…?
    Vriendelijke groet,
    Marc

4. Door Gerrit op 28 juli, 2009 | Reageer

Kan er mij iemand het verband tussen het volgende uitleggen:

ik heb de indruk (nu reeds sinds een tiental dagen) als de beurs het goed doed de dollar in waarde inboet en wanneer de beurs het minder goed doed, daalt (zoals vandaag onderandere), de dollar stijgt…

wat is hiertussen het verband??

5. Door Gerrit op 28 juli, 2009 | Reageer

doet natuurlijk :-)

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.