OOK INDIA…

13 juli, 2009 | door MHAAGEN |

…ziet de USD niet meer zitten.  Ook India zit namelijk met honderden milarden dollars.  Daarmee spreken de BRIC-landen nu met één stem : teveel dollars, teveel schulden.  Amerika : wake up !

India the Latest to Stone the Dollar

By: Sean Hyman  
In the past several weeks, three of the four BRIC nations — Brazil, Russia, and China —have expressed doubt over the dollar’s reserve status and expressed worries over the U.S. debt. India had been the only BRIC nation that had remained silent on the dollar issue, but that’s changed.  

I wasn’t sure if India was going to hop on the bandwagon or not. However, they recently started singing with the rest of the BRIC choir in a chorus against the U.S. dollar.

In fact, on July 6, both Russia and India collectively said that the world economy is too reliant on the U.S. dollar and both called for changes in how $6.5 trillion in reserves are managed.

Amazingly, they voiced their concern publicly right before start of the G-8 countries meeting this week in Italy. All eyes will be on this meeting since the central bankers are present at this one and not just the finance ministers.

Evidently Russia intends to talk about how much a system based on the dollar and euro is flawed.

Just a few days earlier, economic advisers to India’s prime minister were reported to be urging him to diversify its foreign holdings away from the dollar.

Collectively, these BRIC nations are calling for a change. It may not happen overnight, but the sentiment could affect the greenback immediately.

The four BRIC nations are calling for a good portion of their reserves to be invested in the IMF’s Special Drawing Rights which are linked to a basket of currencies. Brazil, Russia, and China have already diverted some of their reserves into these and also into some newly issued IMF bonds.

It was bad enough for these countries to take this step, as far as the dollar is concerned, but now India is flexing its muscle with its $264 billion in foreign exchange reserves.

So as you can see, as these emerging nations continue to develop, they are gaining more power.

Formerly, any meetings were between the seven or eight of the largest nations in the world. However, more and more we’re hearing about G-20 meetings which include many of the larger emerging-market nations.

So while these guys didn’t even have a voice just a few years ago, now they are having a huge influence in the shape of the global economy as they make a bigger splash in the global pond all the time.

This trend is unlikely to change anytime soon. In fact, the BRIC nations alone have so much in foreign reserves to throw around that they no longer can be ignored. Therefore, they’ve earned the right for their voice to be heard.

The times are changing. More countries are becoming more influential and gaining a bigger say in what is going on in the world. Many of these countries would like to see the dollar’s grip loosened.

This continues to hammer the buck and keeps it in its current downtrend. The only thing that keeps the buck’s decline from accelerating even greater are the voices out there that still say we’re in a deflationary environment.

However, once the next global advance is solidly under way, you will see the dollar’s descent accelerate against the major currencies of the world, but possibly even more against the emerging market currencies of the world such as the Brazilian real, Russian ruble, Indian rupee, and Chinese yuan.

© 2009 Newsmax.

Mijn vraag aan u : is het voortbestaan van de USD in gevaar ? Komt er een andere munt ? De Amero ? Misschien op basis van het goudbezit, net zoals het vroeger was ? Wij vernemen het graag !

Stem of voeg toe aan:  sn nujij OOK INDIA... sn ekudos OOK INDIA... sn msnreporter OOK INDIA... sn bligg OOK INDIA... sn digg OOK INDIA... sn su OOK INDIA... sn delicious OOK INDIA... sn google OOK INDIA... sn rss OOK INDIA... sn email OOK INDIA...
  1. 16 Reacties op “OOK INDIA…”

2. Door Geert op 13 juli, 2009 | Reageer

Er komt zeker een andere munt. De dollar is over.

Hieronder een site van de eventuele nieuwe munt.

http://www.futureworldcurrency.com/Default.asp

3. Door J.HOMMELES op 13 juli, 2009 | Reageer

Neen, de USD zal voorlopig blijven en terrein
    winnen op de Euro.

Er wordt véél gepraat over de AMERO maar die
    munt zie ik de e.v. jaren niet komen.

Denkt u bv dat Canada, met zijn ijzersterke
    munt, en met z’n banking system dat als voor-
    beeld dient voor de wereld erg geinteresseert
    is in de Amero ?

4. Door Geert op 13 juli, 2009 | Reageer

Voorlopig blijft de doller wel, maar die zal zeker verdwijnen.

Amerika heeft het geluk dat grondstoffen in dollars noteren, dat geluk heeft Europa niet. Daarnaast heeft Engeland helemaal niks. Mogelijk zal die het eerst vallen.

Als het aan Amerika ligt zullen ze proberen om de dollar toch langzaam te laten dalen, maar of ze dat vol kunnen houden betwijfel ik. Een goedkope dollar is weer goed voor de export.

Amerika is momenteel wel de grootste exporteur van inflatie en China staat met zijn rug tegen de muur. Ze kunnen gewoon niet de dollar droppen, anders klapt het bij de BRIC in elkaar.

Maar als het aan de BRIC ligt dan willen ze zsm van de dollar af. Maar dat gaat niet zomaar.

Ik denk dat de Amero er misschien helemaal niet komt, mogelijk iets anders. Indien die er toch komt, dan zal dat mogelijk samen gaan met de komst van The North American Union. Canada inderdaad doet het nog steeds goed. De wereld zou inderdaad beter naar Canada moeten kijken, maar ook daar kan nog verandering in komen. Tegenwoordig is niks meer zeker.

Maar voorlopig zullen we nog wel even de dollar blijven zien, maar dan wel dalende. Dit probleem zou nog weleens kunnen escaleren, want de BRIC heeft al de eerste signalen afgegeven en die zijn serieus te noemen. Toen Saddam Hussein euro’s wilde voor zijn olie ging het daar ook goed mis. Amerika lokt zo wel een oorlog uit met Rusland, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.

5. Door Luc lcdnlf op 13 juli, 2009 | Reageer

Dit is één van de redenen om zeker geen cash aan te houden. Er is “iets” op komst ivm de munten. Niemand weet wat of wanneer, maar dat het niet leuk zal zijn voor de gewone man, daar mag je bijna donder op zeggen.

6. Door Jeroen op 13 juli, 2009 | Reageer

@ Luc: waar baseer je dat op? Een nieuwe munt waarbij mensen tientallen procenten van hun bezit verliezen, zal leiden tot een enorme chaos en sociaal protest. Toch maar in goud gaan dan?

7. Door J.HOMMELES op 13 juli, 2009 | Reageer

neen, niet in goud gaan tenzij max voor 10%

Vele malen beter is agricultural ;
    ook de energie, olie en vooral kolen niet
    vergeten !

Ik was bullish op uranium maar heb alles van de
    hand gedaan !

8. Door Jeroen op 13 juli, 2009 | Reageer

@ J. Hommeles: aandelen vind ik zeer riskant momenteel. De algehele implosie van de wereldhandel kan m.i. maar 1 ding betekenen, we komen net als in 1929 in een deflatoire spiraal terecht. Dus dan gaan OOK olie, energie, grondstoffen e.d. omlaag. In tijden van deflatie is ‘cash = king’, alleen dat nieuwe wereldmunt verhaal bevalt me dan niet zo.

Overigens is goud ook geld, dus als het helemaal mis dreigt te gaan (en gezien de schuldenlast, het verrotte banksysteem etc lijkt me dat nog steeds goed mogelijk), dan heb ik veel liever goud en/of zilver dan wat anders.

9. Door Luc lcdnlf op 13 juli, 2009 | Reageer

Jeroen,

Het is een gevoel. Nu al zeggen alle groten in financiële wereld bijna unaniem dat er inflatie zit aan te komen. Dat is voldoende op het forum besproken. Ook de dollar wordt in vraag gesteld. De massa “kleine” mensen plaatsen hun geld in allerlei vormen gelijk aan cash bij de bank of in de sok.

Wat dat “iets” is, weet ik niet. Dat je nu moet reageren, kan overreageren zijn, maar kan ook vooruitziend zijn. Dat zullen wij maar weten binnen dit en zoveel tijd.

Ik ga je niet vertellen waar je best belegt. Daar zijn slimmere mensen voor bevoegd. Die deflatie waarvan je spreekt, zou wel eens maar klein bier kunnen zijn, ten opzichte van de inflatie die er op zal volgen. Ook als alles volgens FED – plan verloopt.

10. Door Jeroen op 14 juli, 2009 | Reageer

Ik geloof dat inflatieverhaal niet zo, zeker niet op korte termijn. Japan kwam in de jaren 90 in een deflatoire spiraal terecht en hebben alles uit de kast gehaald om daar uit te komen. Ze hebben met geld gesmeten en de schuld t.o.v. het BNP laten exploderen. Zonder resultaat.

De contractie in wereldhandel en export beloopt in de dubbele cijfers+ de werkloosheid gaat fors toenemen en i.p.v. consumeren gaan mensen sparen en schulden aflossen. Dat betekent overcapaciteit, dus dalende prijzen. Een zichzelf versterkende spiraal.

11. Door Luc lcdnlf op 14 juli, 2009 | Reageer

Na de Kondratieff-winter volgt de zomer, gekenmerkt door inflatie. Is de inflatie niet voor morgen, dan is ze voor overmorgen.

12. Door Jeroen op 14 juli, 2009 | Reageer

@ Luc: mee eens dat we in een Kondratieff winter zitten, maar die is nog maar pas ‘echt’ begonnen, dus er ligt nog een hoop vervelends in het verschiet. Als we het Japan scenario wereldwijd gaan krijgen, gaat het decennia duren voordat de deflatie voorbij is. En de BRIC landen gaan ons daar echt niet uittrekken zoals het IMF beweert. In China daalt de electriciteits consumptie, wordt heel veel uitgeleend en smijt de regering met geld. Allemaal voorboden van de eerste financiele bubbels in dat land. Als dat mis gaat, zijn de gevolgen niet te overzien.

13. Door Dentich op 14 juli, 2009 | Reageer

Is dat dan het oordeel van een kenner die al ooit in China is geweest ?

14. Door Luc lcdnlf op 14 juli, 2009 | Reageer

Jeroen, ik ben akkoord met je idee. Toch begin ik langzaam maar zeker voorbereidingen te treffen naar de toekomst toe.

Feit is dat nu de aandelen stijgen. Vermoeden is dat dit wel eens veel te vroeg zou kunnen zijn. Dus daar waag ik mij niet aan voor het ogenblik.

Feit is dat de aankoopprijzen voor vastgoed gedaald zijn. Feit is dat dit aanzienlijk is in landen zoals Spanje en matig in landen zoals Vlaanderen en Nederland. Vermoeden is dat er nog een flinke daling zit aan te komen. Daar waag ik mij ook nog niet aan.

Mensen zitten massa’s cash geld waarop zij kleine rentes krijgen. De waarschuwingen voor inflatie sijpelen door. De grote mannen in het wereldje nemen hun voorzorgen.

Japan had niet te kampen met risico op energietekorten. Japan was een geïsoleerd geval en Japan heeft,voor zover ik weet, problemen met de munt gehad.

Nu krijgen wij een wereldwijd fenomeen van monopolygeld-in-de-markt-pompen. Terwijl het geen tien jaar mag duren eer de dollar in waarde dalen, want dan hebben de Chinezen en Indiërs tijd genoeg gehad zich uit het wespennest weg te werken. Dan kan Amerika zijn schuld niet meer exporteren of zijn zij failliet aan het niet nakomen van het aflossen van de leningen.

Ook België en zijn stagflatie is een voorbeeld van hoe het kan gaan.

Maar laat het ons er bij houden dat ik althans geen glazen bol heb en dus de toekomst niet kan voorspellen. Het kan dus best zijn dat ik mij voorlopig nodeloos “zorgen” maak.

15. Door Jeroen op 14 juli, 2009 | Reageer

Luc, niemand heeft een glazen bol, dus voorspellen heeft geen zin :-) . Wat we wel hebben, is de economische feiten. Dus daar baseer ik me op. Veel zal afhangen van de vraag of dit een pure deflatie-periode gaat worden (en zo ja, hoe lang deze gaat duren), of dat de ‘quantitative easing’ toch tot inflatie gaat leiden. Jim Rogers is die laatste mening toegedaan en denkt dat we binnen nu en een jaar een valutacrisis gaan krijgen. Maar niemand weet het echt, dus we kunnen slechts wachten en kijken hoe het verder gaat.

Is deflatie het scenario (en enkele landen hebben al deflatie), dan is dat slecht voor aandelen en geldt cash=king. Krijgen we inflatie, dan vloeit het extra gecreëerde geld overal naartoe, zoals grondstoffen, agriculture, aandelen en goud. Kondratieff winter voorspelt deflatie en dat is wat ik nu het meest waarschijnlijk acht. Simpelweg omdat alles krimpt: vraag, krediet, export etc.

Zoals voor alles geldt: tijd zal het leren….

16. Door Geert op 14 juli, 2009 | Reageer

We zitten nu nog in een perioden waarbij deflatie even kan doorzetten, maar vanwege het geld drukken kan het gewoon niet anders dan dat er hoge inflatie ontstaat. Je kan geen geld creëren uit het niets, zonder onbedoelde gevolgen.

Maar indien dat gebeurt, dan zullen ze de rente verhogen. Net als eind jaren ’70. Dat kan al binnen 2 jaar gebeuren, maar de Nederlandse vastgoedmarkt zal dan een begin maken aan een deflatoire perioden.

Op dit moment is het nog zeer onzeker, maar ik acht de kans het grootste dat hoge inflatie de vastgoed markt in elkaar laat klappen en indien dat gebeurt, dan is ook echt alles dalende.

Er is zelfs een kans dat ze de banken dicht gooien, en dan? Bank Holiday. Dan klapt het pas echt in elkaar, wanneer niemand kan pinnen of geen salaris kan worden uitbetaald.

Aankomende maanden zal uitwijzen wat het gaat worden. Ik verwacht ergens in sept/okt de grootste paniek.

17. Door MHAAGEN op 14 juli, 2009 | Reageer

Vooral niet panikeren ! De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Er is altijd wel een deus ex machina die een en ander zal voorkomen of verhelpen. Paniek is de slechtste raadgever. Het dak van de wereld zal niét instorten…!

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.