Het einde van Amerika nabij?
27 juli, 2009 | door Peter |Ik heb met Drs Hendrik oude Nijhuis kortgesloten dat ik enkele mails van hem mag publiceren die ik van hem heb ontvangen.
Hendrik Oude Nijhuis is een expert op het gebied van value investing enfounding partner van Kingfisher Capital, een op value investing principes gebaseerd equity reseach bedrijf. Hij heeft uitgebreid onderzoek verricht naar de investeringsstrategieën van value investors als Warren Buffett.
Zijn publicaties zijn verschenen in zowel Nederlands- als Engelstalige media alsHet Financieele Dagblad, Beter Beleggen en Gurufocus.com.
Hendrik heeft Management, Economics & Law aan de Universiteit Twente gestudeerd.
Indien u meer van hem en zijn stategie wil weten kunt u klikken op de link onderaan dit bericht.
De volgende mail heb ik van hem ontvangen:
Zoals u waarschijnlijk wel bekend zijn er nogal wat personen in Nederland – maar evengoed in West-Europa in het algemeen – die met de nodige minachting kijken naar de ‘Amerikaanse cowboys’ aan de overkant van de oceaan. Sommigen van hen verwachten zelfs een imploderen van de Amerikaanse economie en een verschrompeling van de door hen zo verfoeide Amerikaanse dollar. Is dat reëel en is de situatie in Europa zoveel beter dan?
ENORM BEGROTINGSTEKORT
Amerika voorziet voor 2009 een enorm begrotingstekort, dat afgezet als percentage van de economie heel waarschijnlijk zelfs in de dubbele cijfers zal belopen. De oorzaak? Onder andere de enorme economische stimuleringsplannen van de regering Obama en staatsteun aan banken, verzekeraars en autofabrikanten.
Net als een gewoon persoon niet structureel meer kan blijven uitgeven dan hij of zij verdient, geldt datzelfde voor een land. Gelukkig voor Amerika geldt wel dat veel van bovengenoemde uitgaven een eenmalig karakter kennen. En uiteraard zal ook het economische herstel – dat vroeg of laat ongetwijfeld komt – een gunstige invloed op de Amerikaanse begroting hebben.
Ook in Europa worden voor 2009, hoewel minder dan in Amerika, begrotingstekorten voorzien. Zo zal in Ierland net als in Amerika het tekort in de dubbele cijfers belopen. En ook in landen als Spanje, Frankrijk, Portugal en Italië zullen de tekorten substantieel zijn.
De totale staatschuld in Amerika is enorm – maar dat geldt tevens voor de Amerikaanse economie zelf. Tot vermaak van velen kunt u in New York de Amerikaanse ‘schuldenklok’ bekijken, een teller met daarop het bedrag van de totale Amerikaanse staatsschuld.
Maar wat velen dan opmerkelijk genoeg weer niet weten is dat de Amerikaanse schuldquote (de staatsschuld afgezet tegen de omvang van de economie) maar amper verschilt met die van de eurolanden. Nederland zit daar wat onder, België erboven.
DEMOGRAFIE EN PENSIOENEN
Europa kent van alle werelddelen de laagste vruchtbaarheid en één van de hoogste levensverwachtingen. Dit, in combinatie met de grote groep babyboomers, zal er voor zorgen dat bij ons de vergrijzing het hardst zal toeslaan.
Waar de omvang van de bevolking in Europa de komende decennia juist zal krimpen, neemt het aantal inwoners in de VS door zowel geboortes als immigratie nog altijd toe: in 2006 werd de grens van 300 miljoen inwoners voor het eerst doorbroken, voor 2043 wordt voorzien dat het Amerikaanse bevolkingsaantal de 400 miljoen zal overschrijden.
Naast de gunstigere demografische opbouw en een gemiddeld jongere bevolking hebben de Amerikanen ook qua pensioenopbouw een streepje voor op vele Europeanen. In veel grote Europese landen is amper geld gereserveerd voor pensioenen. Aannemelijk lijkt ons dan ook dat dit in de toekomst een forse druk op de Europese begrotingen zal geven: de belastinginkomsten zullen met minder werkenden immers dalen, de pensioenclaims – waar in sommige Europese landen (denk aan Duitsland, Italië en Frankrijk) vrijwel geen cent voor opzij gelegd is (!) – zullen juist substantieel stijgen.
FLEXIBELER EN INNOVATIEVER
Maar er zijn meer factoren die in het voordeel van Amerika spreken. De Amerikaanse economie is aanmerkelijk flexibeler en innovatiever: werknemers die aan de ene kant van het land geen werk kunnen vinden zijn in relatief hoge mate bereid zich aan de andere kant van het land te vestigen – wie in Nederland geen werk heeft denkt er in de meeste gevallen niet eens aan om naar vacatures in bijvoorbeeld Polen op zoek te gaan.
Als illustratie van het innovatievermogen: van de tien beste universiteiten ter wereld zijn er acht in Amerika te vinden (de andere twee, Oxford en Cambridge, treft u aan in Engeland). Van alle Nobelprijzen uitgereikt sinds de Tweede Wereldoorlog kwam ruim de helft in Amerikaanse handen terecht – en 50% van de Nobelprijswinnaars van buiten Amerika besloot binnen een jaar ook maar naar Amerika te vertrekken.
Dit bericht is zeker niet bedoeld om aan te geven dat alles in Amerika fantastisch is. Maar wel om duidelijk te maken dat het nu al afschrijven van de Verenigde Staten een veel te voorbarige conclusie is. Hoe graag sommige Europese doemdenkers dat ook zouden willen.
Tenslotte, bent u zich ervan bewust dat heel wat grote Amerikaanse bedrijven mondiaal opereren. Nogal eens halen zij een fors deel van hun omzet buiten Amerika zelf, in een aantal gevallen reeds meer dan de helft. Met beleggingen in dergelijke bedrijven belegt u feitelijk dus niet enkel in Amerika zelf maar wereldwijd.
Maar het omgekeerde geldt eveneens: beleggers die beslist enkel in Nederland willen beleggen maar dan wel aandelen Koninklijke Olie aanschaffen zijn zo bekeken eigenlijk een beetje naïef…
“Het zijn niet de sterksten van de soort die overleven, noch de meest intelligenten, maar diegenen die zich het beste aanpassen.” – CHARLES DARWIN
(Hendrik Oude Nijhuis MSc.
Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ’s werelds beste beleggers en is tevens oprichter van www.warrenbuffett.nl . Via deze website kunt u tijdelijk een gratis module aanvragen over de beleggingsstrategie van Warren Buffett.)
wat is hierover uw mening? wat mij wel opvalt is dat er geen woord over de dollar word gerept.
wat is hier de reden van? verder vind ik dit een verfrissende blik op de verenigde staten.
3 Reacties op “Het einde van Amerika nabij?”
Door J.HOMMELES op 27 juli, 2009 | Reageer
Peter,
Met alle respect hoor maar in dit stukje staat
nu eens hélemaal niets vernieuwends en ja, in-
houdelijk ben ik het er volledig mee eens.
En natuurlijk is Amerika het einde niet nabij ;
ik geloof ook sterk dat Europa in ‘n véél de-
plorabeler situatie verkeert dan Amerika !
Alléén al het lezen van mijn krant sterkt mij
in deze opinie.
Laat staan de vele rapporten van “experten”
Door Peter op 27 juli, 2009 | Reageer
hommeles:
u bent wel vroeg uit de veren zeg!
ik vind het wel enigszins vernieuwend, dingen die ik niet wist, en weer eens wat anders dan het kommer en kwel van de laatste tijd.
misschien dat het leeftijdsverschil tussen u en mij hierin wel een rol speelt
u verkeerd natuurlijk al wat langer in dit wereldje.
Door Luc lcdnlf op 27 juli, 2009 | Reageer
Dat Amerika dit zal overleven, daar twijfel ik niet aan. Wat wel kan gebeuren is dat het land zijn supermachtstatus verliest. Een beetje zoals Groot Brittannië ooit heeft meegemaakt.
De vraag is welk voordeel de individuele belegger kan doen met wat nu gebeurt. John Maynard Keynes, de econoom, verloor in de crash van 1929 en de jaren die er op volgden, een massa geld, maar hij is als schatrijk belegger overleden.
Dat doe je niet door de rekening van een ander te maken, al is het een land, maar door de eigen vergissingen te onderzoeken en te vermijden. Dat doe je ook door je te richten op nieuwe kansen en mogelijkheden om succesvol te beleggen.
Behalve voor het gevaar van het overheidstekort, klopt de inhoud die de schrijver naar voor brengt. België is het levende bewijs van hoe moeilijk het is om een begrotingstekort te saneren als de leiders van het land niet van mentaliteit willen veranderen.
In Vlaanderen zie je een tendens om de tering naar de nering te zetten, ook als het slechter gaat. Binnen twee jaar moeten de Vlaamse financiën terug gezond zijn. Bij de regeringen waarin Waalse politici zitten, merk je eerder een neiging van eerst hebben wij het “goed” en daarna kijken wij wel naar het kostenplaatje. De opeenvolgende regeringen Martens in de jaren zeventig en tachtig hebben aangetoond waar dit eindigt.
Ik zie den Amerikaan nog niet te vlug handelen als de Vlaming, maar eerder als de Waal op vlak van financiën. Geloof mij, dat geeft vroeg of laat vodden dat het geen naam heeft.
Om kansen te vinden, moet je eigenlijk kunnen speuren naar landen die hun financiën onder controle houden. Daar zullen kansen opduiken. Sommigen zullen roepen “China”. Er is maar één klein probleempje. Iedereen zit al in China op één of andere wijze. De Chinese beurs is, naar verluidt, verdubbelt in een half jaar tijd. Is daar een fundamentele reden voor? Ik weet het niet hoor.
Het is nog te vroeg, volgens mij, om de winnaars en de verliezers te bepalen. Het is te vroeg om deze of gene richting in te slaan. Misschien is het goed nog even aan de zijlijn te wachten.