ZILVER of GOUD?
27 juli, 2009 | door Frank Declerck |Indien u de keuze moet maken bij het beleggen in edelmetalen, welke zou uw voorkeur genieten? Ik spreek enkel over de metalen zelf, niet over ETF’s of andere papieren rommel. Welke redenen heeft u daarvoor? Ik kies voor zilver en geef daar meteen drie redenen voor:
1.Zilver is een veel groter industrieel goed dan goud. De noodzakelijkheid in de toekomst is groter, terwijl er tevens veel meer van verloren gaat. Hierdoor zou de prijsverhouding in de tijd tussen goud en zilver kleiner moeten worden.
2.De waarde van zilveren munten en baren is handiger als betaalmiddel. In de superette betalen met een ons goud lijkt mij nogal omslachtig. De deelbaarheid van zilver benadert veel dichter ons huidig papieren geld. (indien het vertrouwen in dit laatste op de helling zou komen te staan)
3.De hoeveelheid goud in de wereld is relatief beperkt ten opzichte van zilver. Dit maakt dat de goudmarkt veel gemakkelijker te manipuleren is, zelfs zo gemakkelijk dat de Amerikaanse regering in de jaren dertig al het goud kon confiskeren. Men was verplicht om al het in bezit zijnde goud in te leveren tegen een (veel te lage) vastgestelde prijs. Doordat zilver een gebruiksmetaal is en door de grotere aanwezige volumes, zie ik dat veel moeilijker realiseerbaar.
Welke Pro of Contra’s zijn er nog voor beide metalen ten opzichte van elkaar?
18 Reacties op “ZILVER of GOUD?”
Door J.HOMMELES op 28 juli, 2009 | Reageer
Ik vraag me af of we met dit onderwerp niet
stilaan in herhaling vallen !
Persoonlijk heb ik ook altijd nog ‘n lichte
voorkeur voor zilver resp. zilvermijn aandelen,
en wel om de redenen die U, en met U veel
anderen, tot in den treure herhalen.
Dat goud gemakkelijker manipuleerbaar zou zijn
vind ik twijfelachtig.
De zilvermarkt is véél kleiner en daardoor
ook gemakkelijker manipuleerbaar lijkt mij.
Dat men binnen afzienbare tijd edelmetaal
nodig gaat hebben om boodschappen te doen
lijkt me véél te pessimistisch.
Ook nog even ‘n verwijzing naar het inmiddels
tot “wereldliteratuur” gepromoveerde zilver-
rapport van Maarten Verheyen.
Toen hij dit op de goegemeente losliet stond
het zilver usd 16 plus en de Usd was toen meer
waard dan nu.
Het blijkt nu dat zilver enorm véél moeite heeft
om zelfs maar boven de usd 14 te raken, mede
door het geshort van JPMorgan.
Vwb goud en zilver : onderschat U vooral de
kracht niet van de powers that be ; het blijkt
telkens weer dat zij nog véél pijlen op hun
boog hebben !
Niettegenstaande dit alles heb ik enkele posi-
ties in goud en zilver, vnl in de mijnaandelen
Door Frank Declerck op 28 juli, 2009 | Reageer
Hommeles,
Voor het ogenblik beleg ik minder dan 10% in fysiek zilver en goud. Ik ben van mening dat in deze woelige tijden (en eigenlijk altijd) je tot 30% in edelmetalen mag zitten. De kans dat de metaalprijs decimeert zoals aandelen kunnen doen, is sowieso vele malen minder. En is beleggen ook niet: proberen je kapitaal te beschermen voor latere tijden?
Alhoewel het lijkt dat zilver en goud aan elkaar gekoppeld zijn, zijn ze dat niet. Wist je dat ooit lang geleden zilver meer waard was dan goud!
Het laatste jaar was zilver opvallend veel volatieler dan goud.
De verhouding prijs goud/zilver is momenteel 70. Dit is relatief hoog. Ik verwacht dat deze verhouding in de toekomst zal dalen, dit samen met de hogere volatiliteit zou zilver aankopen interessanter moeten zijn. Je hebt wel het nadeel van de btw op zilver.
Het minst risicovolle zou het aanhouden zijn van een 50/50 verdeling in beide metalen. Die kun je dan jaarlijks aanpassen (je koopt dan dat metaal bij die het goedkoopst is of je verkoopt het duurste tot de balans weer 50/50 is. Zo profiteer je van lage of hoge koersen. Toch blijf ik erbij dat zilver iets meer potentie heeft en daarom ben ik er nog niet uit over de aan te houden verhouding.
Wel, precies hetzelfde heb ik dus ook geventi- leerd ! Van btw heb ik sowieso geen last want
uiteraard ga ik hier geen zilver kopen hé ,
zoveel is wel duidelijk !
Mijn posities in goud en zilver bedragen
ongeveer 20% van mijn portfolio
We mogen het toch ook eens “eens” zijn met elkaar, niet?
Jazeker ; geen probleem ; ik stond vannacht
op met ‘n nachtmerrie ; Maarten kwam met prijzen
van over de usd 50 per ounce en ik zweette me
rot ! Dat ga ik niet meer meemaken denkelijk
Door Startinfo op 28 juli, 2009 | Reageer
j. hommeles
Welke zilver aandelen heb jij als ik het vragen mag?
Nochtans veel is daar niet voor nodig, enkele jaren van inflatie kan wonderen doen. Zilver is als echte grondstof voor de industrie veel inflatiegevoeliger dan goud. In de inflatiejaren 70 daalde de ratio goud/zilver tot 15 en zelfs 10. Stel dat goud ter plaatste trappelt dan kost zilver bij deze ratio’s 60 à 90 usd per ounce. Dan wordt uw nachtmerrie zowaar nog een mooie droom.
Door Dentich op 28 juli, 2009 | Reageer
J.HOMMELES,
Heeft uw nachtmerrie een veulen gekalfd ?
Mr ( Mevr ) Dentich ,
Neen, het leek meer op ‘n oude krokodil !
Door J.HOMMELES op 29 juli, 2009 | Reageer
Startinfo :
O.a. Orko en Impact silver
Door Perobadecampos op 15 augustus, 2009 | Reageer
Het gaat altijd over goud en zilver en nooit over platina.
Door bart op 16 augustus, 2009 | Reageer
Goud en zilver heeft men de laatste eeuwen als een vorm van geld gezien (verschillende perioden in geschiedenis waarin sprake is van een zilveren- of gouden standaard). Dat er ooit een platina stardaard is geweest is mij niet bekend.
Door Van Deventer op 27 december, 2009 | Reageer
Wat is op dit moment het beste goudfonds in Nederland om in te beleggen?
Door Danny op 9 februari, 2010 | Reageer
Ach,
Koop wat zilverbaren/bullion coins, zilveren numismatische munten zoals zilveren tientjes uit de jaren 70/73 en bewaar al dat zilver netjes, verstop het ergens, en ga rustig slapen
Deze manier van investeren is het meest veilig. Je zilverwaarde in munten en baren zal waarschijnlijk stijgen in de toekomst door de grote vraag naar zilver die alleen maar zal toenemen in de toekomst, en sowieso behoud zilver altijd zijn waarde net als goud, dus voor enorme daling in prijs hoef je niet zo bang te zijn.
Door Danny op 28 mei, 2010 | Reageer
Ik vraag me overigens af of er momenteel meer zilver dan goud is. De schrijver van dit artikel beweerd dat de hoeveelheid goud op de wereld beperkter is dan zilver. Ik denk zelf dat het precies andersom is, namelijk dat er momenteel meer goud dan zilver is, daar al het goud wat ooit gedolven is nog steeds aanwezig is, terwijl zilver in de industrie wordt verbruikt en weg is.
Dus ik vraag me echt af of het waar is dat er meer zilver dan goud is. Ik denk dat het precies andersom is ook al zou je denken als je naar de prijs van goud kijkt dat er meer zilver is. Die lage zilverprijs komt met name door de handel in papier zilver, men geeft meer zilver contracten uit (etf’s) terwijl die lang niet allemaal gedekt worden door fysiek zilver. Op die manier manipuleert men de zilverprijs.
Door curvers op 18 november, 2010 | Reageer
ik moet toch ff dit spammen
http://maxkeiser.com/2010/11/12/crash-jp-morgan-buy-silver/
crash jp morgan buy silver