WAAR GAAT HET MET DE JEUGD NAARTOE…?
28 juli, 2009 | door MHAAGEN |Dat lezen we in De Tijd. Zelf zullen ze dit artikel niet lezen want tieners lezen geen kranten. En als de jeugd niet meer mee is, zijn die kranten dan gedoemd te verdwijnen ? Boeken zullen ze dan ook wel niet meer lezen. Videospelletjes ja, maar hoe zit het dan met hun ontwikkeling…?
15-jarige is de nieuwe ster van Morgan Stanley

Matthew Robson – 15 jaar oud – loopt in Londen stage bij de zakenbank Morgan Stanley. Hij schreef op vraag van het analistenteam een rapport over de mediagewoonten van zijn leeftijdsgenoten. Dat rapport haalde de wereldpers.
(tijd) - Het opmerkelijke bericht stond het voorbije weekend op de website van de Financial Times en het werd gretig overgenomen door andere media.
‘Het rapport bevat de meest heldere inzichten die we al gezien hebben. Het biedt veel stof tot nadenken’, zei Edward Hill-Wood, hoofd van de analistenploeg van Morgan Stanley. Het rapport was bedoeld als een intern document maar omdat het zo sterk was, publiceerde Morgan Stanley het ook bij zijn klanten.
De respons is fenomenaal. Toplui uit de mediasector en fondsbeheerders reageerden massaal op het rapport. Er liepen al 5 tot 6 maal meer mails en telefoons binnen dan bij andere soortgelijke rapporten.
Maar wat was er nu zo speciaal aan het rapport? Geen statistieken, geen cijfers maar enkel de eerlijke bevindingen van de jongen zelf. Hij bracht eenvoudigweg de mediagewoonten van zichzelf en van zijn vrienden in kaart. De conclusies waren duidelijk en hard. ‘Tieners zitten niet op Twitter. Ze lezen geen kranten. Ze hebben een hekel aan advertenties.’ Veel duidelijker kan men niet zijn.
Bedrijven die denken via Twitter jongeren te bereiken, doen beter geen moeite meer. ‘Tieners zitten niet op Twitter. Het plaatsen van berichten op de microbloggingdienst vanop de gsm kost teveel belkrediet. Ze vinden het trouwens zinloos om tweets te plaatsen omdat niemand hun profiel kan zien. Tieners gebruiken steeds meer verschillende media maar ze willen daar niet voor betalen’, luidt het.
Ook televisie is niet meer aan tieners besteed. Hun vrije tijd en geld gaat naar cinema, concerten en videospelletjes. Jongeren chatten trouwens al dubbel zo veel via spelconsoles dan via de telefoon. Ook traditionele radio heeft afgedaan. Tieners verkiezen onlineradio zoals last.fm waar de muziek niet onderbroken wordt voor reclameboodschappen. ‘Reclame is extreem irritant en zinloos.’
En voor de geschreven media is het oordeel van Robson eveneens onverbiddelijk. Hij kent geen enkele tiener die op regelmatige basis kranten leest. ‘De meesten hebben totaal geen boodschap aan pagina’s en pagina’s tekst. Ze verkiezen samenvattingen op tv of internet.’
Tot daar het artikel; stof tot reacties me dunkt ? Wij vernemen ze graag !
12 Reacties op “WAAR GAAT HET MET DE JEUGD NAARTOE…?”
Door VincentMertens op 28 juli, 2009 | Reageer
Tieners lezen geen kranten ? Dat is toch wat te kort door de bocht hoor ! En ik spreek uit ervaring …
Door Luc lcdnlf op 28 juli, 2009 | Reageer
Dat tieners geen volledige artikelen willen lezen, maar kiezen voor samenvattingen, verbaast mij geen ogenblik. Alles gaat vliegensvlug in onze maatschappij. Luister naar muziek of naar de opening van film of serie uit de jaren zestig en je krijgt het gevoel dat muziek haast irritant traag gaat. In één generatie is de aanvaardbare snelheid van muziek en filmbeelden maal twee of maal vier gegaan. Ook wij, ouderen, krijgen soms dat gevoel.
Het valt niet te verbazen dat woorden als “onthaasten” van heel recente datum is. Het valt niet te verbazen dat teksten kort en krachtig moeten zijn.
Opzij, opzij, opzij,
maak plaats, maak plaats, maak plaats,
wij hebben ongelofelijke haast.
Opzij, opzij, opzij,
want wij zijn haast te laat,
wij hebben maar een paar minuten tijd.
We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.
We kunnen nu niet blijven, we kunnen nu niet langer blijven staan.
Een andere keer misschien
dan blijven we wel slapen
en kunnen dan misschien als het echt moet,
wat over koetjes, voetbal en de lotto praten,
nou dag tot ziens, adieu het gaat je goed.
we moeten rennen…
Opzij, opzij, opzij…
We moeten rennen…
Een andere keer misschien…
We moeten rennen…
Opzij, opzij, opzij…
We moeten rennen…
EEN ANDERE KEER MISSCHIEN!!!
Door VincentMertens op 28 juli, 2009 | Reageer
Ik ben nochtans grote liefhebber van muziek uit de jaren 1960 …
Door Luc lcdnlf op 28 juli, 2009 | Reageer
Vincent, er zullen uitzonderingen op de regel zijn. Bovendien gaat het niet over graag horen of niet, het gaat over het gevoel dat de snelheid oproept.
Op de trippeldagen in Brugge heb ik ook zo’n voorbeeld gehoord van hoe de muziek nu sneller wordt gebracht dan vroeger.
Probeer het eens op te merken, je zult merken dat er een zekere waarheid in mijn woorden zit.
Door J.HOMMELES op 28 juli, 2009 | Reageer
Luc,
Kom jij op de tippeldagen in Brugge ?
Vincent,
Een van m’n favoriete bands uit de sixties
was ” THE WHO ” met Roger Daltrey als leadsinger ; je ziet dat ook ‘n oude pee als
ik nog wel iets weet van muziek !
Door Luc lcdnlf op 29 juli, 2009 | Reageer
Zeker weten Hommeles, het is mijn favoriete manier van uitgaan. Heb Vlaanderen zingt meegemaakt en ben net terug van de openluchtcinema. Ook op “benenwerk” (08/08/09) ben ik in de stad te vinden, maar dan samen met een vriend uit Leeuwarden.
En jij weet meer dan ik van muziek. Ik ken alleen “klein, klein kleutertje”
.
Door J.HOMMELES op 29 juli, 2009 | Reageer
Luc,
Dus de tippeldagen zijn jouw manier van uitgaan!
Nu ja, ieder z’n meug en stel dat we allemaal
hetzelfde waren ; zou me dat ‘n saaie boel
worden.
Hommeles,
Je schrijft “tippeldagen” en niet “trippeldagen”. Aanvankelijk leek het een schrijffout te zijn, nu lijkt het meer iets te zijn waarvan ik eerst de betekenis moet vragen. “Tippelen” heeft – naar mijn gevoel deels onterecht – een negatieve betekenis.
lUC
Je bent zelf begonnen met tippeldagen ; check
it out ! Ik dacht dat je zou weten wat “tippe-
len” betekent maar blijkbaar is dat niet zo !
Hommeles, als ik mij niet vergis, heb ik geschreven: “Op de trippeldagen in Brugge …”
Toegegeven,het is maar één lettertje verschil. Het spreekwoord luidt dat waar het hart van vol is, de mond over loopt, maar het kan ook gewoon een vergissing zijn, zoals ieder mens er zo veel maakt. Uiteraard is dit met een brede glimlach en een flinke knipoog geschreven.
.
Oeps foutje !
Inderdaad heb je trippeldagen geschreven !
Door VincentMertens op 29 juli, 2009 | Reageer
Freudian slip