INTERVIEW MET TOM LASSING…!
26 oktober, 2009 | door MHAAGEN |De Nederlander Tom Lassing (1965) is directeur en stichter van www.progainbv.nl, een BV met vertakkingen naar ondertussen meer dan 30 websites over beleggen en ondernemen, met als pronkstuk zijn bijzonder succesvolle beleggersservice www.beursaccent.nl. Hij is ook uitgever van tal van E-boeken waarin hij zijn kennis op praktische wijze doorgeeft aan anderen. Vandaag kregen wij de kans deze ervaren man te interviewen.
HI : U heeft goede tijden gekend zoals vandaag de dag waar u nu staat, maar ook minder goede. We refereren naar de periode van uw eerste internet initiatief GainZ, dat ten onder ging tijdens het internet debâcle. Hoe bent u uit dat diepe dal geraakt en welke lessen heeft u daaruit getrokken ?
- Ja, die eerste periode na GainZ was voor mij geen beste tijd. Ik was al mijn klanten kwijt, had vrijwel geen technische HTML kennis en ik had ook geen vast inkomen meer. Het was april/mei 2001 en Internet liet zich op dat moment niet aanzien als een ‘mooie kans’.
Toch had ik het idee dat het wel moest kunnen, als het initiatief maar niet volledig afhankelijk was van advertentie inkomsten. Ik ben daarom gaan zitten en heb bedacht wat ik wilde, wat ik kon en wat ik vervolgens zo kon opzetten dat het ook tot een structurele groei zou leiden.
Door keihard werken en vooral niet opgeven heb ik niet alleen mijn persoonlijke drama overwonnen, maar heb ik zelfs de Internet crisis van 2001 overwonnen. Ik was één van de eerste Nederlanders die van Internet ging leven.
Ik moet daarbij wel zeggen, ik heb het niet alleen gedaan. Ik heb heel veel hulp gehad van oude en nieuwe vrienden en die hulp ben ik niet vergeten.
HI : Is er veel veranderd in het internet landschap in die tien jaar ? En wat zal dat geven binnen nog eens tien jaar ?
- Ja, Internet is totaal anders dan in en voor 1999/2000. Voor 2000 draaide alles op Internet alleen op advertentie inkomsten. Internet en alles wat je erop kon krijgen was gratis. Het leek wel een recht te zijn om via Internet alles gratis te kunnen krijgen. Voor 2001 was het echt ondenkbaar dat je geld voor iets vroeg. Wie het al probeerde kreeg direct te maken met een andere ondernemer die hetzelfde of een vergelijkbaar product gratis ging verstrekken.
In feite was het een pioniersfase en daarom een niet volwassen markt. Slechts weinig websites hebben die fase weten te overleven. Amazon is er één, maar het is daarmee een uitzondering. Alle websites leefden van advertentie-inkomsten en toen dat in 2000 volledig wegviel werd de economische bodem onder heel Internet weggeslagen. Veel bedrijven en ondernemers waren niet in staat om ook maar een ander verdienmodel te verzinnen.
Over tien jaar?
Ik denk dat dan nog duidelijker zal zijn waar de kracht van Internet in zit. Die kracht zit hem volgens mij in de netwerken. Internet is zelf uiteraard een netwerk, maar ook de gebruikers zijn met elkaar verbonden. Ik denk dat we dat veel meer gaan zien en veel meer in netwerken gaan doen en denken. Wie geen eigen (groot) netwerk heeft, is straks gedwongen veel geld te betalen voor het gebruik van netwerken van anderen.
Ik vraag me ook af hoe lang consumenten zo dom blijven om Hyves en Facebook gratis hun netwerk ter beschikking te stellen. Commercieel gezien laten consumenten daar enorme bedragen op straat of in de handen van de eigenaren van die sites liggen.
HI : We gaan nu een recenter datum : de beurscrash van 2008. Heeft u die zien aankomen en zo ja, hoe heeft u zich daarop voorbereid ? Hoe gaat u om met zo’n crash ?
- Zag ik hem aankomen? Ja, al jaren. Ik heb er ook veel over geschreven. Ik was in Nederland bijvoorbeeld de eerste die over de Amerikaanse huizenmarkt bubble schreef. Men was hier toen echt volkomen verbaasd over dat ik het een bubble noemde. Immers waren de prijsstijgingen niet hoger dan dat we in Nederland gewend waren. Waarom was het in Amerika volgens mij een bubble terwijl ik dat niet zo schreef over de Nederlandse huizenmarkt?
Heb ik weten te voorkomen dat ik er slachtoffer van werd? Achteraf gezien niet.
Ik had wel vooraf een theoretisch goed doordacht systeem, alleen ging het veel verder omlaag dan iedereen (en ik) gedacht had. Ik zat vooraf heel bewust in niet te dure topklasse aandelen van enkele zeer belangrijke sectoren/trends. Normaal gesproken is dat een perfecte plek om een beursdip in uit te zitten. Omdat de banken en pensioenfondsen in 2008 werkelijk alles verkochten om maar niet kopje onder te gaan, gingen ook de aandelen van topklasse bedrijven zeer zwaar onderuit. Dat was heel vervelend. Ik ben echter trouw aan mijn systeem gebleven, raakte niet in paniek en ben in zowel okt 2008 als mrt 2009 flink gaan bijkopen. Oktober bleek wat te vroeg te zijn, maar maart was perfect getimed. Ik heb daarom met de Insider service van www.beursaccent.nl in 2009 tot op heden 12 x een 100% transactie kunnen vieren. Recent was één zo’n 100% transactie een oktober 2008 aankoop. De meeste van die transacties zijn dus ook al goed gekomen, maar helaas staan nog lang niet al mijn transacties/posities nu op winst. Zover is het dus nog niet.
HI : Hoe ziet u de economische toestand evolueren in de wereld : komt de wereldeconomie er terug bovenop zoals dat altijd al gebeurd is; bent u optimistisch ingesteld of niet ?
- Voor Azië ben ik positief. Voor Europa en Amerika ligt dat anders. De kans is nog altijd heel groot dat Amerika uiteindelijk zwaar zal moeten saneren en een nieuwe munt moet creëren die meer vertrouwen wekt. Een munt gedeeltelijk gedekt door goud bijvoorbeeld.
Op dit moment lijkt alles zijn gangetje te gaan, maar in de november BeursAccent nieuwsbrief ga ik het moment aangeven waarop het voor Amerika over zal zijn.
HI : Bent u het eens met de stelling : éérst de beurs en dàn de economie ? Is de opleving op de beurzen van de laatste zes maanden dan terecht of onterecht ?
- De beurs heeft altijd gelijk… Tenzij je zoveel geduld kunt hebben, dat je gewoon op jouw gelijk gaat wachten. Hoe gek het ook is, de beurs loopt bijna altijd een half jaar op feite vooruit. Zowel neerwaarts (dat vergeten we weleens) als omhoog. Mag ik een andere vraag stellen? Was de daling voordat de economie brak terecht? De beurs was in feite al meer dan 50% gecorrigeerd voordat we, economisch gezien, keihard geconfronteerd werden met krimp. Was zo’n enorme daling wel terecht? We zijn immers later geconfronteerd met maar een paar procenten economische krimp.
HI : Je hoort wel eens zeggen : «ditmaal is het anders». Maar leren de praktijk en de ervaring niet dat het «nooit» anders is ?
- Het is altijd op details anders, maar fundamentele zaken veranderen niet. Zo’n fundamenteel en onveranderbaar gegeven is het gedrag van mensen zelf. Ze blijven hebzuchtig, angstig en we blijven als groep snel in paniek raken. Het maakt dan niet uit welke hoek het komt, de boom/bust opzet zal daarom niet snel verdwijnen. De bonuscultuur ook niet. Na de crisis is er fundamenteel op de plekken waar het er toe doet, niets veranderd. We gaan gewoon op weg naar de volgende bust, die ongetwijfeld binnen tien jaar een feit zal zijn.
HI : Hoe staat u tegenover goud ? Bent u het eens met de stelling dat de toekomst van het gele edelmetaal ligt in de evolutie van de USD of zijn er nog andere elementen in het spel ?
- Er zijn heel veel elementen in het spel. Wat de dollar doet, boeit mij niet zo. Ik heb goud als een soort zekerheid. Als de dollar ineens van het wereldtoneel wegvalt, dan is het maar de vraag hoe de euro het dan gaat doen. Ik heb geen hoge pet van de Euro op. Stel even dat dan ook de Euro ineens niets meer waard is, omdat zonneklaar voor iedereen is dat die Euro allemaal bedrog is, en die tijd gaat een keer komen, dan kan je met goud altijd wat kopen. In een economische crisis kan je met een harde buitenlandse munt of met goud altijd terecht. Met goud in je hand gaan er deuren voor je open, waar je ook bent. Ik koop nu iedere maand wat goud als overlevingsbescherming, niet om er in te beleggen. Overigens geldt het ook voor zilver.
HI : U slaagde er in doorheen goede én slechte economische tijden succesvol te blijven met uw paradepaard www.beursaccent.nl : hoe komt u toch aan al uw ideeën ? Leest u misschien veel en wat dan wel ?
- In 2008 was het echt even fors minder hoor, maar ik beleg niet voor één jaar. Zo’n dip is jammer, maar gelukkig tijdelijk. Het succes van 2009 is mede ontstaan door de beslissingen in 2008. In die zin is mijn manier van beleggen nooit door het ijs gegaan. Ik lees inderdaad heel veel en krijg ook veel aangereikt van vrienden.
Ik blijf altijd zoeken, ik denk dat dat het belangrijkste van mijn inspanningen is. Echter zonder de ideeën van vrienden zou het echt allemaal veel moeilijker worden.
HI : U begeleidt ook beginnende ondernemers, persoonlijk en door middel van uw E-boeken. Wat is uw grootste succes op dit gebied ? Waarom heeft de ene succes met ondernemen en de andere niet ? Is ondernemen aangeboren of kun je dat leren ?
- Het grootste succes is moeilijk te zeggen. Immers, wat leerden ze van mij en wat konden ze zelf al? Twee ondernemers met wie ik nauw samenwerk, verdienen nu meer dan 100.000 euro per maand en zijn nu miljonair en multimiljonair. Wat maakt de één wel en de ander niet succesvol? Dat is lastiger. Ik denk dat het valt of staat met de juiste mindset. Dat wordt echter door de niet succesvollen niet onderkend. Te veel mensen denken dat kennis het belangrijkste is. Ze denken dat ze trucjes moeten leren. Heel jammer, want naar mijn idee moet je gewoon geestelijk helemaal gericht zijn op je doel en daar naar werken. Als je trucjes gaat doen voor je precies weet wat je wilt bereiken, hoe ver kom je dan? Als ik een seminar geef, en binnenkort komen er weer twee aan, dan vragen de aanwezigen vaak om de concrete acties die ze zouden moeten doen. Als ik ze dan zeg, je doelen beschrijven en je geestelijk klaar maken om succes te hebben, dan zie je al dat het niet aankomt. Dat willen ze niet horen. Ze willen trucjes om Google te misleiden, trucjes om meer bezoekers op hun site te krijgen. Daar staat iedereen open voor. Dat terwijl ik zie en weet dat hun mindset nog niet op orde is. De kans dat ze slagen is dan zeer gering. Ik blijf dat echt heel jammer vinden. De meeste ondernemende personen hebben geen beschreven plan liggen. In feite is het dan al grotendeels duidelijk voor me. Het is heel moeilijk in de seminars een compromis te vinden in ‘geven wat ze willen’ en ‘geven wat ze in mijn ogen nodig hebben’. Ik ben eigenwijs, ik blijf op de juiste mindset hameren.
HI : Wat is de beste raad die u een beginnende ondernemer vandaag kunt geven ? En een beginnende belegger ?
- Denk eerst eens goed na. Zet een doel en een strategie op papier. Zet het overigens allemaal puur voor jezelf op papier. Als je iets wilt ondernemen en je kan het al niet aan jezelf uitleggen, waarom zou de klant, de markt of de beurs het dan wel moeten snappen? Heel veel startende ondernemers hebben geen idee waar het inkomen uiteindelijk vandaan moet komen dat ze moeten verdienen. Hoe kan het dan financieel gezien slagen? Door puur toeval? Startende beleggers denken dat beleggen makkelijk is en gaan meer handelen naarmate ze ook meer verliezen. Bedenk echter, als beleggen makkelijk zou zijn, zou er dan nog iemand werken? Voor beleggers geldt vooral, handel minder en onderzoek meer! Ondernemen is beleggen en beleggen is ondernemen. Daar zit niet zoveel verschil tussen. Je investeert alleen anders en bij ondernemen ben je zelf verantwoordelijk terwijl een deel van de ondernemingstappen die bij beleggen gezet moeten worden in de ondernemingen ligt waarin belegd wordt. Net zoals je bij ondernemen zo min mogelijk risico moet nemen, zo moet je dat bij beleggen ook.
HI : Staan er nog initiatieven van u op stapel ?
- Ja heel veel. Soms hoor ik anderen wel eens verzuchten, ik zou willen dat ik een keer een gat in de markt vindt… Ik denk dat ook dat een mindset is. Als je er echt open voor staat, dan zie je die kansen wel. Er zijn er zoveel! Ik heb daarom nog zoveel leuke dingen om te starten! Het is puur een kwestie van tijd er voor vinden. Ideeën zat, tijd te kort.
HI : Dank u voor uw tijd. Wij wensen u nog alle succes toe.
2 Reacties op “INTERVIEW MET TOM LASSING…!”
Door Luc lcdnlf op 30 oktober, 2009 | Reageer
Dit artikel had ik in pdffile opgeslagen, omdat ik even geen tijd had het te lezen. Daarna ben ik het uit het oog verloren, maar nu kwam ik er eindelijk toe het te lezen.
Jammer dat hierop nog geen enkele reactie op gekomen is. Mijns inziens staat in dit intervieuw haast meer nuttige informatie dan in gans het forum.
Zeker over “de juiste mindset” valt een ganse boom op te zetten of mocht deze uitdrukking in Nederland niet bestaan, kan er nog veel gepraat worden. Tom heeft het bij het rechte eind als hij zegt dat dit het allerbelangrijkste is.
Mijn felicitaties.
Door MHAAGEN op 30 oktober, 2009 | Reageer
Toch één oplettende lezer, dank u Luc !