MOOIE VOORUITZICHTEN…
27 oktober, 2009 | door MHAAGEN |Dat is de titel van een stuk van het Belgische KBC. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Het ergste is definitief achter de rug. Ik zal eens iets heel cru zeggen : ik denk dat vanaf nu alles op de beurzen heel goed zal verlopen. De VS zal wat achterblijven maar de rest van de wereldeconomie zal het matig tot goed doen. Mee eens of niet ? Wij vernemen het graag…
Op korte termijn moet het economisch herstel zich kunnen doorzetten met behoorlijke groeicijfers voor het tweede halfjaar van 2009. Dat is onder meer te danken aan de zuurstofkuur die de economie kreeg van de politieke en monetaire overheden. Bovendien zijn de voorraden nu heel laag en dat zal ongetwijfeld voor een inhaalbeweging zorgen in de industriële productie.
Op lange termijn zijn de uitdagingen evenwel groot. De VS vormen, net zoals in het verleden, de motor van het herstel. Maar omdat we rekening houden met een verder stijgende Amerikaanse werkloosheid, verwachten we een zwakke groei voor 2010.
Voor de beurzen hoeft dat geen probleem te zijn. De bedrijven hebben met kostenbesparingen hun winsten veel beter in stand kunnen houden dan gevreesd. De conjunctuurherneming moet de komende kwartalen voor opnieuw stijgende bedrijfswinsten kunnen zorgen. In verhouding tot die hogere winstverwachtingen staan de aandelenkoersen nog altijd laag. Zelfs na de mooie koersstijging van de voorbije maanden. Daarom ligt de aandelenpositie in onze portefeuilles ruim hoger dan de langetermijnnorm.
De obligatierente is laag en kan zelfs nog wat zakken. Van inflatie is namelijk geen sprake en de centrale banken zullen hun beleidsrentes nog lang op de huidige niveaus laten. Met bedrijfsobligaties kan een hoger rendement behaald worden dan met overheidsobligaties. Het rendementsverschil is de voorbije maanden wel al gevoelig gedaald, maar het kan nog verder krimpen.
U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.