HET EINDE…EN EEN NIEUW BEGIN…!

29 oktober, 2009 | door MHAAGEN |

Ik bedoel het einde van de recessie in de VS.  Nieuws heet van de naald…

Recessie in VS voorbij

DONDERDAG 29 OKTOBER 2009, 13:48

WASHINGTON (AFN) – De Amerikaanse economie is in het derde kwartaal met 3,5 procent gegroeid op jaarbasis. Dat maakte het Amerikaanse ministerie van Handel donderdag bekend.

Daarmee is na vier achtereenvolgende kwartalen met krimp een einde gekomen aan de langste recessie in de Amerikaanse economie sinds het begin van de metingen in 1947. De groei viel iets hoger uit dan analisten hadden voorspeld. Tegen persbureau Reuters voorspelden zij gemiddeld een groei van 3,3 procent.

Kunnen we nu weer onbezorgd en gezwind weer vooruit ? Hoe denkt U er over ? Wij vernemen het graag…

Stem of voeg toe aan:  sn nujij HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn ekudos HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn msnreporter HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn bligg HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn digg HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn su HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn delicious HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn google HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn rss HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...! sn email HET EINDE...EN EEN NIEUW BEGIN...!
  1. 8 Reacties op “HET EINDE…EN EEN NIEUW BEGIN…!”

2. Door Luc lcdnlf op 29 oktober, 2009 | Reageer

Hoewel ik in dit geval langzaam maar zeker ongelijk in het kwadraat krijg, wil ik het geloven. Geloven dat de miserie voorbij is, bedoel ik.

Toch deze bedenking. Minister Martens, die tien jaar eerste minister is geweest, heeft één van zijn verkiezingen gewonnen met een slogan die in klonk als “er is licht aan het einde van de tunnel”. Ik weet niet of het exact die slogan was, ik moet op mijn geheugen vertrouwen en dat is altijd gevaarlijk.

Was het Hugo Schiltz van de toenmalige volksunie die toen zijn minister van begroting is geworden? Swat, die man zei in een intervieuw dat wij nu inderdaad goed en wel uit de tunnel zijn, maar dat wij nu de schuldenberg kunnen beklimmen.

Maar laat ons liever positief en blij zijn met het nieuws dat nu is bekend geraakt. Dan kunnen wij langzaam maar zeker de vergelijkingen met de jaren dertig loslaten.

3. Door Theo T op 1 november, 2009 | Reageer

Ik denk dat we met zijn alle toch eerst eens flink achter onze oren moeten krabbelen. De groei is voornamelijk gerealiseerd door steunmaatregelen van de amerikaanse regering. Die lopen nu ten einde. Dus mensen zullen nu minder snel nieuwe auto’s en huizen kopen. De eerste bewijzen zijn er al.
    Verder en dit vind ik de belangrijkste reden. De winsten van de meeste bedrijven zijn gebaseerd op kosten besparingen en niet op op omzetgroei. De meeste kostenbesparingen zijn ontslagen werknemers. En dit is voor de amerikaanse economie op termijn een doodsteek. Werklozen kunnen niet consumeren -> dus minder omzet -> meer kostenbesparingen -> meer ontslagen -> enzovoort.
    Op korte termijn zullen de winsten stijgen, maar voor de lange termijn, en beleggen is volgens mij toch een lange termijn visie, is dit een slechte ontwikkeling.

Met andere woorden er komen nog slechtere tijden aan. En dit zal zich gaan openbaren in het 2e kwartaal 2010.

4. Door Luc lcdnlf op 2 november, 2009 | Reageer

Het nieuwe begin kondigt zich aan met het vijfde grootst faillissement in de geschiedenis van de USA. De bank CIT is over kop gegaan. De Amerikaanse belastingbetaler is maar 2 miljard dollar kwijt.

Op de beurs is het voor het ogenblik “Business as usual” Begrijpe wie kan.

Ik zou graag Marcs visie hierop vernemen.

Dan nog dit kleine grappige gegeven. Ik keek zondagnamiddag naar een zwart-wit-film die zich afspeelde in 1957. Een taxirit koste toen 70 dollarcent. Ik sloeg haast achterover tot ik mij alle verhalen over de inflatie realiseerde.

5. Door J. HOMMELES op 2 november, 2009 | Reageer

Luc,

Klopt van 1958 tot 1969 was ik regelmatig in de Usa en met één Dollar kon je toen echt wel iets doen. ‘N ticket voor de subway b.v. kostte toen 5 of 10 cent ( ik wil er vanaf zijn ). Maar…de Usd was wel spijkerhard in die tijd.
    Ons loon aan boord was uiteraard in Guldens en in Amerika moest je dus Dollars kopen ; dat was ‘n harde noot om te kraken !

6. Door J. HOMMELES op 2 november, 2009 | Reageer

ps

Als ik het me goed herinner stond de dollar
    toentertijd 3,50 gulden !

7. Door Luc lcdnlf op 2 november, 2009 | Reageer

Hommeles,

Een snelle, maar niet geheel correcte , omrekening naar de huidige munt leet ons dat de verhouding euro/dollar toen ongeveer 0.57 was tegen vandaag ongeveer 1.47 (1 euro gelijkgesteld aan 2 guldens)

Ik begrijp je dus heel goed als je zegt dat het toen een harde noot om te kraken was om guldens in dollars om te zetten.

In 1957 was in nog niet geboren, maar naast de inhoud van de film, kan ik ervan genieten de verschillen in levensstijl tussen toen en nu te observeren.

8. Door Luc lcdnlf op 2 november, 2009 | Reageer

http://www.beursbox.nl/200911021474/laatste-nieuws/droomduiding.html

Is mijn prille optimisme voorbarig geweest?????

9. Door MHAAGEN op 2 november, 2009 | Reageer

Beste Luc,

Je schreef : Het nieuwe begin kondigt zich aan met het vijfde grootst faillissement in de geschiedenis van de USA. De bank CIT is over kop gegaan. De Amerikaanse belastingbetaler is maar 2 miljard dollar kwijt.

Op de beurs is het voor het ogenblik “Business as usual” Begrijpe wie kan.

Ik zou graag Marcs visie hierop vernemen.

Tja, er zullen er nog wel meer omvallen, bedrijven in het algemeen, banken dus ook. Theo T. heeft een interessante reactie geplaatst. Ik denk dat Amerika zal achterblijven in het herstel, dat grotendeels kunstmatig was/is. Het zal de USD geen goed doen, wat dan weer positief voor goud is. Er is altijd ergens een bullmarket en ditmaal zijn dat de grondstoffen in het algemeen. Ergens op dit forum las ik : die bull is al zoveel jaren bezig. Jawel, maar we zijn pas halfweg !

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.