JAPAN KAN…!
31 oktober, 2009 | door MHAAGEN |Alles komt goed, jawel. Wij geloven dat straks gans de wereldeconomie, uitgezonderd de Verenigde Staten, terug écht zal groeien. Dat die VS door hun nooit geziene schuldenberg achter zullen blijven, niet heel veel maar toch… Daarom is het tijd volop te investeren buiten deze natie. En dat is precies wat we gaan doen, enkele uitzonderingen daargelaten. Beleg in Japan dus, ook in Japan, opnieuw in Japan; de voorwaarden zijn er om dit land opnieuw op te nemen in onze lijst van beleggingsopportuniteiten…
Ooit was er spraken van het “Japanse economische wonder”, dat was in de jaren ’70 en ’80, waarin het wel leek alsof dit land de wereld ging veroveren. Alles ging er de hoogte in : de grondprijzen, de huizenprijzen, de beursindexen zeker met de Nikkei die rees van 2000 naar bij de 40.000 punten, een vertwintigvoudiging in 20 jaar. En toen, rond 1990, was het voorbij. Plotsklaps. Alles was te vlug te hoog geklommen en met de beurscrash verdampten miljarden en miljarden yen aan waarden, speculaties en illusies. De economie ging uiteindelijk ten onder aan de uitwassen van cliëntelisme, lobbywerk en protectionisme. Beleggen in Japan werd “out” en dat zou de komende 20 jaar zo blijven. De ommekeer was zo extreem en drastisch dat er voor Japan een zeer lange periode van deflatie aanbrak : het algehele prijspeil daalde, consumenten stelden hun aankopen almaar langer uit. Een nefaste toestand voor een economie en bijzonder moeilijk om weer uit te raken. De bewindvoerders haalden het klassieke rentewapen boven en verlaagden de rente op spaargeld tot nul. Gigantische geldinjecties en talloze maatregelen volgden om de economie opnieuw leven in te blazen. Niets leek te helpen tot…een klein jaar geleden de eerste voorzichtige tekenen van inflatie haast vreugdevol werden begroet. Een beetje inflatie is goed, is gezond en normaal voor een economie – en zeker wanneer je 20 jaar door het diepe dal van deflatie bent gegaan…
Geen enkele toestand blijft eeuwig duren en zeker niet op economisch vlak. En er is nog meer hoop, er valt opnieuw geld te verdienen met beleggen in Japanse waarden. Voor wie vooruitziend en ondernemend was en is tenminste (wat in principe elke belegger zou moeten doen en zijn). De feiten bewijzen het : in de afgelopen tien maanden kon er tot 26 % worden behaald met simpelweg een fonds te kopen dat Japanse aandelen aanhoudt. Was dit nu een “one time occasion” : één keer schitteren om daarna weer voor lang uit te doven ? Wij denken van niet…
“When it comes to Japan, political change should translate into long-term profits for global investors” (Money Morning)
Political change, inderdaad. Na bijna 54 jaar aan de macht te zijn geweest, heeft de Liberal Democratic Party (LDP) uiteindelijk het onderspit moeten delven. De kiezer wilde eindelijk verandering en heeft die ook gekregen. Overwinnaar is de Democratic Party of Japan die onder aanvoering van Yukio Hatoyama vernieuwing en verandering belooft. Minder export gericht worden en meer oog krijgen voor de interne markt. Het demografisch probleem van de veroudering van de bevolking aanpakken door de tegenwaarde in yen van 3000 USD per kind per jaar uit te delen. Misbruiken en wantoestanden rechtzetten, veroorzaakt door de baronnen en partijbonzen van voorganger LDP. In het algemeen willen premier Hatoyama en zijn partij vooral inzetten op de binnenlandse consumptie opnieuw en verder aanzwengelen.
Japan kampt wel met één groot probleem, een zware erfenis uit het verleden : schulden, heel veel schulden. Het IMF berekende dat deze tegen eind 2009 maar liefst 217 % van het BNP zullen bedragen. Een krachtige economische opleving zou al vast opnieuw adem en manoevreerruimte betekenen voor de nieuwe bewindvoerders.
Voor beleggers kan Japan vandaag opnieuw aantrekkelijk lijken in het licht van de politieke ommezwaai en een beurs die nog niet op de helft staan van haar laatste hoogtepunt in 1990. Denk eraan : het is éérst de beurs en dàn de economie, niet andersom. Wie wacht op beter of zelfs uitstekend economisch nieuws komt onherroepelijk te laat. De kunst van beleggen is instappen op een bodem en uitstappen op een top…
Zoals Money Morning het stelt : “With the new government Japan will look very different in a few years. As investors we should look to capitalize on these changes, as well as the opportunities they create”.
We hebben dus gezocht en gevonden : het best presterende Japanse fonds, dat in kleine en middelgrote ondernemingen belegt, dat 4 sterren behaalt als kwotering van het internationale fondseninstituut Morningstar : HENDERSON HORIZON JAPANESE SMALL COMPANIES A2 Acc.
Prestaties uit het verleden : 2005 : 53,5 %
2006 : -25,1 %
2007 : -24 %
2008 : -11 %
2009 : 26,5 %
Het fonds is in Luxemburg genoteerd met ISIN code LU0011890265 en werd opgericht in 1985. De twee huidige managers staan aan het hoofd ervan sinds 2005. Henderson Horizon belegt voor 36,93 % in consumptiegoederen; 23,79 % in consumentendiensten; 16,34 % in industriële materialen; voor 6,92 % in financiële diensten en voor 6,57 % in software – zie hier de 5 grootste participaties. De huidige koers bedraagt 21,07 USD.
Disclaimer : Dit is geen advies tot kopen. U neemt posities in op eigen risico. Wij kunnen op geen enkele manier verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele verliezen. U dient hier vooraf met uw beleggingsadviseur of vermogensbeheerder over te spreken.
5 Reacties op “JAPAN KAN…!”
Door Geert op 31 oktober, 2009 | Reageer
Japan is 1 van mijn favorieten. Dit land wordt het zeker. Binnen enkele jaren is de trein vertrokken.
En dat de schuld zo hoog is, maakt helemaal niks uit. De reden daarvoor is deflatie. Schuld blijft gelijk, maar geld wordt meer waard dus ook schulden worden hoger.
Japan zal ook nog flink met inflatie te kampen krijgen binnen enkele jaren. Die schuld is dan zo verdwenen!
Let vooral op duurzame energie. Japan lijkt daar een grote rol in te gaan spelen, net als de autobranche. Niet alleen is het land klaar voor een enorme groei, ook gaan zij de nieuwe innovatie golf waarschijnlijk dragen.
Alle problemen zullen sneller verdwijnen dan de meeste denken.
Door Frank Declerck op 31 oktober, 2009 | Reageer
In Japan, maar niet alleen in Japan maar ook België, Nederland, USA en alle westerse landen, werken meer dan 70% (bijna 80%) in de tertiaire of quartaire sector. Een steeds grotere groep mensen zijn dus afhankelijk van steeds meer een kleinere groep producerende mensen (landbouw en industrie). Dit proces kan lang doorgaan door automatisatie van de productie maar ook door de globalisatie.
Wie beseft de dag van vandaag dat het kippenvlees dat hij eet uit Zuid-Amerika kan komen en nagenoeg al zijn elektronische producten uit Azië.
Bovendien hebben de meeste westerse landen een zeer slechte bevolkingspiramide en zeer veel schulden.
Zolang het tempo van deze automatisatie en globalisatie deze verslechterde omstandigheden kan bijhouden, kan dit rustig doorgaan. Maar eens komt daar een eind aan. De kredietcrisis van vorig jaar was al een eerste grote waarschuwing. Sommige economen stellen zich nu al de vraag of de verloren banen ooit nog teruggewonnen kunnen worden. Een overheid kan nu éénmaal niet 100% van zijn bevolking blijven onderhouden. Het is altijd de bevolking die een overheid onderhoudt, niet andersom.
De vraag blijft waarom Japan in de toekomst beter zou scoren dan de andere westerse landen. Nieuwe regeringen kunnen daar slechts weinig aan veranderen.
Dat Japan nu vooral naar hun binnenlandse markt kijkt, is misschien omdat ze weinig andere keuze hebben. Probeer maar eens zaken met Japanners te doen. Een groot deel is zeer hoogmoedig, vrouwonvriendelijk en zeer rap op hun tenen getrapt. Kortom een rotverwende generatie. De nieuwe, jonge generatie Japanners kan het dus inderdaad beter doen, alleen hebben ze nu veel meer concurrentie om zich heen (China, Korea,…) dan hun vaders en grootvaders en zoals reeds gezegd: veel moeilijker omstandigheden.
Door Geert op 1 november, 2009 | Reageer
Beste Frank,
Wat ik hierboven lees vind ik zelf niet interessant. Het gaat om het grote plaatje. Een nieuwe regering wil niet zeggen dat alles goed komt. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar er zijn andere oorzaken voor een nieuwe boom. Meestal kijken beleggers naar het verleden, maar ik probeer in de toekomst te kijken. Wat ik nu lees is het verleden, maar ik spreek over een toekomst die over enkele jaren er zeer goed uitziet.
Japan heeft een grote economie en is zeer vindingrijk. Qua innovatie zou de Westerse wereld daar nog veel van kunnen leren. Na Amerika is Japan de grootste economie in de wereld. Ik meen dat slechts 12% van het landoppervlak geschikt is voor landbouw en mogelijk zullen zij minder presteren in de landbouwsector. Maar Japan zal een zeer grote rol gaan spelen in de nieuwe boom voor duurzame energie en vooral elektrische auto’s.
Uiteindelijk zijn er maar 2 zaken belangrijk, namelijk de lange termijn bull/bear market en het geld. Ik verwacht dat er heel veel geld zal gaan richting Japan. Indien het van de grond komt, dan zal de massa later volgen. Nu is er een kans om als eerste te zijn.
Waarom is iedereen hier zo bullisch op goud/zilver, grondstoffen en agricultuur?
Die bull-markt is nu al jaren gaande. Die voor agricultuur is nog niet echt van de grond gekomen en heeft veel meer ruimte dan alle andere grondstoffen (exclusief de edelmetalen).
Ik probeer vooruit te denken zodat ik nog veel tijd heb om rustig te kunnen onderzoeken. Wanneer in de krant staat dat Japan het gaat worden, dan is het eigenlijk al te laat.
Er komt een markt aan voor 1 miljard elektrische auto’s. Japan had zijn eerste zuinige hybride auto al in 1999 gelanceerd. In 2010 komen de eerste elektrische auto’s op de markt. Momenteel zijn er iets van 800 miljoen auto’s die worden ingewisseld voor de nieuwe zuinige auto’s.
Het wil nu niet direct zeggen dat iedereen morgen aandelen moet kopen. Maar het kan zijn dat er nog enkele slechte jaren komen, zodat aandelen nog goedkoper worden. Amerika gaat Japan achterna, maar Japan heeft het al meegemaakt en is klaar om weer te groeien. Het zal nog wel even duren voordat het echt weer goed gaat. Maar beter is het om te kopen wanneer de economie een puinhoop is en te verkopen wanneer iedereen bullisch is. En dat is nu.
Maar voor aankomende jaren vind ik Brazilië een mooi land om in te beleggen. Daar verwacht ik veel van. Dus voor aankomende jaren Brazilië, maar voor aankomende 20 jaar Japan!
Door p.persez op 1 november, 2009 | Reageer
Vindt U het onder de gegeven omstandigheden, miv ‘n onrustbarend groeiende werkloosheid alom, niet ‘n tikkeltje opportuun om over ‘n automarkt, al dan niet hybride, van 1 miljard te praten ?
Zou het niet kunnen dat ‘n erg groot gedeelte van de mensheid zich nauwelijks ‘n fiets kan permitteren ?
Vwb Japan : tja, zij wanen zich altijd al het “Herrenvolk” van het Verre Oosten en misschien zit hier wel ‘n kern van waarheid in. In ieder geval staat Japan op m’n lijstje en hoog boven China !
Door Geert op 1 november, 2009 | Reageer
1 miljard auto’s valt wel mee. Momenteel is de markt goed voor 700 miljoen auto’s of meer, dus de 1 miljard bereiken we zeker binnen 10 jaar.
Het IMF verwacht in 2030 alleen al zo’n 390 miljoen auto’s op de Chinese wegen. In 2002 waren dat er nog maar 21 miljoen. Ofwel nog een enorm potentieel aankomende 20 jaar.
Daarnaast verwacht IMF dat het aantal personenauto’s op de wereld groeit van nu ongeveer 700 miljoen naar 1,5 miljard in 2030 en 2,9 miljard in 2050.
2,9 miljard vind ik weer iets te overdreven. Binnen enkele jaren zal een voedselcrisis en slecht weer (gevolg oogsten mislukken) ervoor zorgen dat vele overlijden.
Dus ik denk dat 1 miljard geen gekke gedachte is. Het gaat mij om een lange perioden waarbij uiteindelijk voornamelijk elektrische auto’s de markt domineren.
Maar beleggen in fietsen is ook geen slecht idee. Chinezen schijnen ook graag te fietsen. Of kijk maar eens naar het aandeel Accel Group. Erg mooi aandeel is dat en dat aandeel heeft geen lagere low gehad in maart. Ik zou dat aandeel toch in de gaten houden om bij een dip misschien op te pikken.
Maar inderdaad een erg groot gedeelte van de mensheid kan nog eens een fiets betalen. 50% van de wereldbevolking moet rondkomen van minder dan $ 2 per dag en dat zal in de toekomst alleen erger worden.
Bij 2,9 miljard wordt ervan uitgegaan dat bevolkingsgroei zal doorzetten. Maar dit kan gewoon niet langer doorgaan. Vaak zullen natuurrampen het evenwicht terug brengen.