NOG MEER FINANCIEEL ONHEIL…
26 november, 2009 | door MHAAGEN |…en ditmaal vanuit een hoek waar je het minst zou verwachten : een oliestaatje in de problemen !
Dubai schokt de wereld

(tijd) – Dubai World is onder meer bekend van DP World, een van de grootste containerbehandelaars in de Antwerpse haven.
Dubai, een onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft relatief weinig inkomsten uit olie. De leiding van het emiraat zette de voorbije decennia vooral in op de ontwikkeling van vastgoed, handel, de financiële sector en toerisme. Dubai is onder meer bekend van megalomane bouwprojecten, zoals kunstmatige eilanden in de vorm van een palmboom of de aarde en de grootste toren ter wereld.
De crisis, die onder meer lelijk huishield in de vastgoedsector, treft Dubai dan ook bijzonder zwaar. Het emiraat worstelt al langer met financiële problemen, maar nu gaat het van kwaad naar erger. Gisteren raakte bekend dat Dubai World zijn schuldaflossingen wil uitstellen. Concreet vraagt de holding haar schuldeisers alle vervaldagen op te schorten tot op zijn minst 30 mei 2010. Dat geldt ook voor dochter Nakheel, het bedrijf achter het palmboomeiland voor de kust van Dubai. Nakheel moet op 14 december voor 3,5 miljard dollar obligaties terugbetalen.
Buren
Het is nog niet duidelijk hoe de schuldeisers gaan reageren of hoe het emiraat de problemen denkt op te lossen. Er zijn alvast enkele noodingrepen. Behalve de aanstelling van de consultant Deloitte, die Dubai World moet helpen te herstructureren, haalde Dubai gisteren 5 miljard dollar op bij zijn veel rijkere buurstaat Abu Dhabi.
Analisten verwachten dat Abu Dhabi Dubai boven water zal houden. Dat belet echter niet dat kredietwaardigheidsbeoordelaars zoals Moody’s overwegen het emiraat te brandmerken als wanbetaler. De CDS’en of contracten die beschermen tegen wanbetaling door Dubai schoten omhoog naar 434 basispunten. Dat maakt van het staatje de zesde minst betrouwbare overheidslener ter wereld. Zelfs het zo goed als failliete IJsland doet het beter.
Dubai World omvat een hele reeks investeringsmaatschappijen die in allerlei sectoren actief zijn. Dat gaat van havens, met DP World, over de bouw van scholen in Rusland, tot investeringen in bedrijven als Cirque du Soleil.
De Tijd
Maarten Verheyen van o.m. www.groeilanden.nl gaat nog gelijk krijgen in zijn stelling dat er nog meer koppen (lees : landen) zullen vallen…
10 Reacties op “NOG MEER FINANCIEEL ONHEIL…”
Door Jeroen op 26 november, 2009 | Reageer
Marc, nog steeds bullish en ervan overtuigd dat het volgend jaar beter gaat!? De volgende dominosteen lijkt Oekraïne te worden, met een hele batterij kanshebbers voor nummer 3 (Griekenland is de meest in het oog springende).
Door Rienk H. Kommer op 26 november, 2009 | Reageer
Het moet mij van het hart dat ik géén medelijden kan voelen met Dubai !
Door MHAAGEN op 26 november, 2009 | Reageer
Jeroen, in de praktijk ligt mijn nadruk op goud en Azië, die zullen het vast en zeker goed doen volgend jaar. Tja, de staatsfinanciën… Dubai zal waarschijnlijk voor een klap zorgen op de beurzen, dat zie je vandaag al (VS is gesloten en morgen maar half open). Laat ons zeggen dat ik positief ben voor de beurzen in 2010 en gematigd positief voor de bijbehorende economieën.
Door Jeroen op 26 november, 2009 | Reageer
Beste Marc, de economie is het probleem ook niet. Dat is het financiële systeem gecombineerd met de enorme schuldenberg. Geimplodeerd en volkomen kapot.
De CDS rate voor Oekraine, Griekenland en landen in het M-O zijn ook schrikbarend gestegen. Het risico voor die landen wordt zelfs hoger ingeschat dan voor IJsland. Het is toch duidelijk? De ene na de andere dominosteen gaat omvallen.
En Bernanke print de dollar kapot, met hyperinflatie tot gevolg. Ludwig von Mises heeft het allemaal al netjes beschreven in ‘Human Action’: ELKE kredietexpansie leidt tot een crash. De keuze is dan tussen een snelle deflatoire depressie en een langzame dood met hyperinflatie als einde. In Argentinie en Zimbabwe kunnen ze het navertellen.
Door Rienk H. Kommer op 26 november, 2009 | Reageer
Ook Frankrijk zit niet echt in goed papieren !
Door Peter op 26 november, 2009 | Reageer
DEN HAAG –
Europese banken zijn voor een bedrag van 13 miljard euro blootgesteld aan de financiële problemen in het Arabische emiraat Dubai. Dat hebben analisten van de Zwitserse zakenbank Credit Suisse donderdag becijferd.
Dubai heeft een schuld van zo’n 80 miljard dollar (53 miljard euro). Het grootste deel daarvan is volgens Credit Suisse opgebouwd door staatsbedrijven. Wanneer deze ondernemingen de helft van hun leningen verzuimen af te lossen, zou dat de Europese bankensector 5 miljard euro kosten.
Credit Suisse denkt dat het Britse HSBC, het Franse BNP Paribas en het Duitse Deutsche Bank geraakt zijn door de financiële problemen. De blootstelling van Credit Suisse zelf is volgens de bank beperkt.
Door Luc lcdnlf op 26 november, 2009 | Reageer
Ik wilde zo graag geloven dat het de goeie kant op ging met de economie… Liever ongelijk krijgen in het kwadraat dan gelijk krijgen in mijn pessimistische houding.
Het enige waar ik mij echt zorgen bleef over maken en waarop niemand echt repliceerde was de intussen wereldwijde staatsschuld.
Tja, de Kondratieffwinter lijkt nu nog maar naar zijn hoogtepunt te willen gaan.
Een vriend – niet – belegger belde mij gisteren fier dat hij een woonst gekocht heeft. Ik heb hem gefeliciteerd, maar ik zit toch met het gevoel dat zijn timing niet perfect zal zijn geweest. Een jaar of zo geduld oefenen en hij kan misschien datzelfde pand aan de helft van de huidige prijs kopen. Zijn enige grote voordeel is dat zijn spaarcenten niet meer in euro’s uitgedrukt worden, maar in “bakstenen”.
Door Peter op 27 november, 2009 | Reageer
Luc, En een ander voordeel voor jouw vriend is dat hij wellicht zijn hypotheek met enkele biljetten kan betalen
.
Door J.HOMMELES op 28 november, 2009 | Reageer
Dubai of all places ! Het staatje van de gouden Rolexen,Ferrari’s, optrekjes van ettelijke miljoenen enz. Het kan inderdaad verkeren.
Ook Nederlandse en Belgische baggerbedrijven zouden daar nog véél geld hebben uitstaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Door Luc lcdnlf op 28 november, 2009 | Reageer
Ondertussen doet men zijn uiterste best om de situatie af te zwakken. Dat dit lukt zie je ook op de beurs. Enkele sprokkels op basis van radioberichten, die niet noodzakelijk volledig correct zijn. Mijn geheugen durft het soms te laten afweten.
De vastgoed maakt maar een klein deel uit van de onderneming die uitstel van betaling vraagt.
De “vastgoedbubble” is een cashbubble en geen kredietbubble. Rijke mensen hebben met cash een riant buitenverblijf gekocht op met opgespoten zand gecreëerde eilandjes. Even afwijken van het onderwerp en zich afvragen waar je de raad krijgt het fundament van je huis niet in (drijf)zand te leggen?
Het bedrijf is eigenaar van grote bouwprojecten die nog geen geld opbrengen, maar dat in de nabije toekomst zullen doen. Er is ondermeer sprake van een luchthaven en een metro.