Waarom stijgt goud?
2 december, 2009 | door Frank Declerck |Er is een Duits spreekwoord die luidt: “Ein Narr kann mehr fragen als zehn Gescheite beantworten”. Laat mij dan maar die Narr zijn, maar als je de media afloopt dan zijn er geen 10 maar duizenden die zo hun verklaring hebben over de stijging van het goud. Zowel voor- als tegenstanders van goud hebben het vooral over speculatie en manipulatie.
Omdat ik graag naar eenvoudige oplossingen zoek, bots ik al direct op de belangrijkste algemene economische wet:
Waarom stijgt goud? Omdat er MEER VRAAG is dan AANBOD. Voilà klaar. Nadien kan je gaan uitzoeken waarom er meer vraag is en waaruit die vraag en aanbod samengesteld is, maar ik ben al best tevreden met dit antwoord.
Speculatie? De definitie van een speculant: Iemand die snel geld wil verdienen door op een trend in te spelen, waarbij men niet geïnteresseerd is in het onderliggend product. Speculanten zetten dus geen trend, maar spelen erop in. Ze kunnen de stijging versnellen, maar zullen die ook vertragen als ze weer uitstappen, want goud op zichzelf interesseert hun niet. Speculatie heeft dus een tijdelijk effect en is op de langere termijn min of meer neutraal. Er is dus een andere oorzaak dan speculatie die de stijgende trend veroorzaakt.
De val van de dollar? Dit is maar een klein deel van de waarheid. Het goud stijgt ook ten opzichte van andere munten. Je zou dan eigenlijk moeten spreken over de val van al het fiatgeld met de dollar op kop. Pure inflatie dus.
Bij de ontleding van de vraagzijde heb je drie onderdelen: juwelen goud, industrieel goud en monetair goud. De eerste twee zijn gemakkelijk te meten en vertonen dit jaar een daling van respectievelijk 30%! en 10%.
Blijft dus over: Sterk stijgende vraag naar monetair goud en manipulatie.
Mogelijke verklaring voor de stijgende vraag:
- Centrale banken beseffen wat er op het spel staat en worden netto koper i.p.v. verkoper. Vooral de BRIC groeilanden zijn koper.
- Groeiend bewustzijn van particuliere beleggers om een gedeelte van hun vermogen in goud te steken.
- De stijgende geldhoeveelheid wordt gedeeltelijk in goud omgezet.
- Short squeeze: Er is in het verleden meer goud verkocht dan in bezit, waardoor men verplicht is goud bij te kopen om aan de fysieke levering te voldoen.
Dit laatste brengt ons natuurlijk bij manipulatie. Ik ben een believer van manipulatie, maar het is o zo moeilijk te bewijzen. Manipulatie gaat hand in hand met macht. Een spelletje gespeeld door centrale banken, zakenbanken en de voornaamste landen in de wereld. Als particulier (tenzij je Soros heet) ben je daar niet tegen opgewassen. Maar als duizenden particulieren en kleinere spelers (concurrerende banken en hedgefunds) de handen in elkaar slaan, dan zouden die grote manipulatoren of bankkartels zich wel eens kunnen verslikken in hun spelletjes.
Eigenlijk kan fiatgeld alleen maar bestaan door manipulatie van het goud. Of beter zeg je het omgekeerd: Zonder goudmanipulatie geen fiatgeld. Goudmanipulatie is dus even oud als de tijd verstreken sedert het verlaten van de goudstandaard. Hoe machtig je echter ook bent, manipulatie kan niet eindig doorgaan in dezelfde richting, dat heeft de kredietcrisis ons al geleerd. De druk is nu zo groot geworden dat de grote manipulatoren het touw moeten laten vieren. De chaos begint pas echt als ze het touw helemaal laten schieten. Dit laatste is nog altijd niet het geval.
9 Reacties op “Waarom stijgt goud?”
Door Luc lcdnlf op 3 december, 2009 | Reageer
Gisterochtend was het mij opgevallen en deze morgen opnieuw. Tijdens onze nachtrust stijgt het goud en daalt de dollar. Overdag blijven de koersen stabieler. Er is een kleine neiging terug te gaan naar het voorgaande niveau zonder dat het nog lijkt te lukken. Is dit het begin van het einde of het einde van het begin van de stijging van de goudprijs?
Door Frank Declerck op 3 december, 2009 | Reageer
Luc,
Het is ook al omgekeerd geweest. Ik denk dat je daar niet al teveel conclusies moet uit trekken. Het kan gewoon een verschil zijn tussen Azië, Europa en Amerika en hangt ook samen met wisselkoersen en aandelen bewegingen. Een grote aankoop of verkoop van een bepaalde speler kan al voor schommelingen zorgen. Dit beïnvloedt de trend niet echt. Bij de forse beweging van afgelopen donderdag/vrijdag stel ik mij wel vragen, mede omdat veel beurzen dicht waren.
Door J. HOMMELES op 3 december, 2009 | Reageer
Luc,
Ik durf met vrij grote zekerheid en zonder gebruik te maken van trendmatrixen te voorspellen dat de goudprijs tussen nu en 5 jaar ongeveer min 300 en max 5.000 Usd zal bedragen. Let wel, het kan ook min 200 en max 10.000 Usd zijn. We zien het allemaal wel.
Door philemon persez op 3 december, 2009 | Reageer
Nou Hommeles, U durft dat moet ik zeggen ! Persoonlijk vind ik dit ‘n vrij gewaagde voorspelling en ik zou liever de marges ‘n tikkeltje groter zien.
Philemon,
U bent dus iets voorzichtiger en daar kan ik inkomen. Maar…wie niet waagt niet wint
Hommeles,
US dollars in 2014? Dat is pas een gewaagde voorspelling!
Frank,
Klopt ; zie mijn commentaar op het berichtje van Philemon !
Door Dentich op 3 december, 2009 | Reageer
Binnenkort in het forum : Waarom stijgt goud niet meer ?
Dentich,
We kijken met spanning uit naar uw artikel.
Een tijd geleden had ik hier op het forum gepost dat de stijging van de goudprijs gelijkenissen toonde met de olieprijsstijgingen van 2 jaar geleden. De trend was toen ook fundamenteel want de vraag was groter dan het aanbod. De economische crisis was uiteindelijk de oorzaak dat de prijs heftig terugviel. Wat ziet u als reden of gebeurtenis die de trend van de goudprijs zal doen keren?