IK VOLG DE RAAD VAN CHINA…

11 december, 2009 | door MHAAGEN |

…en die luidt : KOOP GOUD ! China zegt dat tegen haar burgers, luid en duidelijk, zelfs in TV commercials, omdat het land wéét dat goud nog (veel) in waarde zal stijgen.  Hoe weet China dat ? Gaat het weer dollars dumpen of beter : ruilen voor tangible assets, goederen-met-echte-waarde ? Gaat het een gouden munt in yuan slaan ? Ik weet het niet en dat is ook niet zo belangrijk : time will tell…  Ik kocht van de week nog bij in mijn goudbelegging.

China zegt niet : vérkoop goud omdat de prijs met 6 % gezakt is (van 1210 naar 1135).  Het land kijkt ook niet maanden maar jàren vooruit.  Dat proberen de echte goldbugs ook te doen.  Ik volg dus de raad van China.  En U ? Wij vernemen het graag…  Maar als u écht wil weten wat goud de komende tijd gaat doen, neem dan een abonnement op www.beursaccent.nl : verkopen, wachten, (bij)kopen ? Zij kunnen u de juiste raad geven.  Check it out !

Stem of voeg toe aan:  sn nujij IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn ekudos IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn msnreporter IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn bligg IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn digg IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn su IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn delicious IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn google IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn rss IK VOLG DE RAAD VAN CHINA... sn email IK VOLG DE RAAD VAN CHINA...
  1. 8 Reacties op “IK VOLG DE RAAD VAN CHINA…”

2. Door MHAAGEN op 11 december, 2009 | Reageer

Het enige dat mij een beetje “stoort” is dat Jim Rogers onlangs dollars heeft gekocht. Hij houdt dus wel degelijk rekening met een, minstens tijdelijke, remonte van die munt. We zagen dat de afgelopen week inderdaad. Toch denk ik dat het van korte duur zal blijken omdat de USD fundamenteel minder en minder waard wordt…

3. Door J. HOMMELES op 11 december, 2009 | Reageer

Dat van die m.i. korte opleving van de Usd voorspelde ik enkele maanden geleden al.Logisch gezien kan die stuiptrekking niet lang duren en zal het goud na ‘n erg korte dip wel weer opleven. ( Dat gebeurt trouwens nu al ).

4. Door Dentich op 11 december, 2009 | Reageer

Voor wanneer goud terug op -1100 ?

5. Door HOTMARIJKE op 11 december, 2009 | Reageer

Ook in mijn branche gaat het niet zo optimaal. Daarom mag van mij het goud nog wel even stijgen want ik heb nog wat kettinkjes enz. te koop.

6. Door Geert op 11 december, 2009 | Reageer

Er zijn maar weinig stabiele valuta’s in omloop en ik denk dat het iedereen zal verbazen wat de $ zal doen.

Ik hoor al jaren een crash in de $, maar ik denk dat het nog best 3 jaar kan duren.

Overal wordt de geldkraan opengedraaid, dus het is niet alleen de $ die waardeloos zal worden, maar vele valuta.

De pond zal mogelijk als eerste gaan, maar de $ is nog niet dood. Zolang de handel van grondstoffen in $ is, is er nog bestaansrecht voor de munt. Slechts 3% is fysiek, dus bij een beetje paniek of veel handel in grondstoffen zal er meer vraag zijn en dat kan de $ sterker maken.

Ik ben een lange tijd negatief geweest op de $, maar sinds kort zie ik er wel wat in. Maar voor hoelang weet ik nu nog niet. Een beetje beweging is nog geen verandering van de trend. Maar let maar op, deze munt zal ons nog gaan verbazen.

7. Door Jeroen op 12 december, 2009 | Reageer

Geert: mee eens, alleen zijn de Fed en Geithner niet echt gebaat bij een langdurig sterkere dollar. Dus de strijd om de zwakste valuta zal alleen nog maar heviger worden. Overigens ben ik van mening dat de zeer lage rente duidelijk aangeeft dat het risico op deflatie nog niet weg is. Integendeel. Vergeet niet dat de markt de rente bepaalt, niet de Fed. Dus als de markt goedkoop geld nodig heeft, is er duidelijk een liquiditeitsprobleem.

Als het V.K. een downgrade krijgt (en die hadden ze allang moeten hebben) of een ander land (Oekraïne, Griekenland, Letland, Argentinië, Spanje, Dubai om er maar een paar te noemen) in betalingsproblemen komt, kan dat een kettingreactie tot gevolg hebben.

8. Door Geert op 13 december, 2009 | Reageer

Beste Jeroen,

Inderdaad jij snapt het. Uiteindelijk zal er een grote sport worden gemaakt van het omlaag halen van de waarde van valuta’s. Amerika moet wel en met een zwakke munt zal de export bevorderen. Dat zal in deze wereld nog een grote concurrentie strijd worden. China is ook al hard omweg.

Zelf zie ik ook geen jaren van stijging voor de $. Maar 1 jaar of iets langer zou best kunnen. Vooralsnog ga ik uit van een korte rally, die misschien een vervolg zou kunnen krijgen.

En de rente viel mij ook al op. Hoe kunnen beleggers nu blijven volhouden aan inflatie indien de FED de rente mogelijk tot 2012 laag zal houden. Dus naar mijn mening zal deflatie nog een tijd doorgaan en inflatie pas over enkele jaren heftige vormen aannemen. Ik gok op het jaar 2013 waarin veel in het teken van de FED en valuta zal staan.

Het is net als een bad vol met water. Wanneer er een stop inzit, dan loopt het water niet weg en zal het overlopen. Dat is inflatie. Momenteel zit er geen stop in en loopt het water harder weg dan het erbij komt. Het is niet zo dat er teveel geld in de economie zit, maar teveel krediet. Dat gaat nu terug gedraaid worden en is deflatoir. Dus de geldpers kan het in elkaar storten van de economie niet tegen houden. Maar ook komt er een omkeer, vermoedelijk over enkele jaren en dan gaat het ineens hard.

Dat Dubai zo in de problemen zit zegt inderdaad al genoeg. Er is nog veel te verwachten aankomende tijd. Oekraïne gaat het al langer slecht. Daar is de Mexicaanse griep een groot probleem geworden en zelfs zijn de grenzen gesloten. Mogelijk al 1 miljoen mensen besmet en 135 doden, maar daar zwijgt de media over.

Dus het wachten is op het volgende land dat in de problemen zal komen. Er zijn nog zoveel problemen in de Oostblok, maar daar horen we niet veel van. Het in elkaar storten van de huizenmarkt daar is nog veel erger dan waar dan ook. Er zijn veel leningen afgesloten in andere valuta’s. Dus niet alleen verlies op de woning, maar ook valuta verlies.

9. Door Luc lcdnlf op 13 december, 2009 | Reageer

Hoewel ik tot voor kort in een inflatie-model geloofde, is dit veel bekoeld door over één enkel voorbeeld te horen.

Japan zit al twintig jaar te sukkelen met een kredietcrisis. Al vele jaren printen zij massaal geld bij en de deflatie blijft maar aanhouden. Hun munt is door deflatie en ondanks de vele moeilijkheden een sterke munt geworden. Het is maar logisch. Inflatie en een sterke munt gaan niet samen.

In de eerste tien jaar van deze eeuw was de inflatie heel erg laag. Toch is in diezelfde periode goud verveelvoudigd in prijs.

Daarom begin ik mij af te vragen of wij in ons gesprek twee parallel lopende fenomenen onterecht aan elkaar koppelen? Enerzijds de evolutie van de waarde die mensen hechten aan een bepaalde munteenheid en anderzijds de evolutie van de waarde die mensen geven aan goud.

Het is waar dat als er een ernstige inflatie of zelfs een muntcrisis ontstaat, de waarde van goud erdoor zal beïnvloed worden. Nu is dat niet het geval. Daarom moeten wij voor onszelf overwegen of er geen andere reden is waarom goud stillekes aan een jarenlange opmars bezig is? Daarnaast is er de vraag of goud aan zijn maximum zit of niet?

Meer dan een jaar geleden was niemand bang voor een muntcrisis en toch is het goud gestegen.

Wat nu volgt is mag je van mij tot de glazen-bol-zever rekenen.

China voert een reclamecampagne om zijn bevolking een “goudkoorts” aan te praten. Dat kan enkel als een kleine minderheid goud koopt en een minder kleine minderheid de koers van goud volgt. Als die koers voortdurend naar beneden gaat, zal die campagne niet erg succesvol zijn, denk ik. Dat er een correctie op komt is nog zo erg niet, goud moet terug om hoog en dat mag niet te lang duren.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.