VOORSPELLINGEN VOOR 2010…
15 december, 2009 | door MHAAGEN |…door het Zwitserse Pictet. Bijzonder optimistische geluiden ! Zou het kunnen dat al de negatieve toekomstbeelden reeds in de koersen verwerkt zitten ? Pictet heeft trouwens ook een boon voor goud. Reacties…?
‘Aandelen halen 15 procent winst in 2010′

De aandelenkoersen gaan volgend jaar zo’n 15 procent hoger. Dat voorspelt Alexandre Tavazzi, lid van het beleggingscomité van de grote Zwitserse vermogensbeheerder Pictet, op basis van de verwachte economische groei en de evolutie van de bedrijfswinsten.
(tijd) – De Amerikaanse economie groeit in 2010 met 3 procent. Dat is vooral te danken aan de heropbouw van de voorraden van de bedrijven (een groeibijdrage van 1,5 procentpunt) en de export (+1,1 procentpunt) die volop profiteert van de zwakke dollar. De bijdrage van de consumptie van de gezinnen blijft daaretegen beperkt tot 0,7 procentpunt. Nochtans neemt hun vermogen opnieuw toe dankzij het herstel van de aandelenkoersen en de aantrekkende vastgoedprijzen.
In de tweede jaarhelft van 2010 schakelen de VS stilaan over op ‘autonome groei’, een expansie die losstaat van de budgettaire en monetaire stimuli van de Amerikaanse overheid en centrale bank. Die stimuli worden in de loop van het jaar trouwens stilaan afgebouwd.
Voor Europa is Alexandre Tavazzi een pak voorzichtiger. ‘De groei van de Europese economie in 2010 blijft beperkt tot 1,2 à 1,4 procent. De aanvulling van de voorraden, die minder gedaald zijn dan in de VS, levert een kleinere bijdrage tot de expansie dan in de VS. En ook de werkgelegenheid zal minder sterk toenemen dan in de VS.’
De winsten van de Amerikaanse S&P500-bedrijven nemen in 2010 met 24,7 procent toe. Voor de ondernemingen in de Europese Stoxx600-index voorspelt Tavazzi een toename van de winsten met 19,3 procent. ‘Die fraaie cijfers zijn te danken aan de zware herstructureringen en kostenbesparingen bij de bedrijven.’
Op basis van de verwachte economische groei en stijging van de bedrijfswinsten voorspelt Tavazzi dat de westerse aandelenindexen volgend jaar zo’n 15 procent zullen stijgen. ‘Een van de belangrijkste motoren van die klim zijn de fusies en overnames die duidelijk in de lift zitten. Denk maar aan het bod, maandag, van de Amerikaanse oliereus Exxon op de gasproducent XTO.’
Blootstelling
Tavazzi geeft de voorkeur aan groeilandaandelen, vooral uit Latijns-Amerika en Azië, wegens de structureel hogere en autonome groei van hun economieën. ‘Beleggers uit de eurozone kopen bij voorkeur aandelen die in euro noteren, kwestie van het wisselkoersrisico te beperken.’ Binnen die categorie hebben bedrijven met een grote blootstelling aan de groeilanden een voetje voor.
Bedrijfsobligaties blijven interessant, weet Tavazzi. ‘Maar meer omwille van hun hoge coupons (hoger dan die op cash of van staatspapier) dan omwille van hun koerspotentieel. Dat laatste is wat opgebruikt.’ Zijn voorkeur gaat wel uit naar obligaties van kwalitatieve bedrijven, boven papier van bedrijven met een lage rating (rommelobligaties).
Tavazzi heeft ook een boon voor goud. ‘Fysiek goud, wel te verstaan.’
5 Reacties op “VOORSPELLINGEN VOOR 2010…”
Door Jeroen op 16 december, 2009 | Reageer
15% stijgen als de munten 15% minder waard worden is natuurlijk leuk, maar je hebt er niets aan. Zoals vele juichartikelen wordt er volkomen langs heengegaan dat we de nodige valuta-, overheidstekort- en dreigende faillissementen tegemoet gaan zien. Grappig toch, hoe een Dubai of een Griekenland binnen 2 dagen uit het geheugen schijnt te zijn gewist. De ondergang van het gezond verstand, noem ik het maar.
Door MHAAGEN op 16 december, 2009 | Reageer
Inderdaad, Jeroen, deze markt wil hoger en hoger gaan zàl ze dus, voorlopig no matter what…
Door Luc lcdnlf op 16 december, 2009 | Reageer
Ik las juist een artikeltje in de metro over de acuraatheid van de voorspellingen van allerlei mediums. Er bleek niet veel juist te zijn van de voorspellingen die voor 2009 gedaan waren.
Jeroen, Eigenlijk ben ik niet helemaal akkoord met wat je zegt. Als de munt 15% in waarde daalt en je hebt enkel spaargeld in munt uitgedrukt (een spaarboekje bijvoorbeeld) ben je 15% armer. Als je spaargeld in aandelen zit en die stijgen 15% dan heb je tenminste nog je inleg terug in reële termen.
Mijn troebele glazen bol vertelt mij dat aandelen dezelfde weg op gaan als in 2008.
Aangezien U mijn voorspelling heb gelezen verwacht ik dat U vijf euro stort op rekeningnummer (niet vermeld omdat de moderator het toch zal verwijderen)
Door MHAAGEN op 16 december, 2009 | Reageer
Mijn glazen bol wordt geacht te werken omdat ik een professioneel adviseur ben. Toegegeven : hij is meestal “positief” (optimistisch) gekleurd ! Ik denk dat aandelen (vooral dan Aziatische) hoger eind 2010 zullen staan dan nu, maar met de nodige ups en downs. De dieptepunten van 2008 zullen niet worden terug opgezocht. Ik denk dat de USD ons allemaal nog gaat verrassen. Ik hoop (dat is iets heel anders dan denken !) dat goud het goed zal doen met een flinke stijging tegen eind 2010. Daarvoor zou het wel zijn onmin met de USD moeten bijleggen, dus uitbreken uit die sterke(r wordende) dollar. Voila… Ik ga altijd voluit en zit 7 op 10 juist (of die op de tien verkeerd…maar…wélke drie natuurlijk…!)
Door Jeroen op 16 december, 2009 | Reageer
Luc, als je de beursindexen vanaf 2001 in de prijs van goud bekijkt, dan is er een gestaag dalende lijn tot nu aan toe. Wist je dat als je de rally vanaf maart bekijkt, we in goud uitgedrukt weer op het niveau van april/mei zitten?
Je redenering van 15% cash t.o.v. 15% aandelen klopt uiteraard, maar daarom moet je ook niet in cash zitten en als je vergelijkt met bijv. goud, dan ziet het er al heel anders uit!