DE BELEGGINGSOPPORTUNITEIT VOOR DE KOMENDE TIEN JAAR…
16 december, 2009 | door MHAAGEN |China dus. Dit zijn niet mijn woorden (ik zou eerder gezegd hebben : voor de komende 50 jaar) maar die van een fondsbeheerder die terug is van weggeweest en met een nieuw Chinafonds start. En : hij is niet de eerste de beste…
“China is dé beleggingskans voor de komende 10 jaar”
BELEGGENAnthony Bolton, een van de meest succesvolle fondsbeheerders van de voorbije 30 jaar, plant zijn comeback. De fondsbeheerder zal een nieuw Chinees aandelenfonds beheren bij Fidelity. Bolton noemt China meteen ‘de beleggingskans voor de komende 10 jaar’.
(netto/times online) – Bolton verwierf wereldwijde faam als Bolton Bolton was beheerder van het ‘Fidelity Special Situations Fund’. Dat fonds beheerde hij van 1979 tot 2007 en tijdens die periode stond hij garant voor een gemiddelde jaarlijkse return van 19,5 procent. Wie van bij de start van het fonds 1.000 euro investeerde, zag zijn belegging tegen 2007 aandikken tot 148.200 euro.
Nadat Bolton in 2007 de fondsenwereld vaarwel gezegd had, kondigt hij nu zijn terugkeer aan. Meteen richt hij zijn blik op de andere kant van de wereld: China. “Het zwaartepunt van de wereld verschuift naar het Oosten. Daar wil ik een rol spelen nu ik het nog kan”, verklaart de fondsbeheerder. “Ik geloof heel sterk dat China de beleggingskans is voor de komende 10 jaar. Al sinds 2004 reis ik regelmatig naar China en ik heb al heel wat bedrijven bezocht. Na een verblijf van enkele maanden in Azië ben ik erg enthousiast geworden om een fonds te beheren dat uitsluitend belegt in Chinese aandelen.”
TIP: 6 tijdloze tips van een topbelegger
Potentieel
Uiteraard is Bolton niet de eerste belegger die zijn blik op het Oosten richt. Ondertussen geloven steeds meer financiële instellingen én particuliere beleggers in het potentieel van China. Daarvoor zijn ook verschillende redenen te verzinnen. Zo wordt verwacht dat de economische groei van China voor 2009 zal uitkomen op 8 procent. Bovendien zit zowel de bevolkingsgroei als de ontwikkeling van het land in de lift. China, met een totale bevolking van meer dan 1,3 miljard inwoners, telt maar liefst 160 steden met meer dan 1 miljoen inwoners. Daarmee ontstaat niet alleen een gigantische afzetmarkt, dat leidt ook tot grote investeringen. Zo zijn er plannen om 97 luchthavens en 83 metrosystemen te bouwen in de komende 5 jaar.
Volgens Bolton heeft China dan ook heel wat potentieel in petto, meer dan in het Westen. “Voor de financiële crisis wordt een hoge prijs betaald. Ik verwacht dat op lange termijn de groei in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk geremd zal worden door de inspanningen van de overheden om ons uit de crisis te loodsen. Die aanpak loont, maar heeft wel een kostprijs”, vertelt Bolton. “Dat zie ik niet in China. Het volgende decennium wordt zeer boeiend voor de Chinese economie, vooral voor de binnenlandse.”
TIP: Welke beursgoeroe bent ú?
Zeepbel
Tegenover het optimisme van Bolton staan ook critici die vrezen dat de Chinese economie omhoog wordt gestuwd door een zeepbel die vroeg of laat uiteen moet spatten. De gigantische investeringen zouden niet gebaseerd zijn op realistische groeicijfers en banken zouden te makkelijk geld uitlenen. Ook voor Bolton zijn investeringen in China niet helemaal zonder gevaar. “Natuurlijk is China niet helemaal risicoloos. Maar ik denk wel dat beleggers zich de komende jaren wel eens de vraag zullen stellen: ‘Waarom heb ik niet belegd in China?’.”
Ondertussen laat Bolton nog niet in zijn kaarten kijken en over de strategie die hij zal volgen, blijft het koffiedik kijken. In welke zin zal het nieuwe fonds verschillen van andere Chinafondsen van Fidelity? Het karige antwoord van Bolton luidt dat zijn fonds actiever zal worden beheerd. In de loop van de volgende maanden zou er alvast meer duidelijk moeten komen. Het nieuwe fonds zou worden gelanceerd tijdens het eerste kwartaal van 2010.
Ik zou hier aan willen toevoegen : don’t go in alone maar neem een expert onder de arm; www.beursaccent.nl of www.groeilanden.nl. Zij weten waar ze over spreken – check them out !
1 Reactie op “DE BELEGGINGSOPPORTUNITEIT VOOR DE KOMENDE TIEN JAAR…”
Door Beyos op 20 december, 2009 | Reageer
zou het mischien verstandiger te zijn om te beleggen in westerse fondsen die in China actief zijn, bijv. Unilever die daar aan het investeren is na gedegen marktonderzoek.