DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD…

16 december, 2009 | door MHAAGEN |

…zijn volgens SwissAmerica.com, fervente supporters van het gele edelmetaal : de aankopen door centrale banken, de aankopen door particulieren en institutionelen, inflatie en een afnemende goudproductie.  Ze hebben daarmee zeker sterke punten, maar…een stijgende dollar veegt die zo van tafel zolang de verhouding dollar/goud dezelfde blijft : de ene stijgt – de ander daalt.  Cruciale vraag van 1 miljoen : hoe lang zal die USD blijven stijgen ? Weet u soms het antwoord ? Heeft u een idee ? Laat het ons weten…! Zelf denk ik dat ik pas terug instap met mijn lezers op 1150 – 1160 USD.  En u ? Wat doet u ? Houden voor de lange(re) termijn ? In- en uitstappen ? Wij vernemen het graag… 

Tuesday gold prices steadied near $1,125/oz. as the dollar rallied despite surging wholesale inflation. Gold last traded down $2.70 to $1,123.70/oz., silver fell $.01 to $17.38/oz. “Don’t be surprised to see gold at $1,500 or higher by the end of 2010. The four pillars of gold-price strength are; inflation, Central bank buying; retail and institutional demand worldwide and declining gold-mine production,” reports Telegraph

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn ekudos DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn msnreporter DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn bligg DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn digg DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn su DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn delicious DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn google DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn rss DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD... sn email DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD...
  1. 16 Reacties op “DE VIER STEUNPILAREN VAN GOUD…”

2. Door J. HOMMELES op 16 december, 2009 | Reageer

Mijn antwoord staat al op het forum. M.i. gaat de Greenback héél snel terug naar af en het goud terug omhoog !

3. Door Jeroen op 16 december, 2009 | Reageer

Barack, Tim en Ben kunnen geen sterkere dollar gebruiken. Dus ik denk dat de rally rond de 1.45 wel zal blijven hangen. Daarna zakt de dollar weer. Wat wel roet in het eten kan gaan gooien, is een dreigend bankroet ala Dubai of Griekenland. Zodra de angst weer terugkeert, gaat de dollar weer omhoog.

Mijn conclusie: de lange trend is omlaag (ik ga ernstig rekening houden met hyperinflatie in de komende jaren), de middellange trend kan alle kanten op.

4. Door MHAAGEN op 16 december, 2009 | Reageer

Volledig eens met u, Jeroen. Ik denk ook aan China die haar burgers in goud zet en nooit het risico op gezichtverlies zal lopen (of erger : opstand !). De korte termijn ? Hoe kort of lang is die korte termijn ? Sinds twee weken is het in ieder geval de dollar die terrein boekt…

5. Door Jeroen op 16 december, 2009 | Reageer

Mijn 22 redenen om voor goud te kiezen:

1. Goud is schaars en heeft eeuwenlang een belangrijke rol gespeeld als geld
    2. Goud wordt door een handjevol bankiers en economen afgedaan als barbaars relikwiet, helaas zijn er 6 miljard mensen die er anders over denken
    3. Goud kan niet door bankiers worden gedupliceerd
    4. Banken haten goud en iets wat banken haten, is goed voor je
    5. Het vertrouwen in papiergeld neemt steeds verder af, de run om de zwakste munt gaat beginnen (met de dollar voorop)
    6. Centrale banken zijn nu ‘net buyers’ van goud
    7. China en India kopen tonnen goud, er gaan meer centrale banken volgen
    8. China bouwt zijn dollarreserves af en adviseert zijn eigen bevolking om goud en zilver te kopen
    9. Er is nog lang geen goldrush
    10. Alan Greenspan schreef ooit eens: ‘the only true money is gold’
    11. De papiermarkt in goud is 20 maal het fysiek aanwezige goud. Bedenk wat er gebeurt als die investeerders fysieke levering gaan eisen
    12. De goudmarkt is erg klein en er is nu al een tekort aan goud om aan de vraag te voldoen
    13. Grote hedgefonds managers als Paulson en Tudor Jones schaffen voor miljarden goud aan
    14. Door de geldpers aan te zetten komt er een levensgroot gevaar voor (hyper)inflatie
    15. De hoge schuldniveau’s van Amerika, Engeland, Japan en diverse Europese landen zijn onhoudbaar en kunnen ooit eens niet meer gefinancierd worden
    16. Het financiële stelsel ligt in puin
    17. De kans op een financiële meltdown is nog steeds levensgroot aanwezig
    18. Er is een OTC markt (Over The Counter) in derivaten ter grootte van 600 biljoen dollar, 10 maal het BNP van de hele wereld. Als daar iets mis gaat….
    19. Olieproducerende landen, China, Japan, Frankrijk en anderen willen van de dollar af als reservemunt
    20. Kort geleden was er een grote partij die fysieke levering heeft gevraagd van een grote hoeveelheid goud; de banken Deutsche Bank en JP Morgan hadden dit goud niet en probeerden de investeerder in kwestie af te schepen door $ 1300 per ounce in cash te bieden. Die weigerde dat
    21. Tot nu toe is slechts 1% van de investeerders daadwerkelijk bezig met fysiek goud. Als dit stijgt naar 1,5% is er al sprake van een enorm tekort aan de aanbodzijde en zal de prijs fors gaan stijgen
    22. India kocht 200 ton voor ongeveer $ 1000 a $ 1100 per ounce, China tegen $ 950 – $ 1050 per ounce. Er ligt dus een vloer onder de goudprijs en velen (bijv. Marc Faber) geloven dat deze niet meer onder de $ 1000 zal zakken

6. Door Jeroen op 16 december, 2009 | Reageer

Kijk, als je het over de duvel hebt:

http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/6819136/Gulf-petro-powers-to-launch-currency-in-latest-threat-to-dollar-hegemony.html

Zie punt 19 uit mijn lijstje!

7. Door Luc lcdnlf op 16 december, 2009 | Reageer

Marc, nu denk ik een voor mij zinnig antwoord te geven op je vraag ivm instappen in goud met een hefboomproduct.

Ik maak zojuist de trendmatrix en de verschillende trendrichtingen voor goud. Alle trendrichtingen wijzen bullish (uur – dag – week – maand) De uurtrendrichting, waar ik nog niet over sprak “verdeelt” een dag in tien uren en werkt van dagslot naar dagslot. Elke candle vertegenwoordigt een tiende van een dag-evolutie, maar NIET de echte uur tot uur-evolutie (ik zou heel zot komen, half zot is voldoende). De uurtrendrichting geeft al 14 candles na elkaar een bullish signaal, maar ik wilde er nog niet op handelen, omdat de dagcandle nog negatief stond.

Als morgen de koers niet aanzienlijk gedaald is, acht de kans groot winst te maken door morgen een hefboomproduct op goud te kopen gericht op een stijging van het goud. Dat is wat ik morgen ga doen voor mijzelf.

Dit is geen advies om te handelen, iedereen blijft verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten.

8. Door Luc lcdnlf op 16 december, 2009 | Reageer

Wat mij ook opvalt, is dat goud plots iets minder de grillen van de euro – dollar – verhouding volgt.

9. Door Jeroen op 16 december, 2009 | Reageer

Luc, dat komt door het Amerikaanse inflatiecijfer, dat nogal tegenviel (lees: hoger uitviel dan verwacht).

10. Door Luc lcdnlf op 16 december, 2009 | Reageer

De vrees voor (hyper)inflatie steekt terug de kop op.

11. Door Guus op 17 december, 2009 | Reageer

Wanneer de dollar stijgt, daalt de goudprijs. 2010 wordt het jaar van de dollar, dan weet je wat het goud gaat doen. Ik verwacht deze situatie rond half februari (chinees nieuwjaar).
    2010 wordt het jaar van de dollar nietwaar?
    Voor die tijd kan het goud dus fors stijgen.

Financiele oorlog,met China acht ik mogelijk voor wat de grondstoffen betreft en zal China haar grenzen voor de export hiervan sluiten.

Politieke keuzes dus, met alle gevolgen nadien.

12. Door Luc lcdnlf op 17 december, 2009 | Reageer

Ik sla de bal dus duidelijk mis.

13. Door diederik smul op 17 december, 2009 | Reageer

Luc,

Daarvoor hoef je jezelf zeker niet te schamen ; dat doet iedereen in de belegginswereld zéér regelmatig ;-)

14. Door adhemarke op 17 december, 2009 | Reageer

Eigenlijk is dat misslaan meer regel dan uitzondering.

15. Door goudzoeker op 17 december, 2009 | Reageer

De goudprijs is niet alleen afhankelijk van de dollar. Deze gaat in 2010 zeker naar een up grens van 1500 en een down van 850. Ben laatst naar een lezing geweest van De gouden eeuw. Dit fonds speelt actief in op koersschommelingen rond goud. Dus ook bij een daling kunnen ze nog rendement halen. 50% van je inleg wordt wel belegt in baargoud. Het was super interessant en ik denk dat ik hier ga instappen. De participatie is vanaf 75.000, dus ik doe genoeg research maar vind alleen maar positieve dingen over hun fundmanager. (als jullie zelf ook een lezing willen bijwonen kan je je inschrijven op de website http://www.degoudeneeuw.nl). Maar duidelijk is dat hij echt nog enorm gaat stijgen, maar er dus ook bij een daling rendement uit te halen valt.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan…

16. Door Margreet op 17 december, 2009 | Reageer

Vooral dat punt van de centrale banken vind ik sterk. De centrale banken hebben niet voor niks een kelder vol met goud. Van oudsher moet het papieren geld gedekt worden door het goud in de kelder, nu is dit echter niet meer het geval, nadat de goudstandaard is losgelaten in 1997. Oftewel, al dat “ongedekte” geld zal uiteindelijk niks meer waard zijn. Het is dus essentieel dat er (gedeeltelijk) baar goud wordt aangekocht!!

17. Door Luc lcdnlf op 17 december, 2009 | Reageer

Ik ben blij dat iedereen sportief reageert, sommigen door mij een hart onder de riem te steken en sommigen door wijselijk te zwijgen.

Volgende uitspraak slaat enkel op mijzelf, dus niet mis verstaan of persoonlijk nemen aub.

Mijn vader zei altijd dat een dwaas die zwijgt ook door gaat voor slim. Als ik nu kijk naar de koers van het goud had ik (ongeoorloofde krachtterm) beter gezwegen.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.