U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.
-
Meest recente berichten
Categorieën
- Aandelen beleggen (142)
- aardolie (13)
- AEX (26)
- Afrika (9)
- Azië (8)
- Bedrog en fraude (68)
- BEL20 (8)
- Belastingen (10)
- Beleggen algemeen (463)
- Beurs algemeen (187)
- Beurscommentaar (316)
- Bio tech (11)
- Boeken (98)
- china (219)
- Dollar (33)
- Economie algemeen (184)
- Ecuador (1)
- Energie (81)
- Euroland (432)
- banken (32)
- Zwitserland (1)
- Events (13)
- Forum afspraken (3)
- Future beleggen (3)
- Geldsysteem (42)
- goud (603)
- Gratis (34)
- groeilanden (34)
- Grondstoffen (254)
- Agricultuur (4)
- uranium (4)
- zeldzame aardmetalen (1)
- humor (29)
- ijsland (5)
- india (12)
- Interviews (22)
- Japan (26)
- Lezingen/Presentaties (54)
- Maatschappelijk (316)
- Midden-Oosten (30)
- Nieuwe Technologieën (12)
- Nieuws (400)
- Obligaties (36)
- Ondernemen (60)
- Onroerend Goed (34)
- Oost Europa (2)
- Optie beleggen (29)
- Overig (10)
- Pennystocks (49)
- Politiek (4)
- Rapporten (64)
- Speculeren (9)
- TA analyse (37)
- Technologie (1)
- Turbo/Speeder (3)
- Uncategorized (107)
- USMarkets (639)
- Value beleggen (47)
- Video's (60)
- Water (10)
- Wedstrijden (39)
- zilver (249)
Links
Login
Registreren | Wachtwoord vergeten?Tags
Recente reacties
- ammehoela op DE DOEMDENKERS…
- MHAAGEN op 0 % RENTEBELEID : VLOEK OF ZEGEN…?
- Jeroen op 0 % RENTEBELEID : VLOEK OF ZEGEN…?
- Jeroen op DE DOEMDENKERS…
- J.Hommeles op “AANDELEN ZIJN BETER DAN GOUD EN OBLIGATIES”…!
16 Reacties op “GOUD NAAR 1000 DOLLAR…?”
Door Tom Lassing op 24 december, 2009 | Reageer
Hoi Marc,
Als goud daalt terwijl de dollar stijgt, dan is het natuurlijk waanzin om uit te stappen als je in Euroland woont. Immers verlies je dan niets. (Tenzij je wilt speculeren)
dan vraag ik me af: als je als belegger wilt speculeren, wat doe je dan in goud?
Er zijn veel betere en minder gemanipuleerde markten te vinden om te speculeren. Goud is perfect als bescherming tegen een enorme ramp. Als je van mening bent dat die ramp er niet aan zit te komen, dan heb je ook niets in goud te zoeken. Ook dan zijn er namelijk veel betere markten te vinden.
Kortom, mijn advies zou het niet zijn om in en uit te stappen. Liever koop ik gewoon ook deze maand in dollars weer wat goedkoper extra goud (en zilver) bij.
Door Guus op 24 december, 2009 | Reageer
In plaats van de euro blijf ik constant in de dollar (basis). Er is geen sprake van in en uitstappen dus. Wanneer het goud daalt, stijgt de dollar en met deze valuta blijft ik goud kopen. Ik ben dus uit de euro, juist omdat ik in een euroland woon, daar zijn genoeg redenen voor.
Door B.PROT op 24 december, 2009 | Reageer
Ik ben helemaal geen rampentoerist maar heb toch wat goud en zilver in m’n bezit. Van uitstappen onder de gegeven omstandigheden kan géén sprake zijn.
Door Jeroen op 24 december, 2009 | Reageer
Helemaal mee eens, Tom. Goud is verzekering, geen speculatiemiddel. Het is dus simpel zaak om helemaal niet naar de prijsbewegingen te kijken. En als het zakt naar $ 1,000 of in euro’s: prima, heb ik goedkopere verzekering.
Het valt me trouwens op hoeveel er op korte termijn wordt gedacht: de goudprijs stijgt naar $ 1.200 en ineens ziet iedereen volgend jaar $ 2.000. Nu daalt de prijs en draait men om als een blad om een boom en zegt ‘zie je wel, goud was in een bubble en je hebt er niks aan’.
Totdat de boel echt uit de hand loopt en iedereen weer met zijn allen tegelijk naar de uitgang rent. Wij kunnen dan rustig blijven, wij hebben immers al onze verzekering op zak!
Prettige feestdagen!
Door B.PROT op 24 december, 2009 | Reageer
Alléén kalmte kan je redden. Er komen heus wel tijden dat het goud zo hoog staat dat je bijna verplicht bent om te verkopen en wat van de winst te genieten. Voor verlies op goud moet je niet echt schrik hebben ; wat geduld volstaat !
Deze is zeer opmerkelijk:
http://www.beursgorilla.nl/nieuws-item.asp?titel=Wellink%3A+herstel+zal+fragiel+zijn&story_ID=518385
Ik ben absoluut geen fan van Wellink, maar dit keer ben ik het absoluut 100% met hem eens. Een ieder die denkt dat de problemen voorbij zijn en dat we volgend jaar vrolijk verder kunnen met de bullmarkt: lees het stuk en knoop het goed in je oren…..
Door MHAAGEN op 24 december, 2009 | Reageer
Hoi Tom,
Je zegt het zelf : tenzij je wilt speculeren… Dat is precies wat ik wil doen ! Ik werk met een van de instrumenten die we samen hebben voorgesteld in onze Goudrapporten. Geen doemscenario voor mij ! Het dak van de wereld zal niet instorten. Eeuwige optimist hé… Goud is voor mij geen verzekering maar gewoon iets om in te handelen. Daarin verschillen we dus (al zullen we allebei onze aanhangers wel hebben). Voor veel andere zaken ben ik een buy and hold man, maar in goud ga ik handelen. Maar : een short instrument durf ik nu ook weer niet kopen, zo ver ga ik nu ook weer niet. Ik neem genoegen met hoeveel mijn dollars stijgen. Maar als je een lange termijn houder bent van goud, geef ik je groot gelijk. Goud is van 250 naar 1200 gegaan in 8 jaar en dat is heel mooi. Ik voorspel met jou nog een prachtige toekomst voor goud, maar er zullen momenten zijn dat het corrigeert, en zwaar corrigeert. De dollarkoers is mijn gids, tezamen met Jim Rogers. Ik schreef er net nog een artikeltje over maar helaas kwamen er geen reacties op. Ik vond het anders wel iets interessants om op te reageren en haal het hier nog even aan :
ALTIJD PRIJS…!
Eigenlijk had u de afgelopen tien jaar maar één persoon moeten volgen voor uw beursinvesteringen : Jim Rogers…
Jim (ik noem hem Jim omdat ik al zo vertrouwd ben met hem) zei ”koop grondstoffen” (en schreef er ook een boek over : Hot Commodities) en zie : de grondstoffen stegen, en nog altijd…
Jim zei ”koop Chinese aandelen” (en schreef er A Bull In China over) en zie : Chinese aandelen stegen, en nog altijd…
Jim zei onlangs ” koop dollars” (geen boek ditmaal) en zie : de USD stijgt…
Kan het makkelijker ? Ik volg deze man altijd met mijn lezers. Hij ziet trends vaak jaren van tevoren of tenminste nog ruim op tijd om hem te volgen. Ik zou u ten zeerste aanraden alles wat u over en van deze Amerikaan kunt vinden, heel aandachtig te lezen.
Dit is wat Wikipedia over Jim Rogers te zeggen heeft :
James Beeland (Jim) Rogers, Jr. (Wetumpka, Alabama), 19 oktober 1942) is samen met George Soros oprichter van het Quantum Fund. Hij is een Amerikaans universitair docent, schrijver, wereldreiziger, economisch commentator en oprichter van de Rogers International Commodities Index (RICI). Hij werd geboren in Wetumpka (Alabama) en groeide op in Demopolis. Op zijn vijfde had hij zijn eerste baan, het oprapen van lege flessen bij honkbalwedstrijden. Zijn eerste echte baan op Wall Street kreeg hij in 1964 bij Dominick & Dominick, na zijn afstuderen aan Yale University.
REIZEN
In de jaren tachtig reisde Rogers door China op een motor. In 1990-1992 ging hij opnieuw naar China en reisde vervolgens door de rest van de wereld en legde meer dan 160.000 km af door 6 continenten, wat opgenomen werd in het Guinness Book of Records. Hij schrijft over zijn avonturen en investeringen in zijn boek “Investment Biker”. Tussen 1-1-1999 en 1-5-2002 maakte hij nog een wereldreis door 116 landen waarbij hij meer dan 400.000 km aflegde samen met zijn verloofde Paige Parker in een Mercedes-Benz SLK die was verbouwd om ook in ruw terrein te kunnen rijden. De reis begon in IJsland, waar de 1000e verjaardag van de eerste reis van Leif Eriksson naar Amerika werd gevierd. Op 5 januari 2002 keerden ze terug in New York. Naar aanleiding van deze reis schreef hij het boek “Adventure Capitalist”.
BOEKEN
•Investment Biker: Around the World with Jim Rogers – 1995 (ISBN 1-55850-529-6)
•Adventure Capitalist: The Ultimate Road Trip – 2003 (ISBN 0375509127)
•Hot Commodities : How Anyone Can Invest Profitably in the World’s Best Market – 2004 (ISBN 140006337X)
•A Bull in China: Investing Profitably in the World’s Greatest Market – December 4, 2007 (ISBN 1400066166)
De man is ondertussen miljardair, is verhuisd naar Singapore – ongetwijfeld om dichter bij zijn investeringen te zitten én omdat hij zijn woning nog voor de huizencrash in de States van de hand wilde doen – en een echte superbelegger. Dus : lezen maar…!
@ Marc: heb je nog een paar ounces liggen die je voor $ 1.100 van de hand wilt doen!? Ik wil China en India graag voor zijn als ik ze voor een prikje kan overnemen
Marc, Jim Rogers is ZEER ZEKER NIET naar Singapore verhuisd om dichterbij zijn investeringen te zitten. Hij is daar naartoe verhuisd ‘omdat hij de ondergang van de V.S. niet van dichtbij wil meemaken’.
Door bart op 24 december, 2009 | Reageer
Een vraag: Wat vindt men in het forum van het begrip ‘freegold’ beschreven door FOFOA een blogger die over goud schrijft.
Door MHAAGEN op 24 december, 2009 | Reageer
Ik heb geen idee wat u bedoelt; legt u eens uit aub ? Wat is freegold ?
Door bart op 24 december, 2009 | Reageer
MHAAGEN
Zelf kan ik misschien een aardige omschrijving van freegold maken maar ik ben mij ervan bewust dat ik het nog niet voor de volle 100% begrijp (misschien probeer ik het later nog eens te beschrijven). Daarom hieronder een verwijzing naar het blog en artikel waar freegold wordt beschreven nl.: http://fofoa.blogspot.com/2009/11/freegold.html
Door J. HOMMELES op 25 december, 2009 | Reageer
Bart,
Interessant artikeltje ! Met freegold bedoelt Fofoa dus m.i. goud dat geheel is losgekoppeld van de Usd en het monetaire systeem. Dus dat het puur wordt gezien als ‘n waardevolle bezitting. M.i. zou dit het goud alléén maar ten goede komen. Wait and see.
Prettig Kerstfeest
Door MHAAGEN op 25 december, 2009 | Reageer
Dank u Bart. Ik lees :
Gold is right now in the process of complete demonetization. It is being set free from the dollar which has held it captive in a monetized (controlled parity) state for a long, long time. Gold is transforming into a completely demonetized wealth asset.
Daar zijn we nu nog niet aan toe, aan die loskoppeling van de dollar; je merkt dat aan de recente vlucht bij problemen in Europa naar die dollar. Maar wat niet is kan nog komen… Ik ben uitgesproken bullish op goud, maar nu even niet…
Door bart op 25 december, 2009 | Reageer
Iedereen in dit forum een prettig kerstfeest en een goed en gezond 2010 gewenst.
J.HOMMELES
Zo begrijp ik het ook dat goud losgekoppeld wordt van usd en andere valuta.
J. HOMMELES en MHAAGEN
Dit loskoppelingsproces is misschien al gestart bij de vorming van de euro (15 procent gedekt door goud?) in de wetenschap bij de ECB dat de dollar zijn functie als reservemunt eens zou verliezen (ook andere landen buiten de usa om zouden hier nu mee bezig zijn). Maar fofoa schrijft over deze ‘completely demonetized wealth asset’ als een eenmalig gebeuren. Zoals ik het begrijp stroomt alles van waarde in het goud als deze waarde valstgelegd is in (allerlei) papiergeld.
Fofoa vergelijkt dit gebeuren met een niet te stoppen trein die op ons afkomt. Men heeft dan geen tijd om op deze trein te springen. Naar mijn mening moet je dan gewoon een treinkaartje kopen voor deze reis.
Door MHAAGEN op 25 december, 2009 | Reageer
Dat is de kopen-en-houden-actie met betrekking tot goud; zeker aan te raden voor long term goldbulls. Zelf probeer ik sinds kort alleen de uptrend mee te rijden. Vast niet makkelijk…!