NIEUWE TIP VAN “DE” CHINA-BELEGGERSSERVICE…

30 december, 2009 | door MHAAGEN |

Was kip vroeger nog iets speciaals, vandaag de dag is het iets wat we maar al te vaak eten. Ik heb eens uitgezocht hoeveel kip de gemiddelde Amerikaan per jaar eet en hoeveel de gemiddelde Chinees. De cijfers zijn verrassend en geven tevens een indicatie, dat deze tak van de bio-industrie vooral in China nog alle mogelijkheden heeft. Mijn nieuwe tip zit in deze sector. Het gaat over een bedrijf dat sinds kort een notering heeft op de NASDAQ en erg snel groeit. Een bedrijf dus met koerskansen. Verder werden er afgelopen week cijfers bekend over de inflatie in China en de ontwikkeling van de export. Tenslotte is ons olie aandeel afgelopen week uitgebroken en dit zou wel eens het begin kunnen zijn van een lange rit naar boven. Het olie aandeel is één van de goedkoopste die ik momenteel op de beurs kan vinden. Mis de tips niet. Als u nog geen abonnee bent, geef u dan vandaag nog op. Bij een proefabonnement van 3 maanden geef ik u er nog eens drie maanden gratis bij. Hieronder vindt u er alles over.  

Chinezen zetten graag kip op tafel!

Geachte,

i1571 600 zhao sun NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE...In Amerika, het land waar ik nu woon, is kip een vleessoort die enorm veel gegeten wordt. Gewoon gegrild, maar ook in talloze gerechten. In de supermarkt zijn allerlei kipgerechten kant-en-klaar te krijgen en als fastfood is kip heel populair. Ik heb wel eens proberen na te gaan hoeveel kip de gemiddelde Amerikaan in een jaar eet. Op Google kom ik dan op een gemiddelde van 27 kippen per jaar. Met 300 miljoen Amerikanen betekent dat 8,1 miljard kippen per jaar. En dan heb ik het nog niet over de productie van eieren. In China zijn ze nog niet zover. Over China zijn twee cijfers bekend. In de steden eet de gemiddelde Chinees per jaar 9 kippen en op het platteland is dat gemiddelde 4 kippen per jaar. Ver onder de Amerikaanse cijfers en met dit in het achterhoofd en het feit, dat China vier keer zoveel inwoners heeft dan Amerika, kunt u zich een voorstelling maken, waar de toekomst van de kipconsumptie in China naar toe kan gaan. Vandaag wil ik u een onderneming voorstellen, die zich bezig houdt met de productie van eendagskuikens. Het bedrijf is in 1996 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot het op één na grootste bedrijf in China, dat zich bezighoudt met het uitbroeden van eieren. Zodra de eieren zijn uitgekomen, worden de kuikens binnen een dag verkocht aan boerderijen, waar ze in een recordtempo worden grootgebracht. Maar het verhaal vandaag gaat over het bedrijf, dat eieren uitbroedt tot er eendagskuikens zijn. Daar komt veel bij kijken, want het bedrijf verwacht in 2010 maar liefst 150 miljoen kuikens te kunnen afzetten. Daarvoor zijn minstens zoveel bevruchte eieren nodig en dat betekent, dat de onderneming boerderijen heeft waar zo’n 750.000 l egkippen rondlopen. Alleen dat al vergt een enorme organisatie. Goed voer bijvoorbeeld is van het grootste belang. De onderneming stelt het voer in eigen regie samen. Maar ook de zorg om de eieren bevrucht te krijgen is een wetenschap op zich. En dan niet te vergeten het voorkomen van ziektes. Steeds vaker horen we in de bio-industrie van besmettelijke ziektes. Voor een bedrijf als dit is alles eraan gelegen om dat te voorkomen. Door de stijgende vraag naar kip groeit de onderneming hard. In 2008 haalde de onderneming een omzet van $34,6 miljoen en werd er een winst gemaakt van $10,5 miljoen. In het derde kwartaal van 2009 melde het bedrijf een omzetgroei van 37,4% naar $13,2 miljoen en een stijging van de nettowinst van 114,8% naar $4,1 miljoen, ofwel 26 cent per aandeel. Een gedeelte van de omzetgroei kon worden behaald door een 10,9% hogere prijs per kuiken. De prijs per kuiken wil nog wel eens variëren en is het resultaat van vraag en aanbod. In het derde kwartaal kon een prijs van Rmb 2,85 worden behaald tegen Rmb 2,57 in het derde kwartaal vorig jaar. Maar in het tweede kwartaal van 2009 was de gemiddelde prijs slechts Rmb 2,38 en over de eerste 9 maanden Rmb 2,74. Over de eerste 9 maanden groeide de omzet met 90,7% naar $34 miljoen en de winst groeide zelfs twee keer zo hard met 208,7% naar $9,2 miljoen, ofwel 57 cent per aandeel. Over het hele jaar heeft het management de omzetverwachting bijgesteld van $50 miljoen naar $46 miljoen, omdat er een lagere prijs per kuiken wordt verwacht dan aanvankelijk verondersteld. Maar de winstverwachting is met $13 miljoen gelijk gebleven door lager dan begrootte productiekosten. De onderneming investeert dit jaar ook in 20 nieuwe boerderijen, waarmee het totaal aan legboerderijen op 160 komt. Daarmee moeten dan 150 miljoen kuikens ter wereld worden gebracht tegen 110 miljoen in 2009. In aantal betekent dit een groei van 36%. En bij dezelfde gemiddelde opbrengst per kuiken komt de omzet voor 2010 uit tussen $62 en $63 miljoen. De onderneming is in grootte het tweed e bedrijf in zijn soort in China, maar levert in de provincie Shandong slechts 5% van de kuikens. Daarmee wordt duidelijk, wat de groeimogelijkheden van het bedrijf zijn. De onderneming heeft nog geen cijfers afgegeven voor het vierde kwartaal en voor 2010. Voorlopig ga ik ervan uit, dat de winst in het vierde kwartaal uit gaat komen op 24 cent en voor het hele jaar op 80 cent per aandeel. Voor volgend jaar ga ik van een winst uit van $1,10 per aandeel. Op basis van de slotkoers van vrijdag betekent dit een koers/winst verhouding van 6,8. Maar daarbij moet ik wel de aantekening maken, dat als de onderneming erin slaagt de winst sneller te doen groeien dan de omzet, zoals dit jaar het geval is, de perspectieven voor het aandeel er goed uitzien. Dat de sector groeiperspectieven heeft vindt de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs ook. Deze onderneming investeerde onlangs $300 miljoen in 10 Chinese kippenfarms in de provincies Hunan en Fuijan. 

i1571 300 yuii NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... 

Ik wilde het aandeel al een tijdje aan u voorstellen, maar het verhuisde eerder van de OTC markt naar de NASDAQ dan ik verwachtte. Daarbij kwam, dat het aandeel langere tijd in een consolidatiefase zat rond de $6. Maar daarin lijkt nu verandering te zijn gekomen. De afgelopen week is de koers naar boven uitgebroken en dat zou wel eens het moment kunnen zijn om in het aandeel te stappen. Het is geen speculatief aandeel. Ik zie deze onderneming als een lange termijn belegging in de Chinese foodsector en vergelijkbaar met een onderneming als Zhongpin. Ziet de onderneming kans de winst inderdaad wat sneller te laten groeien en zou de koers/winst verhouding meer vergelijkbaar kunnen worden met die van Zhongpin, dan moet de koers minimaal 30% tot 35% kunnen stijgen.

Check it out : http://www.boomingchina.nl/?C=2009-09-0032

Belangrijk : boomingchina gaat zowel long als short, dit laatste wanneer de markt té hoog staat…!

Stem of voeg toe aan:  sn nujij NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn ekudos NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn msnreporter NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn bligg NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn digg NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn su NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn delicious NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn google NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn rss NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE... sn email NIEUWE TIP VAN DE CHINA BELEGGERSSERVICE...
  1. 2 Reacties op “NIEUWE TIP VAN “DE” CHINA-BELEGGERSSERVICE…”

2. Door Jeroen op 31 december, 2009 | Reageer

Voor je in China gaat investeren en de prachtige cijfers gelooft die daarvandaan komen, graag ook even dit lezen:

Ok guys, I’m not a China basher, China has been very good to me. I’ve made a fortune working there for 25 years but I’m going to lay down some very fundamental realties about China. and you can take this diatribe with as many grains of salt as you like.

You can not rely on any statistics coming out of Beijing. None of them. Not growth, employment, power consumption, air quality, number of Chinese traveling abroad. None of it. No Chinese business man would make a critical decision based on stats out of Beijing. They base their decisions on reading between the lines and what they hear from their connections in the Party.

I just laugh when I hear people saying: “well power consumption in China is this amount, therefore GDP must be at this level. Basing analysis on flawed data can only give flawed results.

Any conclusion, about the Chinese economy has to come from first hand accounts (sorry), external audits and counting container loads at Long Beach.

China, in spite of it’s much touted reserves, is really not two trillion dollars liquid. In 2006 Ernst and Young released a report concluding that the “nonperforming” loans of China’s banks totaled $911 billion (40 percent of China’s GDP): http://www.aei.org/article/24543

This amount was over 500% larger than Beijing’s official position of $164 billion in NPL. Beijing screamed bloody murder. Who knows exactly how much pressure and by whom was placed on E & Y, but they quickly withdrew the report and replaced it with one which exactly agreed with Beijing’s figures.

Ernst & Young likes very much to work in China. They would not have released this shit storm lightly. Occam’s Razor would say that China’s NPL are at least 900 billion and in 2009 probably over one trillion in NLP. So with China’s foreign reserves at $2 trillion…. you can scratch half of that.

Regarding real estate. I have personally tracked individual sales of several apartment complexes in Hangzhou and Shanghai for years. Residential RE has increased about 300% to 400% in the past four years. We are talking about decent, centrally located apartments in the $500k – $1,000K range in cities where upper management (who would earn low six figure in the USA) make about $20K – $40K. The vast majority of workers are making less. Senior software developers, for example, make about $15k/year How are people affording $500K apartments with these wages? My conclusion is that Chinese residential real estate in an enormous bubble. Chinese CRE is in the same boat it is here, but probably worse because bank loans do not need to go through any feasibility study if you have the right connections, and, the big players in Chinese CRE have the right connections.

Growth. I made a survey of industrial areas in Zhejiang, Hubei and Shannxi provinces several months ago. Hubei and Shannxi are provinces where heavy equipment, cars & aircraft are made. Those areas were busy but static, not adding jobs. The new “high tech” corridor in Hangzhou, Zhejiang was sucking wind. My conclusion based on these observations was: “8% growth” no f-ing way.

Extend and pretend. There is no audit of the Chinese central government. None. Decisions are made behind closed doors and the news that is released is whatever they decide to release. That’s just it.

My conclusion is that China is a lot less solvent that we are lead to believe, both commercial and residential RE are in a tremendous bubble and growth is no where near 8%. The largest problem IMO when it comes to making decisions about china is that the salient facts are all hidden. Opaque. There is no way to learn how bad things are and when it will collapse. It might not collapse at all, but China is much worse off than Beijing would like us to believe.

3. Door Luc lcdnlf op 2 januari, 2010 | Reageer

Jeroen, je bijdrage deed mij nadenken. Ergens anders had ik gelezen dat dat China zijn goudbezit overbrengt van het buitenland naar het eigen land en dat zij een reclamecampagne opzetten om hun bevolking aan te moedigen goud te kopen.

Goud verplaatsen van de ene streng beveiligde bankkluis naar de andere is een operatie die zeer duur en risicovol is. Dat en de reclamecampagne doet China niet zomaar. Er zijn allerlei speculaties en ik voeg er hier ook een speculatie aan toe.

China weet dat zijn economie op springen staat, door de verschillende zeepbellen die ook daar zijn gecreëerd. Zij onderhouden die bubbles zorgvuldig tot zij er klaar voor zijn. Dat wil zeggen tot alle buitenlanders heel veel Chinees geld in bezit hebben in de vorm van aandelen en tot de bevolking voldoende goud heeft opgeslorpt.

Zodra dat in orde is zal de Chinese overheid de zeepbellen laten barsten, zodat zij de overheidsschuld die China jarenlang uit Amerika geïmporteerd heeft, terug kunnen exporteren naar het buitenland, maar nu niet naar de Amerikaanse overheid, maar naar ieder privé persoon of bedrijf die dacht uit China een winst te puren.

Want zodra die zeepbellen exploderen, dan zakt de waarde van de aandelen zienderogen, veel vlugger dan de verdubbeling van de aandelenprijzen op een jaar tijd, zoals we onlangs konden vaststellen.

Dit is slechts een speculatie zoals er zovelen zijn. Het is aan U om uit te maken of dit een realistisch scenario of niet zou zijn.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.