BOOMINGCHINA OOK PRO DOLLAR…!
5 januari, 2010 | door MHAAGEN |Inderdaad :
schrijft mij juist dat zij eveneens de USD zien stijgen in 2010. Er zijn tevéél bears op de dollar, de groei in de VS herstelt vlugger dan in Europa en de rente in Amerika zou wel eens sneller kunnen worden opgetrokken dan men nu officieel verklaart. Sterker nog : Boomingchina denkt dat de dollar tot in 2015 zou kunnen stijgen ! Een bijzonder moedige en vrijmoedige uitspraak maar we zijn nu al wel met verschillenden : Jim Rogers, Alexander Green, Boomingchina en ik. Wat zal dit betekenen voor de edelmetalen ? Die hebben toch ook fantastische vooruitzichten ?! Zullen ze de koppeling met de USD laten vallen ? Moeten we inzetten op én de USD én goud/zilver ? Ik moet zeggen dat ik het even niet meer weet. U wel misschien ? Ik weet wèl dat fantastische services als www.groeilanden.nl en www.beursaccent.nl lange-termijn-houders van goud zijn en blijven… En U…?
25 Reacties op “BOOMINGCHINA OOK PRO DOLLAR…!”
Door J.HOMMELES op 5 januari, 2010 | Reageer
Ik ga zeker niet op de USD inzetten want, nogmaals, ik verwacht dat de opleving van korte duur zal zijn. Goud en vooral zilver bezit ik voldoende en dat ga ik gewoon nog wat bijhouden. De terugval is miniem geweest en de laatste dagen zien we zelfs weer ‘n opleving. Dus vooorlopig noch kopen noch verkopen maar wel bijzonder goed in de gaten houden. Het zou toch ook tegen alle logica in gaan dat je ‘n munt omhoog kunt krijgen door alsmaar bij te drukken ? Bovendien geldt voor de Usd dat in het land van de blinden één oog koning is ; maw die munt versterkt niets t.o.v de goede munten.
ps
En ja, mijn mening over China kent U ! Dan zet ik nog liever in op EEGC ( dat heb ik trouwens al met succes gedaan want het pakket wat ik nog heb is gratis voor niets )! Als de koers zakt naar zeg 2 cent koop ik wel weer wat bij !
Door MHAAGEN op 5 januari, 2010 | Reageer
Het zou toch ook tegen alle logica in gaan dat je ‘n munt omhoog kunt krijgen door alsmaar bij te drukken ?, schrijft u. Maar op de beurs IS er geen logica, Hommeles, ofwel een bijzonder kromme. Als alles het zwartst ziet…stijgt de beurs, cf. wat er gebeurde in maart-april van vorig jaar. Is of was er daar enige logica te vinden ? Precies dat denken wij (Boomingchina, Alex Green, Jim Rogers en ik) nu weer. Nog een sector waar alles pikzwart ziet : Japanse aandelen ! Precies daarover heb ik onlangs een stuk geschreven en hier gepubliceerd. Koop Japanse aandelen. Logica ? Nee hoor…
Met uw mening over China gaat u in tegen de uitspraak van Jim Rogers : “De 19de eeuw was die van het VK, de 20ste die van de VS maar de 21ste eeuw zal die van China worden”. Ik ben een grote aanhanger van deze ziener (grondstoffen, China,…). We verschillen dus van mening : Jim en ik…en u, Hommeles. Ik strijd niet af dat China duur is voor ‘t moment en dat er down the line correcties zullen komen, zeker niet. Maar de lange-termijn-trend is definitely…omhoog !
Jim Rogers of niet, ik ga geen cent in China beleggen. Hij kan wat dat betreft net zo gemakkelijk ongelijk krijgen als ik. De tijd zal het allemaal wel leren en ik denk dat we niet eens zo erg lang moeten wachten ! Bovendien zijn verschillen van mening per definitie positief !
En ja, ik hou nu eenmaal van logica ; en op de beurs doe ik het gewoon erg goed. Ik heb b.v. zelden zo’n goede beursdag gehad als gisteren en mij hoor je dus niet klagen.
Beste Hommeles,
Respect en gefeliciteerd maar…iederéén heeft het gisteren goed gedaan, logisch (!) want alles steeg. De kunst van beleggen (en ik neem grif aan dat u die blijkbaar beheerst) is om het goed te doen als het slècht gaat op “de beurs” ! Daarvoor moet je kunnen vooruit zien, en dat is wat Rogers kan, en Green, en Boomingchina en (ik probeer) ik ook. Tegendraads zijn – soms – en met de massa meegaan – ook soms. Ach, laat ons besluiten met te zeggen dat het aartsmoeilijk is, anders belegde iedereen op de beurs en was iedereen allang rijk…
Hartelijk,
Marc
Erg veel lezen vind ik ‘n eerste vereiste ! Ook nooit op de mening van één persoon afgaan maar altijd dubbel-of beter nog, triplechecken. Verder gezond verstand gebruiken en de logica toch maar liever niet uit het oog verliezen. Dan is beleggen best te doen. Gemakkelijk is het zeker niet en het vraagt ook constant aandacht. Dit alles maakt het best leuk en in die optiek begrijp ik dan ook niet dat b.v. de Belgen weer massaal op het spaarboekje springen.
Als ik dit beursgedoe en de scheepvaart niet zou hebben zou ik me stierlijk vervelen met m’n pensioentje en mogelijk héél snel in het pekeshuis zitten ! Daar wil ik zelfs niet aan denken !
ps voor de Nederlanders onder U : Pekeshuis betekent rusthuis.
Nog even dit : wat verwacht je eigenlijk van beleggen ? Schatrijk worden ? Voor mij is dat geen prioriteit. Gewoon m’n aangename lifestyle kunnen onderhouden, eens wat kunnen doen voor m’n kinderen (4) en kleinkinderen (10), en ja, af en toe nog eens op de lappen kunnen gaan !
Véél meer hoeft dat van mij niet te zijn
U bent blijkbaar goed bezig, Hommeles, keep it up ! Neen, rijk worden beoog ik persoonlijk niet maar de kans op een grote klapper is wel steeds aanwezig, dat maakt het zo spannend maar…ook vaak frustrerend. Het…boeit, dat is de beste omschrijving. En verder willen we allemaal denk ik méér dan die armzalige één of twee procent zeker ? Maar làp, weer 40 miljard op de Belgische spaarboekjes lees ik vanochtend. Vroeg of laat zal de beursmicrobe het grotendeel wel weer naar de beurs lokken, hoogstwaarschijnlijk nabij het (een) hoogtepunt denk ik… Wat mezelf en vele anderen denk ik betreft : het is zoveel interessanter dan op de lotto spelen, niet ?
Door Jeroen op 5 januari, 2010 | Reageer
En nu denkt iedereen dat de dollar weer gaat stijgen, dus gaan we het tegendeel krijgen. Een rally is prima mogelijk, was zelfs te verwachten na zo’n lange neergaande periode. Maar om nou meteen aan 5 jaar stijging te denken, vind ik wel heel erg overdreven.
In de huidige situatie kan je maar beter niet te ver vooruit denken. Op de korte termijn ben ik positief voor de dollar, maar als helicopter Ben binnenkort weer de geldpers moet aanzetten wegens te weinig interesse voor U.S. Treasuries, dan weten we wel wat er gebeurt.
En na dit nieuws ben ik er zeker van: de dollar gaat in 2010 zijn neerwaartse trend voortzetten. Lees hier:
http://www.zerohedge.com/article/fed-preparing-qe-20-mbs-only-edition
QE 2.0 komt eraan, dus een enorme vloed aan extra dollars gaat ons overspoelen. Zoals te verwachten. Nu alleen nog de officiële mededeling en goud kan weer behoorlijk de hoogte in.
Het door u aangehaalde stukje eindigt wel met de woorden :
even as events in Europe imply the euro is massively overpriced
Ik zet toch liever mijn geld (dollars in dit geval) op Jim Rogers, Alexander Green en consorten dan op de uitspraken van een mij onbekend iemand. Een sterke dollar verwachten is nu écht iets voor een contrarian en dat…wil ik graag zijn. Het druist tegen alle logica in, inderdaad, maar de beurs is zelden logisch. Net zoals een stijgende beurs sinds maart 2009 niet logisch was, maar…ik verwachtte het wel and acted accordingly… Een idee voor een weddenschap misschien ? Tussen wie en waarvoor – een voorstel ?
Marc, het is een kwestie van zwak, zwakker, zwakst. Veel dollars via QE betekent een goudprijs die gaat stijgen in dollars. Een zwakkere euro betekent dat de prijs in euro’s nog verder stijgt. De dollar kan het dan t.o.v. de euro wel goed doen, dat neemt niet weg dat er een enorme inflatie in dollars aankomt. M.a.w. goed voor goud, hoe je het ook wendt of keert.
Inflatie = vergroten van de geldhoeveelheid en dat is precies wat er gaat gebeuren.
Door Dentich op 5 januari, 2010 | Reageer
Ik ga zeker niet inzetten op edel metalen. En wat er fantastisch is aan services zoals Groeilanden is mij als ontgoochelde ex-abonnee al helemaal niet duidelijk ! Maar dat zal natuurlijk worst wezen voor de affiliates …
Door Vincent Huygen op 6 januari, 2010 | Reageer
Jeroen,
Ik ben het volkomen met je eens. Zwak, zwakker zwakst. Onlangs was er een article dat de gold inverse relationsship met de US dollar nu vervangen wordt met een inverse relationship met an index van fiat currencies (US-dollar, euros etc) hetzelfde wat eigenlijk jeroen zegt.
Google “Five Predictions for 2010 by Toni Sagami” en lees zijn commentaar over de dollar, ungoing deficits and QE. Click uncommonwisdomdaily.com/five-predictions-for-2010-5-8032
Vincent
Door Jeroen op 6 januari, 2010 | Reageer
Vincent, ik denk zelf dat van het kwartet dollar-euro-yen-pond de eerstgenoemde nog de minst zwakke is. Simpelweg omdat er hele grote partijen (China, Japan) zijn die een te groot belang hebben in een stabiele dollar en omdat het nog steeds de reservemunt is. Hoe zwak dan ook.
De euro is aan het wankelen omdat de EU geen eenheid is en er een hoop zwakke broeders tussen zitten (Griekenland, Spanje, Ierland om er een paar te noemen). Krugman voorspelde al dat de euro de eerste de beste crisis niet zal overleven.
De yen is ook al geen pretje met de duizenden miljarden die de huidige regering in het systeem pompt in een vertwijfelde poging deflatie buiten de deur te houden. En het pond is op sterven na dood, gezien het feit dat de Britse centrale bank enorme hoeveelheden staatsobligaties moet opkopen omdat niemand ze wil hebben.
Inmiddels stijgt goud t.o.v. de dollar terwijl de dollar aansterkt t.o.v. de euro en andere valuta. Dat is precies wat ik hierboven bedoelde: vergroting van het aantal dollars = verhoging geldhoeveelheid = inflatie = goud omhoog. En er is geen weg terug meer. Volgens http://www.shadowstats.com was de inflatie in de V.S. vorig jaar 7% en QE 2.0 zal dit er zeker niet beter op maken.
Het weghalen van de cap op Fannie en Freddie betekent dat de Fed probeert om 1.25 biljoen dollar aan MBS op de belastingbetaler af te schuiven. Dat betekent dat er sowieso 1.25 biljoen aan nieuwe Treasuries moet bijkomen om dat te bekostigen. Al met al gaat ook in 2010 het aantal dollars zeer flink stijgen.
Door Jeroen op 6 januari, 2010 | Reageer
@ Dentich: als je in 2009 in Groeilanden of Booming China had belegd, had je honderden procenten winst op kunnen halen. Jammer dat je die hebt gemist en veel te snel opgeeft.
Door Joost NL op 6 januari, 2010 | Reageer
Mee eens Jeroen, BeursAccent met Booming China als klankboord werkt uitstekend. Mooie rendamenten gehaald
Door J.HOMMELES op 6 januari, 2010 | Reageer
Groeilanden en Beursaccent zijn, in my considered opinion géén kl.t.n waard. Het zijn allen overgeschreven artikels die ik allang elders heb gelezen en soms handel ik ook daarna.M.a.w. men loopt achter de feiten aan en probeert daar flink aan te verdienen. Ok daar is niet veel mis mee maar voor mij hoeft het absoluut niet. B.v. Rienk Kamer is schatrijk geworden door het geven van adviezen die absoluut niet beter zijn dan die van Jacko de beursaaap, die dat trouwens jaarlijks bewijst.
Middelkamp ? Van hetzelfde laken n pak. Ik blijf erbij dat wat je zelf doet het beste is !
Door Vincent Huygen op 6 januari, 2010 | Reageer
Jeroen, bedankt voor je uitgebreide antwoord en zoals je zegt de keyword is inflation. Mijn broker is Louis Schwab en ik gebruik SSP, Het StreetSmartPro program zodat ik van thuis kan traden. The “breaking news” window zegt vandaag: Gold rises for fourth day on inflation worries”. Het zou me niets verbazen als we de 12/2/09 top van ETF-GLD of $119.27 binnenkort voorbij gaan. Vandaag is GLD $111.65.
Dan schrijf je “Het weghalen van de cap op Fannie en Freddie betekent dat de Fed probeert om 1.25 biljoen dollar aan MBS op de belastingbetaler af te schuiven”. Er is geen cap meer dus het bedrag kan zelfs veel groter worden. Ik noem beneden vier websites met recente artiekelen over de Freddie/Fannie sluikse cap verwijdering op Kerstavond:
1)http://news.goldseek.com/GoldenJackass/1262564551.php
2) http://online.wsj.com/article/SB126219392816610487.html
3)http://online.wsj.com/article/SB20001424052748704234304574626630520798314.html
4) http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/31/AR2009123102616.html
5) http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/31/AR2009123102616.html
Artikel 1 is van een zeer agressieve schrijver – golden Jackass. Heb je ooit van hem gehoord? 2&3 zijn van de WSJ, 4&5 zijn van de Washington Post.
Als de URL niet toegang geeft vanwege bijvoorbeeld subscription costs, dan kun je alle 5 vinden in de website http://www.ml-implode.com , (ml=mortgage loan).
Lezers plaatsen daar dagelijks relevant articles en blogs over hot topics, dus je hoeft niet een multitude van newspapers/blogs rond te gaan. Het is mijn dagelijkse website om snel bij te blijven.
Groetjes,
Vincent
Door J.HOMMELES op 7 januari, 2010 | Reageer
Nog even ‘n korte reactie op m’n mailtje hierboven ; het altijd weerkerende gezeur over “Booming China” werkt bij mij als de spreekwoordelijke rode lap op de stier want m.i. boomt China niet erg lang meer ! Vandaar de ietwat cassante toon van m’n bericht ; ik was gewoon wat pissed !
Door Jeroen op 7 januari, 2010 | Reageer
@ Hommeles: misschien wordt het wel ‘boom, boom, CRASH’
Door Jeroen op 7 januari, 2010 | Reageer
Vincent, de schrijver Jim Willie ken ik wel, die schrijft ook op http://www.financialsense.com. Een interessante site overigens, met veel goede artikelen en verschillende gezichtspunten.
Inderdaad kunnen Fannie en Freddie nu als black hole gebruikt worden: gooi alle troep er maar in en laat de belastingbetaler er voor opdraaien. Ik vrees dat de enige mogelijkheid om van deze dieven af te komen een zeer grootschalige crash is. Lyndon Johnson zei het al: ‘ooit komen de bankiers tegenover het volk te staan’. Laat het maar gebeuren. Hoe eerder hoe beter.