Zilver of goud? deel 2

6 januari, 2010 | door Frank Declerck |

In mijn eerste artikel  zilver of goud? op 27 juli 2009 over de te maken keuze, was één van mijn argumenten dat zilver zeer praktisch is als betaalmiddel voor gewone uitgaven. In menige reacties in dit en op andere forums werd nogal meewarig gedaan dat dit toch wel een brugje te ver was. Erger nog, als ik zoiets vertelde in de dagelijkse omgang tussen pot en pint werd ik aangekeken alsof ik de geschiedenis sedert de Middeleeuwen gemist had en nogal vaak in de buurt van windmolens vertoefd had.

Nochtans, Sedert  1 januari 2010 is er een nieuwe wet van kracht in de Amerikaanse staat Georgia dat naast de papieren dollars ook zilver en goud wettige betaalmiddelen worden om schulden te vereffenen. Ook de Staat zelf zal van beide metalen gebruik maken als betaalmiddelen.

Hier in België en Nederland zijn we zo ver  niet. Wie de nuttige uitleg van Jeroen Pluijmen gelezen heeft op dit forum begrijpt dat niet alleen de koper van  zilver zwaar benadeeld is door de BTW heffing, maar dat ook de handelaar in zilveren munten of baren hier slachtoffer van is. Het is niet logisch dat over een betaalmiddel BTW moet betaald worden, net zomin als er over papieren geld zoals de euro, dollar of pond dit hoeft. Deze ongerijmdheid maakt beleggen in zilveren munten en baren minder interessant.

Al wie het  hiermee eens is, stel ik voor een briefje te sturen naar een parlementslid/minister in België of Nederland om dit aan de kaak te stellen. Zelfstandigen kunnen dan misschien gelijk een terugvordering van de BTW vragen over hun geld op de rekening die door inflatie (negatieve toegevoegde waarde) aangetast  is geworden icon smile Zilver of goud? deel 2 .

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Zilver of goud? deel 2 sn ekudos Zilver of goud? deel 2 sn msnreporter Zilver of goud? deel 2 sn bligg Zilver of goud? deel 2 sn digg Zilver of goud? deel 2 sn su Zilver of goud? deel 2 sn delicious Zilver of goud? deel 2 sn google Zilver of goud? deel 2 sn rss Zilver of goud? deel 2 sn email Zilver of goud? deel 2
  1. 4 Reacties op “Zilver of goud? deel 2”

2. Door J.HOMMELES op 7 januari, 2010 | Reageer

U heeft uiteraard volkomen gelijk vwb de btw op zilver. ‘N briefje aan ‘n autoriteit zit er wel in maar dit heeft natuurlijk alléén nut als erg veel mensen hetzelfde doen.

3. Door Frank Declerck op 7 januari, 2010 | Reageer

Hommeles,

Vandaar mijn oproep. Maar ik vrees dat de meeste politiekers geen benul hebben van de situatie en er dus geen prioriteit zullen aan geven. BTW verlaging voor de bouw en de horeca is geen probleem (reeds goedgekeurd), nochtans budgettair zeer dom.

4. Door J.HOMMELES op 7 januari, 2010 | Reageer

Ik denk ook dat het weinig zoden aan de dijk zal zetten ! Maar oneerlijk is het !

5. Door Jeroen op 7 januari, 2010 | Reageer

Ik sluit me daarbij aan. Politici zijn dom en lopen aan de leiband van de elite. Nog een geluk dat ze geen BTW op goud heffen. Zilver vind ik echter nog steeds erg interessant, de munten dan. Baren begin ik niet aan, met 19% BTW. Het is jammer dat je BTW moet betalen, maar als zilver ooit sky high de hoogte ingaat, dan maakt het me niet zoveel uit.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.