VERONTRUSTEND NIEUWS UIT CHINA…!

8 januari, 2010 | door MHAAGEN |
…doet mij van de koperszijde naar de verkoperszijde overgaan : je retourne ma veste !

De mail kwam gisteren binnen.  Er waren al eerder berichten over onrealistische cijfers, onhoudbare groei en een wankele banksector.  Dergelijke berichten zijn niet nieuw.  Telkens als het economisch onderwerp “China” opduikt, is er wel een aantal nay-sayers, jaloerse partijen en Ongelovige Thomassen dat de indrukwekkende prestaties van het land glashard ontkent.  Volgens sommigen is de Chinese economie al heel lang een ”bubble” – dat terwijl het land lustig doorgroeit aan een welhaast verschroeiend tempo, ongestoord door de kritiek. Groeicijfers van 8, 9 en 10 procent per jaar zijn daarbij niet ongewoon.  Op enkele decennia tijd is China goed op weg om de tweede grootste economie ter wereld te worden, naar alle maatstaven een prachtprestatie…

Maar om terug te komen op de mail in kwestie…leest u het belangrijkste zelf :

America’s savviest billionaires are betting big bucks on this China situation.

The truth is, I wouldn’t be so confident in my prediction if the facts weren’t backed up by two of America’s top billionaire investors.

One of them single-handedly uncovered the Enron fraud in 2002 and made a fortune betting on its collapse.

The other – an “obsessively secretive” California billionaire, according to Forbes – was one of the only investors who made money in 2008, as the markets crashed.

Right now, these famous billionaires… and a small group of savvy traders… are positioning themselves to capture HUGE gains as the Chinese market corrects over the next 6 months.

To top it off, just a few weeks ago… the head of Morgan Stanley Asia made an unprecedented statement:

“China’s ballooning stock market bubble… is likely to burst in the first half of 2010.”

Why are rich traders and institutional investors confidently betting millions of dollars on a Chinese market correction in 2010?

Well, over the past few months, something unusual has been going on in the Chinese economy…

• Cars running without gas?

According to Forbes magazine, car sales have almost DOUBLED all across the country. China’s state-owned car companies are thriving. Yet, gasoline consumption has been falling steadily.

• Factories using phantom energy?

The New York Times reported that China’s economy expanded an incredible 8.9% this year. Factories are churning out more and more goods; the Chinese are consuming more and more services.

But a recent government-backed energy report showed electricity consumption fell off a cliff this year.

• Empty skyscrapers?

Chinese real-estate companies are booming in cities like Beijing and Shanghai… building high-end apartments and office complexes.

But Zhang Xin – CEO of one of the country’s most successful property development firms – recently told London’s Financial Times: “We can see more and more empty buildings across the whole country…”

• Government buying TVs?

According to the government, China’s rising middle class has been buying an unprecedented number of TVs and electronics. (A 15% jump since last year.)

At the same time, a Foreign Policy journalist reported that huge inventories of electronics lie boxed up in state-owned warehouses outside Beijing.

What’s going on here?

What do these strange discrepancies in Chinese market data mean?

And, more importantly, how could this situation help you collect thousands of dollars in extra income over the next 6 months?

In a nutshell, it looks like the Communists are cooking the books.

I don’t know about you, but I certainly don’t completely trust any data coming from an autocratic Communist government…

For example, author and China expert Gordon Chang speculates that the Communist Politburo is forcing state-owned enterprises to buy millions of cars, clothes, and electronics… and store them in giant warehouses… to stimulate “fake” growth.

And according to Foreign Policy, Communist Party officials have been “helping with layoffs” at factories all across China.

They give workers 2 choices: Get fired… or “resign” and collect a big upfront payment.

“I would estimate around 70% of workers took the resignation deal,” says one factory owner.

Very simply, resignations aren’t included in unemployment statistics. And the government wants to keep the stats optimistic… to prolong a stock-market bubble.

Jim Chanos, for one, thinks the Chinese miracle growth story “is getting harder and harder to believe.”

Chanos is the billionaire American investor who first uncovered the Enron fraud in 2002… and made millions of dollars betting on its collapse. Now, he’s betting a ton of money on the collapse of Chinese stocks.

And you’ve almost certainly heard of Bill Gross. He runs the world’s biggest bond fund, PIMCO.

Well, he too recently bet that China’s stock market bubble will burst very soon”.

Tot daar het veelzeggende fragment vanwege Stansberry & Associates, uitgever van financiële nieuwsbrieven. 
Twee zaken zijn daarbij voor de China-belegger danig verontrustend :

- de ditmaal bijzonder praktische aanwijzingen van een kunstmatig opgepepte groei (waarbij de grote hoeveelheden onverkochte goederen en de leegstand in de steden het meest frappant zijn)
- de waarschuwende uitspraken van financiële autoriteiten als Bill Gross, de man aan het hoofd van het grootste obligatiefonds ter wereld; miljardair/belegger Jim Chanos; China-expert Gordon Chang en het Hoofd van Morgan Stanley Asia

BETTER SAFE THAN SORRY

Beter vandaag een kleine winst nemen dan morgen opgezadeld zitten met een groot verlies.  Vandaar onze aanbeveling tot het verkopen van THE CHINA FUND (CHN op de NYSE), aangekocht aan 27,82 USD/vandaag 29,25 USD plus de koerswinst op de USD.  En we verkopen ons BRIC INFRASTRUCTUUR CERTIFICAAT, aangekocht aan 9,70 euro/vandaag gesloten op 11,01 euro.

Goed om weten zijn ook volgende feiten :

- een correctie in deze komt meestal onverwacht, kan snel aanzienlijke proporties aannemen en zelfs de grootste groeier ter wereld moet af en toe forfait geven; het is een economische wetmatigheid en zelfs een gezond verschijnsel
- de Chinese beurs bevindt zich al geruime tijd in overgewaardeerd gebied met een koers/winst van ver boven de dertig

Laat ons duidelijk zijn : we nemen slechts tijdelijk afscheid van de grootste successtory en het meest indrukwekkende groeiverhaal op economisch gebied, indachtig de gevleugelde woorden van Jim Rogers : “De 19de eeuw behoorde aan het Verenigd Koninkrijk, de 20ste eeuw was die van de Verenigde Staten maar de 21ste eeuw zal die van China worden”.  Miljardiar en superbelegger Jim Rogers (www.jimrogers.com) verkoopt naar eigen zeggen nooit Chinese aandelen maar koopt er integendeel bij telkens de markt corrigeert.  Dat is ook de juiste houding van een per definitie lange-termijn-belegger in China.  Maar dan moet die wel opgewassen zijn tegen de korte-termijn-pijn…

De Chinese bewindvoerders zullen er alles aan doen om geen bubbels (vastgoed, aandelen,…) te laten springen, omdat miljoenen van de eigen burgers ondertussen ook beleggers zijn geworden.  Maar zou het ergste zich toch materialiseren, kan de overheid altijd nog zeggen : zie je wel, we hebben jullie toch luid en duidelijk aangeraden om GOUD te kopen ! Meer hierover in het 1 Februari Nummer…
Met vriendelijke groeten,
Marc Haagen

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
  1. 19 Reacties op “VERONTRUSTEND NIEUWS UIT CHINA…!”

2. Door Jeroen op 8 januari, 2010 | Reageer

Nou Marc, dat je toch bekeerd bent verdient wel een pluim! Want ondanks alle mooie gepresenteerde groeicijfers is het toch het meest belangrijke om naar de realiteit te kijken. Maar troost je: als de boel daar klapt, krijgen we een gigantische koopmogelijkheid als de rook is opgetrokken. Klinkt hard, maar het is wel waar.

Diverse mensen (waaronder ikzelf) hebben het al een aantal malen hier gezegd en het lijkt er nu inderdaad op dat er meer volgen. De tweede fase van de kredietcrisis ingeluid door China, dat zou toch een enorme sensatie zijn en de vele bullish investeerders volledig verrassen.

3. Door Jeroen op 8 januari, 2010 | Reageer

‘I don’t know about you, but I certainly don’t completely trust any data coming from an autocratic Communist government…’

Mag ik hier cynisch aan toevoegen dat ik ook GEEN ENKELE data uit de koker van de officiële instanties van de V.S. vertrouw?!

4. Door Vincent Huygen op 8 januari, 2010 | Reageer

Marc Haagen,
    Bedankt voor je informatie. Zoals je zegt: Better Safe Than Sorry. Ik heb meteen mijn chinese posities verkocht met winst. Ik heb 30 jaar met chinezen en anderen gewerkt. De combinatie van “vertellen wat je graag wilt horen” en als het maar even kan “do not loose face” maakt de berichtgeving onbetrouwbaar, speciaal in een communisties bestel. Jeroen: VS oog erg, maar niet zo erg als Chinees.
    Vincent uit SC in USA

5. Door Jeroen op 8 januari, 2010 | Reageer

Vincent, de V.S. kan er ook wat van, hoor! OK, niet zo erg als wat hierboven staat, maar toch. Wist je dat de inflatie in de V.S. vorig jaar tegen de 8% bedroeg? Neem hier maar eens een kijkje:

http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts

Dat de werkelijke werkloosheid inmiddels ruim boven de 20% ligt is ook een gegeven, terwijl de overheid maar aan de 10% blijft vasthouden die heel veel categorieën werklozen buiten beschouwing laat.

6. Door MHAAGEN op 8 januari, 2010 | Reageer

Ik ook niet, Jeroen. Er is de waarheid (die we niet kennen) en de perceptie van de waarheid (waarop de meerderheid van de beleggers handelt). Maar : als de meeste mensen dénken dat het goed gaat (perceptie) kan dit ook van invloed zijn op de werkelijkheid, vandaar dat er nogal wat aandacht gaat naar het cijfer van het beleggersvertrouwen en het ondernemersvertrouwen.

Een correctie in China kan evengoed nog zes maanden uitblijven, maar ik denk dat vroeg of laat de eerste negatieve berichten naar buiten zullen komen, en dan barst de bom. Verschil met de VS : China is nog altijd een strak centraal geleide staat, een verlichte dictatuur vind ik een mooie omschrijving; berichten vanachter dat “gordijn” komen niet zo vlug naar buiten ! Jeroen : als je bijkomende info vindt, graag hier posten want ik denk dat jij op interessante sites rondneust…

Vincent : bedankt voor je bijdrage; kun je wat meer vertellen tzt over die “dertig jaar met de Chinezen” ? Lijkt me interessant ! Wat de VS betreft : de huizenmarkt lijkt een stuk beter te gaan, klopt dat inderdaad ? Thanks !

Laat ons besluiten dat overheden links en rechts (letterlijk)…per definitie te wantrouwen zijn…

7. Door Vincent Huygen op 8 januari, 2010 | Reageer

Jeroen,
    De website shadowstats heb ik al eerder gezien via Weiss Research en ik geloof dat jij hem al eerder aan mij ook hebt genoemd. Nogmaals bedankt. Je hebt gelijk met 8% inflatie verleden jaar en niemand hier gelooft de CPI.
    De werkeloosheid van 10% zijn mensen die nog banen zoeken en dus officieel ingeschreven zijn. Er is ook een 17.5% officieel figure die de mensen insluit die wel een baan willen maar opgegeven hebben om te zoeken of die minder dan 40 uur per week werken. Dat zijn dus de mensen die geregeld on forlough gestuurd worden. Zag je vanmorgen dat in December het aantal werkelozen in December met 80,000 toenam, wat al de “experts” helemaal niet verwachtten. Google “UPS jobs” 1800 management jobs weg met reorganizatie omdat de markt het beter gaat doen. Wat een leugen (euphemisms) weer. Binnenlands transport is de snelste barometer wat er in de economy gebeurt, maar als UPS en Fedex gaan snijden dat weerspiegelt dat ook de teruggang van Internet purchases die doorgaans omhoog gingen vergeleken met de brick.mortar retailers. Consumptie dus verder omlaag. Op doorsnee is unemployment boven de 20%, dat zijn mensen die graaag zouden willen werken, dus een op vijf.

8. Door Vincent Huygen op 9 januari, 2010 | Reageer

Marc,
    Ik vind je uitleg over de waarheid (onbekende en de perceptie ervan) en china (strak centraal geleide staat, een verlichte dictatuur) uitstekend. De shadow-webstate die jeroen noemde is toegangkelijk voor iedereen in de vrij wereld, dus de leugens die in de VS verteld worden (en waar ook niet) hebben dus minder effect omdat er een waarheid-tegenwicht is. Dat gebeurt natuurlijk niet in China en ik ben ervan overtuigd dat als de negative informatie die in “Je verontrustend nieuws in China” staat niet toegangelijk is op de Internet in China. Dat is het verschil. Er zijn natuurlijk ondergrondse informatiekanalen in China, zoals we toentertijd in Nederland hadden toen de Duitsers alle radios in beslag genomen hadden. Wie van jullie weet dat nog?.
    Van Singapore herinner ik me dat de chinezen in de market enorme kudde dieren zijn(follow the herd). Mijn vrouw had brokerfriends en ze zat met ze in stock exchange daar. Iemand roept “koopt” een stock en iedereen koopt en het tegenovergestelde. Dus als de negative informatie bekend (of?)wordt on de chinese stockexchanges, dan slaat de market als een bliksemslag om en dan ben je veels te laat in overzeese markten. Daarom geldt voor China Better-Safe-dan-Sorry in the second degree.
    Marc je vraag me meer bijdragen tzt over 30 jaar met Aziaten-Chinezen werken. In dit verband “follow the herd” heb ik een waar verhaal. Ik was een holding director in Malaysia voor een Engelse international met 25 verschillende companies en ik deed veel marktonderzoek samen met chinese excutives om uit te zoeken wat voor uitbreidingen we zouden gaan doen en wat we lokaal zouden gaan produceren voor de locale markten en voor exportmarkten. Het is normaal niet dat je veel marktonderzoek als westers bedrijf omdat er grote investeringen bij manufacturing betrokken zijn. Ons principe was als we het niet goedkoop genoeg konden maken voor export markten dan maakten we het ook niet voor de lokale markt. De chinese ondernemer redeneerde: Als het westers bedrijf daaraan begint dan weten we dat ze veel markonderzoek gedaan hebben en het moet goed zitten dus wij beginnen er meteen aan en we sparen de kosten van het marktonderzoek uit. Dus je moest wel erg secret zijn met je marktonderzoek. Er zit ook een omgekeerd vervolg aan maar dat is voor de volgende keer.
    Marc, over de huizenmarket die beter gaat, dat klopt helaas niet.
    Ga naar de website http://www.ml-implode.com vandaag en zie de verhalen daar. Het wordt nog veel erger. Ik ben net een favorite-file begonnen over “freddie en fanny” en ik geef je een paar websites die ik
    eerder uit ml-implode haalde.
    1: http://news.goldseek.com/GoldenJackass/1262564551.php een agressieve schrijver, wel erg langdradig.
    2)http://online.wsj.com/article/SB20001424052748704234304574626630520798314.html
    3) http://online.wsj.com/article/SB126219392816610487.html
    Dit soort werk vind ik als retired person erg leuk om doen. Als antwoord op je andere posting, ik studeerde vijf jaar aan universiteiten hier full time, free=no money, en eindigde met een masters degree. Daarna gaf ik een paar jaar les aan universiteiten in International Trade en Accounting. Nu geef ik een keer per week les in financial literacy in een prison en ook in andere educational activities.
    Dit is nu lang genoeg, volgende keer meer. Stuur je vragen maar in als je die hebt.
    Greotjes uit Greenville,SC. het is ook koud hier.
    Vincent

9. Door Frank Declerck op 9 januari, 2010 | Reageer

Dit verhaal hebben we al zo dikwijls gehoord en gezien dat het zeer realistisch overkomt.Het is altijd hetzelfde ritueel:

Men doet het uitstekend, de hele wereld kijkt naar hen, men loopt over van glorie, plots gaat het minder, men begint cijfers te vervalsen en te frauderen om toch maar hun verworven positie te handhaven, hier en daar worden er meldingen gemaakt van deze vervalste praktijken, waarop men eerst met ongeloof op reageert en afdoet als jaloezie tot uiteindelijk de toestand onhoudbaar wordt en de fraude zwart op wit bewezen wordt en het boeltje in elkaar klapt. Enron, Lernout and Hauspie,… en nu China? Er is niets nieuw onder de zon.

10. Door Jeroen op 9 januari, 2010 | Reageer

China is niets anders dan bijv. de Tech boom: mooie cijfers, iedereen enthousiast, aandelenprijzen de hoogte in, aantal bullish investeerders stijgt allarmerend, aandelenprijzen nog meer omhoog, iedereen ervan overtuigd dat dit het kip met de gouden eieren is, de mania is begonnen. En dat eindigt altijd in een crash.

Heus, de geschiedenis herhaalt zich elke keer weer, je moet als belegger dus erg oppassen als er enorme stijgingen hebben plaatsgevonden en de hele wereld bullish is.

11. Door MHAAGEN op 9 januari, 2010 | Reageer

Heel juist. Je moet met de massa meegaan (bv China) maar…op tijd contrarian durven zijn, dus afscheid nemen van die massa. Zoals nu dus. Onmogelijk te zeggen wanneer de bom daar barst, ik schat in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat kan ook volgende week zijn ! Daarom : op tijd met winst afscheid nemen.

12. Door MHAAGEN op 9 januari, 2010 | Reageer

Dank, Vincent, voor uw bijdrage ! Uw achtergrond en wat ik voor de rest lees is erg interessant; ik ben ervan overtuigd dat we nog mooie bijdragen van u zullen lezen. U zegt dat het op real estate vlak niét beter gaat, sterker nog : dat het gaat verergeren. Dat is opvallende want een fondsmanager met miljarden onder zijn hoede (hedgefund, kan even niet op de naam komen) maakt vandaag een big bet op de stijging in waarde van – uitgerekend – commercial real estate… Hij denkt dus dat we het ergste wel gehad hebben. Hmmmm… Ik heb persoonlijk met mijn lezers ook een little bet gemaakt op real estate in het algemeen. Als dat dus maar goed afloopt…! Tot een volgende keer,
    groetjes,

Marc

13. Door MHAAGEN op 9 januari, 2010 | Reageer

Over de prestatie van REITS :

(January 8)—REITs saw a strong recovery and year-end performance in 2009. The FTSE/NAREIT All REITs Index increased 6.43 percent in December, bringing 2009 total returns to 27.45 percent. The FTSE NAREIT Equity REIT Index was up 7.15 percent in December, with 2009 total returns of 27.99 percent.

After bottoming out in early March, the FTSE NAREIT Equity REIT Index climbed 121.53 percent during the remainder of the year, and the All REITs Index climbed 113.85 percent. Every major sector witnessed positive returns, led by the lodging sector (67.19 percent), specialty REITs (31.46 percent) and residential REITs (30.82 percent).

Het kan dus heel slecht gaan maar de betreffende aandelen stijgen wel ! Kijk ook eens naar de prestatie van bv shipping stocks : haast allemaal flink in ‘t groen, hoewel de shipping rates lousy zijn. Waarheid…en perceptie…

14. Door J.HOMMELES op 9 januari, 2010 | Reageer

Ik was m.i. wel één van de eersten en weinigen die bedenkingen koesterde bij dat booming China op het forum.

Nu zie ik toch dat er door velen kritischer wordt gekeken en dat is maar goed ook. Het korps financieel analisten, experten e.a. urenschrijvers weet natuurlijk deksels goed dat schrijven over Booming China meer geld in het laatje brengt dan b.v. over de Benelux ;-)

‘N uitzondering wil ik wel maken en heb dat trouwens al gedaan : ik heb vannacht wat gegeten van de meeneemchinees en dat was best te pruimen.

Verder krijg ik bij het label ” made in China” ‘n vorm van varkensgriep en ik zal wel niet de enigste zijn. Hoe kan dan toch de economie gezond zijn ?

15. Door MHAAGEN op 9 januari, 2010 | Reageer

Ik vind Booming China heel goed, prachtige resultaten geleverd in 2009, ook omdat ze waarschuwen als de markt overhit raakt. Zo’n waarschuwing is er nog niet gekomen. Misschien zijn “wij” dus te vroeg ?

16. Door J.HOMMELES op 9 januari, 2010 | Reageer

Dat is in ieder geval beter dan te laat ! Na Booming China zal er wel iets anders gaan boomen want ” wie schrijft die blijft “

17. Door Geert op 9 januari, 2010 | Reageer

Booming Brazilië! Daar valt aankomende jaren goed aan te verdienen. Maar eerst even de correctie afwachten.

En China zal, naar mijn mening, niet de wereldmacht krijgen, maar India!!! De signalen wijzen naar India. Laat China eens links liggen en focus op India, Brazilië en Japan.

India -> nieuwe wereldmacht.
    Brazilië -> grondstof economie (inflatie bestendig)
    Japan -> duurzame energie en electrische auto’s.

Of de correctie nu deze week, over 6 maanden of helemaal niet komt, maakt niet uit. Nu is er genoeg tijd voor onderzoek. Het kan zijn dat er over 6 maanden geweldige kansen zijn en benut die. Maar kies dan iets waar veel minder over wordt gesproken. Of Afrika bijvoorbeeld. Daar hoor ik al veel minder over en dan vind ik dat vaak veel interessanter voor verder onderzoek.

18. Door Jeroen op 9 januari, 2010 | Reageer

Marc, persoonlijk vind ik onderstaand artikel belangrijker dan de mail die je citeert:

http://www.nytimes.com/2010/01/08/business/global/08chanos.html?ref=business

Ze zeggen beiden hetzelfde, maar nieuwsbrieven hebben een bepaalde teneur waar je wel doorheen moet kunnen prikken. Het feit dat zeer succesvolle miljardairs/hedgefund managers massaal op een crash gokken, is voor mij de reden om die gebeurtenis een grote kans toe te dichten.

19. Door MHAAGEN op 9 januari, 2010 | Reageer

Prachtig gevonden, Jeroen en inderdaad : van meer waarde dan de mail die ik citeerde ! Durf jij short te gaan op China ? Kijk ook eens naar de grafiek van Shanghai die in dat andere artikel staat, vandaag gepubliceerd, Nog Een China-basher. Die ga ik goed in de gaten houden, en u ?

20. Door Jeroen op 9 januari, 2010 | Reageer

Marc, een maand geleden las ik het boek ‘De ondergang van het gezond verstand’, over het bankroet van Lehman Brothers. Een van hun beste analisten was er al in 2005 zeker van dat General Motors wel failliet moest gaan. O.b.v. alle analyses kon dat niet anders, volgens die analist. Toch duurde het nog tot 2009 voor het zover kwam. Dat betekent dat het einde vreselijk lang kan worden uitgesteld.

Shorten van China vind ik riskant, zeker met deze ‘muur van liquiditeit’ die door alle overheden en centrale banken wordt opgetrokken. En wie weet gebeurt het wel niet in 2010….

Toch zijn er nog veel meer onzekerheden die in 2010 kunnen gaan spelen. Een bloemlezing uit de artikelen die ik heb gelezen:

1. Gaat onverwachts toch de rente omhoog vanwege inflatiegevaar?

2. Stopt de Fed met opkopen van Treasuries en zo ja, wat gebeurt er dan? (PIMCO heeft berekend dat in 2008 maar liefst 80% van de Treasuries is opgekocht door de Fed!)

3. Zelfde vraag, maar dan voor Mortgage Backed Securities (met een dreun voor de huizenmarkt als gevolg)?

4. Gaat de Fed een exitstrategie toepassen om liquiditeit te onttrekken en zo ja, gaat dit wel goed?

5. Gaan landen problemen krijgen met hun schulden (Griekenland, Spanje, Oost-Europa, Dubai) en zo ja, worden ze dan gered of niet?

6. Gaan de banken weer meer uitlenen, of juist minder omdat er nog een enorme hoeveelheid afschrijvingen aankomen?

Ik wou dat ik het wist, dat zou mijn portfolio er een stuk eenvoudiger op maken!

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.

Improve the web with Nofollow Reciprocity.