DE GOUDPRODUCTIE NEEMT AF…
10 januari, 2010 | door MHAAGEN |…dus dat belooft voor de prijs ! Met dank aan Jeroen om hierop te wijzen…
In most countries, the production trend is down. That’s really the case in #1 gold producer South Africa, where production is down violently…
Source: The Oil Drum: Peak Gold, Easier To Model Than Peak Oil?
Maar als u écht wilt weten wat goud gaat doen : stijgen, dalen of gelijk blijven…contacteer www.beursaccent.nl want zij hebben het antwoord !
10 Reacties op “DE GOUDPRODUCTIE NEEMT AF…”
Door Dentich op 10 januari, 2010 | Reageer
De goudproduktie neemt bijlange niet af ! Er is in 2009 méér illegaal goud opgedolven dan ooit tevoren ! Hoeveel goud er in omloop is ? Dat heeft natuurlijk geen belang. Géén kat die hierop bij benadering met de natte poot een zinnig getal met véél cijfers kan op plakken …
Door MHAAGEN op 10 januari, 2010 | Reageer
U heeft zeker een punt : de illegale goud “productie”. Dat kunnen we helaas natuurlijk niet kwantificeren…
Door Dentich op 10 januari, 2010 | Reageer
Kleine correctie : dat willen ze niet kwantificeren …
Door Jeroen op 10 januari, 2010 | Reageer
De opmerking van de CEO van Barrick spreekt boekdelen: ‘The days of easy gold are over’. Vergelijk met olie: het wordt steeds lastiger om grote bronnen aan te boren en/of deze winstgevend te maken. Tel daarbij op de stijgende grondstofprijzen en je zult zien dat de kosten voor de grote goudmijnen gaan toenemen.
Vooralsnog zie ik de komende jaren een zeer fors stijgende vraag, waar de jaarlijkse mijnproductie steeds verder bij zal achterblijven. Dat PLUS de dramatische monetaire activiteiten van de paperbugs zeggen mij genoeg.
Door Jeroen op 10 januari, 2010 | Reageer
Voor wie het leuk vindt, een enorme berg aan 2010 voorspellingen, van banken tot hedgefund managers:
http://www.zerohedge.com/article/more-predictions-2010
Door Vincent Huygen op 11 januari, 2010 | Reageer
Vincent uit SC,USA
Een uitstekend summary van het financiele gebeuren in de laatste tien jaar is te vinden in de Gold Report van Januari 6, 2010. Titel: The biggest Financial Deception of the Decade. Ga naar http:// http://www.theaureport.com/lpt/na/3484
The essence is: What keeps its purchasing power best? Volgens mij zijn dat edelmetalen. De fiat currencies het minst en die zullen onderling en ten opzichte van de edelmetalen varieren al naar gelang de economiese ontwikkelingen in ieder fiat land. De volgende vraag is dan welke is het edel metaal dat het beste waarde behoudt. Dan is er ook de vraag over gold/silver/etc- shares en welke hebben het hoogste slingshot effect, met andere woorden welke mining shares hebben de hoogste leverage ten opzichte van goud/silver/etc.
Dat is mijn duit in de zak voor vandaag.
Vandaag sprak ik met Canada, Nieuw Zeeland, drie maal Nederland en Malaysia/Singapore. Ik ga ook nog even naar Hongkong bellen om uit te vinden wat hij van China mainland vindt.
In Malaysia aanvallen op kerken met molotov cocktails omdat de supreme court daar verleden week de uitspraak gaf dat het gebruik van woord Allah niet exclusief is voor de moslims omdat het woord al gebruikt werd voor God voordat Mohammed geboren werd. Die zaak loopt al jaren. Als de Maleise regering niet streng optreedt dan kan het zeer slecht zijn voor de economie (minder buitenlandse investeringen) en de huizen markt glijdt ook al omlaag.
Groetjes maar weer. We zullen wel zien
Vincent
P.S.1 Dentich.
Je zegt: Er is in 2009 méér illegaal goud opgedolven dan ooit tevoren ! Hoe weet men dat. Voor duizenden jaren is het opervlakte goud al gewonnen. Tegenwoordig zijn de investeringen eerst al voor het drillen om het te vinden en dan voor het produceren zo hoog, dat je dat niet illegaal doet, want de risicos zijn veel te hoog dat je gegrepen wordt. Diamanten? Ja, daar kan ik nog inkomen. Olie productie ook, want er zijn quota’s en niemand vertrouwt de officiale productie cijfers anyway.
P.S.2. Ja, het article van Alexander Green vond ik ook niet bepaald goed. Hij moest nog even een stukkie schrijven om betaald te worden. Allemaal fluff en zegt eigenlijk niets waar je wat aan hebt.
Door piet muizelaar op 11 januari, 2010 | Reageer
Vincent,
je PS vind ik uitstekend ! Allemaal urenschrijvers !
Door piet muizelaar op 11 januari, 2010 | Reageer
Jeroen,
Je begint goed met : “voor wie het leuk vindt”
Wat al die voorspellingen waard zijn bewijzen ze ten overvloede. Dus, ik ga ze niet lezen want heb hier nog ‘n uitstekend boek onderhanden ; “De Boeming Chinees” van Henning Mankell
Door Bart op 11 januari, 2010 | Reageer
Onderstaande een gedeelte uit een artikel over vooruitzichten grondstoffen 2010 van RBS / RBS. Wel verwonderlijk te lezen van een bank. Zij stellen hier helder en duidelijk wat de drijfveren van goud zijn. Vooral de laatste zin want in die toestand kan goud een grote concurent van de bank zijn.
http://markets.rbs.nl/MediaLibrary/Document/PDF/Newsletter/CommodityReport/grondstoffen_vooruitzicht_2010.pdf –
Goud bereikte in de loop van 2009 een nieuwe
nominale recordkoers maar zakte naar het
jaareinde toe opnieuw wat weg. Goud is de
barometer die het vertrouwen in het financiële
systeem meet. Dit financiële systeem is
ondanks de gestegen activaprijzen en het
toegenomen vertrouwen bij investeerders
en consumenten nog steeds erg kwetsbaar.
De fundamentele problemen te wijten
aan overdreven schuldopbouw worden
onder de mat geveegd door een golf van
stimuleringsmaatregelen die de (nominale)
economische groei opnieuw moeten
aanzwengelen. Eerder vroeg dan laat komt
deze systeemcrisis in een volgende fase en
dan zal goud zijn historische rol opnieuw
kunnen spelen.
Door Bart op 11 januari, 2010 | Reageer
(correctie op vorige bericht van mij)
In eerste zijn had RBS / ABN moeten staan in plaats van RBS / RBS. Dit om ter verduidelijken dat RBS bepaalde dingen hebben overgenomen van ABN.