WAT DE EURO KAN NEKKEN…

12 januari, 2010 | door MHAAGEN |

…is het faillissement van een of meer lidstaten.  Dat zou dan weer positief uitdraaien voor houders van USdollars… 

Europese Commissie: Hoog risico op financiële ineenstorting Nederland 2010

Volledig bericht:

Wall Street Journal: Eurozone krijgt in 2010 te maken met enorme schuldencrisis

Volgens de Europese Commissie (EC) lopen in het nieuwe jaar 8 EU-landen het grote risico dat de publieke financin niet langer betaalbaar zullen zijn, en de landen feitelijk failliet gaan. Deze landen zijn Griekenland, Spanje, Ierland, Slovenië, Slowakije, Malta, Cyprus en… Nederland.

De overige EU landen krijgen van de EC het predikaat ‘gemiddeld risico’ opgeprikt. Alleen Finland is als ‘laag risico’ gekwalificeerd.

Vanwege de Europese Monetaire Unie zal een faillissement van een lidstaat onmiddellijk gevolgen hebben voor de EU als geheel. De Europese landen zijn financieel, economisch en politiek inmiddels zo nauw met elkaar verbonden, dat de landen die er beter voor staan een lidstaat dat financieel instort wel te hulp moeten komen. ‘Na twee jaar met instortende bankensystemen en een economische recessie, gaat de Eurozone 2010 in met een enorme schuldencrisis,’ schrijft de Wall Street Journal.

Het land met het hoogste risico is Griekenland, dat een begrotingstekort van 12,7% van het BNP heeft, vier keer zo hoog als de vastgestelde limiet. De Griekse regering probeert om het parlement zover te krijgen akkoord te gaan met forse bezuinigingen, wat ongetwijfeld gepaard zal gaan met nog meer spanning in de toch al onrustige straten van de Griekse steden. Hoewel een Grieks bankroet grote gevolgen zal hebben voor het aanzien van de EU, weigert Brussel tot nu toe om Griekenland financieel te hulp te schieten.

Naast Griekenland is ook de internationale kredietstatus van Spanje reeds verlaagd; Ierland en Portugal zijn gewaarschuwd dat zij de volgende landen kunnen zijn. Ook Frankrijk, dat op het kaartje blauw is gekleurd (‘gemiddeld risico’) loopt, net als Groot Brittannië -dat zich niet in de Eurozone bevind-, wegens de snel verslechterende overheidsfinanciën het risico een lagere kredietbeoordeling te krijgen.

De overheidsfinanciën van de Eurolanden hebben zware klappen gekregen vanwege de honderden miljarden kostende bailouts van de Europese banken en financiële instellingen. Door de economische recessie stijgen daarnaast de kosten van de sociale zekerheid, maar dalen de belastinginkomsten. Veel economen vrezen dan ook dat het vele jaren zal gaan duren voordat de schade hersteld is. Tevens zijn beleggers bang voor een ‘dubbele dip’ recessie in de EU, als de overheden verkeerd zitten met hun timing en de snelheid waarmee ze hun huishoudboekjes op orde proberen te krijgen.

De direkte gevolgen van het redden van de banken zullen voor ons, de burgers, in 2010 forse bezuinigingen zijn op onder andere werkloosheidsuitkeringen en andere overheidsprogramma’s, en tevens flinke belastingverhogingen. Al in januari zal Griekenland de kop afbijten met een naar verwachting radicaal fiscaal hervormingsplan; de rest van de EU zal er in de 2 jaar daarna eveneens aan moeten geloven. Conclusie: het is voorlopig gedaan met de almaar groeiende welvaart van de laatste 20 jaar. Vrijwel iedereen zal moeten leren voor lange tijd fors de broekriem aan te halen.

Xander

Bron: The Wall Street Journal

Stem of voeg toe aan:  sn nujij WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn ekudos WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn msnreporter WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn bligg WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn digg WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn su WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn delicious WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn google WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn rss WAT DE EURO KAN NEKKEN... sn email WAT DE EURO KAN NEKKEN...
  1. 11 Reacties op “WAT DE EURO KAN NEKKEN…”

2. Door barend servet op 12 januari, 2010 | Reageer

Zal dit artikel ook niet geschreven zijn met de bedoeling de Usd wat op te peppen ?

3. Door Jeroen op 12 januari, 2010 | Reageer

Tenzij er een Amerikaanse staat (bijv. California) eerder failliet gaat en andere staten meetrekt.

4. Door Vincent Huygen op 12 januari, 2010 | Reageer

Deprimerend verhaal over de EU of zou het nog erger zijn. Het lijk ook wel alsof ik over de USA lees, waar ik woon. Barend: US$ oppeppen. Ik las hier gisteren die die omhoog gaat voor een tijdje vanwege de afwikkeling van US$-carrytrade. Ja, de dollar gaat vandaag eerst een fractie omlaag en dan een fractie omhoog ten opzichte van de euro. Maar goud ging behoorlijk omlaag. Ik begrijp er niets meer van. Waar vluchten alle fiat currencies naar toe. Cash in de bank?. Ook niet een te bevelen vanwege de lage rente. We zullen wel zien. Vincent

5. Door Jeroen op 12 januari, 2010 | Reageer

Marc, heb je een link naar de WSJ waar dit artikel te vinden is?

6. Door Geert op 12 januari, 2010 | Reageer

In onderstaande topic staat de link.

http://forum.beursbox.nl/2010/01/02/dollar-technisch-uitgebroken/

Eigenlijk is het heel simpel. Europa loopt ongeveer 1,5 jaar achter op Amerika. Hoe stond Amerika er toen voor? Ik zou nu liever in Amerika willen zitten dan Europa. Weleenswaar tijdelijk, maar er zal heel wat op ons afkomen.

7. Door Bart op 12 januari, 2010 | Reageer

Wat Europa en andere landen buiten de USA kan redden is dat centrale banken van deze landen het goud wat ze op hun balans hebben staan uitdrukken in de actuele marktwaarde van goud. Dit in tegenstelling tot de USA waar de FED het goud geprijsd heeft op een vaste prijs van zo’n $ 42.00. Zie artikel: http://fofoa.blogspot.com/2009/08/confiscation-anatomy-different-view.html

8. Door Jeroen op 12 januari, 2010 | Reageer

@ Bart: interessant artikel. Overigens zijn de goudvoorraden van de V.S. al meer dan 50 jaar niet meer gecontroleerd en er zijn geruchten dat ze veel minder hebben dan wat de officiële cijfers aangeven.

9. Door barend servet op 13 januari, 2010 | Reageer

Vincent,

Je begrijpt er niets meer van en dat is eerlijk. Eigenlijk begrijpt niemand er iets van maar de meesten doen alsof ze het wel begrijpen.

10. Door zjuul krapuul op 13 januari, 2010 | Reageer

En sommigen zeggen zelfs dat het héél simpel is ! Laten we wel wezen, de financiele wereld is helemaal niet simpel maar eigenlijk één grote slangenkuil. Ipv slangen op de bodem moet je dan de tronies zien van oplichters allerhanden en de hamvraag is wat gevaarlijker is. Er loopt héél misschien wel een of andere eerlijke mens tussen maar dat is dan de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

11. Door Vincent Huygen op 13 januari, 2010 | Reageer

barend,
    bedankt voor je reactie. Ik voel me weer een stuk beter.
    Mijn vrouw en ik gingen vanavond naar een townhall meeting at Clemson University, waar een Federal Republican Senator die uit SC komt het woord deed en veel vragen beantwoorden. Zeer interessant. Zoals je waarschijnlijk weet stuurt iedere staat 2 senators naar Washington voor 6 jaar. Ik studeerde voor een jaar in Clemson in 2000/2001. We reden 100 mijl (160km) op en neer,
    Vincent

1. 1 Trackback(s)

2. 14 januari, 2010: Tweets die vermelden WAT DE EURO KAN NEKKEN… | Beursbox Forum -- Topsy.com

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.