GEEN BUBBLE IN GOUD EN GRONDSTOFFEN…
18 januari, 2010 | door MHAAGEN |…, aldus mijn idool Jim Rogers (www.jimrogers.com). Hij spreekt Nouriel Roubini daarmee beslist tegen.
Jim Rogers: Roubini Is Wrong About Gold Bubble
Rogers and Roubini have disagreed before, especially on gold, with Rogers saying prices will rise in the long-term and Roubini saying prices are bubbling.
“I am most perplexed about this alleged bubble which is out there,” Rogers told Wall Street Cheat Sheet.
Rogers has been bullish on gold and other commodities for the long term, often arguing that the weakening U.S. dollar will make commodities a better investment, pushing gold toward $2,000 an ounce, hundreds of dollars higher than where it is now.
Roubini, on the other hand, says investors are borrowing dollars to buy emerging market stocks and commodities, which is inflating the value of those assets.
Doing so further weakens the dollar and pushes up gold, but that trend will end soon, Roubini says.
Furthermore, Central Banks will begin withdrawing stimulus money from economies around the world soon and ease inflation fears, which often send investors flocking to gold.
Gold is around $1,100 an ounce recently as investors regain faith in the greenback.
“I do think the bull case for gold is going to be on hold for the rest of the year,” says Adam Klopfenstein, senior market strategist at commodities brokerage firm Lind-Waldock, according to the Associated Press.
5 Reacties op “GEEN BUBBLE IN GOUD EN GRONDSTOFFEN…”
Door Vincent Huygen op 18 januari, 2010 | Reageer
In “Obligatie feest voorbij” was de eerste reactie op 16 januari van een zekere Vincent niet van mij, de Vincent uit SC/USA. Ik neem aan dat hij een Nederlands wonende Vincent is. Ik schrijf dit omdat in de derde reactie Jeroen Vincent vraagt over US treasuries die Rienk Kamer aanbeveelt voor aankoop. Nee, die raak ik ook helemaal niet aan, want als er maar een gerucht is van stijgende rentes hier dan gaat de yield omhoog en dus de prijs omlaag. De FED blijft maar zeggen dat de rentes voorlopig niet omhoog gaan, maar wie geloof je nog.
Ik vind dat jullie eigenlijk op de feiten vooruit lopen. Lees in de Economist het verhaal “Too close for comfort” over de verkiezing van de Federal Senator van Massachusetts. Iedereen verwachtte dat de democrat Martha Coakley dit makkelijk zou winnen. Ze noemde het zelfs Teddy Kennedy’s seat in haar debat met de Republican Scott Brown, waarop hij tot grote hilariteit antwoordde dat het de kiezers’ seat is. De peilingen (polls) zijn nu in het voordeel van Scott Brown (hij is een state senator) en heel America zit adembenemend uit te kijken naar de verkiezings uitslag van overmorgen Dinsdag 18 januari. Als Marc Scott de federal senate seat wint dan is dat de grootste election upset van jaren. Waarom? Omdat de democraten ineens hun supermajority in de federal senate kwijt zouden kunnen raken (nog maar 59 seats) en dan staat de democratic health reform waarop de demos zoveel political capital op verbruikt hebben en die ze al in hun zak dachten te hebben, op losse schroeven.
De grote vraag (hangvraag?)is voor mij hoe zal de beurs hierop reageren. Wel kijk naar de futures op de Bloomberg zender op maandag avond. De laatste dagen wordt plotseling vanuit heel America enorm veel geld tegen die states election gegooid zowel door demos en repubs.Om zeker te zijn heb ik al wat shares verkocht en ik vraag me zelfs af of ik beter morgen wat goud zou verkopen. Ik zal er nog eens goed over slapen vanavond.
Jullie praten nog steeds veel over de US$ carry trade. Hier hoor je er niets over, waarschijnlijk omdat de amerikanen niet het currency risico lopen omdat ze het bij een binnenlandse transactie houden, terwijl jullie europeanen eerste dollars moeten kopen en daarna verkopen m.a.w. jullie lopen een foreign currency risk.
Ik ben benieuwd hoe jullie op Maandag op het bovenstaande reageren?
Groetjes.
Van de andere Vincent uit SC/USA
Door Vincent Huygen op 18 januari, 2010 | Reageer
Ik luister graag naar Nouriel Roubini omdat hij over het algemeen zijn argumenten logies opbouwt. In dit geval vind ik dat Jim Rogers gelijk heeft.
Ik lees hier vrij vaak dat er veel geld, in mijn geval US-dollars op de zijlijn zit. De interest wordt zo laag gehouden door de FED dat je naar een beter rendement zoekt, want de purchasing power (PP) van je dollars achteruit.
Als je dan zoekt naar assets die een beter rendement opleveren met een laag risico, zet ze maar op een rijtje. Hier heet dat: “Get your ducks in a row.” Waar kom je dan uit?
Lees “US must cut spending to save AAA rating, warns Fitch” van 1/12 van Ambrose Evan-Pritchard” in the Telegraph, click http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/6969163/US-must-cut-spending-to-save-AAA-rating-warns-Fitch.html Het zegt: “Fitch Ratings has issued the starkest warning to date that the US will lose its AAA credit rating unless it acts to bring the budget deficit under control, citing a spiral in debt service costs and dependence on foreign lenders.”
Onder deze omstandigheden wat doe je? Goud is makkelijk, veilig, en een goed tegenwicht van de dalende dollar. Of denken jullie nog steeds dat hij omhoog blijft gaan. Wel, misschien tegenover de Euro, omdat jullie het Griekenland probleem hebben en nog een paar zulke landen.
Vincent uit SC/USA
Door Goudkever op 28 januari, 2010 | Reageer
Naast Roubini geeft nu ook George Soros aan dat hij denkt dat er een bubble komt in goud…
http://www.thesilvermountain.nl/blog/809/nieuws/goud-is-de-nieuwe-bubble-volgens-george-soros.html
Door henk op 2 februari, 2010 | Reageer
George Soros denkt dat der een bubble komt maar hij is te vroeg. Lees maar goed door. Als je ook wil profiteren, moet je andeleen kopen met goede mensen der achter een mine of een “hole in the ground” as the Canadadese het zeggen. Het beste komt nog. Nu is het echt goedkoop. Wie hebt er een goede uit Canada op de venture exchange?