BOOMING CHINA IS EEN EXPERT…

19 januari, 2010 | door MHAAGEN |

…in China-aandelen.  Ze hebben 18 of 19 verdubbelingen gepresteerd dus wie ben ik om hun ongelijk te geven.   Ik ben geen expert in de materie.  Www.beursaccent.nl dan weer wel.  Booming China, bereikbaar op  http://www.boomingchina.nl/?C=2009-09-0032 spreekt niet over een komende correctie, wel integendeel…

Afgelopen week verraste Beijing beleggers door het aanhalen van de kredietteugels. De onroerend goed markt en de autobranche zullen hiervan wat last ondervinden. Toch verwacht ik dat de economie in China dit jaar met 10% gaat groeien. Vooral bedrijven die zich richten op de binnenlandse afzet gaan hiervan profiteren. Vandaag presenteer ik twee nieuwe tips in de small cap sector. Eén daarvan is de vervanger van de ETF, die we vorige week hebben verkocht. De andere tip is een onderneming in de agrarische sector met flinke groeiplannen. De komende weken zal de portfolio worden uitgebreid met nog zo’n 5 nieuwe bedrijven, die aan de up-listing lijst kunnen worden toegevoegd. Met dit soort bedrijven hebben mijn abonnees het afgelopen jaar de koersen zien verdubbelen, verdrievoudigen of zelfs meer. Heeft u dit soort koersontwikkelingen gemist? Dan geef ik u nu de kans om voor een introductieprijs kennis te maken. Als u zich vandaag nog opgeeft, krijgt u bij een proefabonnement van 3 maanden er van mij 3 maanden gratis bij. U wordt dan elke week op maandag, voor de opening van de beurs, geïnformeerd over de nieuwste tips. Hieronder vertel ik u er meer over!  

Beijing haalt kredietteugels aan  

Geachte,

Het herstel van de economie in China wordt gevoed door twee belangrijke factoren. Op de eerste plaats door het stimuleringsplan van $585 miljard, waar een aantal grote projecten als infrastructuur, onderwijs en gezondheidszorg van profiteren. Het geld vloeit hoofdzakelijk in de economie via de staatsondernemingen. Een tweede en misschien nog wel belangrijkere factor is het opendraaien van de kredietkraan. De Chinese banken hebben het afgelopen jaar voor meer dan $1.300 miljard aan kredieten verstrekt en daarmee konden vooral kapitaalsintensieve sectoren als de woningbouw en automobielindustrie in 2009 een stevige groei doormaken. Amerika werd als autoland nummer één voorbijgestreefd en China werd in 2009 het land waar de meeste auto’s werden verkocht. Ook de binnenlandse consumptie bleef dankzij de stimuleringsmaatregelen flink doorgroeien. Er zit ook een keerzijde aan de kredietpolitiek. De prijzen van huizen rezen het afgelopen jaar de pan uit. Mijn broer had begin vorig jaar in Beijing een appartement gekocht en hij vertelde onlangs dat de appartementen in hetzelfde complex nu voor 45% meer van de hand gaan. Zodra mensen gaan praten over hoeveel de waarde van onroerend goed is gestegen, weten we dat die ontwikkeling te snel gaat. Beijing wil voorkomen dat er zich een economische bubb el ontwikkelt en haalt daarom de kredietteugels wat aan. Daarmee is de Peoples Bank of China (PboC) in feite vorig jaar oktober al begonnen. De banken kregen toen de waarschuwing dat het eigen vermogen meer in lijn moest worden gebracht met de uitgeleende gelden. Afgelopen week nam de PboC zelf een concrete maatregel door de banken de aanwijzing te geven dat van alle ingelegde gelden, 16% als reserve moest worden aangehouden, een stijging van 0,5%. Hiermee wordt de liquiditeit in het land met ongeveer $45 miljard beperkt. Daarnaast verhoogde de centrale bank de rente voor korte termijndeposito’s. De maatregel veroorzaakte een korte shock op de beurs in Shanghai, waar de index woensdag 3,1% ofwel 101 punten moest inleveren. Later herstelde de beurs weer iets. Ook moesten veel van onze aandelen iets terug maar na de koersstijgingen van de laatste weken was dat geen verrassing. Ik heb u afgelopen maandag al verteld dat ik de cashpositie van onze portfolio op 25% wil brengen en daar komt deze week geen verandering in. De ontwikkeling zal invloed hebben op de onroerend goed en auto aandelen. Maar zowel E-House (NYSE: EJ) als Wonder Auto Technology (NASDAQ: WATG) hebben we verkocht. Het blijft even afwachten in hoeverre de maatregel invloed zal hebben op de groei van de economie in China. Voorlopig ga ik ervan uit dat die in 2010 zal uitkomen op ongeveer 10% en dat er van een bubbel dit jaar geen sprake zal zijn. 

Google dreigt met vertrek

Ander belangrijk nieuws afgelopen week was het dreigement van Google om zich uit China terug te trekken. De onderneming heeft, overigens net als zijn concurrent Baidu, te maken met de strenge regelgeving rond de media. Waar in het westen een vrijheid van meningsuiting bestaat, is dat in China niet zo. Er bestaat een censuur op berichtgeving en internet wordt door Beijing streng gecontroleerd. Hiermee wordt voorkomen dat media als internet kunnen worden gebruikt voor het aanzetten van opstand tegen het regime in Beijing. In Amerika en Europa is veel commentaar op de wijze waarop in China politiek wordt bedreven. Het is niet aan mij, om hier op deze plaats, daar een mening over te geven. Wel is het zo dat het geleide kapitalisme, zoals dat de afgelopen decennia in China is ontwikkeld, het land in een enorme vooruitgang heeft gebracht en de welvaart sterk heeft doen toenemen. Er is onder het Chinese volk nauwelijks sprake van ontevredenheid en Beijing let er sterk op dat de stemming in het land niet negatief wordt beïnvloed door media als televisie en internet. Google wist vanaf dag 1 toen ze in het land actief werd, dat dit de cultuur was waarbinnen gewerkt moest worden. Concurrent Baidu is een Chinese onderneming en heeft daarom veel minder moeite zich te ontwikkelen binnen de bestaande regelgeving in China. Daarom is Baidu in China met een marktaandeel van 60% ook groter dan Google met slechts 40%. Dit steekt schril af tegen 90% penetratie die Google elders in de wereld heeft. De onderneming blijft daarmee achter op zijn doelstelling in China. Een cyberattack op enkele activisten wordt daarom aangegrepen om de toekomst van Google in China ter discussie te stellen. In mijn ogen zal Google zich op de eerste plaats moeten afvragen of zij zich wil conformeren aan de regels in China, zoals Baidu dat doet. Kennelijk wil Google dit niet en daarom wordt nu met de aftocht gedreigd. Ik denk niet dat Beijing het erg zal vinden. In China blijft Baidu als grote zoekmachine over en deze onderneming heeft daarmee het monopolie. De aandelen van Baidu (NASDAQ: BIDU) schoten na de aankondiging van Google omhoog. Daar is de speculatie over het vertrek van Google inmiddels in verwerkt. Mocht Google alsnog tot de conclusie komen dat de onderneming in China blijft, dan zullen de aandelen van Baidu die speculatiewinst weer teruggeven. Daarom vind ik het nu niet het moment om in dit aandeel te investeren.

Geitenmelk is sterk in opkomst

Na het melamine schandaal in koeienmelkproducten voor kinderen in China in 2008 is geitenmelk in het land sterk in opkomst. Vandaag presenteer ik de grootste producent en distributeur van geitenmelk in China, niet alleen voor baby’s en kleuters, maar ook voor volwassenen. De markt voor geitenmelk is groot omdat veel Chinezen lactose niet kunnen verdragen en allergisch zijn voor producten van koeienmelk. Vaak is geitenmelk een uitkomst. De onderneming timmert flink aan de weg geitenmelk bij de Chinezen te promoten. Zo is dit jaar gestart met televisiereclame om meer merkbekendheid te creëren. Op CCTV-1 draait er nu op prime-time een 15 sec. durende commercial. De planning is in het tweede kwartaal te starten met een commercial op CCTV-3 en CCTV-8. Het bedrijf mikt met haar producten op de premium markt in China en gebruikt voor de distributie van zijn producten ongeveer 3600 retail outlets, waaronder supermarkten en ook baby speciaalzaken. Daarnaast worden de producten ook via een catalogus verkocht. De onderneming breidt flink uit. Naast de hoofdvestiging in Tianjin werd onlangs een nieuwe productie faciliteit in gebruik genomen in Xi’an. Verder wordt eind dit jaar het grootste productiebedrijf van geitenmelk in gebruikgenomen in Weinan in de provincie Shaanxi in het noordwesten van het land. Als deze faciliteit op volle toeren draait, zal de totale productie van de onderneming vervijfvoudigen. Dit nieuwe productiebedrijf zal worden gefinancierd uit een in vorig jaar juni geplaatste emissie van $15 miljoen en uit de cash flow van de onderneming. De onderneming heeft een gebroken boekjaar dat eindigt op 31 oktober. In 2008 werd een omzet gerealiseerd van $21,8 miljoen, waarbij een winst kon worden behaald van $1,8 miljoen. Gemeten aan de laatste opgave, die ik erover kon vinden, was het aantal uitstaande aandelen begin december 26,3 miljoen, en dat betekent een winst per aandeel van 7 cent. Over de eerste 9 maan den van het afgelopen boekjaar werd een omzet behaald van $18,9 miljoen en kon een winst worden gerealiseerd van $4,5 miljoen ofwel 17 cent per aandeel. Over het vierde kwartaal dat is geëindigd op 31 oktober 2009 zijn nog geen cijfers bekend. Maar als ik uitga van dezelfde cijfers als over het derde kwartaal komt de omzet over 2009 uit op $26 miljoen en de winst op $6,3 miljoen ofwel 24 cent per aandeel. Daarmee is de onderneming in 2009 flink gegroeid. De onderneming heeft nog geen gegevens verstrekt over 2010. Eigenlijk wil ik over dit jaar heenkijken naar volgend jaar, als de nieuwe productie eenheid in Weinan in gebruik wordt genomen. In het opstartjaar zou omzet en winst op zijn minst moeten kunnen verdrievoudigen. Dat zou voor 2011 een winst kunnen betekenen van ongeveer 70 cent per aandeel, waarmee over dat jaar een koerswinst vooruitzicht bestaat van 4,3. Ik realiseer me dat in de berekening wat speculatie zit maar ik denk, dat de onderneming aantoont flink te willen uitbreiden. Dat schept kansen voor wie nu wil instappen en wat geduld wil uitoefenen. Het aandeel is de afgelopen weken flink gestegen. Mijn inziens is er op termijn ruimte voor verdere stijging. Het aandeel kent een dunne handel. U moet dus absoluut met gelimiteerde orders werken, wilt u voorkomen dat u teveel betaalt. Mocht het aandeel de komende dagen teveel stijgen, adviseer ik u het aandeel niet na te jagen. De komende weken kom ik nog met enkele aanbevelingen in mijn up-listing strategie.

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.

Improve the web with Nofollow Reciprocity.