ZIET U DE TREND…?

20 januari, 2010 | door MHAAGEN |

Nieuws

Euro op laagste peil in vijf maanden

20-01-2010 10:11:04

Brussel (tijd) – De euro noteert woensdag op het laagste niveau in vijf maanden. De Europese eenheidsmunt dook onder de grens van 1,42 dollar, en dat voor de eerste keer sinds augustus vorig jaar.

De euro was woensdagochtend even 1,4168 dollar waard. Het is de vijfde dag op rij dat de euro verzwakt tegenover de dollar.

Handelaars verwijzen naar de aanhoudende onzekerheid over de wankele overheidsfinanciën van Griekenland en de dreigende Griekse schuldcrisis. Er wordt gevreesd dat de problemen kunnen overslaan naar andere landen uit de eurozone en het economische herstel in de regio kunnen verstoren.

Joaquin Almunia, de EU-commissaris voor Economische Monetaire Zaken: ‘Het lot van een land is het lot van alle landen. De situatie in Griekenland heeft gevolgen voor andere landen.’

‘De Griekse problemen lijken diepgeworteld en kunnen niet onmiddellijk worden opgelost. Daardoor is er verkoopdruk op de euro’, aldus een handelaar aan Bloomberg.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij ZIET U DE TREND...? sn ekudos ZIET U DE TREND...? sn msnreporter ZIET U DE TREND...? sn bligg ZIET U DE TREND...? sn digg ZIET U DE TREND...? sn su ZIET U DE TREND...? sn delicious ZIET U DE TREND...? sn google ZIET U DE TREND...? sn rss ZIET U DE TREND...? sn email ZIET U DE TREND...?
  1. 9 Reacties op “ZIET U DE TREND…?”

2. Door Jeroen op 20 januari, 2010 | Reageer

De euro gaat verder weg zakken t.o.v. de dollar, want de Griekse problemen worden alleen maar groter. Zoals echter Kees de Kort vandaag terecht opmerkt: ‘waarom is 12% tekort voor de Grieken een probleem, terwijl dit voor het U.K. en de V.S. normaal wordt gevonden?’. Goed punt.

3. Door MHAAGEN op 20 januari, 2010 | Reageer

Het VK en de VS zijn geen eurolanden en voor de euro werd er slechts een begrotingstekort (dat is toch wat u bedoelt ?) van 3 of 3,5 % toegelaten. Dat weet hij zelf ook wel dus ik veronderstel dat De Kort een rethorische vraag stelde. Maar inderdaad : er wordt met verschillende maten en gewichten gemeten en gewogen…

4. Door MHAAGEN op 20 januari, 2010 | Reageer

Verduidelijking : het VK is wel een euroland maar deed niet mee met de munt (hadden ze misschien toch beter wèl gedaan ?)…

5. Door Geert op 20 januari, 2010 | Reageer

Er is een reden voor dat VK en Zwitserland niet meedoen. Is het niet vreemd dat beiden landen een grote rol spelen in het bankwezen en geen euro’s hebben? Londen en Basel.

VK is toch erg belangrijk in de financiële wereld en hebben veel steun. De munt gaat niet zomaar crashen. Hoeveel munten zijn er in omloop? Is het niet makkelijker om de euro te laten crashen dan de pond? Waarom deden ze niet mee?

Elk munt is zwak, maar ik denk dat het makkelijker zal zijn om de pond te steunen dan de euro. Er is vertrouwen nodig en dat zullen Engeland en Amerika krijgen.

De Bank of England heeft al een lange interessante geschiedenis achter zich en de munt zal niet zomaar vallen.

Fundamenteel zijn de dollar en pond op sterven na dood, maar mogelijk zullen beiden sterker zijn dan de euro.

Ik zou zeggen onderzoek de pond eens. De grafiek over 5 jaar laat een lagere top zien. Niet alleen de dollar lijkt interessant. Maar nog niet eerder over gelezen. De pond!

Ik dacht dat die munt als eerste zou crashen, maar nu weet ik dat nog niet zo zeker.

Niemand is er bullish op, maar ik zou zeggen vergelijk de grafiek eens met die van de dollar en zie hetzelf.

Dollars weten we nu wel, maar let op de pond. Ik denk denk ik bullish wordt. Maar let op, want de pond zou bij dalende aandelen anders kunnen reageren dan de dollar. De munt blijft zwak en is heel anders dan de dollar. De dollar had ik meer vertrouwen in, maar ik ga deze munt zeker in de gaten houden want tijden kunnen veranderen. Zal Jim Rogers ook ponden kopen? Dan weten we het zeker!

6. Door Jeroen op 22 januari, 2010 | Reageer

Marc, als zowel Griekenland, de V.S., Japan als het V.K. een tekort hebben van 12%, waarom is iedereen dan in rep en roer en denkt dat Griekenland failliet gaat en de andere 3 niet? Dat is toch raar? Met twee maten meten. Dat is wat Kees de Kort bedoelde.

7. Door Jeroen op 22 januari, 2010 | Reageer

@ Geert: er zou snel wel eens een behoorlijk tekort aan ponden kunnen komen. Blijkens dit artikel is er deflatie in het V.K. en daarmee een tekort aan ponden:

http://www.financialsense.com/fsu/editorials/ash/2010/0121.html

8. Door Geert op 22 januari, 2010 | Reageer

Bedankt Jeroen, interessant artikel.

De pond blijft een gevaarlijke en bewegelijke munt, maar het tekort zou weleens voor verassingen kunnen zorgen. VK heeft al harde klappen gehad en mogelijk komen die klappen nog in Europa.

Indien de pond hersteld ten opzichte van de euro, dan zegt dat al voldoende over de waarde van de euro.

Ik denk ook wel dat wij hier nog enkele jaren deflatie kunnen zien en dat er vele toch zullen verliezen op grondstoffen/aandelen. Ik denk dat goud in het beste geval zijwaarts zal bewegen, tenzij er ergens een valuta crisis begint. Nu zie ik dat nog niet gebeuren.

9. Door Jeroen op 23 januari, 2010 | Reageer

Geert, graag gedaan. Als er deflatie komt, dan is er maar 1 belegging interessant: cash. Dan gaat alles in de verkoop vanwege tekort aan geld. Het grappige is dat iedereen inflatie verwacht. Het zou wel eens een enorme verrassing kunnen zijn als er toch deflatie komt. Ik denk persoonlijk dat die kans enorm wordt onderschat. Landen kunnen het nog wel een paar jaar volhouden met deze enorme schuldenberg, maar het kan best dat het eerder escaleert.

Wat het pond betreft: ook daar is volgens mij bijna iedereen bearish, hetgeen duidt op bodemvorming, net als bij de dollar. Als de Britten inderdaad het tekort aan ponden niet aanvullen, zouden we wel eens een deftige stijging van het pond t.o.v. de euro kunnen meemaken.

10. Door Geert op 23 januari, 2010 | Reageer

Cash of misschien zelfs obligaties.

Indien iedereen jaren lang inflatie roept, dan dekken de verstandige beleggers zich in en valt het uiteindelijk mee. Wanneer iedereen roept er is deflatie, dan wordt het verstandig om te gaan kijken of inflatie aan zal treden. Maar vooralsnog denk ik dat het nog best 1 tot 3 jaar opzich kan laten wachten.

Mijn inziens zal de nieuwe golf omhoog gedreven worden door inflatie. Daarom zullen grondstoffen en edelmetalen het goed gaan doen.

De pond blijft gevaarlijk en bewegelijk, maar ik denk dat de munt ons zal doen verbazen.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.