DE BEER IS TERUG…!
23 januari, 2010 | door MHAAGEN |De vraag is nu : is het een baby-beertje, een lief schattig diertje met nog kleine klauwtjes, of is het een volwassen grizzly ? Wij nemen in ieder geval onze voorzorgen…
Drie dagen van verliezen voor de Amerikaanse beurzen…dit doet de deur dicht voor ons. Maar we gaan een andere “deur” openen.
Het beurssentiment in maart 2009 was barslecht en daarmee reden voor ons om voluit in aandelen te stappen. De beurzen stijgen nu al 10 maanden en blijkbaar is dat even genoeg geweest. Dat sentiment is inmiddels omgeslagen naar de andere kant : fondsmanagers, private beleggers, kopers van opties – ze zijn weer positief gemutst en denken blijkbaar dat we zo nog jaren kunnen doorgaan. Ons inziens staan we echter voor een keerpunt en het is tijd om langs de andere zijde, de verkoperszijde, geld te gaan verdienen.
We stelden u voor : FXP op de NYSE, short gaan op Chinese aandelen; het instrument ging in deze paar dagen van 8,09 naar 9,33 USD. Aanhouden voor meer winst.
We proposeerden de TURBO SHORT EUR/USD aan 16,08 euro; stand vandaag : 17,12. Aanhouden voor meer winst.
We gaan nu short gaan op een van de belangrijkste Amerikaanse indexen, de S&P 500. Dat doen we met de TURBO SHORT S&P 500 NL0006280703. Voor elke procent dat deze index daalt, verdienen wij 5,64 procent (het omgekeerde is natuurlijk ook waar !).
De referentiekoers van de S&P is 1112,52. Dat is de stand vandaag of beter : op vrijdag 22 januari om 16:00 want dan sluiten de turbo’s af op NYSE/Euronext. De hefboom is zoals gezegd 5,64. Dat is de mate waarin we omhoog (liefst) zullen gaan maar ook omlaag. De stop-loss bedraagt een stand van 1270 punten. Die willen we liefst niet bereiken want dan wordt deze turbo short meteen verkocht.
We houden u op de hoogte. En nu maar hopen dat de Amerikaanse beurzen maandag verder omlaag gaan natuurlijk…
Zou de daling niet verder zetten, beschouwt u deze play dan als een verzekering voor de eerder behaalde koerswinsten : de indexen stijgen ? U verdient verder op uw portefeuille maar verliest op deze turbo short. U blijft status quo. De indexen dalen ? U verliest op uw portefeuille maar maakt winst op de turbo. U blijft eveneens status quo. Dit is het beste wat we kunnen bereiken vandaag…
Met vriendelijke groeten,
Marc Haagen
13 Reacties op “DE BEER IS TERUG…!”
Door Jeroen op 23 januari, 2010 | Reageer
Moeilijk te zeggen. Misschien is het wel een toneelstukje van Obama en de banken om een gezonde pull back te krijgen, shorters in de markt te krijgen en d.m.v. een short squeeze de markten weer hoger te blazen. Hebben we vorig jaar ook al diverse malen gezien.
Is het geen toneelstukje en de banken zijn pissed, kunnen ze het zich dan veroorloven om de beurs hard te laten zakken? Ik vraag het me af. Dus voorlopig houd ik het op een redelijk kortstondige terugval.
Aan de andere kant is er wel degelijk een signaal voor topvorming: enorm veel bulls in een slechte economie. De VIX schoot omhoog gisteren en de beleggers hebben een weekend om na te denken of ze maandag verder gaan panikeren of niet.
Door Geert op 23 januari, 2010 | Reageer
Op de volgende link zie je de grafieken van de DOW en S&P. Daarop is te zien dat we nog steeds in de trend zitten, maar dan op de steun staan. De daling is wel een serieus signaal dat de rally nu over kan zijn. De DOW is net uit de trend vanaf maart gebroken, maar vind nog steun in de trend vanaf augustus.
http://www.dekritischebelegger.nl/forum/topic/uw-reacties-over-gann/page/3#post-888
Voor beiden is de onderkant bereikt. Meestal herstellen we na zo’n grote daling even. Tenminste na 3 grote dalingen handel ik niet in dezelfde richting omlaag, tenzij we steun breken. Dus blijf alert.
Door Jeroen op 24 januari, 2010 | Reageer
Maart 2010 gaat interessant worden. Omdat officieel dan het MBS-programma (en Quantitative Easing) van de Fed stopt. Op dat moment zitten ze in een grote spagaat. Zoals een artikel op Zerohedge aantoont, moet dit jaar een ongelofelijke hoeveelheid Treasuries aan de man worden gebracht en zijn de huidige afnemers niet voldoende om deze te absorberen. De Fed heeft slechts enkele opties:
1. De rente omhoog gooien. Dat maakt UST weer interessant, maar is dodelijk voor de huizenmarkt en de aandelenmarkt.
2. Niets doen. Dus de markt en de economie zijn sterk genoeg om het probleem zelf op te lossen.
3. De geldkraan weer wagenwijd open zetten, oftewel QE versie 2.0. Fed koopt de Treasuries en de status quo blijft in stand. Dit is volgens het artikel op Zerohedge goed voor de aandelenmarkten en voor goud, maar slecht voor de dollar, die dan weer een duikvlucht kan gaan nemen.
Al met al doe ik voorlopig even niets. Eerst zien wat de keuze van de Fed gaat worden. Ik denk optie 3, maar wil dat eerst zeker weten.
Door Frank Declerck op 24 januari, 2010 | Reageer
Obama spreekt grote woorden. Ik vraag mij af hoe hij diegene, waar hij niet zonder kan om zijn obligaties op te kopen, gaat muilkorven betreffende hun toekomstige winsten. Het zal met hun akkoord zijn, of het zal niet zijn. Of het wordt zijn grootste dwaasheid die hij zal begaan.
Door MHAAGEN op 24 januari, 2010 | Reageer
De VS zullen moeten lenen tegen hogere intresten of…gewoon geld blijven bijdrukken…
Door Jeroen op 24 januari, 2010 | Reageer
Frank, ik vraag me af wat dwazer is:
1. De macht over het geld in prive handen geven, zoals de Fed
2. Deze centrale bank alle vrijheid geven om de geldhoeveelheid naar believen te inflateren, ten koste van iedereen
3. Een geldsysteem toestaan dat gebaseerd is op het creëren van steeds meer schuld
4. Een overheid die zijn kans schoon ziet om veel meer geld uit te geven dan zij binnen krijgt (alweer ten koste van iedereen)
5. Ogen dicht doen, terwijl er al ettelijke malen is gewaarschuwd (bijv. Prechter vanaf 2002) en nu net doen alsof niemand de crisis zag aankomen
6. Dezelfde mensen die deze rotzooi hebben veroorzaakt, de rotzooi laten opruimen
7. Deze rotzooimakers TEN KOSTE van de belastingbetalers rommel laten opruimen en winsten in hun zak te laten steken
8. Het systeem op geen enkele manier te hervormen, degenen die deze ellende hebben veroorzaakt ter verantwoording te roepen en gewoon weer door te gaan waar we in 2007 gebleven zijn (met de dreiging van een nog veel grotere crash in de nabije toekomst)
Obama zit in een spagaat: niets doen aan de bankiers kost hem over 3 jaar de kop, wel wat doen (hetgeen ook dringend nodig is, zie de punten hierboven) levert hem meer krediet op, maar zal ten koste van de markten gaan. Maar is dat nu zo erg? Kapitalisme is toch winnen EN verliezen? Waarom worden die verliezen maar niet genomen? Waarom steeds maar uitstellen, meer schuld maken om de onafwendbare deflatoire spiraal maar niet onder ogen hoeven te zien?
Door Frank Declerck op 24 januari, 2010 | Reageer
Hogere interesten= economie nog slechter= verkiezingsnederlaag voor Obama (is al over dik 2,5jaar).
Geld bijdrukken=slaaf blijven van de FED, hoe kan Obama die dan kortwieken?
Jeroen,
Uw puntjes zijn inderdaad dwaasheden van het verleden, van het nu en van de toekomst. Alleen, denk je dat Obama, dit bijna 100-jarige systeem ongedaan kan maken, zonder dat hij aan de kant wordt geschoven of erger: dat het hem letterlijk zijn kop kost? Er zijn er hem al voorgegaan. Dat bedoelde ik met dwaasheid.
Door Geert op 24 januari, 2010 | Reageer
Wat is het effect van een sterkere dollar op Treasuries?
Door Vincent Huygen op 24 januari, 2010 | Reageer
Geert,
Je vraagt wat is het effect van een sterkere dollar op Treasuries. In plaats van een sterkere dollars zouden julie Europeanen moeten zeggen: een zwakkere Euro.
Voor amerikanen maakt het geen verschil maar voor Europeanen kosten de Treasuries meer Euros. De sterkere Dollar is waarschijnlijk kortstondig. Als dan de dollar zwakker wordt (Euro duurder) en je verkoopt de Treasuries dan krijg je er minder Euros voor.
Dit zal buitenlanders afschrikken om Treasuries te kopen, juist als USA er zoveel te koop hebben. Dollar moet dus omhoog, dus zet de geldkraan maar open.
Vincent Huygen van SC/USA
Door Vincent Huygen op 24 januari, 2010 | Reageer
In mijn laatste zijn hierboven bedoel ik natuurlijk: dollar moet omlaag, dus zet de geldkraan maar open.
Jullie Europeanen kunnen je ook afvragen: Waarom ging de euro omlaag (=dollar omhoog). Ik dacht dat dat met Griekenland en een ander rijtje landen in de EU te maken had, omdat hun cijfers helemaal niet klopten en ze hun economie verziekt hebben. Als je dan door redeneert, dan het is het eingelijk jullie (Europeanen) schuld dat de Fed de geldkraan weer open moet zetten. Wel, zoek het maar uit.
Vincent
Door Geert op 25 januari, 2010 | Reageer
Als als we er nu vanuit gaan dat de dollar dit jaar en misschien volgend jaar zal aansterken. Wat is dan het effect op Treasuries?
Ik las ergens op het forum dat iemand aangaf wie wil er nu Treasuries kopen? De FED koopt alles, maar kan dat veranderen?
Door MHAAGEN op 25 januari, 2010 | Reageer
Ik weet niet of er wel een effect is. Ik short treasuries omdat ik denk dat de rente te zijner tijd zal stijgen.
Door Geert op 27 januari, 2010 | Reageer
Jammer dat er niet een goede discussie is gestart nav die vraag.
Zelf ben ik van mening dat short gaan op treasuries nu geen zin heeft. Die zouden weleens kunnen opveren, wanneer alles daalt.
Misschien is long gaan beter.