VIX (NIET VICKS VOOR DE VERKOUDHEID !)…
25 januari, 2010 | door MHAAGEN |De VIX-maatstaf meet de mate van angst in de markt. Vandaag is er véél angst voor de opening van de Amerikaanse beurs om 15:30. Ik verwacht nu een hogere opening maar dan weer omlaag. Zit ik fout met mijn shorts, dan is dit een welkome hedge voor mijn long-posities, een afdekking van het risico. Www.rbs.nl schrijft er het volgende over…
VIX posities suggeren verdere dalingen
Na de slechtse week op Wall Street sinds maart 2009 is de vraag wat beleggers deze week kunnen verwachten. Voor de US dollar is het interessant om te zien of Bernanke wordt herkozen; mocht Bernanke het niet redden dan kan dat positief zijn voor de dollar. Bernanke’s beleid lijkt immers meer gericht op werkgelegenheid dan op een sterke dollar. De onvrede over Bernanke is aan het groeien, maar de verwachting is dat hij door steun van Obama toch herverkozen wordt. Als de handel in VIX futures een maatstaf is, kunnen we op Amerikaanse aandelenmarkten verdere dalingen verwachten. De VIX is een maatstaf voor de bewegelijkheid van de S&P500 en over het algemeen gaan dalingen gepaard aan grotere volatileit. Op dit moment is de verhouding tussen posities die inspelen op een stijging van de VIX (en dus een daling van de S&P) drie maal zo groot als de posities die inspelen op een dalende VIX. Sinds juni 2008 is deze verhouding niet zo groot geweest.
3 Reacties op “VIX (NIET VICKS VOOR DE VERKOUDHEID !)…”
Door Geert op 25 januari, 2010 | Reageer
De kans is zeer groot op een mooi rendement met short gaan. Maar dan komt de grootte vraag.
Wanneer verkopen?
Door MHAAGEN op 25 januari, 2010 | Reageer
Na de val van de betreffende aandelen of index, nadat er volgens jou genoeg daling is geweest. Ik zie het vandaag als een hedge : stijgen de indexen met de S&P mee, dan win ik op mijn longposities en verlies ik op de shortposities. Dalen de indexen met de S&P mee, dan win ik op mijn shortposities en verlies ik op mijn longs. Een status quo is in de huidige omstandigheden nog het beste wat je kan behalen.
Door Geert op 25 januari, 2010 | Reageer
Het beste is om uit beiden een winst te halen. Maar verstandig is het om de 1 als zekerheid te houden.
Zelf wacht ik eerst nog even af. Ik denk dat de S&P nog wat kan herstellen. Het ligt er maar net aan hoe snel het gaat. Ik denk dat ik woensdag short ga. In het meest gunstigste geval denk ik 1120, maar mogelijk 1113. De steun ligt nu op 1090.
Dus ik zal short gaan ergens tussen 1113 – 1120, uiterlijk woensdag. Indien we dat niet halen, dan short onder de 1090.
Als je dan uitgaat van een daling van 10%, 15% dan is dat;
- 1035
- 977
8% daling zien we ook vaak terug. $ 1058
Dus tussen de 1058 – 977 zou je kunnen verkopen. 1035 gemiddeld.
De tijd van de daling is weer afhankelijk van de snelheid van de daling. Meestal gaat het dan om 2, 4 of 6 weken.
Pas als er paniek is en veel slechts nieuws, dan zou er een daling van 20% of meer kunnen voorkomen. Maar meestal is de eerste daling 10 tot 15%, tenzij iedereen pessimistisch is en alle kranten vol slecht nieuws staan.
Dus houdt maar 10/15% in de gaten en over 2 weken eens verder kijken.
En mocht het niet kloppen dat we omlaag gaan, dan zorg voor een goede stoploss.