EN ALS WE NU EENS VOOR DEFLATIE STAAN…?
30 januari, 2010 | door MHAAGEN |Hoe zouden we dan best gaan investeren ? Ideeën ? Wij vernemen ze graag !
Hoe zouden we dan best gaan investeren ? Ideeën ? Wij vernemen ze graag !
U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.
2 Reacties op “EN ALS WE NU EENS VOOR DEFLATIE STAAN…?”
Door Luc lcdnlf op 30 januari, 2010 | Reageer
Zelf ben ik een “fan” van de permanente portefeuille van Harry Browne.
25% goud (inflatie)
25% aandelen (welvaart)
25% obligatie (recessie)
25% cash (deflatie)
Niets houd een mens tegen zich op de vier disciplines te gedragen als een spaarder of een belegger.
Een spaarder gaat naar de bank en koopt voor het onderdeel aandelen, een aandelenfonds met kapitaalbescherming, een belegger koopt zijn eigen aandelen en houdt zijn portefeuille actief bij.
Als je dus deflatie verwacht, gebruik je methoden die er op gericht zijn cash te vergroten (denk aan de turbo short eur/dollar die op dit forum gepromoot geweest is).
Een tweede mogelijkheid is inspelen op de “verliezer”, de tegenpool van cash en dat is in de denkwijze van Browne goud en bij uitbreiding de edelmetalen, die bescherming bieden tegen inflatie. In die zin dat je producten koopt die in waarde stijgen als de edelmetalen in waarde dalen.
Een derde mogelijkheid is zich richten op het “broertje” van deflatie, namelijk “recessie” en meer obligaties kopen.
Door Jeroen op 30 januari, 2010 | Reageer
Ik verwacht deflatie, gevolgd door (hyper)inflatie. Omdat deflatie m.i. eerst zal toeslaan, zit ik momenteel 80% in cash, waarvan 25% dollars. Ik overweeg ook nog andere valuta aan te schaffen, van stabiele landen met bij voorkeur veel grondstoffen.
Mocht inflatie toch veel sneller gaan toeslaan (Marc Faber verwacht dat!), dan heb ik als resterende 20% goud en zilver achter de hand. Grondstoffen zijn m.i. te hard gestegen vorig jaar, dus daar blijf ik nog even van af. Mochten ze met de huidige beursdaling stukken goedkoper worden, dan stap ik zeker weer in. Met op nummer 1: olie.