HET WEKELIJKSE COMMENTAAR ….

2 februari, 2010 | door MHAAGEN |

…van mevrouw Sun van Booming China is altijd interessant :

bereikbaar op  http://www.boomingchina.nl/?C=2009-09-0032 

Zij heeft het over de USD en Chinese aandelen : kopen, verkopen of houden ? Neemt u eens een proefabonnement van drie maanden – zij doet daar nu nog eens drie maanden gratis bij – alléén vandaag geldig !

De afgelopen week heeft de correctie zich op alle beurzen doorgezet. Veel aandelen hebben een veer moeten laten. Helemaal onverwacht komt die correctie niet. We hebben hem aan zien komen en ons erop voorbereid. De correctie houdt direct verband met de waardestijging van de dollar. Vandaag probeer ik u daar wat meer over te vertellen. Ook geef ik aan, waarom ik denk, dat deze correctie een mooie gelegenheid is om alsnog in Chinese aandelen te stappen. Om u daar wat bij te helpen, krijgt u van mij bij een proefabonnement van 3 maanden op mijn servie er nog eens 3 maanden gratis bij als u vandaag nog reageert. U wordt dan elke week op maandag voor de opening van de beurs geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen en u krijgt de nieuwste tips. Hieronder leest u er alles over.      

De dollar in beweging

Geachte heer Haagen,

In mijn nieuwsbrief van 21 december stond ik stil bij de ontwikkeling van de dollar en heb ik mijn visie gegeven op de beweging, die ik in 2010 voor deze munt ga verwachten. Zoals u weet, was ik positief over de dollar en dat ben ik nog steeds. Afgelopen week kreeg de dollar weer wat steun door de begrotingsplannen van president Obama voor dit jaar en de, zij het wat moeizame, herbenoeming van Ben Bernanke als voorzitter van de FED. Vrijdag kwam daar nog bij dat de groei van de Amerikaanse economie in het laatste kwartaal van 2009 met 5,7% op jaarbasis de verwachtingen overtrof. Dit is de grootste groei in 6 jaar en de Amerikaanse economie herstelt zich sneller dan die van Europa en dat is voor ons geen verrassing. Daar komt nog de onzekerheidsfactor over de euro bij. Ik ben bang dat de problemen met het begrotingstekort van Griekenland een voorbode is van nog meer problemen bij andere lidstaten zoals Italië, Spanje en Portugal. De vraag wordt steeds luider, of de introductie van de euro niet wat snel gegaan is. De landen met voorheen een sterke munt zoals Nederland en Duitsland betalen de tol voor het samengaan met de zwakke broeders in het zuiden van Europa, waar de begrotingsdiscipline wat minder strak is. Daarnaast speelt er nog iets, wat Europeanen niet zo sterk meebeleven. Het is de recente overwinning van de republikein Scott Brown voor een senaatzetel van de staat Massachusetts. Deze staat werd voorheen vertegenwoordigd door de onlangs overleden democraat Ted Kennedy. Door deze overwinning kunnen de democraten niet meer alles zomaar naar eigen hand zetten. Dat geldt voor het dure plan van president Obama voor de hervorming van de gezondheidszorg maar ook voor oplopende begrotingstekorten en het onbeperkt lenen door de Amerikaanse overheid. Beleggers vluchten daarom in de dollar en dus wordt deze munt sterker. Daarmee gebeurt het omgekeerde van wat we de afgelopen maanden gezien hebben, toen een verzwakking van de dollar hogere koersen op de beurzen betekende. Beleggers leenden in dollars en stapten daarmee in aandelen, grondstoffen en in de emerging markets zoals China. Voor de goede orde, met beleggers bedoel ik niet de kleine beleggers zoals u en ik, maar de echte grote spelers zoals Goldman Sachs. Weet u het nog? Tijdens het hoogtepunt van de kredietcrisis is Goldman Sachs ‘overnight’ van een investeringsbank een gewone commerciële bank geworden. Daarmee kan Goldman tegen 0% geld lenen bij de FED. In de computers van de grote beleggers zoals Goldman was tot voor kort short gaan op de dollar gekoppeld aan long gaan in aandelen, grondstoffen en de emerging markets. Nu de dollar de weg omhoog heeft gevonden werkt, de koppeling andersom en worden de aandelen, grondstoffen en emerging markets in de verkoop gezet. Deze dollarbeweging is daarmee de basis van de correctie die nu plaatsvindt. Vorige week heb ik u uitgelegd, dat we als belegger in 2010 zowel naar het westen als naar het oosten moeten kijken. Een sterker wordende dollar betekent dat de export van China voor de niet dollar landen duurder gaat worden. Daar komt nog bij dat ik voor dit jaar de yuan 5% in waarde zie stijgen ten opzichte van de dollar. We zijn inmiddels een maand verder en mij is opgevallen, dat de dollar en de index van de beurs in Shanghai een tegengestelde richting vertonen. De dollar is boven zijn 200-daags gemiddelde gekomen en de SSE Composite Index zit aan het 200-daags gemiddelde en kan die lijn de komende weken in negatieve zin doorbreken, zoals u in de onderstaande grafieken kunt zien.

Ik weet niet of dit toeval is, maar het zijn wel twee signalen, waar we als belegger mee te maken hebben. Voor de dollar betekent dit, dat een verdere stijging in het verschiet ligt en voor Shanghai betekent dit een signaal van oppassen. Een doorbraak naar beneden betekent een duidelijke verzwakking van deze beurs. Ik houd deze trends voor u in de gaten en we stemmen ons beleid hierop af. Ik ga u niet adviseren in de dollar te speculeren, omdat dit buiten de scope van deze nieuwsbrief valt. Wel wil ik onze cash reserve nog wat verhogen naar 35% en de vrijgekomen gelden in dollars aanhouden. Heeft u een rekening bij Binck Bank dan gebeurt dat automatisch, tenzij u een andere opdracht geeft. Als u mijn advies gevolgd heeft en onze winsten op tijd heeft afgetopt, hebben we genoeg geld opzij gelegd om straks op lagere koersen wat nieuwe aandelen op te pakken of bestaande posities uit te breiden en zo van een herstel te profiteren. Met het China A-Share beleggingsfonds zitten we op de beurs van Shangai. De koers van dit aandeel zit net als de index in Shanghai in een neergaande trend. Als de index het 200-daags gemiddelde in neerwaartse richting doorbreekt, betekent dit dat de koers van de aandelen van dit fonds nog wat verder omlaag kunnen. Ik pas daarom mijn advies aan.

Wat betekent deze ontwikkeling voor onze China aandelen?

Ook in China hebben we een heel goed vierde kwartaal achter de rug, waarin de economie met 10,7% is gegroeid. Basis voor deze groei is het herstelplan van Beijing en de aanwijzing aan de banken de kredietteugels het afgelopen jaar flink te laten vieren. Dat heeft voor een ‘boom’ gezorgd in de onroerend goed sector en Chinezen zijn het afgelopen jaar geld gaan uitgeven aan dure artikelen zoals auto’s. Een deel van de kredieten heeft zijn weg gevonden naar de beurs. Voor dit jaar is het de bedoeling van Beijing met de kredietverlening wat gas terug te nemen. Reden is de angst voor inflatie nu de prijzen vooral in de onroerend goed sector flink zijn opgelopen. Maar in de eerste twee weken van januari was deze nieuwe aanpak bij de grote banken in China nog niet goed doorgedrongen. Dit resulteerde in een stijging van de kredietverlening in de eerste twee weken van januari met bijna 100% ten opzichte van vorig jaar. Daarom stapte Beijing de afgelopen week flink op de rem. Het gevolg was dat de kredietkraan voor de rest van januari behoorlijk werd dichtgedraaid. Dat zorgde voor onrust en de beurs van Shanghai moest een flinke stap terug doen maar echt zorgen maak ik mij daar niet over. De binnenlandse economie van China draait op volle toeren en ook de export naar Amerika zal weer een positieve impuls krijgen nu het consumentenvertrouwen in Amerika weer groeit. Echter het sentiment onder beleggers is omgeslagen in angst en alle goede cijfers ten spijt, de beurs blijft in een correctie fase zolang de dollar blijft stijgen. Nu gaan zulke stijgingen van de dollar met schokbewegingen. Dat betekent dat de dollarstijging ergens in de nabije toekomst aan een adempauze toe is. Omdat ik verwacht dat de economie in China in 2010 met minstens 10% zal groeien, kan het niet anders dan positieve impulsen op de aandelen tot gevolg hebben. Een sell off in China aandelen is dus overdreven en voor degene, die beginnen met beleggen in China aandelen, is dit een kans om tegen relatief lage koersen in te stappen. Tegelijkertijd wil ik nog wat kruit droog houden tot de sell off voorbij is om dan met onze cash reserve nieuwe aandelen op te pakken.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn ekudos HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn msnreporter HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn bligg HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn digg HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn su HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn delicious HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn google HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn rss HET WEKELIJKSE COMMENTAAR .... sn email HET WEKELIJKSE COMMENTAAR ....

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.