HET IS OFFICIEEL : IK WORD BEER…!
4 februari, 2010 | door MHAAGEN |HET SPROOKJE IS
UIT !
Beste Belegger,
Het sprookje is uit – heb ik uw volle aandacht ? Ik richt me nu heel persoonlijk tot u. Het gaat niet goed aflopen op de beurs, de beurzen, de wereldbeurzen. Ik heb in de afgelopen maanden meer dan ooit gelezen en nagedacht, nagekeken, vergeleken en ben tot een onthutsende vaststelling gekomen. Wat we in 2008 en begin 2009 hebben meegemaakt…ik vrees dat het nog niet voorbij is…
Er was de Bubbel of beter gezegd de Bubbels : de huizenmarkt, het private krediet, de aandelenbubbel – en er komen er nog meer aan zoals de Overheidsfinanciën-bubbel (OB) en de Dollarbubbel (DB).
Nu moet u niet meteen gaan panikeren en onmiddellijk alles wat u bezit verkopen ! Er is nog tijd, we hebben nog wat tijd. Zie ik dit nog dit jaar aanvangen ? Niet echt, neen, maar ergens in de komende twee-drie jaar ? Zeker en vast. En velen, heel velen overal ter wereld achter de computerschermen, hun bezittingen volgend, zullen afzien, zullen zwaar verliezen. Enkelen zullen in hun binnenste of misschien wel luidop gaan lachen, zoals Jim Chanos, de miljardair-shorter waarover ik u schreef in mijn rapport DE BEER IS LOS ! Lachen omdat ze dit allemaal hadden zien aankomen en omdat ze weer eens sloten geld zullen verdienen, het geld dat al de anderen verliezen.
IK ga u doorheen de komende twee genoemde Bubbels voeren, beste belegger, and that is a promise ! Wanneer beide bubbels doorprikt zullen worden, binnen één à drie jaar, dan zullen wij goud bezitten, shortfondsen en turbo’s en zullen ook wij kunnen lachen, net als die enkelingen in the knowing.
Ik heb het over de OB en de DB maar er zullen natuurlijk enorme consequenties zijn voor de ganse wereldeconomie : massale werkloosheid, torenhoge intrestvoeten, economieën wereldwijd in grote problemen en natuurlijk als direct gevolg voor de beleggers : een in elkaar stuikende aandelenbeurs.
NO PLACE TO HIDE
Inderdaad : alleen bezitters van goud (van zilver zijn we nog niet volledig overtuigd omdat het een industrieel (edel)metaal is en de industrie op apegapen zal liggen) en shortfondsen, puts, short turbo’s en dergelijke zullen de komende Crash financieel overleven. Sterker nog : zij zullen er rijker uitkomen !
Ik schrijf Crash bewust met een hoofdletter want het zal niet fraai worden. Binnen de drie jaar schrijf ik maar…in theorie kan het ook al volgende week zijn ? We houden de koers van de USD heel goed in de gaten; die moet verder stijgen dit jaar. We houden alles wat met de overheidsfinanciën te maken heeft ook heel goed in de gaten : zowel de Europese als de Chinese als de Noord-Amerikaanse. Vooràl deze laatste !
Wat ik denk dat eerst te gebeuren staat is : grote problemen met de PIIGS (allusie op piggs, varkens ?). Dat is een nieuwe afkorting voor de staten in Euroland die – nu al – in moeilijkheden zitten : Portugal, Ierland, Italië, Griekenland en Spanje. Dat zijn vandaag de zorgenkinderen voor de euro. Die problemen zullen nog aanzienlijk toenemen. Daardoor zal er een vlucht naar de USD komen, die is nu trouwens al of nog in de kinderfase. Later – over dit alles zal geschat een jaar gaan, het jaar 2010 – zal de VS in nog grotere financiële moeilijkheden komen dan Europa. De jaren van ongebreideld lenen en uitgeven boven hun stand zullen hun tol gaan eisen. Met alle gevolgen voor de greenback, de USD, ooit symbool van welvaart en macht. De twee laatste maar grootste Bubbels uit de financiële geschiedenis : die van de Overheidsfinanciën en die van de Dollar, zullen klappen of tenminste langzaam leeglopen. Het sprookje, beste belegger, is voorbij…
(wordt zonder twijfel nog vervolgd !)
Marc Haagen is eigenaar van www.haageninvest.com en schreef recent het “De Beer is Los” rapport.
Veel succes !
38 Reacties op “HET IS OFFICIEEL : IK WORD BEER…!”
Door Luc lcdnlf op 4 februari, 2010 | Reageer
Marc,
Zo’n ommezwaai??? En dat voor een geboren optimist???
Pas op, ik treed je mening bij. Wij hebben al meer dan eens over het onderwerp gesproken en ik liet mij kortstondig door je overhalen, omdat ik veel liever ongelijk in het kwadraat krijg in mijn pessimisme dan maar een klein beetje gelijk.
Het enigste dat er op zit, is op het gemak onze voorzorgen nemen, om deze periode zonder kleerscheuren door te komen.
Geregeld grappen maken over de situatie kan ook helpen om er de goede luim in te houden. Dat doen wij eigenlijk een beetje te weinig op dit forum.
Door MHAAGEN op 4 februari, 2010 | Reageer
Het is een ommezwaai die al enige tijd broedde, Luc. Tja, ik ben nu eenmaal vooruitziend en dit is wat ik zie in de niet zo verre toekomst gebeuren, inderdaad. Soms…moet een optimist een realist worden… Dat wil niet zeggen dat er geen aandelen meer zullen stijgen, maar je zult zéér goed moeten kiezen… Zoals ik zei : er is nog tijd, maar het is nu wel vijf voor twaalf geworden… Wordt vervolgd, zoals ik al schreef…
Door Gerrit op 4 februari, 2010 | Reageer
Nu ziet Soros een bubble voor goud, maw die ziet goud terug naar 600$ gaan en op de tijd valt juist te lezen dat Deutsche bank een trend ziet naar herstel… Zo heeft iedereen zijn mening natuurlijk… maar welke is de juiste?
Door joop kwakman op 4 februari, 2010 | Reageer
Gerrit,
Goede vraag maar niemand kan antwoorden
Door j. hommeles op 4 februari, 2010 | Reageer
Deutsche Bank Belgie heeft ook zéér goed geboerd in 2009 ! Vooral de spaarrekeningen zijn met sprongen gestegen
Door j. hommeles op 4 februari, 2010 | Reageer
Echte contrarians worden nu bull
Door Dentich op 4 februari, 2010 | Reageer
Goud ? Weg met die rommel !
Door Vincent Huygen op 4 februari, 2010 | Reageer
Jneroen,
In vervolg op mijn commentaar in andere onderwerpen (subject headings) ga naar website beneden aangeduid van Larry Edelson en luister naar zijn video van vanmorgen vanuit Bangkok? met graphs van goud, dollar en dow. Hij leeft zowel in USA en Bangkok en pendelt op en neer. Toen hij deze video maakte, wist hij waarschijnlijk nog niet van de sterke daling vandaag in New York
http://www.uncommonwisdomdaily.com/patience-profits-8305
Ik ben benieuwd naar je commentaar.
Vincent H. van SC/US
Door Jeroen op 4 februari, 2010 | Reageer
Wow, wat een slagveld vandaag! En de CDS premies op diverse landen speert omhoog:
Duitsland: +20%
Frankrijk: +17,5%
Portugal: +16%
Nederland: +15%
Italië: +15%
V.S.: +12,5%
Denemarken: +11%
Zwitserland: +11%
Dit gaat duidelijk de verkeerde kant op met europa. Ook Trichet moet eens open kaart gaan spelen i.p.v. verstoppertje. Geen hond die hem meer gelooft.
Marc,
Je schreef vanmorgen:
Ik ben bijzonder geïnteresseerd in real estate : volgens de beurskoersen gaat het beter, veel beter zelfs, maar klopt dit ook met de realiteit ? Foreclosures, mensen die hun huis verlaten omdat de mortgage premiums te hoog zijn, borden met for sale – merkt u daar soms iets van ?
Je bedoelt waarschijnlijk mortgage pincipals hoger dan market value = under water.
Gisteren liep Jim Kramer te schreeuwen op CNBC: alles gaat beter, residential real estate, commercieel real estate. Die zal zich vandaag wel verstikken. Sorry, ik vergelijk hem niet met jou.
Om een update te krijgen van real estate, ga ik geregeld naar website http://www.ml-implode.com (ml=mortgage loan)
Ik las net: GMAC enorme verliezen van mortgage loans; bail-out van kleinere banken en credit corporations met loan bailouts voor 2% door Geithner, grotere banken 5% eerder.
Ze hebben al eerder gewaarschuwd dat in alle staten de kleinere banken grote klappen zullen krijgen van de commercial real estate collapse en dat begint dus nu te gebeuren.
ml-implode heeft vandaag ook een NY-Times artikel van 2/2/10 met titel: No Help Insight – More home-owners walk away.
” After three years of plunging real estate values, after the bailouts of the bankers and the revival of their million-dollar bonuses, after the Obama administration’s loan modification plan raised the expectations of many but satisfied only a few, a large group of distressed homeowners is wondering the same thing.”
Go directly to this NYT-article http://www.nytimes.com/2010/02/03/business/03walk.html?ref=business
Over de foreclosure borden overal, dat is verboden in veel staten, dus hier in SC zien we ze helemaal niet. Slecht voor het moreel. Natuurlijk op TV bij jullie zie je alleen opnamen waar het wel mag, want het geeft sterker visual effect = sensatie. We zien die hier ook op TV van california, etc. meer de westerse staten en ik geloof ook Florida.
Hier in SC kun je al de foreclosures op de Internet websites zien. Enorm veel en bijna overal.
Dichter bij huis. Mijn jongste zoon, ook al 44 jaar is een senior programmer bij een bedrijf hier in Greenville, die verleden jaar een bedrijf heeft overgenomen in Atlanta, dat hij nu runt. Hij kan zijn huis niet verkopen hier in Greenville, omdat het feitelijk ook onder water is, dus hij komt alleen de weekenden hier terug.
Mijn dochter in Tulsa in Oklahoma applied voor Obama administration’s loan modification plan vorige jaar in September nadat haar man van 52 plotseling in zijn slaap stierf in Augustus 2009. Haar maandelijkse betaling werd onofficieel met 50% verminderd maar het regerings bureau raakte haar papieren kwijt voor maanden lang en ze hebben ze net weer gevonden. Intussen betaalt ze de bank dus maandelijks de helft, maar ze weet helemaal niet waar ze staat en misschien kan ze ook wel ineens foreclosed worden. Het goedkoopste is dan wel voor haar om failliet te gaan.
Het conformeert de geruchten dat de banken zo veel defunct mortgages hebben die ze op de lange baan sturen, want anders moeten ze het verlies in de mortgage principal balances in their assets op de balans afschrijven = credit asset and debit (vermindert) their capital. Dit betekent ook dat housing overhang (inventory) veel hoger is dan werkelijkheid.
Dat plotselinge overlijden was een vreselijke ervaring voor ons allemaal in beide families. Ze belde ons ‘s morgens vroeg op. We pakten de auto in en reden non-stop voor 18 uur naar Tulsa, OK and den ben je pas halfweg naar de Westkust.
We zijn een paar weken gebleven om haar bij te staan en dat gaf ons ook een nieuw inzicht in de sterke amerikaanse familie banden en values in de Mid-West. Tulsa is zeer verschillend van Greenville in SC. Sorry voor het inlijsten van wat prive-ervaringen op je public blog.
Als je dit geen beeld geeft, dan weet ik het niet meer.
Groetjes,
Vincent H. (Jullie Man in America)
Echt mijn laatste vandaag.
Hier is nog een mooie posting van Michel Malkin, de scherpe doorn in de huid van dems.
Big Government, Back with a Vengeance
Dear Fellow Conservative,
I bet you never thought you’d find yourself missing Bill Clinton.
Neither did I. But then I recalled President Clinton’s historic declaration, “The era of Big Government is over.”
It’s hard not to get nostalgic for a time when there really was bipartisan agreement in this country — an agreement that leaner, less intrusive government meant more prosperity for everyone.
Ah, the good ol’ days!
Today, Big Government isn’t just back — it’s back with a vengeance, like some crazed horror-film slasher who you thought was definitively dispatched at the end of the original movie, only to turn up even crazier in the sequel.
Indeed, it’s not even enough to call it Big Government any more — call it Berserk Government instead. And President Obama, Nancy Pelosi, and Harry Reid are the wild-eyed maniacs driving this runaway train through one constitutional barrier after another, and straight off a fiscal cliff.
En jullie denken dat de US$ omhoog blijft gaan en de Euro omlaag? Wie zal het winnen. Wie heeft de beste kaarten. Gelijkspel misschien?
VAN Jullie Man uit Amerika.
Door Luc lcdnlf op 4 februari, 2010 | Reageer
De kruik gaat zo lang te water tot zij breekt.
Vluchten uit de dollar en uit de euro, maar naar waar en hoe?
Canadese dollar? Australische dollar? Noorse Kroon? zal deze laatste sterk genoeg zijn om de naderende woelige tijd te overleven?
Goud? andere edelmetalen? Grondstoffen?
Ik loop niet hoog op met de Chinese leiders, maar die raden hun bevolking aan goud te kopen en zelf beleggen zij vooral in grondstoffen op allerhande wijzen.
Door Luc lcdnlf op 5 februari, 2010 | Reageer
Dit is een conversatie met een familielid. Ik herschrijf het niet voor dit forum. Een aantal persoonlijke informaties zijn weggelaten.
Had je berichtjes niet gezien. Is wat hectisch geweest. Nu probeer ik wat rust te zoeken door een lange – termijn – belegging die inspeelt op een beurscrash. Ik vrees dat er nu een ganse periode van dalingen op gang is gekomen. Heb ik het juist, dan kunnen wij verder beleggen. Heb ik het mis, is het beleggen met Binck gedaan. Hard maar waar. Je moet verdomme geschikt zijn voor dat soort beleggen. Misschien ben ik nu door het dal gegaan en kan ik nu opklimmen. Mijn troost zal zijn dat jullie alle geld hebben teruggekregen, mijn spijt zal zijn dat ik mijn beloftes niet heb waargemaakt. Maar zover is het niet. Dus telkens je de beurs ziet dalen, hoe jammer dat ook is, stijgt de waarde van je portefeuille.
Niet dat ik hoop op een beurscrash, had het liever omgekeerd gezien, maar alles wijst in die richting. De Japanse toestanden van 20 jaar geleden als het ware, alleen veel en veel erger.
zo las ik dat de echt grote Amerikaanse banken nu short zitten op aandelen en grondstoffen en long zitten op de dollar. Dat kan een tijd aanhouden, maar dat kan ook volgende week gedaan zijn. Ik probeer daarop in te spelen door slechts af en toe en met mondjesmaat goud aan te kopen, door de zure appel van de korte termijn daling heen te bijten en geduldig te wachten. In elk geval moet er iets gebeuren met de schulden van de regeringen. Ofwel een heel grote inflatie ofwel een weigering nog de schulden te betalen ofwel een nieuwe munt, zo van die toestanden. Alle waardevolle bezittingen die niet in euro of dollar zijn uitgedrukt, moet je vasthouden of aankopen als zij goedkoop zijn.
Ik verwacht dat heel wat bezittingen in waarde zullen dalen. Huizen bijvoorbeeld. Zolang je je huis niet verkoopt, is dat geen ramp. Verkopen en een jaar wachten om te kopen, kan twee dingen opleveren, zowel winst, want een jaar later kan je nieuwe huis minder waard zijn, als verlies, want een jaar later kan de munt niets meer waard zijn. Verstandig is ofwel niet verkopen, ofwel verkopen en onmiddelijk opnieuw kopen. Heb je nog geen huis, is nu kopen nog niet verstandig. C… houdt de huizenmarkt in de gaten. Na nieuwjaar is het huizenkrantje verdubbeld in aantal bladzijden en dat is echt niet omwille van grotere foto’s. C… zegt dat nu de mensen aan de beurt zijn, die toen het nog redelijk ging, zich zo diep als mogelijk in de schulden staken om een huisje met renoveringswerken te kopen. Valt er één of beiden zonder werk, is het prijs voor die mensen. Zoals de werkloosheid nu evolueert, zijn er langzaam meer verkopers dan kopers op de markt.
Nu schulden maken, is inspelen op een inflatiegolf. Komt die er niet, maar in plaats daarvan deflatie, innige deelneming zou ik zeggen.
Hetzelfde met goud en zilver. Ofwel komt er hyperinflatie en zit je goed beschermd, ofwel komt er deflatie (als de regeringen hun schulden niet meer willen betalen en op die manier de geldhoeveelheid verminderen waardoor het geld meer waard wordt en goud en zilver minder waard worden). Oplossing: van beiden evenveel in stock hebben. Geld aan goud en zilver verdienen, gebeurd enkel in tijden van nood, wanneer iedereen vlucht naar goud. Nu is dat nog niet het geval. Iedereen zet zijn geld op spaarboekjes. Pas als blijkt dat dat geld te veel in waarde daalt, begint de grote vlucht. Alleen als die vlucht naar edelmetalen begint, is er voor de vroege vogels winst te rapen. voor hen die dan proberen op de kar te springen, is het al te laat.
Finaciëel komt er een woelige tijd aan, vrees ik en, eerlijk, ik ben het noorden even kwijt. In elk geval geeft de strategie een zeker bescherming tegen twee grote “gevaren”: inflatie en deflatie. Welvaart hoeven wij voorlopig niet te verwachten, eerder een uitdiepen van de crisis. Nu aandelen en zelfs obligaties aanhouden is mijns inziens onverstandig, omdat de kans dat de schuldenaar aan zijn verplichtingen kan voldoen, kleiner is dan dat hij niet aan zijn verplichtingen voldoet. Hierbij verlaat ik even het pad van de permanente portefeuille. Bedoeling is om later terug te keren naar dit werkelijk schitterend systeem van geldbeheer.
Laat je niet door deze pessimistische berichtgeving vangen. Lees tussen de lijnen door naar de mogelijkheden om deze woelige tijd door te komen zonder al te veel kleerscheuren. Eerst en vooral leef met wat je ter beschikking staat aan maandelijks inkomen. Weet dat eventueel verlies veel kleiner zal zijn dan degenen die de foute gok gewaagd hebben. Je hebt ook de kans veel geld te verdienen aan deze periode. Dat is wanneer iedereen plots naar goud begint te vluchten of wanneer je de cash juist belegt. Later zal je tegen je dochter kunnen zeggen dat je als een goede huismoeder (meestal heeft men het over “goede huisvader”) haar geld hebt proberen te beheren.
En daarmee kom ik tot mijn laatste punt. Het leven is meer dan geld. Geld moet ten dienste staan van het opbouwen van een mooi en waardevol leven. Mensen hebben pas een waardevol leven als zij goede sociale contacten kunnen onderhouden met anderen, naast natuurlijk een bepaalde graad van gezondheid en een aantal geneugten des levens zoals lekker eten en drinken, genieten van de natuur of van een mooie film, enz. In zo’n periodes en door zo intensief met geld bezig te zijn, zou je dat haast vergeten. Gisteren ben ik van het station te voet naar huis gegaan. C… had de hond gebracht. Dat was pas genieten voor mij. Vanavond ga ik genieten van het gezelschap in de kookles. Ik hoop dat je ook komt.
Door j. hommeles op 5 februari, 2010 | Reageer
Luc,
Helemaal mee eens. Ik blijf lekker in het edelmetaal zitten met goud zeker niet op de eerste plaats. Ik ben héél tevreden met wat er nu gebeurt want het betekent ‘n prachtig instapmoment. B.v. goud zal bij het begin van deze lente op usd 1300/1350 staan. Ook ben ik ‘n flinke positie aan het opbouwen in de Noorse Kroon en nog wat andere munten maar zeker niet in Usd en of Euro
Door Jeroen op 5 februari, 2010 | Reageer
Deflatie, mensen. Dat gaat er komen als deze schuldproblemen zich over de hele aardbol gaan voordoen. Je ziet de voortekenen nu al: alles gaat omlaag. En het is geen verrassing, al in de jaren 1970 dreigde Zuid Korea om te vallen en daarmee het hele systeem. We weten dus wat voor een domino effect het ‘springen’ van landen tot gevolg kan hebben.
Het sentiment is duidelijk pessimistisch en dat gaat pas weer veranderen als er gevoel is dat die schuldproblemen onder controle zijn. Ik zie dat echt niet op korte termijn gebeuren. Integendeel: ze gaan erger worden.
En denk maar eens aan het volgende: als een ‘klein’ subprime probleem het systeem al plat kan leggen, wat heeft dan het omvallen van landen tot gevolg?
Door MHAAGEN op 5 februari, 2010 | Reageer
Vincent,
Hartelijk dank voor de lange maar zeer interessante reactie ! Mijn deelneming met uw verlies…zo jong nog, zonde…
Gelukkig ben ik onlangs van dat real estate idee afgestapt en ben nu short gegaan. Uw reactie bevestigt nog eens dat ik een goede keuze heb gemaakt.
Vriendelijke groeten,
Marc
Door MHAAGEN op 5 februari, 2010 | Reageer
Jeroen,
Wat u zegt over deflatie…het is misschien zo gek nog niet. Wat is volgens u het beste om aan te houden in geval van deflatie ? Cash ? Ik ben benieuwd…
Marc Haagen, beleggingsadviseur die uw mening waardeert omdat het voor mij nieuw zou zijn, deflatie. Kunt u in het kort nog eens opsommen waarom precies ? Bedankt ! (Ik moet hier misschien dringend op gaan studeren…)
Hallo Marc,
Deflatie is het krimpen van de geldhoeveelheid. Omdat 95% van de geldhoeveelheid bestaat uit krediet, moet je goed weten wat krediet is. Krediet (dus geld!) bestaat alleen als er een schuld tegenover staat: iemand leent een bedrag en de bank creëert dat geld in de vorm van krediet. Nu is het vervelende dat wel die lening wordt gecreëerd, maar NIET de rente die moet worden betaald. Conclusie: er is altijd geld tekort (hoe idioot dat ook klinkt!).
Het geld van een lening verdwijnt weer als die lening inclusief rente is afgelost. Yep, het geld is dan echt weg! Maar het verdwijnt ook gedeeltelijk als de schuldenaar de lening niet kan aflossen en de schuldeiser met onderpand blijft zitten dat de lening niet dekt. Vandaar die wanhopige pogingen van de V.S. om middels presentjes de huizenprijzen en autoprijzen hoog te houden: als die zakken hebben de banken een nog veel groter probleem.
Zolang de economie blijft groeien en ook het krediet blijft groeien, zijn er weinig faillisementen en loopt het systeem goed. Maar als er een kink in de kabel komt, zoals de crash van 2008, dan dreigt er spontaan een probleem: banken lenen niet uit, mensen en bedrijven lenen niet. De overheid heeft die taak dus overgenomen. Maar tot hoever kan die overheid gaan? Duidelijk niet al te ver meer.
Nu we in 2008 een krediet crunch hebben gehad, gaan vooral mensen, bedrijven en overheden met enorme schulden problemen krijgen. Immers, die moeten allemaal het geld ophoesten voor de rentebetalingen. En omdat de kredietmarkt hapert, gaan er mensen, bedrijven en overheden failliet. Dat levert een spiraal naar beneden op: de angst neemt toe, er wordt nog minder (uit)geleend wat weer tot meer faillissementen leidt. Een verwoestende spiraal waar je niet uitkomt (en Japan kan er over meepraten!)
O ja, nog vergeten antwoord te geven op je vraag: in deflatie is de enige goede belegging cash. ALLES behalve cash gaat dan omlaag, aandelen, obligaties, grondstoffen, olie, goud, maakt niet uit wat. In deflatie worden assets massaal van de hand gedaan om schulden/rente te betalen. Zelfs de goede assets.
Je herkent deflatie dan ook vrij makkelijk: rente is dichtbij of precies 0% en aandelen, obligaties, goud, olie en grondstoffen gaan naar beneden. Precies wat je nu ziet. Er is dus duidelijk een angst voor deflatie in de markt. En een Griekse ondergang zal dat alleen maar aanwakkeren.
Door Luc lcdnlf op 6 februari, 2010 | Reageer
Dit is een heel verhelderend artikel in verband met deflatie. Er staat ook dat de mensen “voelen” dat er deflatie is en ergens is dat waar.
http://www.econoshock.be/2009/inflatie-versus-deflatie/
Als wij even uitgaan dat de inhoud van het artikel klopt met de werkelijkheid, dan is cash aanhouden voorlopig onze “enige reddingsboei”. In dat geval doemt de vraag wat er zal gebeuren als er een land failliet zou gaan.
Uiteraard treed er dan deflatie op grotere schaal op, maar zelfs de dreiging dat Griekenland zou “sneuvelen” doet de euro geen goed. Aangezien Europa nogal wat kandidaten PIIGS hebben, is het goed deze vraag mee in overweging te nemen in het ganse verhaal.
Door MHAAGEN op 6 februari, 2010 | Reageer
Jeroen, bedankt om dat nu allemaal eens in mensentaal te verwoorden. Ik ga me daar morgen inderdaad is tegoei aanzette, zie, zoeas ze bai oungs in Aantwaarpe da zegge. Het is een nieuw inzicht voor mij (en voor de meesten denk ik) en nieuwe inzichten, of ik het er nu in het algemeen mee eens ben of niet, interesseren me. Ze confronteren me, dagen me uit om te onderzoeken. Als de huidige malaise inderdaad uitdraait op deflatie, dan heb jij de eer om daar als eerste hier over gesproken te hebben !
Luc, mooie link, erg interessant. Heeft er iemand soms ECONOSHOCK gelezen ? Of dat boek MAANDAG GEEN ECONOMIE ?
Dit is ook interessant vind ik : eerst deflatie, dan inflatie, was niet jij Jeroen die dit opperde ?
http://ezinearticles.com/?Will-the-US-Suffer-an-Inflation-Or-Deflation-in-2009-2010-Or-Both?&id=2091392
Door Jeroen op 6 februari, 2010 | Reageer
Marc, ik verwacht inderdaad eerst deflatie en dan inflatie. Ik wacht met 80% cash en 20% goud/zilver rustig af totdat de deflatie toeslaat. Op dat moment zullen de panikerende centrale banken massaal geld erin gaan pompen, dus zodra het omslagpunt bereikt is, dan vol in aandelen, edelmetalen, grondstoffen, agri enz.
Mijn strategie is dus: cash aanhouden zolang deflatie niet is uitgewoed. Is dat punt bereikt, dan vol inspelen op inflatie.
Klinkt goed. Mijn strategie heb ik in het rapport DE BEER…! uitgelegd. Ik zeg dit niet opdat je het zou kopen, het gaat mij niet om 49 euro meer of minder, maar om deze reden kan ik die hier niet uitleggen, dat zul je begrijpen…
PS. Hij is in ieder geval beter dan uw “afwachten”…
Jeroen,
Het is inderdaad jij die eerst het idee van eerst deflatie en inflatie geopperd heeft. Je bovenstaande uitleg, samen de vaststelling van mijn vrouw ivm de huizenmarkt, heeft mij doen verder zoeken en denken.
Marc,
Ik volg je strategie die je in het rapport hebt uitgelegd.
Luc, erg goed artikel, zeer verhelderend! En ik ben het er 100% mee eens. Precies mijn visie op wat er aan de hand is. Het is indrukwekkend dat de Fed er een paar biljoen dollars bijgemaakt heeft, maar tegelijkertijd verdwijnen er nog veel meer biljoenen aan kredieten. Vandaar al die faillissementsdreigingen: er is krediet tekort.
Grappig genoeg zie je dat al aan de obligatiemarkt. De rente is 0%, dus die markt is bang voor deflatie. Waarom zou je anders 0% nemen op een obligatie? Antwoord: omdat je verwacht dat geld meer waard wordt.
In de aandelenmarkt wordt de indruk gewekt dat er inflatie op komst is, deze ‘dreiging van inflatie’ leidt tot hogere koersen. Totdat er echt iets omvalt en de harde waarheid doordringt: dat er een tekort is aan geld en de faillissementen gaan toenemen.
Prima Luc, je merkt zeker wel dat alle vier de instrumenten in de plus staan ? Goed vasthouden hoor !
Marc, wat is ‘beter’? Ik wil gewoon geen risico lopen en voel me picobello met 80% cash waarvan een hoop dollars (en straks ook Noorse kronen).
Ware woorden Jeroen, mooi geformuleerd ! Ik was aan het studeren op het deflatie/inflatie thema, maar ook over wanneer dé crash eraan zit te komen. En…ik ben er uit !! Verwacht jullie aan een nieuw stuk of een nieuwe publicatie binnenkort !
Ik respecteer uw keuze en dollars aanhouden is, zoals al vaker gezegd hier, een goede keuze. “Beter” (maar ook meer risicovol, inderdaad) is profiteren van de aanloop naar dé crash. Maar u zit dus al half goed m.i. !
Door Geert op 6 februari, 2010 | Reageer
We hebben al een lange periode achter de rug van inflatie, dus vermoedelijk nog maximaal 2 jaar deflatie en daarna pas inflatie.
De meeste spreken alleen over te veel geld in de economie en zien dat als inflatie. Maar inflatie wil zeggen teveel geld in omloop in verhouding tot het aantal goederen.
De definitie van goederen is ook terug te vinden in de Burgerlijk wetboek.
Goederen: goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten.
Dus er kwam steeds meer geld in de economie, maar ook steeds meer zaken en vermogensrechten. Die zaken zullen niet snel verdwijnen, maar de vermogensrechten wel.
Iemand koopt een huis voor € 200.000. 10 jaar later is de woning € 300.000 waard. Indien diegene de overwaarde verzilverd, dan komt er meer geld in de economie, maar nog steeds 1 woning. Dat is inflatie. Dus indien de huizenmarkt crasht, dan zien we het omgekeerde. De kans is zeer groot dat de huizenmarkt binnen enkele jaren 50% onderuit gaat.
Dat ik de dollar sterker zie worden, komt mede door aankomende deflatie. Dalende aandelen, grondstoffen, inkrimpen krediet, kwijtschelding schulden enz. Alles deflatoir.
Marc, misschien kan je ook nog iets met mijn visie over inflatie/deflatie. Ik heb het al vaker op het forum aangegeven, maar op de volgende link het meest overzichtelijk.
http://forum.beursbox.nl/2010/01/11/goud-technisch/
En het boek Econoshock heb ik gelezen, nav jouw topic over dat boek. Zeer interessant boek om te lezen. http://forum.beursbox.nl/2008/11/12/econoshock/
Maar ben wel voorzichtig met cash aanhouden. Maakt niet uit welke valuta. Want als we nu een crisis krijgen, dan kunnen ze ook de banken sluiten (bank holiday) en dan? Er is maar heel weinig echt geld. Dus banken zijn zeer instabiel en er zullen er nog veel failliet gaan.
Van elke euro die iemand op de bank heeft staan, heeft de bank slecht € 0,10 gedekt, misschien zelfs minder. Want er staat altijd iets tegenover. Zolang niemand het geld opvraagd is er niks aan de hand en blijft het systeem intakt. Feitelijk is jouw euro nog maar € 0,10 waard. Zolang de bank overeind blijft hoef je je geen zorgen te maken. Maar toch misschien eens goed om over na te denken. Elke euro die je stort gaat meteen 90% ervan naar iemand anders. Banken speculeren met ons geld, totdat het goed mis gaat. Ze hadden nooit de investeringsbanken en spaarbanken mogen koppelen. De LCFI (Large complex financial institutions).
De banken op de lijst van LCFI’s die in 2001 erop stonden waren; Citigroup, Bank of Amerika, Merrill Lynch, Lehman Brothers, JP Morgan Chase, Morgan Stanley, Goldman Sach, HSBC, Barcleys, Credit Suisse, UBS, Deutsche Bank, Societe Generale, BNP Paribas en ABN Amro. Dus het was allang bekend hoe instabiel het financiële systeem ervoor stond.
Ik ga dit jaar goed onderzoeken wanneer ik in goud/zilver zal stappen en misschien ga ik dit jaar zelfs al aandelen kopen. (in oktober?) Of de bodem nu in 2010/11/12 komt te liggen weten we niet zeker, maar ik ben dit jaar voor het eerst optimistisch om aandelen te gaan kopen.
Ik word een stier! Na 2 jaar lang beer te zijn, begint het nu eens tijd te worden om langzaam de optimist te worden. Ik zal nog wel tot minimaal augustus voornamelijk aan de short zijde zitten, maar ik ga nu wel onderzoeken welke aandelen ik wil kopen. Mijn gedachte in 2008 ging uit naar AEX 180 punten in 2010. We zijn er bijna!!! Ik weet vrijwel zeker dat we dit jaar niet lager gaan dan 172. Dus ben alert, want 180 is dit jaar goed mogelijk. Ergens begin oktober. Zorg dat u erbij bent!!!
Zorg ervoor dat je een lijst gaat maken met alle aandelen die je wilt hebben. Noteer hoogste en laagste koers en koers heden en wacht. Zorg ervoor dat je weet wat het aandeel waard is en dit jaar wordt een geweldig jaar wanneer je alle koopjes ziet. De uitverkoop gaat weer beginnen, maar misschien is dit de laatste keer voor geweldige kansen.
Door j. hommeles op 6 februari, 2010 | Reageer
Ik word beer noch stier ; wel vis in ‘t water want zo voel ik me.
Geert, als ik het goed begrijp wordt u stier in augustus/oktober. Daar ben ik nog lang niet mee bezig : net beer geworden zoals u wel gelezen hebt. Er zal vast wel een moment komen om volop in aandelen te zitten, maar eerst is het tijd om te vérkopen. En de juiste dingen wél te kopen. Mijn plannen gaan niet verder dan dit jaar, best al moeilijk genoeg…
Mannen (de vrouwen zijn net weer andere dingen aan het doen blijkbaar) : we zijn hier en via de reacties op andere artikels verrekt goed bezig, als je het mij vraagt ! Er ontstaat een heuse wisselwerking van interessante gedachten en invalshoeken. Verrijkend – een pluim voor alle reageerders !
De reden dat ik nu aangeef stier te worden, is om mijn ogen open te houden voor aankomende daling (lees : kansen).
Een beer ziet veel minder kansen dan een stier. Dus ben alert erop. We gaan nu een vele grotere doemperiode in dan 2008, maar als pessimist zal je snel het einde van de wereld voorspellen, maar als optimist zie je de koopjes veel beter.
Ik zal over de economie nog maximaal 2 jaar negatief zijn, maar voor de beurs begint er weer een zeer mooie periode van uitverkoop.
Ik denk dat begin oktober een zeer grote kans is op een bodem en zorg er dan voor dat de kansen worden benut, want daarna kunnen we weer hard opveren.
Stel er komt in 2011 inflatie, dan kan het zijn dat we in 2010 de bodem zetten. Geld wordt minder waard, waardoor beurzen stijgen. Dus misschien ligt de bodem pas in 2011/12 (in echte waarde) maar doordat geld minder waard wordt, lijkt het erop dat de bodem in 2010 lag. Wie wil dat nu missen. Aandelen zijn dan een goede bescherming tegen inflatie
Een beer zal denken dat we de bodem in 2012 zullen zien en het einde van de wereld voorspellen en een stier zal in oktober gaan inkopen. Het heeft te maken met het vooroordeel dat iemand heeft. Een beer heeft een ander vooroordeel dan een stier.
En uiteindelijk klopt het wel dat 1 jaar vooruit kijken al lang genoeg is. We weten niet wat er zal gebeuren.
Maar ik kijk meestal naar maximale tijd.
tot 2013 deflatie is echt de maximale tijd, ik denk zelfs 2012.
Maar ik kan het mis hebben, dus misschien zien we het al eerder. Maar dan moet er wel veel veranderen.
Dus 2010 zie ik een zeer slecht jaar voor activa en een stijgende dollar. En over een half jaar kijk ik eens verder. Eind 2010 kan ik pas zien of inflatie al opkomt. Maar ik houd nu alvast wel rekening ermee dat we het eerder kunnen zien.
De economische cycli wijzen in ieder geval naar 2011/2012 als bodem voor de economie. Dus uiterlijk in die jaren zien we ook echt de bodem voor de beurs. Maar inflatie zal het moeilijker maken om de echte waarde te zien. Mocht inflatie eerder optreden dan ik verwacht, dan zou 2010 al de bodem kunnen zijn. Dus ben alert.
Door Jeroen op 7 februari, 2010 | Reageer
Geert, het is ook goed mogelijk dat we een scenario a la 1929 – 1939 krijgen. Dus steeds opveren en dan weer verder zakken. Het probleem is dat ze deflatie niet accepteren en de problemen opschuiven, daarmee een nog grotere crash in de hand werkend. Elke mania gaat een keer de andere kant op, dat is nooit anders geweest en zal nu ook weer zo zijn. We hebben vanaf de jaren 1980 een enorme kredietbubble gecreëerd, waarbij de totale economische groei ver achterbleef. Dit is ‘op de pof leven’ en een klassiek voorbeeld van een bubble. Geld is nu goedkoop, maar niemand wil het. Deleveraging, schulden afbetalen en overleven wordt het motto. En das geen golf van optimisme, maar juist defensief.