DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY…

7 februari, 2010 | door MHAAGEN |

…is het kopen van…Japanse aandelen ! Wij hebben dit zelf aanbevolen voor een klein bedrag initieel, maar The Daily Reckoning maakt er meteen dé play van voor de komende tien jaar ! En we zijn niet alleen…

Not even the slowest economic growth in the industrialized world or deflation can keep Byron Wien, David Herro and John Alkire away from Japanese equities.

Wien, the Blackstone Group LP adviser who predicted last year’s rallies in stocks and oil, says Japan shares are his favorites. Harris Associates LP’s Herro, Morningstar Inc.’s international manager of the decade, says stocks at the cheapest ever relative to assets will gain even if the economy stagnates. Alkire of Morgan Stanley Asset & Investment Management is betting low debt levels will spur an advance that beats the US.

Japan, the world’s second-biggest equity market, is up 3.7 percent this year as measured by the Topix index, the most among the world’s 10 largest economies. Overseas investors pumped almost $13 billion into Japan during the two weeks ended Jan. 15, the most since 2004. Companies trade for an average 1.2 times book value, almost half the valuation for the Standard & Poor’s 500 Index, according to data compiled by Bloomberg.

“My best investment idea is Japan,” said Wien, 76, a former market strategist at Morgan Stanley and at hedge fund Pequot Capital Management Inc. who predicted the end of the technology bubble in 2000. “The Japanese market looks relatively attractive assuming the earnings come through, which I think they will.”

Wien, Herro and Alkire’s predictions are based on valuations instead of economic prospects. Wien favors export-related companies, technology makers, and drug and cosmetics suppliers. Gauges of automakers and electronics companies in the Topix have climbed 11 percent and 6.2 percent, respectively, in the past three months, more than the broader index’s 4.3 percent advance.

“Japan is extremely cheap on fundamentals,” said Herro, the chief investment officer for international equities at Harris, with $55 billion in assets. “When you combine the two concepts of low price and high quality to get a value proposition, especially if we see a movement towards more sustainable operating profitability by corporate Japan, this could be one of the best-performing markets over the next couple of years.”

Regards,

Bill Bonner,
for The Daily Reckoning

Wie durft ? U misschien ? Of is dit té extreem ? De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik teruggekomen ben van deze play : wij durven nog niet.  Ik twijfel niet aan de mogelijkheden van Japan maar ik denk dat we eerst nog een flink stuk kunnen dalen.  Japan zal weer eens meegesleept worden met de komende turbulentie op de markten.  De schulden van het land zijn gigantisch, zelfs relatief hoger dan in de Verenigde Staten.   Maar ik verneem Uw opinie natuurlijk graag…

Stem of voeg toe aan:  sn nujij DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn ekudos DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn msnreporter DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn bligg DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn digg DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn su DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn delicious DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn google DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn rss DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY... sn email DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY...
  1. 3 Reacties op “DE MEEST CONTROVERSIËLE PLAY…”

2. Door Jeroen op 7 februari, 2010 | Reageer

Japan zit al 20 jaar in deflatie en nu de hele wereld ook wordt bedreigd door deflatie, moeten we Japanse aandelen gaan kopen?? Levensgevaarlijk! Japan leunt op export en nu de hele wereldhandel in een dip zit, krijgen die bedrijven daar keihard mee te maken. Dus nog lagere prijzen, nog meer problemen, nog meer deflatie.

Nee dank je, daar begin ik niet aan!

3. Door Luc lcdnlf op 7 februari, 2010 | Reageer

Elke daling moet ergens stoppen. Het lijkt mij een utopie dat je geld toegestopt krijgt om een aandeel te kopen. De grote vraag is of de daling in Japan al gestopt is?

Ik geloof niet dat de wereld in een twintig jarige deflatie terecht komt. Den Amerikaan de Brit die geld bijdrukken dat het geen naam heeft, de olieproblematiek, het zijn maar twee elementen die er op wijzen dat de deflatie enkel een tijdelijk fenomeen is.

Behalve dan als een land in default gaat en zijn opgebouwde schuld niet meer terug betaald. Dat is nu een (levensgrote) dreiging, maar dat is nu nog niet een feit.

Ik durf het haast niet geloven dat zich dat zal voordoen. Hoewel, wat doet een onbetrouwbare schuldenaar die nooit van plan is zijn schulden terug te betalen? Zo veel mogelijk schulden bijmaken én tegelijkertijd veel beloven en weinig geven (doen de zotten in vreugde leven) om dan te vluchten naar een oord waar hij veilig is voor zijn schuldeisers. Kan je den Amerikaan in die categorie plaatsen?

Of het ultieme exporteren van de binnenlandse economische problemen naar het buitenland.

Bedenk dat den Chinees zijn bevolking aanspoort om een goudpositie op te bouwen. Voor zover ik het kan weten (en dat is echt niet veel waard wat China betreft) zouden zij zich meer en meer op hun binnenlandse markt richten. Wat is hun verwachting? Dat er daar ook een paar zeepbellen het begeven? Of beschouwen zij hun dollars al als afgeschreven? Waarom je bevolking aanzetten om goud te kopen?

Jeroen, dat idee om nog even van Japanse aandelen af te blijven, lijkt mij nog zo gek niet. Ook Hommeles’ idee ivm NOK lijkt mij nog zo gek niet.

Maar dat is een “worst case” scenario, zo hoop ik althans. Het idee van de Japanse aandelen voor de toekomst behouden of een klein risicootje lopen met geld dat je kan missen, is ook zo gek niet.

Want voorlopig verklaar ik mijzelf ook voor gek als ik den Amerikaan vergelijk met een oneerlijke schuldenaar. De Chinese economische zeepbellen lijken mij wel reëel te zijn, maar wat is mijn mening waard op dat vlak? Ik ken China niet.

4. Door Luc lcdnlf op 7 februari, 2010 | Reageer

Behalve dan als een land in default gaat en zijn opgebouwde schuld niet meer terug betaald

Betaald moet zijn betaalt.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.