“EN ALS U DIT NIET GELOOFT…DAN MAKEN WE U IETS ANDERS WIJS…”
8 februari, 2010 | door MHAAGEN |Fitch: ‘Geen risico op besmetting’
Foto Photo NewsEr is geen risico dat andere landen van de eurozone ‘besmet’ zouden worden door de crisis die er momenteel woedt in Griekenland, Portugal en Spanje in verband met hun begrotingstekorten. Dat zegt de voorzitter van het ratingagentschap Fitch maandag.
(belga) – De voorbije weken was onder meer de kredietrating van Griekenland verlaagd nadat het begrotingstekort van het land veel hoger opliep dan gedacht. Afgelopen week kwamen dan Spanje en Portugal onder druk van de financiële markten, om dezelfde reden.
Marc Ladreit de Lacharrière van Fitch bevestigde maandag dat de toestand in deze drie landen inderdaad ‘verontrustend’ is. Volgens hem komt de financiële crisis nu ‘onder een nieuwe vorm’ tot uiting. Maar toch is er volgens hem geen risico op ‘besmetting’ voor de andere landen van de eurozone.
Hij wijst erop dat Frankrijk en Duitsland over voldoende geloofwaardigheid beschikken bij de beleggers. ‘Met Frankrijk en Duitsland hebben we het geluk over twee piloten in het vliegtuig te beschikken.’
Fitch was op 8 december het eerste ratingagentschap dat de kredietrating van Griekenland naar beneden haalde. Ladreit de Lacharrière twijfelt nog steeds of Griekenland voldoende maatregelen zal treffen. ‘We betwijfelen het, want Griekenland heeft nooit alle Europese richtlijnen gevolgd. Ze hebben ook het stabiliteitspact niet gerespecteerd.’
3 Reacties op ““EN ALS U DIT NIET GELOOFT…DAN MAKEN WE U IETS ANDERS WIJS…””
Door Jeroen op 8 februari, 2010 | Reageer
Dit doet me denken aan:
‘De subprime crisis is een klein Amerikaans probleem en zal binnenkort tot het verleden behoren. Op geen enkele wijze zal dit de rest van de wereld aantasten’.
Als ik zulke uitspraken hoor als hierboven, dan zeg ik: bereid je er maar alvast op voor dat het WEL tot problemen gaat leiden….
Door Luc lcdnlf op 8 februari, 2010 | Reageer
http://givanomics.blogspot.com/