HOE GAAT HET EIGENLIJK MET GOUD…?

11 februari, 2010 | door MHAAGEN |

Het Financial Intelligence Report somt het allemaal eens mooi op.  Opvallend is dat dit volledig samenvalt met wat www.beursaccent.nl van bij ons zegt !

Financial Intelligence Report
February 10, 2010

Let’s Chat Gold

For the longest time ( and yeah, I’m talking 25 years) no once cared about gold. When the NASDAQ was going ape, gaining 200 points per day back in 98/99 gold was so forgotten that the average person didn’t even know it existed except for jewelry. It appeared like the fiat currency was actually working perfectly, the central planners had everything figured out, and there was nothing but blue skies and green grass forever. But then over the next ten years a lot of things changed. We saw the NASDAQ crash. We went to war in Iraq. We had the single biggest credit explosion in history. We saw a real estate bubble larger than Japans. And then of course the whole house of cards fell down.

During the early days of the 2000′s I couldn’t get anyone to even consider gold. I pounded the table, I hooted and hollered. I told anyone who would listen, to the point of being obnoxious that buying gold was going to be the single best investment they could make. No one listened. ( well, few did anyway)  Then of course it started moving up. In 2000 I started picking up rounds and bullion at under 290 the ounce. As it crawled higher and higher I kept telling everyone that gold would see 1000 before the end of the decade. I might as well have been trying to explain the theory of relativity to a garden slug. No one could even imagine it. Gold was a “barbaric relic”.

400, 500, 600 it climbed. Slowly people started to pay attention. But frankly no one was really buying. already up hundreds of percent the next argument was “it’s too high, it’s going to come down”. I bought more and more. It really wasn’t until gold popped over 900 that people started to think “hey, maybe this gold thing has something to it”. I can make the case both via bullion sales, coin sales, and ETF buys that the BULK of the people didn’t buy any until it was 900+.

Then it spurted over 1000 and quickly ran to 1200. Those late to the party felt pretty good about things. Those “really late” who bought at 1050, 1100 and 1200 got real nervous real quick when gold quickly retraced. In a matter of days, my email box was flooded with latecomers asking if they should sell, is gold over, did they make a mistake, what’s next, and a host of other questions. I can’t lie to you, my first reaction that I muttered to myself was “where the hell were you for the last 600 dollars???”. But that’s unbecoming and I went on to answer people as best I could.

Here’s the deal. There are TWO VERY BIG DIFFERENCES going on in gold as we speak. 90% of the investing public is buying it to “make money” on the big move to 1500. That is NOT why you should be buying gold. It’s not a stock to be traded and flipped. You buy gold for reason number two…it is MONEY. It’s the ONLY MONEY. When Bernanke’s worthless “Federal Reserve Notes” are toilet paper, gold will still purchase “stuff”.

If you took 1000 dollars in cash in the year 2000 and put it in your mattress, it would not buy as much in 2010. According to the Fed’s own website it would take 1,249 dollars to buy the same amount of goods. If you bought 1000 dollars worth of gold, Guess what? Yes indeed, you’d be able to purchase 2,333 dollars worth of product. That is what gold does, it preserves buying power.

Now of course we do have the issue of “last man in”. No question. If you were the unlucky soul that made your first purchase at 1250 dollars, you have lost buying power as gold dipped. Not only that, gold could dip more, much much more. So, you could panic out and sell it, taking the loss, or you could take the long term approach and even buy more as it dips. Which one will be the way to go?

Let’s take this approach. Because so many traders and part time investors finally found gold, the ETF’s like the GLD have had to buy tons of the stuff. Supply and demand suggests that if they need tons, it leaves less in the market and the price rises. So is it silly to think that as people run away from the gold ETFs gold may sink? No it’s not silly. In fact, there’s very powerful people that want gold down under 1000 anyway. First off the criminal bankers that have had gigantic short positions would love nothing more than to be able to get out of some of those on the winning side. So, they will do all they can to push it down. But you also have an entire world who understands that gold is money, not a trading vehicle and want to buy it. China comes to mind. India comes to mind. Russia comes to mind.

Would China rather buy gold at 1200 or 900? Duh.

So, despite the fact that Tuesday gold had a nice day, moving back up quickly and hitting 1080, there are pressures against gold right now. The commercial banks want it down. China/India/Russia wants it down. As the latecomers sell the GLD, more will come to market. So yes folks, gold could trade under 1000. It “could” come down to 900. God forbid we start a war with Iran, because more people will flock to the US dollar as some form of perceived safety, and when the dollar gets strong, gold will go even lower.

So what do we do? Do we sell out? I personally won’t. I don’t have to. 90% of my ownings took place when gold was under 500. But what if you’re a late comer? Do you sell out and take the hit? That’s something you’ll have to decide on your own. My personal thought is that gold is still going to 1500 and probably 2000. Yes it might go to 900 first, but as Greece, Spain, Italy, Ireland, Portugal, Dubai, and a zillion other countries show you, fiat money is imploding daily. Gold will be seen to be the ultimate money at “some’ point. So, selling and taking a hit, only to see it much higher in months, would not make sense to me.

Yes gold is hated by banks. Hated by Federal Reserves. Hated by Central banks. Gold is “anti money” to these fiat creeps. It will take hits, and be ridiculed. But ask Dubai if it would have rather had 20 billion in gold, or 20 billion in currency. I think you know the answer.

Gold answers to no one. Gold carries no debt, no derivatives. You can’t print it, or push a button and instantly “have some”. It doesn’t gain interest, but it doesn’t owe anyone any. It is the perfect money, and once the “traders” are gone, those who understand what it really is, will accumulate more. I’m one of them.

Don’t forget folks, what you are witness to is the end result of about 40 years of fiat money  experiment. Never before have the major powers all been on a Fiat currency at the same time. As much as you’ll hear all this baloney about how the debts dont’ matter, and how Greece is no big deal, the real bottom line is that it’s a massively big deal. It wasn’t long ago the richest area on the planet, Dubai went belly up over loans they couldn’t pay. Now it’s the PIIGS. But let’s not fool ourselves. We are going to bail out the PIIGS with money we don’t have. More bogus, hocus-pocus money. And all of it will come with debt stapled to it. They’ll play this game out over and over, but as you can all guess the pressures are building and one day will pop. Gold will just be sitting there, smiling. No debts on it, no interest, no derivatives, no mark to model, no “nuttin”. Just Gold. Money. Like the kings used for a zillion years.

In the short term, Gold can get kicked around. But here’s the shocker folks. There’s going to come a time when all the major currencies simply implode. Some of the Global planner lunatics will want a new currency based on Global carbon credits or some other such elitist BS. But I tend to think saner minds will realize that just to make the system work after everything blows up, a currency based on some percentage of gold makes the most sense. Let’s see if that happens.

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
  1. 39 Reacties op “HOE GAAT HET EIGENLIJK MET GOUD…?”

2. Door Jeroen op 11 februari, 2010 | Reageer

Marc, jij was toch een speculant in goud!?

3. Door MHAAGEN op 11 februari, 2010 | Reageer

Dat was mijn oorspronkelijke bedoeling inderdaad, maar ik ben er vlug van afgestapt. Goud zal dalen naargelang de dollar verder stijgt, maar om nu goud effectief te gaan shorten… Ik heb het juiste instrument hier voor me liggen, maar durf er niet aan. Gesteld dat morgen China of Rusland de 200 ton van het IMF overkoopt…dan gaan we met een sprong terug omhoog. Wie dan short zit…? Ik kan me trouwens volledig vinden in het artikel hierboven : goud zal schijnen als nooit tevoren – maar nu even niet…

4. Door Jeroen op 11 februari, 2010 | Reageer

Als de euro veel zwakker wordt t.o.v. de dollar, dan daalt de goudprijs in euro’s juist veel minder of stijgt hij zelfs! Ik ben zelf erg benieuwd wat de Fed gaat doen als hun QE en MBS programma’s gaan stoppen volgende maand. Als ze echt geloven in herstel, dan moet de rente omhoog en moet de Fed hun exit-strategie gaan uitvoeren. Eerst maar eens rustig afwachten wat dat gaat betekenen.

5. Door jan van damme op 11 februari, 2010 | Reageer

Marc Faber, waar ik het vaak oneens mee ben, noemt het goud nu ‘n Great Buying Opportunity ; hier sta ik wel helemaal achter !

6. Door Jeroen op 11 februari, 2010 | Reageer

Vandaag doet de dollar op dit moment +0,7% en goud +2%. Dat is 2,7% winst in euro’s en het bewijs dat dollar en goud ook tegengesteld kunnen bewegen.

7. Door Luc lcdnlf op 11 februari, 2010 | Reageer

Ik merk het zojuist ook op. Is er enige verklaring voor??

8. Door j. hommeles op 11 februari, 2010 | Reageer

Luc,

Verklaring ? Zoek daar niet achter want ‘n plausibele uitleg is daar niet voor. Het zal m.i. niet zo lang meer duren of de dollar en het edelmetaal bewegen wel degelijk in tegengestelde richting.

9. Door Luc lcdnlf op 11 februari, 2010 | Reageer

Ik dacht aan de Griekse tragedie. Misschien ontdekken de welstellende Grieken plots het goud, nu ze geen hulp moeten verwachten van de rest van Europa.

Tussen haakjes, België reken ik ook tot de kandidaten PIIGS zoals het nu geleid wordt.

Maar ik zal mijn tere hersentjes maar niet verder pijnigen.

10. Door j. hommeles op 11 februari, 2010 | Reageer

Luc,

Neen vooral niet doen want dat is ‘t allemaal niet waard. En…Griekenland krijgt juist véél hulp van Europa ! Check it out.

11. Door MHAAGEN op 11 februari, 2010 | Reageer

Toch niet hoor, Hommeles, lees mijn laatste stukje nog maar eens en gans het artikel uit De Tijd…

12. Door Jeroen op 11 februari, 2010 | Reageer

Op Zerohedge staat dat het IMF de bailout van de Grieken gaat doen.

13. Door MHAAGEN op 11 februari, 2010 | Reageer

Ik kijk het voor alle zekerheid even na. Dit is wat De Tijd vanavond zegt :

België zal zijn verantwoordelijkheid opnemen als er een Europees hulpplan voor Griekenland komt. Dat liet premier Yves Leterme verstaan voor de aanvang van de informele Europese top. Wel benadrukte Leterme dat de Grieken zelf en alleen zij ervoor moeten zorgen dat het begrotingstekort drastisch wordt gedrukt.

De Grieken zelf dus…

14. Door MHAAGEN op 11 februari, 2010 | Reageer

Niets gevonden op Zerohedge. Je moet oppassen op sites waar iedereen zomaar wat kan zeggen. Dit is wat De Tijd nog schrijft en wat premier Van Rompuy zegt :

Op de top, waarvan de oorspronkelijke sociaal-economische agenda volledig overschaduwd werd door de actualiteit in Griekenland, verklaarden de 27 lidstaten zich solidair met het onder zware begrotingszorgen gepaarde gaande Griekenland. Athene is op haar beurt bereid om fors te saneren.

‘De eurolanden zullen indien nodig gecoördineerde actie ondernemen om de financiële stabiliteit in de eurozone te waarborgen’, aldus Europees president Herman Van Rompuy op de EU-top. ‘Griekenland heeft nooit om financiële hulp gevraagd.’

Veel woorden, veel blablah, maar geen enkele actie. De markt slikt het vandaag maar dit – deze toestand met om te beginnen Griekenland – krijgt nog een grote staaaaaart !

15. Door MHAAGEN op 11 februari, 2010 | Reageer

Nog dit : als ik zeg de markt slikt het, bedoel ik de beurzen, maar niet de speculanten : zij/wij gaan lustig verder… Euro min 1 % op één dag, vandaag, ik herhaal het.

16. Door Dentich op 11 februari, 2010 | Reageer

Het artikel in Beursboxbrief vandaag m.b.t. goud (Goud & Valuta-onrust) is misschien ooit van toepassing op onze achter-achterkleinkinderen !
    Dollars zullen ooit waardeloos zijn ? Gelukkig moeten wij hiervan niet wakker liggen want bij leven en welzijn zullen wij dit NOOIT meemaken.

17. Door Gold Bullion op 12 februari, 2010 | Reageer

As a person who is very much concern about my gold investments, it is always important to seek updates about world’s economic and gold conditions. So, thank you for letting us know about this.

Regards,
    Gold Bullion

18. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

Marc, hier is het Zerohedge artikel over het IMF:

http://www.zerohedge.com/article/papandreou-confirms-he-close-contact-imf-has-been-getting-imf-technical-support

Dentich: je hebt helaas geen idee waar je het over hebt…..

19. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Dentich : Uzelf gaat het nog meemaken ! Binnen de vijf jaar, gegarandeerd…

20. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Ik denk dat er op heel dit forum maar twee mensen zijn die volledig weten waar de huidige toestand naartoe zal evolueren : Jeroen en ik…

21. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Bedankt voor het artikel, Jeroen, maar Papandreou spreekt over “technical support”, dat is dus twee keer niks, en spreekt de verwachting uit dat de EU of het IMF of aub iémand hem wel zal helpen. Hij kreeg gisteren niets dan mooie woorden, niets praktisch dus…

22. Door marijke peters op 12 februari, 2010 | Reageer

Maar twee mensen op dit forum die het volledig weten ? Wat ‘n eigendunk zeg !

23. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

Hee Marc, die is inderdaad een beetje te gortig en dat hoor je mij niet zeggen hoor….. Wij hebben de wijsheid echt niet in pacht, misschien zitten we er wel helemaal naast.

Maar nog even terugkomend op alle mensen die denken dat papiergeld oneindig zal blijven bestaan: ik raad je aan eens met Zimbabwanen, Argentijnen en Joegoslaven te gaan praten. Hyperinflatie is van alle tijden en het kan ons OOK gebeuren.

24. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

O ja, wat de Grieken betreft: het blijft een lastig parket. Als de EU de bailout gaat doen, dan schept dat een precedent voor de andere PIIGS landen. En hoe ziet die bailout er dan uit? Garanties? Leningen? EU toezicht op hun bezuinigingen? Vooralsnog hebben we alleen maar een toezegging dat de EU gaat helpen, meer niet.

Het IMF vind ik logischer, omdat het IMF tenslotte voor dit soort zaken is opgericht. Bovendien zeiden diverse Amerikanen sarcastisch: ‘Uiteraard prefereert Washington het IMF, dat is weer een uitgelezen mogelijkheid om de dollar naar beneden te krijgen’.

25. Door Dentich op 12 februari, 2010 | Reageer

Marijke Peters,

Maar 2 personen in het forum die weten waarover het gaat ! Al de anderen zijn dan de dommerikken … EIGENLOF STINKT !

26. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Ok, ik neem dat terug, I got carried away a little, mijn excuses.

Jeroen : daadwerkelijke financiële hulp van het IMF zal er niet vlug komen, noch gevraagd worden : dit wordt door de markt namelijk gezien als een teken dat het vrééééselijk slecht gaat met een land, dat het op het punt staat om te vallen; het zou de situatie globaal nog verergeren omdat er nog méér speculatie zou komen dan er nu al is : je zou de euro dàn nogal een gang zien gaan !

27. Door Luc lcdnlf op 12 februari, 2010 | Reageer

Vanmorgen, toen ik in met de hond van een heerlijke boswandeling genoot (niet dat West-Vlaanderen veel bos heeft dat bos genoemd kan worden)nog voor ik deze berichten op het forum las, dacht ik bij mijzelf dat ik al heel veel bijgeleerd heb door op dit forum rond te neuzen.

De meesten lezen en zwijgen, ik lees en spreek, omdat dit voor mij een goede manier is om mijn gedachten te ordenen. Ik verkoop daardoor veel zever op het forum en dat weet ik. Eens ik iets echt begrepen heb, dan kan ik een pareltje van een bijdrage uitschrijven.

Marc, wij zijn allemaal mensen en dat bewijst jij vandaag ook. Gelukkig ben je “groot” genoeg om toe te geven dat je even naast je schoenen hebt gelopen. Dat siert je.

28. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

Marc, is er dan een alternatief? Moet het geld dan van de EU komen? Geld dat we niet hebben en zal leiden tot handje op houden van Spanje, Italië, Ierland en Portugal? Het is een behoorlijk dilemma en de besluiteloosheid verbaast me dan ook niet. Zoals zo vaak heeft iedere oplossing grote nadelen. Maar omdat ook EU banken grote belangen hebben in die landen, is het belang uiteraard groot.

Het doet me echt denken aan subprime, dat begon ook redelijk klein en leidde tot de financiële crisis.

29. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Bedankt Luc. Ja, ik heb even naast mijn schoenen gelopen, zoals je zegt. Ik had mijn ongepaste uitlating ook kunnen wissen maar heb in plaats daarvan gekozen voor publieke excuses. Ik bedank iedereen voor zijn en haar begrip. Ik zit momenteel op geweldige ideeën te broeden, had dan ook nog een glas op en dan gebeuren er soms rare dingen. Ik kan nu nog niet zeggen met wat ik zo allemaal rondloop maar dat komt. We zijn hier allemaal samen om te discussiëren, van mekaar te leren en dat is heel mooi zo. Een correctie af en toe van deze of gene – mijzelf vandaag ! – is daarbij ook op zijn plaats. Nogmaals : EXCUSES, ik trek mijn woorden in…

30. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Het is begonnen in de VS maar veel langer geleden dan de Kredietcrisis van 2008, dat weet jij ook. Nu dragen we de gevolgen van wat ik noem de Schulden-Bubbel. De vraag met betrekking tot Griekenland is : blazen we deze bubbel (die sinds 2008 aan het leeglopen is maar er moet nog heel veel lucht uit !) opniew wat op met méér schulden – Europa zelf kan centraal geld bijdrukken, een voorlopige “oplossing” – of laten we ganse landen en economieën los en op weg naar een faillissement. IJsland is failliet, Dubai ook, who’s next ? Wel, bijvoorbeeld Griekenland…

31. Door j. hommeles op 12 februari, 2010 | Reageer

Marc

Dat bewuste berichtje van je was gedateerd 12 feb. id est vandaag. Ga jij al zo vroeg aan de drank dan ? Ik raak voor 18.00 uur niets aan dan water, koffie en wat dies meer zij. Vanavond ga ik wel ‘n stapje in de wereld zetten en ja, van de winst die ik tot nu toe heb gemaakt op Eegc ( daar kan nog ‘n flink pak bijkomen want ik lig op vinkenslag ) ;-)

32. Door MHAAGEN op 12 februari, 2010 | Reageer

Hommeles,

Ik drink drie keer per week één glas : whisky, cognac of champagne en ja, de eerste teug begint al rond 10 u ‘s ochtends. Veel plezier vanavond !

Groetjes,

Marc

33. Door Geert op 12 februari, 2010 | Reageer

En ik nog wel denken dat de doemdenkers ongelijk hadden. Tenminste in 2008 was dat nog zo. Toen zou alles nog goedkomen.

Ik zou verder iedereen afraden om nog langer naar het nieuws te kijken, want is totaal niet belangrijk. Vorig jaar was al bekend dat Duitsland zal gaan bijspringen indien er iets overkomt bij de andere landen. De EU zal niet uit elkaar vallen en de landen zullen er ook niet worden uitgezet. Europa zal uiteindelijk sterker zijn dan Amerika en Japan, behalve dit jaar en mogelijk volgend jaar. Ook zal de euro niet in elkaar storten, de munt is nog teveel gewild. Maar na enkele jaren begint de opkomst van Japan en dan verdwijnt daar het geld naartoe. Europa zal een zeer lange periode ingaan van krimp en lage groei, daar Japan langzaam opkomt en de hoogte in zal schieten.

Belangrijk is het om een goede bron te hebben en de toekomst proberen uit te schrijven. Uitschrijven is de beste tip die ik iemand kan geven. Maak een visie. Indien je een beeld hebt van wat nodig is voor herstel en hoe de economie werkt, dan pas nieuws lezen. Nu interpreteerd iedereen alles dat op het pad komt, maar dat is niet belangrijk. Indien je weet hoe het werkt, dan is nieuws selecteren makkelijker. Deze crisis is niks meer dan een herhaling van het verleden, dus bestudeer het verleden.

Tenminste zo doe ik dat. Uitschrijven en onderzoeken wat belangrijk is en hoe de geschiedenis werkt. Maak een visie voor aankomende jaren, zoals hieronder. Het nieuws is dan veel makkelijker te lezen. Anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Mijn visie van juli 2008, waarop ik mijn mening baseer.

http://forum.beursbox.nl/2008/07/22/doemdenkers-hebben-ongelijk-deel-2/

Logische vergelijking met de internet bubbel van augustus 2008.

http://forum.beursbox.nl/2008/08/23/positief-op-langere-termijn/

En als laatste een stukje TA.
    http://forum.beursbox.nl/2008/07/10/market-meltdown/

Dus Marc, ik ben benieuwd naar jouw visie. Indien jij goed weet waar het over gaat, dan kijk ik graag uit naar je topic. Ik zou graag eens een eigen geschreven stuk in het Nederlands zien, zodat wij (forum leden), fijn kunnen discussieren en van elkaar kunnen leren. Naar mijn mening is er niemand die het echt snapt, maar samen komen we er wel. Als iedereen iets aandraagt, dan kunnen we een mooie visie ontwikkelen voor aankomende jaren.

Ik ben wel benieuwd waar deze crisis dan naartoe zal evolueren. Ik kijk uit naar je topic.

Affirmanti incumbit probatio!
    (Wie stelt moet bewijzen)

Waar zal deze crisis naartoe evolueren?

34. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

Geert, dit is Grote Depressie II. Niets meer en niets minder. Het onvermijdelijke wordt uitgesteld, maar niet verhinderd. De grootste bubble aller tijden, de kredietbubble, moet nog barsten. En dat gaat gebeuren. Alle munitie die banken en overheden hadden, is opgebruikt. En zie wat er van kwam: een heel mager herstel. De consument en het bedrijfsleven doet in dit ‘herstel’ niet mee. En faillissementen van landen komen steeds meer in de picture. Tekort aan geld + te grote schuld = toename aan faillissementen. De schuldenlast is te groot om nog langer te dragen. Deflatie is de uitkomst.

Dat is mijn visie voor de komende jaren. Wat er daarna gebeurt, hangt van de centrale banken af. Gaan die de geldpers wagenwijd openzetten, dan voorzie ik hyperinflatie a la Argentinië.

35. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

Zoals shadowstats perfect aantoont, is het werkelijke GDP-cijfer van de V.S. al sinds 2002 negatief:

http://www.shadowstats.com/alternate_data/gross-domestic-product-charts

M.a.w. de V.S. zitten al sinds een paar jaar in een depressie. De vraag is alleen nog: hoe lang kunnen ze de boel blijven belazeren dat het niet zo is.

36. Door Geert op 12 februari, 2010 | Reageer

Je hoeft mij niet te overtuigen dat dit de Grote Depressie II is. Het gaat niet om de economie, maar de schuldencrisis. Dat zie je inderdaad goed. Vele onderschatten de desastreuze werking van een schulden/systeem crisis, maar het begint nu echt tijd te worden dat beleggers er bewust van worden. Anders zullen zij veel geld verliezen, net als in 2008.

De schuldencrisis zat er gewoon aan te komen. Astrologisch gezien is 2010 te vergelijken met 1930. Dus zoiets zullen we mee gaan maken. 2 jaar lang omlaag en weer corrigeren. Bodem in 2012.

Maar ik denk dat het nu vele malen erger is. Niet de Grote, Global Depression.

Heb jij ook de South Sea Bubble onderzocht? Dat was begin 18de eeuw. Zeer interessant indien je dat nog niet gedaan hebt, zeker doen. De meeste zien dit als 1929, maar ik denk dat het erger is. De Nederlandse huizenmarkt is nu (gecorrigeerd voor inflatie) net zo duur als in 1736.

En dan nog beweren mensen dat huizen altijd in waarde blijven stijgen. Nee, we hebben de grote periode van inflatie grotendeels al achter de rug. In 274 jaar tijd, is de woningmarkt nooit zo duur geweest. Al die tijd is de valuta verzwakt, dat was inflatie. Degene die nu een woning kopen, doen dat op de all-time high. Voor 2020 zal de markt niet zijn hersteld en mensen zitten opgescheept met een schuld.

Of de Nederlandse aandelenmarkt. 400 jaar geleden tot aan 100 jaar geleden bewogen de beurzen vrijwel zijwaarts, maar de laatste 100 jaar schoten aandelen de hoogte in.

100 jaar inflatie gaat nu zijn tol eisen. Alle cycli lopen ten einde, ook de cycli voor het systeem. Dat is een cyclus van bijna 250 jaar.

Geld zal verdwijnen en we zullen verder gaan op credits. Feitelijk leven we nu al in een credit systeem.

Over 5 jaar een wereld oorlog en daarna een nieuwe wereldmacht, wereldgodsdienst en een systeem. Dat gaat niet zonder slag of staat. Pakistan is next!

37. Door Geert op 12 februari, 2010 | Reageer

Amerika is de groei al jaren nep. In 1998 waren de inkomsten vanuit arbeid hoger dan daarna. De piek staat er al 12 jaar.

Welvaart kwam door kredietexpansie en was fictief. De omvang van de economie bestaat uit schulden en niet uit spaartegoeden of vermogen.

In de afgelopen 6 jaar is er in Amerika meer hypotheekschuld ontstaan dan die in de 50 jaar ervoor. Vanaf 1950 totaan 1988 nog altijd onder de 2000 miljard. In 2001 al 5500 miljard en 2007 11000 miljard.

Dit is niet de eerste keer dat het gebeurt. Dus als je wilt weten hoelang ze nog kunnen doorgaan, dan dien je de geschiedenis te onderzoeken. In 2024 zal er een nieuwe wereld beginnen. Tot die tijd zullen we zwakke groei hebben.

38. Door Jeroen op 12 februari, 2010 | Reageer

Geert, ik heb flink wat bubbles, mania’s en crashes bekeken :-) . 2008 is in vele opzichten een kopie van 1929 en andere grote crashes, namelijk veel te veel kredietverlening en dus een bubble die wel moest barsten. 5 dollar krediet om 1 dollar groei te genereren, schuldenniveau’s die vele malen boven de groei van het inkomen liggen. Het klassieke bubble verhaal.

Ik ben een aanhanger van de Oostenrijkse school, Von Mises in het bijzonder. De enige economische school die deflatie echt begrijpt.

39. Door Geert op 12 februari, 2010 | Reageer

De South sea bubble is zeker de moeite waard voor verder onderzoek. Hieronder een goed overzicht.

http://en.wikipedia.org/wiki/South_Sea_Company

40. Door Betty Flamuche op 12 februari, 2010 | Reageer

Geert,

Ik lees niets dan ingewikkelde zaken maar hoe zit het nu eigenlijk met goud ? Ik heb nog verschillende colliers, bedelkettinkjes, ‘n gouden Louis en gouden tientje en ik zou dit graag verkopen. M’n vent is ‘t afgetrapt en heeft me laten zitten met 7 ( dat lees je goed ) boelekes en het valt niet mee om genoeg brood op de plank te krijgen. Is het tijd om te verkopen ?
    groeten en fijn weekend
    betty

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.

Improve the web with Nofollow Reciprocity.