HOEVEEL SCHULDEN WELK LAND HEEFT…
17 februari, 2010 | door MHAAGEN |Volgende bijzonder interessante cijfers trof ik aan op Financialsense.com in een Global Outlook van het Amerikaanse Northern Trust. Het percentage van schulden gemeten tegenover het Bruto Nationaal Product (in mijn ogen is wie 100 % schuld heeft failliet !) :
Eerst “the usual suspects” : Griekenland 124,9/Portugal 84,6/Ierland 82,9/Italië 116,7/Spanje 66,3 – de zogenaamde PIIGS. Conclusie : wanneer we niet alleen naar de tekorten op de begroting kijken maar ook naar de totale relatieve schuld, zou Italië wel eens als eerste Griekenland kunnen gaan opvolgen als basket case. Maar de overige leden van de PIIGS zijn er al niet veel beter aan toe…
De grote economische wereldmachten of have been wereldmachten : de VS met 61,4/VK met 80,3/Japan met 203,1. Conclusie : in het opzicht van schuldpercentage van het BNP komt de VS er nog relatief “goed” uit. Het VK staat er al even slecht als de PIIGS voor en Japan is over and out, bij wijze van spreken, als allergrootste schuldenaar…
Maar hoe zit het met andere grote economieën; staan die er dan beter voor ? Toch niet, de toestand is zelfs ronduit dramatisch en op het gebied van schulden tegenover het BNP, alles wat er in een jaar aan goederen en diensten geproduceerd wordt in een land, staan ze er even erg als de PIIGS voor : Canada 73,5/Frankrijk 82,5 !/Duitsland 76,7 !
Is er dan nergens soelaas ? Toch wel : China met 20,6/Australië met 22,3 en, ocharme het dappere Roemenië met 27,4.
Ik zou zeggen in plaats van “bezint voordat ge begint” : “bezint voordat ge belegt !
3 Reacties op “HOEVEEL SCHULDEN WELK LAND HEEFT…”
Door Luc op 18 februari, 2010 | Reageer
In uw cijferregen bent u Belgie vergeten alweer boven de 100( niet dat wij een grote zijn, maar binnen de euro zone,oef gelukkig!!)
en met een regering die denkt dat het vanzelf zal overwaaien.
Wie zal dat ooit betalen!
Door Gradenko op 22 mei, 2010 | Reageer
Geen idee waar je je cijfers vandaan haalt, maar de gegevens van http://www.cnbc.com/id/30308959?slide=1 zijn toch heel anders!
Ik zal zeggen klik alle dia’s naar rechts even langs en schrik je eigen een hoedje!
Nou valt wel te melden dat de financiële wereld wat moeilijker in elkaar zit… Geld is altijd ergens geleend. Landen die rijk zijn en dus relatief veel geld willen hebben, moeten dat ergens lenen. Westerse landen zullen dus altijd een schuld moeten hebben.
Door MHAAGEN op 22 mei, 2010 | Reageer
De cijfers (die van de Wereldbank zouden komen – ik twijfel daaraan niet) die CNBC en u dus ook aanhaalt, zijn de staatsschuld plus de schulden van bedrijven en particulieren aan het buitenland. Vandaar dat bv Japan in deze lijst van 20 grootste schuldenaren niet voorkomt. De VS komt er nu als beste uit met “slechts” 96 % en Ierland als slechtste met 1312 % van het BNP ?! Wel is het zo dat in die 96 % dan weer niet medicaid en medicare en andere grote verplichtingen zitten. Maar het zijn bijzonder interessante cijfers die in de slideshow worden weergegeven en ik raad iedereen aan de link die Gradenko opgeeft, eens aan te klikken… Het cijfer voor de VS van Financialsense klopt inderdaad niet want is veel te laag.